handdator

Visa fullständig version : Kesella Vanilj efter träning?

SåTunn
2010-12-21, 10:26
Vad tror ni om Kesella Vanilj efter träning? Kostar som en Gainomax men är betydligt godare och "matigare". Jag har fastnat för dessa men är det bättre att köra på vanlig gainer efter träningen? En burk innehåller 250g och försvinner snabbt :eating:

Ingredienser: Kvarg (mjölk, grädde, syrningskultur, löpe), socker 14 %, modifierad stärkelse, arom, förtjockningsmedel (pektin), färgämne (betakaroten), syra (citronsyra), vanilj, konserveringsmedel (kaliumsorbat).

Näringsvärde per 100 g
Energivärde 700 kJ/ 170 kcal
Protein 7,5 g
Kolhydrat 18 g
Fett 7,5 g

vicarious
2010-12-21, 10:42
Vad tränar du för nåt?

Är gainer och kesella de enda alternativen? Jag skulle valt ett rent proteinpulver (vassle) eller fria aminosyror (EAA.)

Inget fel på kesella efter träning, inte heller nåt fel på gainer. Spelar nog ingen roll vilken du väljer.

ante_hedis
2010-12-21, 10:45
Kikat på lidls vanilj kvarg? 500g, bättre smak och billigare. Den är kung enligt mig, om man nu ska köra smaksatt kvarg.

Naturell innehåller typ dubbelt så mkt protein men smakar blää ist...

Sent from my HTC Legend using Tapatalk

SåTunn
2010-12-21, 11:18
Kikat på lidls vanilj kvarg? 500g, bättre smak och billigare. Den är kung enligt mig, om man nu ska köra smaksatt kvarg.

Oj! Har Lidl vaniljkvarg!? Måste undersökas!

SåTunn
2010-12-21, 11:19
Vad tränar du för nåt?

Är gainer och kesella de enda alternativen? Jag skulle valt ett rent proteinpulver (vassle) eller fria aminosyror (EAA.)

Inget fel på kesella efter träning, inte heller nåt fel på gainer. Spelar nog ingen roll vilken du väljer.

Styrketräning och kondition men äter ungefär samma oavsett dag.

ante_hedis
2010-12-21, 11:28
Oj! Har Lidl vaniljkvarg!? Måste undersökas!

Står typ fromage frais på burken. En rund...

anton2000
2010-12-21, 12:25
Står typ fromage frais på burken. En rund...

Den är verkligen sjukt god! Passar även utmärkt att blanda i lite vaniljkvarg i vanliga kvargen eller proteinfluffet!

Scratch89
2010-12-21, 14:10
Kesella är riktigt bra efter träning. Särskilt den fetare, om du inte kommer äta igen på ett litet tag.

vicarious
2010-12-21, 14:31
Kesella är riktigt bra efter träning. Särskilt den fetare, om du inte kommer äta igen på ett litet tag.

Beror väl på vad man jämför med givetvis. Dåligt är det inte men vad är motiveringen till att den feta skulle vara "bra"? Att den tar längre tid att processa p ga den högre fetthalten? Det borde väl rimligtvis vara snarare negativt än positivt efter träning. Då vill man väl få ut AA så snabbt som möjligt.. ? Opti-nojan :D

NilsN
2010-12-21, 14:47
Jag hade själv valt en naturell kesella, rätt mycket högre protein innehåll och sedan bara blandat ut med lite funlight.

weistedt
2010-12-21, 15:07
gott o gott.... skit samma

jontet
2010-12-21, 18:24
hiskeligt mycket socker i kesellan med vaniljsmak, mer än de flesta gainers. låter dock väldigt gott men hade nog valt vassle/eaa om jag skulle försökt vara opti

oracas
2010-12-21, 18:42

Vad har Lidls vaniljkvarg för näringsvärden?

Medusa
2010-12-21, 18:56
Beror väl på vad man jämför med givetvis. Dåligt är det inte men vad är motiveringen till att den feta skulle vara "bra"? Att den tar längre tid att processa p ga den högre fetthalten? Det borde väl rimligtvis vara snarare negativt än positivt efter träning. Då vill man väl få ut AA så snabbt som möjligt.. ? Opti-nojan :D

fett är populärt just nu..

har ännu inte pratat med en tävlande som stått på scenen som någonsin skulle trycka i sig onödigt fett direkt efter träningen..

Eddie Vedder
2010-12-21, 20:08
fett är populärt just nu..

har ännu inte pratat med en tävlande som stått på scenen som någonsin skulle trycka i sig onödigt fett direkt efter träningen..

Nej vem skulle medvetet göra något man anser vara onödigt?

ante_hedis
2010-12-21, 20:49
Vad har Lidls vaniljkvarg för näringsvärden?

Näringsv per 100g
Energi: 371kj/87kcal
Protein: 6,4g
Kolhydrater: 15g
Fett: 0,2g

SåTunn
2010-12-21, 21:56

Testade Lidls vaniljkvarg ikväll. Helt ok men Arlas vaniljkesella är fortfarande min favorit. Lidls kvarg är fettsnålare så den kommer också nyttjas :-)

ante_hedis
2010-12-21, 22:58
Testade Lidls vaniljkvarg ikväll. Helt ok men Arlas vaniljkesella är fortfarande min favorit. Lidls kvarg är fettsnålare så den kommer också nyttjas :-)

Tycker arlas är så kraftig i smaken, ger liksom känslan av halsbränna...

oracas
2010-12-21, 23:03
Näringsv per 100g
Energi: 371kj/87kcal
Protein: 6,4g
Kolhydrater: 15g
Fett: 0,2g

Tack så mycket, dock såg det inte alls något vidare ut så kör på vanliga kvargen,

Medusa
2010-12-21, 23:30
Nej vem skulle medvetet göra något man anser vara onödigt?

viktigt att märka ord..?

poängen är som du förmodligen mycket väl förstod, för du är knappast dum, är att ingen som tävlar framgångsrikt (som jag pratat med, och det är givetvis inte samtliga på planeten) eller läst om på rxmuscle.com, intensemuscle.com osv tar fett direkt efter träningen...

du kan ju en hel del om detta med nutrition, vad anser du om fett efter träningen, har det några gynnsamma effekter jämfört med kolhydrater och protein?

onödigt på riktigt eller broscience?

Scratch89
2010-12-21, 23:48
viktigt att märka ord..?

poängen är som du förmodligen mycket väl förstod, för du är knappast dum, är att ingen som tävlar framgångsrikt (som jag pratat med, och det är givetvis inte samtliga på planeten) eller läst om på rxmuscle.com, intensemuscle.com osv tar fett direkt efter träningen...

du kan ju en hel del om detta med nutrition, vad anser du om fett efter träningen, har det några gynnsamma effekter jämfört med kolhydrater och protein?

Det kom en studie för ett tag sedan som visade att fet mjölk gav bättre effekt än den magrare varianten. Vad som var bättre och skillnader kommer jag inte ihåg, men tror nog att Grub eller Eddie Vedder kan leta rätt på den.

Sen så behöver det ju inte vara så jäkla opti hela tiden heller. Hellre vaniljkesella än en banan, t.ex.

Medusa
2010-12-22, 00:32
Sen så behöver det ju inte vara så jäkla opti hela tiden heller. Hellre vaniljkesella än en banan, t.ex.

säger upphovsmannen till EAA tråden :naughty: :D

Eddie Vedder
2010-12-22, 08:31

Det brukar väl aldrig vara annat än broscience i ditt fall? :) Jag håller med om att det kan vara onödigt att äta extra fettrikt efter passet och att den fullfeta kvargen är bättre är att ta i.

Men vad dina tävlande byggare äter är knappast något som är särskilt överförbart på någon. Jag tror inte trådskaparen är tävlingsbyggare.

Hur det ser ut för byggare på ketodiet, typ Samir Troudi, vet jag faktiskt inte.

Det kom en studie för ett tag sedan som visade att fet mjölk gav bättre effekt än den magrare varianten. Vad som var bättre och skillnader kommer jag inte ihåg, men tror nog att Grub eller Eddie Vedder kan leta rätt på den.

Bättre och bättre. Jag har den på bloggen och i imin senaste BODY-artikel faktiskt. Men bättre vet jag inte om man kan säga. Aminosyrornas biotillgänglighet var effektivare i den fetare mjölken men MPS var inte högre och hur fort protein och kolhydrater absorberades vet jag inte.

Så jag skulle väl snarare tolka den studien som att fullfet mjölk inte är något man direkt behöver se som sämre men inte är det bättre heller.

Elliot et al. Milk ingestion stimulates net muscle protein synthesis following resistance exercise. Med Sci Sports Exerc. 2006 Apr;38(4):667-74.

Medusa
2010-12-22, 21:21
Det brukar väl aldrig vara annat än broscience i ditt fall? :) Jag håller med om att det kan vara onödigt att äta extra fettrikt efter passet och att den fullfeta kvargen är bättre är att ta i.

Men vad dina tävlande byggare äter är knappast något som är särskilt överförbart på någon. Jag tror inte trådskaparen är tävlingsbyggare.

Hur det ser ut för byggare på ketodiet, typ Samir Troudi, vet jag faktiskt inte.

Bättre och bättre. Jag har den på bloggen och i imin senaste BODY-artikel faktiskt. Men bättre vet jag inte om man kan säga. Aminosyrornas biotillgänglighet var effektivare i den fetare mjölken men MPS var inte högre och hur fort protein och kolhydrater absorberades vet jag inte.

Så jag skulle väl snarare tolka den studien som att fullfet mjölk inte är något man direkt behöver se som sämre men inte är det bättre heller.

Elliot et al. Milk ingestion stimulates net muscle protein synthesis following resistance exercise. Med Sci Sports Exerc. 2006 Apr;38(4):667-74.

tack för ditt svar!

haha, inget annat än broscience i mitt fall? :naughty: du skulle bli förvånad om du kände till sanningen! :Virro :D

självklart är det överförbart till viss del, tävlingsbyggare är duktiga på det dom gör, bygga muskler och komma i grym form, om någon nisse vill göra samma sak då kan man ju givetvis kolla på hur dom bästa gör och dra slutsatser utifrån det, inget märkligt egentligen, jag frågar ju inte fysikern hur man simmar 100 meter och frågar inte simmaren om universums beståndsdelar.. sedan skall man givetvis vara kritisk mot det som görs, det är ganska intressant för tävlingsbyggare och dom få SLare jag pratat med är oftast extremt benägna att överväga och diskutera nya tankar, ex fett i PWOn, protein när hur var, osv... Dave Palumbo är väl i sig en ganska stor orsak till att ketodieter har fått ett så stort genomslag, exempelvis..

vad är viktigast, biotillgänglighet eller snabbhet på upptag? och hur mycket skiljde sig tillgängligheten och hur stor är den skillnaden i praktiken?

sånt här är alltid intressant för en av dom absolut största och starkaste pojkarna jag känner, som för övrigt är ren, tar ingenting före eller efter passet... :D

Eddie Vedder
2010-12-23, 09:06
tack för ditt svar!

haha, inget annat än broscience i mitt fall? :naughty: du skulle bli förvånad om du kände till sanningen! :Virro :D

självklart är det överförbart till viss del, tävlingsbyggare är duktiga på det dom gör, bygga muskler och komma i grym form, om någon nisse vill göra samma sak då kan man ju givetvis kolla på hur dom bästa gör och dra slutsatser utifrån det, inget märkligt egentligen, jag frågar ju inte fysikern hur man simmar 100 meter och frågar inte simmaren om universums beståndsdelar..

Du behöver inte fråga om universums beståndsdelar. Det räcker med att fråga de flesta elitsimmarna om bästa simträningen och kostregimen så lär de hänvisa till upplägg de fått av teoretiskt kunniga tränare.

Och nej det finns verkligen MÅNGA anledningar att inte ta efter elitbyggare. Jag tänkte faktiskt just på dig när jag skrev det här:

http://traningslara.se/gor-som-elitbyggarna-sa-blir-du-elitbyggare/

Att inte vara på elitnivå men direkt ta efter de på elitnivå när man inte ligger där är idiotiskt.

vad är viktigast, biotillgänglighet eller snabbhet på upptag? och hur mycket skiljde sig tillgängligheten och hur stor är den skillnaden i praktiken?

Jag gissar på det senare. Referensen har du och skillnaderna kan du se själv. De är statistiskt signifikanta men givetvis jättesmå efter ett glas mjölk inte kan ge några enorma skillnader i fenylalaninkoncentration.