Visa fullständig version : En gainer?
Info!
16 år.
Styrketränar 5 dagar i veckan.
I början ökade jag i vikt lagom cirka 0.5-1 kg i veckan oftast 0.5 kg.
Nu till min fråga jag ökar inte i vikt längre äter som fan, borde jag börja ta en gainer efter träning eventuellt till mellanmål också?
En dag kan se ut så här (kosten)
Frukost. Havregrynsgröt, vassle protein samt en macka med pålägg.
Lunch. Det som serveras i skolan, försöker äta mycket samt ta 0.6 liter mjölk.
Mellanmål, när jag kommer hem kanske någon macka.
Kvällsmat, Det som serveras hemma, äter bra och blir oftast mer än mätt.
Innan jag lägger mig, tar ibland lite kvarg eller night protein (kassein).
Vad tycker ni, ska jag ta gainer? Jag är nu 177 cm och väger cirka 67 kg morgonvikt.
coolboynesko
2010-12-22, 11:03
Nej! Du måste inte öka så pass mycket i vikt hela tiden, de räcker att gå upp sakta men säkert så man slipper bristingar m.m
Jag tycker att du ska ligga på 250 kcal i överskott :)
coolboynesko
2010-12-22, 13:24
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4611295&postcount=46
Albin Eriksson
2010-12-22, 14:14
Nej! Du måste inte öka så pass mycket i vikt hela tiden, de räcker att gå upp sakta men säkert så man slipper bristingar m.m
Jag tycker att du ska ligga på 250 kcal i överskott :)
Kära lilla coolboyesko, killen går i skolan, äter skolmat och har säkerligen inte möjlighet att räkna på en sådan liten felmarginal som 250kcal.
Istället råder jag honom till att äta mer, byt ut mellanmålet som bara är en macka mot något rejälare och ät mer till kvällsmat till en början.
coolboynesko
2010-12-22, 14:17
Kära lilla coolboyesko, killen går i skolan, äter skolmat och har säkerligen inte möjlighet att räkna på en sådan liten felmarginal som 250kcal.
Sant! :)
ChrisDEFC
2010-12-22, 23:39
Det är inte fel med en gainer efter träning heller även om du kan uppnå samma effekt bara genom att äta mer för det enda gainern kommer göra är att du får i dig lite mer kallorier än utan en gainer men en macka till vid mellanmålet kommer också ge dig mer kallorier. Men som sagt det är inte fel, jag kör gainer efter träning, extra bananer runt mellanmål och det du kan göra som jag skrev är att öka på med nån extra macka vid mellanmålet sam ta nått extra till kvällskvargen, ev hälla i lite rapsolja i shaken. Men räkna inte med att du ska öka 0,5-1kg/vecka, det är på tok för snabbt då kommer du gå upp mellan 24-48kg/år och du kanske själv inser att det är lite i överkant när en ungefärlig siffra för hur mycket muskelmassa du kan lägga på dig på ett år är nånstans runt 5kg plus minus några kilo beroende på gener och sånt.
Sen behöver du inte lägga in "extra allt" med en gång utan lägg till en macka/dag och kör så i nån vecka, sen lägger du till en gainer efter passet och kör med det ett tag osv för att vänja kroppen vid mer kcal annars kommer du bara bli spyfärdig och tröttna på att äta sådär mycket som kanske behövs för att du ska öka bra. Lycka till.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.