Visa fullständig version : BCAA - omdömen från er som testat
Är intresserad av att höra från er som prövat/prövar BCAA vad det haft för effekt på er, fysiskt som psykiskt.
Vill självfallet höra era goda men även dåliga erfarenheter, om det nu finns sådana :D
Flygplan
2010-12-21, 23:06
Intag precis före träning ger mig större mentalt fokus under passet (placebo?). Sett ur ett längre perspektiv är jag ganska säker på att intag av BCAA före och efter träning har hjälpt mig uppnå en bättre fysik jämfört med tidigare då jag bara drack vassle efter passet.
Smakmässigt kan jag rekommendera Xtend. Helt ofattbart att dom kunnat få aminosyror till att smaka godis...:thumbup:
Är inne på andra burken BCAA. Största effekten är nog psykiskt :-) Men tycker den ger lite mer skärpa i träningen både för gym och löpning.
Jag vet att jag läst detta tidigare, men, hur kommer det sig att så många upplever så mycket bättre skärpa/fokus/ditt/datt av BCAA jämfört med EAA? Var det för att en av aminosyrorna som kom i större dos i BCAA?
Följdfråga (fortsätt gärna posta fler erfarenheter) - har intaget av BCAA ökat er prestationsförmåga under passen, likt den effekt kreatin ger, eller har ni orkat kötta på samma nivå och samtidigt fått en ökad muskelmassa?
Träna hårdare....Tror inte byte från EAA till BCAA kommer få dig att märka något alls...
Jag vet att jag läst detta tidigare, men, hur kommer det sig att så många upplever så mycket bättre skärpa/fokus/ditt/datt av BCAA jämfört med EAA? Var det för att en av aminosyrorna som kom i större dos i BCAA?
Leucin antagligen
Jag tyckte EAA var boven bakom en något "hårdare" kropp efter ett par veckor. Men det är som sagt oerhört svårt att göra korrekta jämförelser. De studier som uppkommer regelbundet är det enda man kan gå på tyvärr :/
Fredrik_S
2010-12-22, 09:50
Nu är det ju dock helt omöljigt att den upplevda skillnaden faktiskt beror på BCAA, så det blir lite som att säga,
"jag drack ett glas kallt vatten innan passet idag, hade grymt tryck faktiskt"
-oh fan, så det funkar alltså med kallt vatten
"yes"
nu är jag helt säker på att många upplevt ditt och datt, men det är garanterat placebo, tillfälligheter, tron/hoppet på att man ska känna något samt andra omständigheter som get den upplevda effekten
Jag märker ingenting, tror inte det är så mycket att märka heller.
Tack för svar.
Tar just nu varken EAA/BCAA utan bara vassleprotein post workout. Kanske är det bättre att lägga pengarna på mer kvarg istället om det blir aktuellt :D
Tack för svar.
Tar just nu varken EAA/BCAA utan bara vassleprotein post workout. Kanske är det bättre att lägga pengarna på mer kvarg istället om det blir aktuellt :D
Vill du bli stissig är nån form av PWO bättre köp.
Nu är det ju dock helt omöljigt att den upplevda skillnaden faktiskt beror på BCAAVarför är det omöjligt? Menar inte att BCAA ska ha den effekten, för jag har ingen aning, undrar bara hur du Vet(tm)?
Verkar ju vara många som tycker att BCAA är uppiggande. Finns det alls något vetenskapligt bakom det?
Fredrik_S
2010-12-22, 11:00
Varför är det omöjligt? Menar inte att BCAA ska ha den effekten, för jag har ingen aning, undrar bara hur du Vet(tm)?
Verkar ju vara många som tycker att BCAA är uppiggande. Finns det alls något vetenskapligt bakom det?
Jag vet det inte, jag utgår från vad det innehåller och drar en slutsats.
Det jag kan tänka mig är att de få kalorierna (20-40 kcal) tillsammans med ett par dl kallvatten ger en ytterst liten faktisk känsloeffekt(som inte är placebo) pga att det innehåller lite energi. Men alla känslor därutöver bara måste vara placebo.
Gissar att samma energimängd från tex maltodextrin skulle ge samma känsla.
Och att man skulle kunna KÄNNA en skillnad på EAA och BCAA vid lika stort intag är bara helt omöjligt...
Det finns ett visst vetenskapligt stöd för att BCAA förbättrar mental skärpa vid fysisk ansträngning jämfört med placebo.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7819652
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1046/j.1365-201X.1997.547327000.x/abstract
http://jn.nutrition.org/content/136/2/544S.abstract
Lillleif
2010-12-22, 20:52
Branched-chain amino acid supplementation does not enhance athletic performance but affects muscle recovery and the immune system.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18974721
Sheogorath
2010-12-22, 21:16
Jag vet det inte, jag utgår från vad det innehåller och drar en slutsats.
Det jag kan tänka mig är att de få kalorierna (20-40 kcal) tillsammans med ett par dl kallvatten ger en ytterst liten faktisk känsloeffekt(som inte är placebo) pga att det innehåller lite energi. Men alla känslor därutöver bara måste vara placebo.
Gissar att samma energimängd från tex maltodextrin skulle ge samma känsla.
Och att man skulle kunna KÄNNA en skillnad på EAA och BCAA vid lika stort intag är bara helt omöjligt...
BCAA och tryptofan konkurrerar om samma transportproteiner. Högre andel BCAA kommer att göra att mindre tryptofan passerar blod/hjärnbarriären och ombildas till serotonin, och det är detta man tror ligger bakom effekten att BCAA motverkar mental trötthet under träning. Eftersom detta inte gäller för alla EAA utan bara för just BCAA är det inte alls omöjligt att man visst kan uppfatta en sådan skillnad. Även om det ju finns BCAA bland EAA så är koncentrationen lägre i ett komplett EAA-tillskott.
Jag märkte ingen skillnad på EAA och BCAA prestations mässsigt. Däremot var det svårare att blanda BCAA tyckte jag, dammar liksom mer. Så av praktiska skäl kör jag på EAA.
BCAA och tryptofan konkurrerar om samma transportproteiner. Högre andel BCAA kommer att göra att mindre tryptofan passerar blod/hjärnbarriären och ombildas till serotonin, och det är detta man tror ligger bakom effekten att BCAA motverkar mental trötthet under träning. Eftersom detta inte gäller för alla EAA utan bara för just BCAA är det inte alls omöjligt att man visst kan uppfatta en sådan skillnad. Även om det ju finns BCAA bland EAA så är koncentrationen lägre i ett komplett EAA-tillskott.
Dock borde också det motsatta gälla om den teorin ska stämma - att tillskott av tryptofan minskar tiden till utmattning. Detta tror jag dock inte man sett.
Sen resonerar jag lite såhär. För att BCAA ska få ovan nända effekt på den centrala tröttheten så förutsätter det att plasmanivåerna av BCAA ökar. Men är det inte så att de aminosyror vi får i oss främst ökar nivåerna i portådern och sedan tar levern över användandet av dessa AA? Så då kanske inte plasmanivåerna ökar speciellt mycket och kvoten mellan tryptofan och BCAA fortsätter att vara hög.
Sheogorath
2010-12-23, 11:51
Dock borde också det motsatta gälla om den teorin ska stämma - att tillskott av tryptofan minskar tiden till utmattning. Detta tror jag dock inte man sett.
Sen resonerar jag lite såhär. För att BCAA ska få ovan nända effekt på den centrala tröttheten så förutsätter det att plasmanivåerna av BCAA ökar. Men är det inte så att de aminosyror vi får i oss främst ökar nivåerna i portådern och sedan tar levern över användandet av dessa AA? Så då kanske inte plasmanivåerna ökar speciellt mycket och kvoten mellan tryptofan och BCAA fortsätter att vara hög.
Är det undersökt (tryptofan vid uthållighetsidrott)? Personligen har jag aldrig märkt någon stimulerande effekt av BCAA, dock föredrar jag att inte blanda in mina egna erfarenheter om det går att undvika. ;)
Lillleif
2010-12-23, 12:04
L-tryptophan supplementation can decrease fatigue perception during an aerobic exercise with supramaximal intercalated anaerobic bouts in young healthy men.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20402569
Man blir inte bara trött av serotonin...
Är det undersökt (tryptofan vid uthållighetsidrott)? Personligen har jag aldrig märkt någon stimulerande effekt av BCAA, dock föredrar jag att inte blanda in mina egna erfarenheter om det går att undvika. ;)
Ett fåtal studier har jag läst om men har tyvärr inga länkar att erbjuda. Man har då gett tryptofan före och under träning men utan att kunna se någon effekt. Har dock ingen aning om studiedesign eller metod så kan inte bedöma kvaliteten. Men det är det närmaste jag kommer en sådan undersökning.
Sheogorath
2010-12-23, 12:36
L-tryptophan supplementation can decrease fatigue perception during an aerobic exercise with supramaximal intercalated anaerobic bouts in young healthy men.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/20402569
Man blir inte bara trött av serotonin...
Detta är förstås sant. Det är bara att fråga random person på random rave :D. Det handlar väl om var i hjärnan nivåerna höjs som jag förstått det. Serotonin finns ju inte bara på ett ställe... 98 % finns i mag-tarm-kanalen och reglerar tarmarnas arbete, om jag inte minns fel.
Anders The Peak
2010-12-23, 13:44
Finns väl beskrivet på Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Serotonin)
Sheogorath
2010-12-23, 14:10
Finns väl beskrivet på Wikipedia (http://en.wikipedia.org/wiki/Serotonin)
:thumbup:
machine gun
2010-12-26, 11:18
Det finns väl en del studier på BCAA i samband med uthållighetsidrott. På senare tid har det dykt upp både sportdrycker och gels som innehåller just BCAA.
Jag har kört BCAA blandat i vattenflaskorna under långa pass (cykelpass >3 h) och har då upplevt ett minskat behov av kolhydrater, dvs längre tid innan känslan av att "gå tom" dykt upp.. Men det kan ju lika gärna vara den söta smaken som gör det. Det kanske hade funkat lika bra med Fun light.
Sheogorath
2010-12-26, 12:20
Det finns väl en del studier på BCAA i samband med uthållighetsidrott. På senare tid har det dykt upp både sportdrycker och gels som innehåller just BCAA.
Jag har kört BCAA blandat i vattenflaskorna under långa pass (cykelpass >3 h) och har då upplevt ett minskat behov av kolhydrater, dvs längre tid innan känslan av att "gå tom" dykt upp.. Men det kan ju lika gärna vara den söta smaken som gör det. Det kanske hade funkat lika bra med Fun light.
...söta smaken? :D Förmodar att du inte kört naturellt BCAA-pulver. Det smakar... obeskrivligt äckligt.
...söta smaken? :D Förmodar att du inte kört naturellt BCAA-pulver. Det smakar... saltvatten.
*drool*
Pripps energy hade väl grenade aminosyror t ex?
Pripps energy hade väl grenade aminosyror t ex?
Det var då just pga hypotesen om central trötthet. Nu vet man dock inte om detta faktiskt stämmer. Kanske, kanske inte. Men det skadar väl visserligen inte med lite BCAA i sportdrycken. Ett högre pris möjligen.
machine gun
2010-12-26, 23:05
...söta smaken? :D Förmodar att du inte kört naturellt BCAA-pulver. Det smakar... obeskrivligt äckligt.
Mitt BCAA ligger nog närmare gränsvärdet för tillåten mängd aspartam :D
hejhopp79
2010-12-27, 23:18
Sannolikt för att BCAA minskar upptaget av tryptofan och således minskar trötthet.
hejhopp79
2010-12-27, 23:25
nu är jag helt säker på att många upplevt ditt och datt, men det är garanterat placebo, tillfälligheter, tron/hoppet på att man ska känna något samt andra omständigheter som get den upplevda effekten
Det är dosberoende som med allting annat, men BCAA har diskuterats för användning inom psykiatrin för att akut sänka dopamin hos patienter, istället för att använda neuroleptika. Kom inte ihåg vart jag såg den studien, men jag tror jag klickade vidare till den från ett amerikanskt byggarforum där BCAA diskuterades. De åt dock "megadoser".
Anekdotala "bevis" handlade om utsagor om ångest och sömnlöshet hos en del av byggarna som åt högre doser BCAA en tid. Att avskriva det som placebo och tillfälligheter är rent åt skogen eftersom vi talar om aminosyror, eller bristen på aminosyror, som skapar våra signalsubstanser och i alla högsta grad påverkar vårt mående.
Som sagt, det är dosberoende och invidiuellt. Som med det mesta
Silencer
2010-12-28, 18:59
Man märker inte av det.
hejhopp79
2010-12-29, 16:13
Man märker inte av det.
Jaså? Dosberoende så klart, men märker man inte av det i högre doser har man nog problem med kroppskännedom. Om inte annat gör en rejäl dopaminsänkning att saker och ting blir väldigt tråkiga.
http://www.springerlink.com/content/7c26dacwdbb82l44/
Abstract
Rationale: We have previously shown in healthy volunteers that an amino acid mixture lacking tyrosine and phenylalanine reduces tyrosine availability to the brain and produces cognitive and neuroendocrine effects consistent with reduced dopamine function. This could provide a potential nutritional approach to disorders such as mania and schizophrenia, which are characterised by overactivity of dopamine pathways.
The amino acid mixture we tested previously is unpalatable, whereas mixtures containing only branch chain amino acids can be made more palatable. However, the effects of such mixtures on dopamine function in humans have not been studied.
Objective: To assess the tolerability of different doses of branch chain amino acids and to measure their effects on neuroendocrine and cognitive measures sensitive to changes in dopamine function.
Methods: We used a randomised, double-blind, cross-over design in 12 healthy volunteers to assess the effect of single oral doses of 10 g, 30 g and 60 g branch chain amino acids on plasma prolactin and a test of spatial recognition memory Results: The branch chain amino acids were well tolerated. The availability of tyrosine for brain catecholamine synthesis decreased in a dose-related manner. As hypothesised, the drink increased both the plasma prolactin and the latency to respond on the spatial recognition memory task.
Conclusions: A drink containing branch chain amino acids is well tolerated in healthy volunteers and produces effects consistent with lowered dopamine function.
Mitt BCAA ligger nog närmare gränsvärdet för tillåten mängd aspartam :D
Äh den äckliga smaken är taggande i sig :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.