Logga in

Visa fullständig version : Pendlarbil för omkring 40 000

PowPow
2010-12-23, 10:30
Vad skulle ni rekomendera?
Kraven är att det ska vara 4-dörrars. Helst inte kombi dock. Inte jätteliten (typ Polo eller Opel Corsa).

Saab 9-3 från 2000-2002 kanske?
Problemfrihet värderas högt. Körglädje värderas mindre högt. Komfort värderas hyffsat högt.

Minimjölk
2010-12-23, 10:36
Toyota Corolla är det alternativ som dyker upp fört i mitt huvud men den kanske är för liten?

PowPow
2010-12-23, 10:45
Toyota Corolla är det alternativ som dyker upp fört i mitt huvud men den kanske är för liten?

Nejdå, den var inte för liten. Men Saabarna ser lite rejälare ut. Ser ut som om de skulle ha bättre komfort. Fast jag vet ju inte.. Lägger till den bland alternativen (=

PowPow
2010-12-23, 10:55
Volvo s40 från 99-01 någon gång tittar jag också på. En sån har jag faktiskt kört, och tyckte den var ganska behaglig. Fast om det är en bra bil i övrigt vet jag inte.

ceejay
2010-12-23, 10:55
en saab med dieselmotor kanske?
http://www.blocket.se/stockholm/Saab_9_5_2_2_TID_Vector_SportSedan_31209237.htm?ca =10&w=2

något sånt kanske. Vi har en 9-5 och den är väldigt skön att åka i

MasterChief
2010-12-23, 10:56
Toyota Avensis från 2001.

Driftsäker, halvtråkig men hyggligt bekväm:

http://www.bytbil.com/bilar/toyota/avensis/2vbnf9dg/?criterias=0UABUDIAAY8Qv6Jf1IaE4gACcAA_!

sunkan
2010-12-23, 11:03
Jag kör en citroen c3 från 03. Drar 0,5 långkörning. Skittråkig liten bil men den är billig iaf.

Tabbe
2010-12-23, 11:05
Ägde en s40 förut..den va najs och till och med lagom rolig.

Remokillen
2010-12-23, 11:08
Om du köper en Saab av de årsmodellerna så se till att
bilen har varit återkallad av Saab för åtgärder mot oil sludge.
Annars kan det bli dyrt.

PowPow
2010-12-23, 11:14
Jag kör en citroen c3 från 03. Drar 0,5 långkörning. Skittråkig liten bil men den är billig iaf.

Där fick man ju en lite nyare bil för pengarna. Lite liten kanske.. Hrm. Tål att tänkas på.

Tack för alla tips

sunkan
2010-12-23, 11:19
Där fick man ju en lite nyare bil för pengarna. Lite liten kanske.. Hrm. Tål att tänkas på.

Tack för alla tips

Ska du bara pendla i den så är det ju inga probs. Alla som åkt med mig är förvänad över hur stor den faktiskt är på insidan. Främst att det är så högt i tak. Jag är 186cm och har låång rygg och jag har långt kvar till taket. Den är inte lika rolig att åka i om man är fullt i folk i baksätet men det är jag så sällan så jag är helt nöjd överlag. Sen är ju försäkringen ett stort plus.

PowPow
2010-12-23, 11:21
Ska du bara pendla i den så är det ju inga probs. Alla som åkt med mig är förvänad över hur stor den faktiskt är på insidan. Främst att det är så högt i tak. Jag är 186cm och har låång rygg och jag har långt kvar till taket. Den är inte lika rolig att åka i om man är fullt i folk i baksätet men det är jag så sällan så jag är helt nöjd överlag. Sen är ju försäkringen ett stort plus.

Det är inte jag personligen som ska köra den. Men ja.. Den ska framför allt köras till och från arbetet. ~6 mil om dagen.

Ska absolut kolla upp den.

Fastback
2010-12-23, 11:22
Volvo S70 röstar jag på ! Mycket bra bil för pengarna! :thumbup:

Torwald
2010-12-23, 11:26
Kan absolut ingenting om bilar, men jag hade alla gånger hellre köpt en lite äldre Volvo eller tysk framför en fransk Peugeot/Citroën. Tycker det är riktigt plastiga biler.

Arf Pingvin
2010-12-23, 11:28
Problemfri och Saab hör liksom inte ihop.

Minimjölk
2010-12-23, 11:28
Jag pendlar själv runt 8mil om dagen och har så gjort de senaste 10åren, en hel del bilar har passerat revy för mig, de bilar jag uppskatta mest är de som är lite mindre och smidigare men utan att bli för små. Bilar i Golf-storlek tycker jag är en bra avvägning mellan komfort, ekonomi och avslappning på färden. Om det är motorvägspendling så titta gärna på lite tystare bilar, skippa för stora fälgar etc för att få ned ljudnivån i bilen, en tyst bil ger en helt annan komfort (tycker jag). Sedan är ju Diesel ett hett tips då de är snåla och tystare i motorvägsfart pga det lägre motorvarvet, Jag skulle undvika underdiemsnionerade motorer som ligger på 4k-varv i motorvägshastighet då det blir ett väldigt surr.

Börje H
2010-12-23, 11:29
Ej kombi, wtf :MrT: Är du sjuk på någe vis? När vill du ha lite plats i bilen?

:D

Jag tycker du skall kika på VAG dieslar med 1.9l turbomotorn; Passat, Octavia, A4/A6. För egen del skulle jag naturligtvis leta med fyrhjulsdrift men det är ju inget krav kanske om du verkligen vill snålpendla. Vill du komma undan skatten så leta lastbilsreggade ex.

Vill du ha lite mer pondus i grejerna så kika även på 2,5 liters dieseln. En sådan o-quattro är väldans snål. Speciellt 140 hästarn. Har själv kört många mil med sådan (quattro) en bit under 0,6l/mil.

En mycket underskattad vagn är också Ford Mondeo! Nu kommer jag få på nöten :D

Fastback
2010-12-23, 11:36
problemfri och saab hör liksom inte ihop.

+1

Minimjölk
2010-12-23, 11:40
.

En mycket underskattad vagn är också Ford Mondeo! Nu kommer jag få på nöten :D

WTF :MrT: Nu satte jag kaffet i vrågstrupen. Sedan när gick Ford och Bra ihop i samma mening? ;)

njordan
2010-12-23, 11:48
http://www.blocket.se/vasternorrland/Saab_9_5_2_3T_30385227.htm?ca=4&w=1

Drar lite mer än en liten bil men känns lätt värt det om man smäller. Är det inget missljud från motorn så borde den vara frisk och börjar du byta olja ganska ofta(1000 mils intervaller) och inte bara kör korta svängar så har du nog ett problemfritt ägande med tanke på motorn.

Oil-sludge drabbar flera motorer än SAABs, korta körningar och långa intervaller mellan oljebytena är som gjort för att bryta ner oljan.

Kör en likadan 9-5:a men som gått 20k mil dagligen och drar ca 0.85 landsvägskörning för mig, gillar vänsterfilen=) kör man efter skyltarna så drar den ca 0.75. 1.1 vid pendling till jobbet, bara kallstarter och 4 km körning mycket start, stopp och körning på 1:an. Enda som gör mig sugen att byta är suget efter 4-hjulsdrift på vintern;) Har ägt den i 3 år och endast bytt olja + filter ett antal gånger.

victor_n
2010-12-23, 12:00
Tyskt/japansk>volvo>ford>saab>franskt.

Efter åren man gick fordons utbildningen på gymnasiet och hade en bra inblick i dessa märken/länders bilar så va fan peguot och sittochträngs dom som hade mest problem. Man kunde få in dom i verkstaden för minsta lilla grej som kunde kosta multum om det inte åtgärdades. (syftar på mina praktik platser och fö. klasspolarnas praktikplatser då man diskutera detta i plugget hur mycket man mecka med vilken modell osv).

Jag skulle ta Audi före vilken bil som helst. Mest bil man kan skaffa idag ny/beg i min mening.

PowPow
2010-12-23, 12:01
Kan absolut ingenting om bilar, men jag hade alla gånger hellre köpt en lite äldre Volvo eller tysk framför en fransk Peugeot/Citroën. Tycker det är riktigt plastiga biler.

Jag har också den inställningen lite. Men jag har inte heller speciellt bra koll på bilar.. Volvos och Saabs etc är kanske inte så mycket "rejälare" än japanare/fransoser etc?

PowPow
2010-12-23, 12:04
Ej kombi, wtf :MrT: Är du sjuk på någe vis? När vill du ha lite plats i bilen?

Heh, det är ingen dealbraker. Jag tänker att kombis är mer högljudda än sedaner, men jag kanske har fått det om bakfoten? Det är motovägspendling, framför allt.

Torwald
2010-12-23, 12:14
Jag har också den inställningen lite. Men jag har inte heller speciellt bra koll på bilar.. Volvos och Saabs etc är kanske inte så mycket "rejälare" än japanare/fransoser etc?

Har inget emot japaner förutom att det är lite trångt (och ganska fula bilar), och jag sa absolut inte att jag gillar Saab :D

Men det kanske är som du säger. Det är bara en känsla jag får när jag sitter i en Citroën.

PowPow
2010-12-23, 12:16
Har inget emot japaner förutom att det är lite trångt (och ganska fula bilar), och jag sa absolut inte att jag gillar Saab :D

Men det kanske är som du säger. Det är bara en känsla jag får när jag sitter i en Citroën.

För mig kommer du alltid vara mannen med en stark förkärlek för Saab.

tsp
2010-12-23, 14:20
Köp för fan inte saab. Skitdyra att få lagade när de krabbar, vilket inte är sällan. Familjen har haft saab sedan Saab 99 nån gång på åttiotalet, och det har inte varit en smärtfri historia. (fråga inte ens varför farsan fortsatt köpa saab..)

tsp
2010-12-23, 14:21
Sedan går ju inte komfort och en "sittåträng" ihop särskilt väl heller.

saab900
2010-12-23, 14:23
Om du köper en Saab av de årsmodellerna så se till att
bilen har varit återkallad av Saab för åtgärder mot oil sludge.
Annars kan det bli dyrt.

Dieseln är inte drabbad. Där behöver du istället se upp för dieselpumpen, lika dyrt det.

saab900
2010-12-23, 14:26
Problemfri och Saab hör liksom inte ihop.

Problemfri och bil hör liksom inte ihop. Säg mig en bil med några år på nacken som är helt problemfri. Alla modeller har sina egenheter. Kära Volvo 850/Sx0 har väl problem med motorerna, BMW fick rejäla problem med oilsludge förra vintern utan att det väckte stora rubriker, och Audi har i ett par decennier tyckt att man får acceptera att motorn pga oilsludge drar 1l olja per 100 mil och hur mycket rostar inte en sekelskiftsmerca?

Det verkar som att många tycker att det är kul att racka ned på Saab, men när man ber dom att motivera vet de inte varför, brukar bli ungefär:
- ööööh, bah, de är töntiga liksom?.... VOLVO POWER!!! *drar iväg med enhjulsspinn på skitförtin*

saab900
2010-12-23, 14:32
Tyskt/japansk>volvo>ford>saab>franskt.

Efter åren man gick fordons utbildningen på gymnasiet och hade en bra inblick i dessa märken/länders bilar så va fan peguot och sittochträngs dom som hade mest problem. Man kunde få in dom i verkstaden för minsta lilla grej som kunde kosta multum om det inte åtgärdades. (syftar på mina praktik platser och fö. klasspolarnas praktikplatser då man diskutera detta i plugget hur mycket man mecka med vilken modell osv).

Jag skulle ta Audi före vilken bil som helst. Mest bil man kan skaffa idag ny/beg i min mening.

Jag måste ändå säga som gammal Audi-ägare att Audi har mycket krångliga lösningar och dyra reservdelar, och mekandet är ganska piss jämfört med svenska bilar överlag. En billig pendlarbil vill man ju fixa med själv.

Med det sagt är ändå Saab 900 94-98/9-3 98-02 de jäkligaste bilar jag skruvat förutom Renault Laguna II.

saab900
2010-12-23, 14:34
Köp för fan inte saab. Skitdyra att få lagade när de krabbar, vilket inte är sällan. Familjen har haft saab sedan Saab 99 nån gång på åttiotalet, och det har inte varit en smärtfri historia. (fråga inte ens varför farsan fortsatt köpa saab..)

Konstigt, i min familj är det tvärtom, de går jäkligt billigt. Din farsa kanske inte byter olja var 1000:e mil, kör 3 km till jobbet och åker långa sträckor med missljud i bilen utan att ta reda på var det kommer ifrån och aldrig tvättar underredet och bromsarna noga? Ingen bil överlever en sådan vanvård utan stora reparationskostnader.

Minimjölk
2010-12-23, 14:37
Finns några helt ok Audi A3 även med diesel på blocket just nu i Skåne.

Rikard Jansson
2010-12-23, 14:39
Nu är jag helt okunnig, men en familjemedlem klagar alltid på någonting med att oljetråget eller vad han nu sa sitter felpositionerat i vissa Saabar, och det blir allt som oftast skit p.g.a. ngn värme. Kanske det som är oil sludge?

köttt
2010-12-23, 14:46
Volvo S40 skulle jag kört på, riktigt sköna bilar till ett bra pris!

saab900
2010-12-23, 14:49
Nu är jag helt okunnig, men en familjemedlem klagar alltid på någonting med att oljetråget eller vad han nu sa sitter felpositionerat i vissa Saabar, och det blir allt som oftast skit p.g.a. ngn värme. Kanske det som är oil sludge?

Aldrig hört talas om.

Oilsludge, som förövrigt frekvent drabbar även BMW, Audi och Toyota i stor utsträckning utan att det blir ramaskri går ut på kortfattat:

1. Kondens bildas i oljan vid körning korta sträckor utan att bilen blir genomvarm
Händer i alla motorer, varmkör så försvinner det.
2. Kondensen får oljan att bli dålig snabbare
3. Vevhusventen som ska evakuera övertryck pga bl a vattenånga i motoroljan kan sätta igen av dålig olja och kyla.
3. Övertrycket i motorn som inte kan evakueras släpper ut sig självt genom att trycka undan de klenare kolvringarna på en lågfriktionsmotor. Ringarna koksar fast och motorn börjar förbränna stora mängder olja, kanske ett par liter/100 mil. Med ett serviceintervall på 2000 mil eller mer kollar ju Medelsvensson aldrig oljenivån, det är säkert bra.
4. För lite eller för dålig olja leder till att motor och turboaggregat snabbt kan ta skada.
5. Motorn rasar, ofta t ex ramlager, kamkedja, turbo etc.

En hel rad olyckliga omständigheter med bensinmotorerna i 9-5 98-03 och 9-3 00-02 alltså.

Saabs nya vevhusvent man kan uppgradera motorn med för ett par tusenlappar (version 6) tar bort en av faktorerna för motorras. Är den uppgraderad, inte låter illa, kamkedjesträckaren inte gått ut mer än 12-13 mm skulle jag köpa bilen. Byter man sedan olja var 1000:e mil och inte kör bilen mindre än en mil om dagen överlever den garanterat utan motorras pga oilsludge. Mer sällan än var 1000:e mil ska man ändå inte byta olja i en bil man tycker om, det kostar liksom bara 5-600 spänn om man gör det själv.

tntballe
2010-12-23, 15:01
Det verkar som att många tycker att det är kul att racka ned på Saab, men när man ber dom att motivera vet de inte varför, brukar bli ungefär:
- ööööh, bah, de är töntiga liksom?.... VOLVO POWER!!! *drar iväg med enhjulsspinn på skitförtin*

Det jag fick höra var att dom är fula och att ratten inte satt rakt gentemot sätet, och det fick jag höra om och om igen:D

pragmatist
2010-12-23, 15:49
Japanska mellanklassare är alltid kloka köp - Toyota Avensis, Honda Accord, Mazda 626, Mitsubishi Galant o.s.v. Dessutom håller de värdet bra när man ska sälja vidare senare (= låg milkostnad).

saab900
2010-12-23, 21:41
Att välja pendlarbil beror ju också på hur långt du kör varje dag. Farsan har jämt kört 5000 mil om året till och från jobbet då han har en 7,5 mil enkel resa varje dag. Att köpa ny bil är då helt uteslutet. Efter tre år har bilen gått 15k mil och man får ju knappt något i inbyte för den.
Hans taktik var länge småbilar. Nu var det här visserligen på det glada 80-talet, men problemet med småbilarna som Toyota Starlet, Golf osv var att de inte höll så länge. De får jobba så mycket och varva så mycket i marschfart att de snabbt går sönder. En toyota starlet är ju liksom inte gjord för att gå 30k mil.

Lösningen blev en ett par år gammal 240 kombi. Den gick nästan 50k mil med i princip bara vanlig service innan ren älg krossade den rostfläckiga karossen och lär ha varit jäkligt billig i drift. Och han var glad att han satt i den när han krockade med en älg, och inte en Starlet.

Därefter följde Saab 9000, som också gick upp till någonstans runt 50k mil innan den skrotades pga rost. Kopplingen byttes en gång, men motorn behövde aldrig öppnas på vare sig Volvon eller Saaben medan motorerna på småbilarna gick sönder på löpande band.

Ska du åka långt och vill åka säkert - stor typ fyra år gammal bil. Bensinen är ändå det billiga i ett bilägande och med halva värdeminskningen förbrukad blir inte resten så farligt. En stor bil är alltid säkrare än en liten bil av samma årsmodell. Små bilar slits helt enkelt för mycket i och med att motorn får jobba hårt på lång landsvägspendling. En 2,3 turbomotor med utväxling på 2000 rpm i 90 är knappt ansträngd i motorvägsfart medan en Golf med 4000 rpm i 110 knappast klarar mer än 20k mil med den belastningen.

von huff
2010-12-23, 22:10
jag har en s40 -98 och den har varit en rätt ok bil.Förutom slitagedelar som remmen,bromsarna och nu en läckande stötdämpare har jag inte mycket att klaga på.Jag har iofs den minsta motorn men särskilt roliga eller förmånliga att köra med är de inte och helbelysningen suger.Ifall jag skulle måsta skaffa en pendlar bil så skull en japanare vara bra t.ex en corolla eller mazda.Ausi skulle jag inte köpa pga dyra delar och flera polare har haft problem med sina audin när det gäller elektroniken

tsp
2010-12-24, 00:48
Aldrig hört talas om.

Oilsludge, som förövrigt frekvent drabbar även BMW, Audi och Toyota i stor utsträckning utan att det blir ramaskri går ut på kortfattat:

1. Kondens bildas i oljan vid körning korta sträckor utan att bilen blir genomvarm
Händer i alla motorer, varmkör så försvinner det.
2. Kondensen får oljan att bli dålig snabbare
3. Vevhusventen som ska evakuera övertryck pga bl a vattenånga i motoroljan kan sätta igen av dålig olja och kyla.
3. Övertrycket i motorn som inte kan evakueras släpper ut sig självt genom att trycka undan de klenare kolvringarna på en lågfriktionsmotor. Ringarna koksar fast och motorn börjar förbränna stora mängder olja, kanske ett par liter/100 mil. Med ett serviceintervall på 2000 mil eller mer kollar ju Medelsvensson aldrig oljenivån, det är säkert bra.
4. För lite eller för dålig olja leder till att motor och turboaggregat snabbt kan ta skada.
5. Motorn rasar, ofta t ex ramlager, kamkedja, turbo etc.

En hel rad olyckliga omständigheter med bensinmotorerna i 9-5 98-03 och 9-3 00-02 alltså.

Saabs nya vevhusvent man kan uppgradera motorn med för ett par tusenlappar (version 6) tar bort en av faktorerna för motorras. Är den uppgraderad, inte låter illa, kamkedjesträckaren inte gått ut mer än 12-13 mm skulle jag köpa bilen. Byter man sedan olja var 1000:e mil och inte kör bilen mindre än en mil om dagen överlever den garanterat utan motorras pga oilsludge. Mer sällan än var 1000:e mil ska man ändå inte byta olja i en bil man tycker om, det kostar liksom bara 5-600 spänn om man gör det själv.
Familjens 9-5 03a hade turboras för ungefär två år sedan. Jag kände på ett ungefär till fenomenet oil sludge. Reparationen gick på garantin då bilen inte gått över 8000mil. Men nu har den gått mycket längre. Finns det något sätt att undvika fler problem med detta i framtiden?

r3mpuh
2010-12-24, 01:02
Köp en Volvo 240.
Håller länge och är lätt reparerad.

saab900
2010-12-24, 01:17
Familjens 9-5 03a hade turboras för ungefär två år sedan. Jag kände på ett ungefär till fenomenet oil sludge. Reparationen gick på garantin då bilen inte gått över 8000mil. Men nu har den gått mycket längre. Finns det något sätt att undvika fler problem med detta i framtiden?

Saab, till skillnad mot t ex Audi, erkände att man hade problem med motorerna och förlängde garantin på motorn till 8 år. Får man motorproblem på bilen relaterat till oilsludge och det gått mindre än 8 år sedan bilen registrerades i trafik första gången står Saab för allt.

Tråkigt nog räknade Saab aldrig in turbon i den förlängda motorgarantin, trots att den självklart tar skada om oljenivån blir alltför låg eller oljan allt för dålig.

En gissning är att man valde att inte räkna med turbon eftersom den Garrett GT17 som sitter i 9-5 och gamla 9-3 med 150/185 hk är så jäkla usel från början att den ofta lämnar in redan efter 10k mil. Man hade då fått byta många sådana runt 15k mil när det är dags för den nya att rasa. Köper man 9-5 eller og9-3 ska man köpa Aero, den har mer eller mindre skottsäker turbo.
Har er Saab 150 eller 185 hk är jag inte ett dugg förvånad att den rasade turbon. Den turbon rasar som sagt även utan oilsludge.

Er bil omfattas alltså av motorgarantin fortfarande. Man kan vara noga med oljebytena, dvs låta det gå max 1000-1500 mil mellan dom, samt jätteviktigt att uppgradera vevhusventilationen till version 6 om det inte gjorts. Det finns även ett par slangar och en backventil relaterat till detta att byta. Byter man VHV tar man ju bort en av de faktorer som behövs för att rasa en 9-5 motor, sålänge man ser till att varmköra bilen då och då.

De bilar som klarar sig sämst är lågmilarna, de som går 4 km till ICA två gånger i veckan eftersom oljan aldrig hinner bli varm. Långmilare har oftare körts längre sträckor och klarar sig därmed bättre.

tsp
2010-12-24, 02:23
Saab, till skillnad mot t ex Audi, erkände att man hade problem med motorerna och förlängde garantin på motorn till 8 år. Får man motorproblem på bilen relaterat till oilsludge och det gått mindre än 8 år sedan bilen registrerades i trafik första gången står Saab för allt.

Tråkigt nog räknade Saab aldrig in turbon i den förlängda motorgarantin, trots att den självklart tar skada om oljenivån blir alltför låg eller oljan allt för dålig.

En gissning är att man valde att inte räkna med turbon eftersom den Garrett GT17 som sitter i 9-5 och gamla 9-3 med 150/185 hk är så jäkla usel från början att den ofta lämnar in redan efter 10k mil. Man hade då fått byta många sådana runt 15k mil när det är dags för den nya att rasa. Köper man 9-5 eller og9-3 ska man köpa Aero, den har mer eller mindre skottsäker turbo.
Har er Saab 150 eller 185 hk är jag inte ett dugg förvånad att den rasade turbon. Den turbon rasar som sagt även utan oilsludge.

Er bil omfattas alltså av motorgarantin fortfarande. Man kan vara noga med oljebytena, dvs låta det gå max 1000-1500 mil mellan dom, samt jätteviktigt att uppgradera vevhusventilationen till version 6 om det inte gjorts. Det finns även ett par slangar och en backventil relaterat till detta att byta. Byter man VHV tar man ju bort en av de faktorer som behövs för att rasa en 9-5 motor, sålänge man ser till att varmköra bilen då och då.

De bilar som klarar sig sämst är lågmilarna, de som går 4 km till ICA två gånger i veckan eftersom oljan aldrig hinner bli varm. Långmilare har oftare körts längre sträckor och klarar sig därmed bättre.

Minns inte exakt varför, men någon stod för kostanden för ny turbo (cirka 17000kr kostade det. kanske bytte de mer än turbon? alltså även de delar du pratar om, för 17k låter lite väl mycket för att bara trycka dit en ny turbo, tycker i alla fall jag..). I övrigt så känns det kanske inte motiverat att annars lämna in den på byte för venhusvent. osv. Lär ju kosta typ mer än vad bilen är värd. Btw så gäller nog inte motorgarantin längre för vår del, slarvats en del med servicen det senaste då vi kör så jävla mycket med bilhelvetet att den ska servas typ hela tiden :D Så pappa har mottot "en gång per år räcker". Men jag har påtalat behovet av att byta olja ofta, så det tror jag han är hyfsat noga med. Typ var 1000mil eller så.

ispåse
2010-12-24, 06:43
Har själv en toyota yaris verso som extrabil, den är verkligen skitful men ack så praktiskt, bra med utrymme för en så liten bil, bra benutrymme, svängdörr bak så man kan lyfta in barnvagnen utan att fälla ihop den, billig i drift, billiga delar, högt i tak så man kan sitta med hatten på, baksätena fäller du ner i golvet på 20 sekunder så har du en mindre skåpbil/bruksbil..

...men som sagt, asful bil men gör vad den ska. Finns många i riktigt bra skick för en billig penning, folk vill bli av med dem pga att de skäms för dem tror jag men kan du leva med det så slå till!

Kurash
2010-12-24, 09:54
Jag får väl gå emot strömmen och rekommendera Alfa Romeo 156/166 och Citroen Xantia Activa.
Activa (http://www.blocket.se/hoor/Citroen_Xantia_2_0_SX_TCT_Activa___96_30936567.htm ?ca=23_10&w=1)
Alfa 166 (http://www.blocket.se/malmo/Alfa_Romeo_166_3_0_V6_Super_31205234.htm?ca=23_10&w=1)

Innan man klagar på komforten i en Citroen ska man nog läsa på lite om deras krängningshämmarsystem, som fortfarande är helt oöverträffat.
Alfa 156 blev årets bil 98, läggar man 40k på en sån får man ett riktigt fint exemplar.

Så, varför inte ta chansen att åka lite flott istället för att puttra runt i random svensk/tysk bruksbil?

Menigar
2010-12-24, 10:03
Jag får väl gå emot strömmen och rekommendera Alfa Romeo 156/166 och Citroen Xantia Activa.
Activa (http://www.blocket.se/hoor/Citroen_Xantia_2_0_SX_TCT_Activa___96_30936567.htm ?ca=23_10&w=1)
Alfa 166 (http://www.blocket.se/malmo/Alfa_Romeo_166_3_0_V6_Super_31205234.htm?ca=23_10&w=1)

Innan man klagar på komforten i en Citroen ska man nog läsa på lite om deras krängningshämmarsystem, som fortfarande är helt oöverträffat.
Alfa 156 blev årets bil 98, läggar man 40k på en sån får man ett riktigt fint exemplar.

Så, varför inte ta chansen att åka lite flott istället för att puttra runt i random svensk/tysk bruksbil?
Har du ägt en citroen eller alfa romeo själv?

Kurash
2010-12-24, 10:14
Har du ägt en citroen eller alfa romeo själv?

Ja

Kebab-Arne
2010-12-24, 10:42

Jag tar och rekommenderar Peugeot då. :)

Haft en 306 från 97 i 3½ års tid nu. Hänt otroligt lite för att vara en så pass gammal och billig bil. Kommit lite rost nu men annars har den varit bättre ur rost synpunkt än både SAAB, volvo och mercedes min familj haft i liknande ålder. De har dock gått lite mer.

Godbitar går att hitta bland alla märken, även om franska bilar har sin tveksamma status av en anledning.

Arf Pingvin
2010-12-24, 11:05
Har ägt den i 3 år och endast bytt olja + filter ett antal gånger.

Är det en merit menar du att inte serva bilen som den skall servas?! Friskluftsfilter? Luftfilter? Bränslefilter? Bromsvätska? Tändstift?

Arf Pingvin
2010-12-24, 11:09
Sedan går ju inte komfort och en "sittåträng" ihop särskilt väl heller.

Komfort är ett av Citroens adelsmärken. Gashydraulisk fjädring sen 1955 ffs.

Arf Pingvin
2010-12-24, 11:29
Problemfri och bil hör liksom inte ihop. Säg mig en bil med några år på nacken som är helt problemfri. Alla modeller har sina egenheter. Kära Volvo 850/Sx0 har väl problem med motorerna, BMW fick rejäla problem med oilsludge förra vintern utan att det väckte stora rubriker, och Audi har i ett par decennier tyckt att man får acceptera att motorn pga oilsludge drar 1l olja per 100 mil och hur mycket rostar inte en sekelskiftsmerca?

Jag jobbar på en verkstad som varit Saabspecialist. Började sälja/serva Mitsubishi för drygt 10 år sedan men hade kvar Saabkunderna. Är nu Mekonomenverkstad också så vi får in alla möjliga bilar. Bruksmodellerna av japanare är i regel problemfria förutom slitdelar. Kolla bara besiktningsstatistiken, lampor och bromsar möjligen, vilket beror på ägaren.

Jag måste ändå säga som gammal Audi-ägare att Audi har mycket krångliga lösningar och dyra reservdelar, och mekandet är ganska piss jämfört med svenska bilar överlag. En billig pendlarbil vill man ju fixa med själv.

Med det sagt är ändå Saab 900 94-98/9-3 98-02 de jäkligaste bilar jag skruvat förutom Renault Laguna II.

Audi är ofta överjävliga när det krånglar, dyrt, svårt, trångt. Volkswagen är ett bättre val. Tror nästa bil ska bli en Passat.

Arf Pingvin
2010-12-24, 11:38
Förresten en äldre Volvo s40 är samma bil som Mitsubishi Carisma. Den byggdes i europa och höll inte riktigt samma klass som japanbyggda Galant och Lancer.

agazza
2010-12-24, 11:39
vilken bil som helst som har audis 1.9 tdi motor. Driftsääääkeeeer.

njordan
2010-12-24, 12:05
Är det en merit menar du att inte serva bilen som den skall servas?! Friskluftsfilter? Luftfilter? Bränslefilter? Bromsvätska? Tändstift?

Nu lät du lite negativ tycker jag, haha det var väl inte så mycket tanke bakom den meningen. Men det är vad jag har gjort hitills på min bil och resten byts när det är dags, men behöver ju inte bytas prick på milen för att säkerställa en driftsäker bil?

Slitaget beror väl ganska mycket på yttre miljön, körstil mm.

Har inga garantier på bilen och att göra allt själv leder för mig till ett riktigt billigt bilägande och sköter man det inom rimliga gränser så har jag svårt att tro att bilen lägger ner helt plötsligt. Förutom just oljebytet som kan leda till tråkiga och dyra reparationer även om man har garage, verktyg, kunskap och tid att göra det själv.

PowPow
2010-12-24, 12:43
Problemfri och bil hör liksom inte ihop. Säg mig en bil med några år på nacken som är helt problemfri.

Vi har haft en Volvo 740 (kanske snarare räknas som tank än bil förvisso) från 80-talet. har gått 40 000 mil och har varit nästan helt problemfri. De små saker som har hänt har random bilversktad kunnat fixa för några hundringar. Och då har den behandlats riktigt dåligt. Ingen service osv :D (har hela tiden tänkte att den faller väl ihop snart ändå). Lika förvänade varje gång den går igenom besiktningen, haha.

Tack igen för all input i tråden, från allihopa!
Passaten känns som ett bra alternativ just nu. Diesel är absolut ingen nackdel. Fast alla har gått så långt (men det är kanske mer OK för en diesel?). Typ 20-30 000 mil. Hur ska man tänka angående det?

jikajd
2011-08-15, 13:30
Bump!

Vad säger kolomedlemmarna om pendlarbilsvalet?

Åker buss ~9 mil per dag, funderar på ett bilköp. Prio: Drifts- och ägandekostnad. Soppasnål.

Inköpspris:Vettifan hur man ska tänka där.. Är det värt att lägga pengar på en nyare bil? Man får ju så mycket soppa för mellanskillnaden mot en billig skit. För mig funkar det att köra i princip skrot, bara den tar mig från A till B - men då är ju kanske risken att den måste lagas jämt och ständigt "något" högre..

luderlasse
2011-08-15, 13:35
Ska man ha en saab så är det 9000 som gäller, den enda saaben jag gillar och jag har typ åkt i alla...

Börje H
2011-08-15, 13:38
Jag tycker du skall kika på VAG dieslar med 1.9l turbomotorn; Passat, Octavia, A4/A6. För egen del skulle jag naturligtvis leta med fyrhjulsdrift men det är ju inget krav kanske om du verkligen vill snålpendla. Vill du komma undan skatten så leta lastbilsreggade ex.

Jag har då inte ändrat mig :)

ex:
http://www.blocket.se/stockholm/Vw_passat_var_tdi_lagmil_35404351.htm?ca=1_9&w=3

Yxel
2011-08-15, 14:02
Jag köpte en Lupo att ha som pendlarbil. Är 190 cm men sitter riktigt bra i den. En kompis som är 199 har provsuttit också och kunde inte klaga. Alltså riktigt bra komfort för att vara så liten bil.
Billig att köra och äga.

http://www.blocket.se/malmo/Vw_Lupo_1_2_3L_tdi___Svensksald_35428294.htm?ca=1_ 9&w=3

Lillgrabben
2011-08-15, 14:04
En mindre miljödiesel kanske kan vara ngt?

http://www.blocket.se/uppsala/Citroe_n_C3_110_HDI_miljobil_35468076.htm?ca=2&w=3

Många skryter om fransosernas smådieslar, som f.ö. även finns i Volvos dieselvagnar.

jikajd
2011-08-15, 14:11
Jag har då inte ändrat mig :)

ex:
http://www.blocket.se/stockholm/Vw_passat_var_tdi_lagmil_35404351.htm?ca=1_9&w=3

Hur ligger försäkringen på en sån best? :)

Fartman
2011-08-15, 16:17
Mitt tips är en volvo 940, gärna dom nyaste (98 typ). Inte soppasnål direkt men driftsäker och krocksäker (pendlar man vill man inte sitta i dödsfälla), sen kostar allt annat än just soppan inte så mycket vilket kan väga upp rätt mycket.
För 20lök får du en bra. Och ska du ner mot ännu billigare bilar är volvo 740 eller 240 riktigt bra. Min erfarenhet är iaf att om man ska börja kolla på gamla bilar för att få ner priset så är dom gamla svenssonvagnarna bra köp just därför att dom inte går sönder i nått som kostar. Saker går alltid sönder på äldre bilar och då är det bra om dom är enkla och reservdelarna billiga.

Ska du ha diesel så har Börje gett bra tips.

von huff
2011-08-15, 16:26
Nån japansk bil, så ny som möjligt.Med tanke på driftsäkerheten skulle jag undvika audi och franska bilar (även av andra orsaker) men man kan inte dra alla över en kam heller.Min erfarenhet av volvo är att dom är bra men i regel oekonomiskare att köra än t.ex en motsvarande toyota.Bara att hittade nån som är lite medkörd

agazza
2011-08-15, 16:42
Vill bara inflika med att 1.9 tdi:n jag kör nu så har jag kört 1200 mil med för lite motorolja och 680 mil utan servoolja innan jag ordnade det.

Stridsvagn säger jag!

ja jag vet jag behöver inte höra att det inte var så smart..

jasonmago
2011-08-15, 22:22
Skoda octaviaaaaaa... Det är mycket Bil för pengarna faktiskt.

Menigar
2011-08-15, 22:27
Mitt tips är en volvo 940, gärna dom nyaste (98 typ). Inte soppasnål direkt men driftsäker och krocksäker(pendlar man vill man inte sitta i dödsfälla), sen kostar allt annat än just soppan inte så mycket vilket kan väga upp rätt mycket.

orly?
qBDyeWofcLY

Fartman
2011-08-16, 00:08
orly?
qBDyeWofcLY

Väntade mig den där. :D
Och det är klart att en bil som är typ 15år gammal inte är lika säker som nyare bilar. Men i den prisklassen är Volvon ett av dom säkraste valen. Det jag ffa syftade på var att ska man köra många mil varje dag så kan det vara en vits att inte bara satsa på en liten billig bil. Det är trots allt ganska nyss som även småbilar börjar bli lite säkra.
I övrigt skulle jag gärna se ett test mot en volvo av samma årsmodell.

TommyBoy
2011-08-16, 07:58
Håller med om Volvo. Köpte själv en V70 härförleden för 45 000. Mycket bra bil för lite pengar. Möjligtvis kan en Toyota vara likvärdig i kvalité per krona men mycket tråkigare.

PowPow
2011-08-16, 08:13
Det blev iaf en v40 från 2002 (den tråkigare 1,8an) som hade gått strax under 15k mil. Gjorde en motormännengenomgång och inget större hittades. Har gått bra hittills.