handdator

Visa fullständig version : Kokböcker med proteinrika, goda och inte alltför avancerade recept eftersökes

Fredhdastar
2010-12-23, 23:33
Jag börjar bli trött på att bara håva i mig köttfärs, kan någon tipsa om någon skön kokbok med massa softa recept? Jag prioriterar proteinrik, lättlagad och god mat.

F.W.Y.H
2010-12-23, 23:51
alla kokböcker? Öka kött/fågel/fiskmängden bara!

Fredhdastar
2010-12-24, 00:06
alla kokböcker? Öka kött/fågel/fiskmängden bara!

Jag får väl omformulera frågan då; Jag vill lära mig laga proteinrik och nyttig mat eftersom att jag är helt befriad från talang i köket. Om det finns någon bra kokbok skulle det hjälpa, så även min mamma kan sitta och bläddra lite och också lära sig laga lite flera rätter.

kalaskonrad
2010-12-24, 11:21
Jag tror många äldre kokböcker har det du söker. På "den bruna maten" eller vad den kallas :p Stor fokus på kött och olika pajer med proteinrikt innehåll där, men betvivlar att det blir särskilt billigt i längden om du ska köra direkt ur kokböcker. Försök variera din köttfärs, dina kycklingfiléer och din tonfisk på lite roliga sätt istället? :) Käk är som bäst när man freebasat den själv och lyckats imo!

Elso
2010-12-24, 23:06
En kokbok som tar upp det mest från lättlagat till avancerat är Bonniers kokbok. Men å andra sidan finns alla de recept på nätet.

Arla.se har en slumpa knapp tryck på den för att få recept.
Annars skulle jag om jag förstått frågan rätt är du mest ute efter proteinrikmat lättast vore då att välja t ex. kycklingrecept eller fisk t ex lax. Då kan du leta reda på recept via tasteline.se

Som sagt absolut lättast är att ha en idé om vad du vill laga, resten finns på nätet, men vill du ha blädder känslan så finns bonniers och icas "rutiga kokboken" är likvärdig.