handdator

Visa fullständig version : Kroppsmätningar

daloatf
2010-12-22, 11:42
Hej!

Jag undrar om någon vet var i Uppsala man kan göra kroppsmätningar? så som BF, LBM och vanliga värden.

Kommer deffa snart och vill veta mina värden för att sedan jämföra dem sen när perioden är slut.

Har vänt mig till vårdcentralen och de kunde inte göra detta.

Om det kostar något gör inget, men vad kan jag förvänta mig i kostnad isf?

Nils.R
2010-12-22, 12:45
Hej!

Jag undrar om någon vet var i Uppsala man kan göra kroppsmätningar? så som BF, LBM och vanliga värden.

Kommer deffa snart och vill veta mina värden för att sedan jämföra dem sen när perioden är slut.

Har vänt mig till vårdcentralen och de kunde inte göra detta.

Om det kostar något gör inget, men vad kan jag förvänta mig i kostnad isf?

Vissa gym har mätningar med kaliper, sen kan du göra bodpod-mätningar på en del sjukhus.

daloatf
2010-12-23, 08:06
Vissa gym har mätningar med kaliper, sen kan du göra bodpod-mätningar på en del sjukhus.

Ok, du har inga aning om vad de kan tänkas ta betalt för bodpod-mätningar?

Apos78
2010-12-23, 08:15
Det är frågan om det är så tillgängligt med mätningar på sjukhuset om det inte är del av någon behandling. Och om, så lär det kosta en hel del. Det billigaste du kommer undan är troligen en BIA-mätning och även om denna, precis som många andra mätmetoder, inte är så exakt så ger den iaf en fingervisning.

ThisIsTheOne
2010-12-23, 08:33
Ok, du har inga aning om vad de kan tänkas ta betalt för bodpod-mätningar?

Du kan göra bodpod-mätning på Pauluns center. Har för mig att det kostar 300-400 och att felmarginalen är relativt stor.

daloatf
2010-12-23, 10:12
Lär kunna gå till en naprapat och som är van vid kaliper isf? Och ställa mig på en Bioimpendans våg eller nåt. Lär ge en lite fingervisning isf.

Friskis&svettis i centrala Uppsala har inga mätningar alls.

Apos78
2010-12-23, 10:22
Lär kunna gå till en naprapat och som är van vid kaliper isf? Och ställa mig på en Bioimpendans våg eller nåt. Lär ge en lite fingervisning isf.

Friskis&svettis i centrala Uppsala har inga mätningar alls.

Jag tror att för att vara duktig på kaliper så krävs det att man gjort massvis med kontrollerade mätningar innan. Tveksamt om naprapat eller liknande har denna erfarenhet.

Men måste du få så pass detaljerade värden? Kör på spegel och våg och sen kan du alltid slänga upp en bild här då flera, ex Grandmaster, har bra öga för hur det ligger till. Förstår att det är roligt att ha något att jämföra med men är det svårt att ordna så kanske det kan hoppas över.

Men hittar du en vettig BIA så kör på det. Sjukhuset (bl.a. där jag arbetar) har ibland drop-in vägningar som du kanske kan besöka. Kostar lite pengar men inte mer än ett vanligt besök. En del gym har också en Tanita-våg stående.

daloatf
2010-12-23, 10:52
Jag tror att för att vara duktig på kaliper så krävs det att man gjort massvis med kontrollerade mätningar innan. Tveksamt om naprapat eller liknande har denna erfarenhet.

Men måste du få så pass detaljerade värden? Kör på spegel och våg och sen kan du alltid slänga upp en bild här då flera, ex Grandmaster, har bra öga för hur det ligger till. Förstår att det är roligt att ha något att jämföra med men är det svårt att ordna så kanske det kan hoppas över.

Men hittar du en vettig BIA så kör på det. Sjukhuset (bl.a. där jag arbetar) har ibland drop-in vägningar som du kanske kan besöka. Kostar lite pengar men inte mer än ett vanligt besök. En del gym har också en Tanita-våg stående.

Ok tack för bra svar. Har redan en uppfattning av vad mitt BF ligger på. Har lagt upp en annan tråd som tar upp detta. Men alltid kul med siffror och statistik :)

Får köra spegeln och vågen tillsvidare *flex*

GoS
2011-08-10, 20:26
*bump*
finns det något ställe i Uppsala där man kan göra en kaliper-mätning?

daloatf
2011-08-10, 21:09
Sats har tre punkt mätning. Inte hittat nåt 'riktigt', åtminstone sju punkter vill man ju ha.

Silencer
2011-08-10, 21:50
Köp slimguide, ta hjälp av en kompis och kolla instruktionsvideon.

goja
2011-08-11, 20:26
Slimguide verkar awsome.
Vart kan man få tag på en sådan tro?

Riddle
2015-05-02, 23:03
Bump.
Finns de något i Uppsala som mäter?

Jona
2015-05-03, 19:12
Det finns en hel del Apotek med Bioimpedansvåg. Kostar 60:-

Apoteket Kronan i Uppsala har det, enligt Apotekets hemsida. Det kallas "Formkoll".