Visa fullständig version : Söker anatomi bild med latinska namnen
mattilainen
2010-12-21, 00:03
Ja, är ute efter en bild eller hemsida där man kan se kroppen och dess latinska namn. Framförallt benens latinska namn i kroppen. Har någon något tips är det väldigt välkommet! Kan vara en bild man kan spara och zooma eller en sån där plansch som finns på många gym som man kan lära sig lite av.
Varför gör jag detta? Pluggar inför kommande studier :)
killenigrillen
2010-12-21, 07:36
Vill du lära dig nånting annat än det du förmodligen redan kan rekommenderar jag att köpa en klassisk anatomiatlas typ Tortorras, Gray's anatomy eller den jag använde Atlas of Anatomy Latin nomenclature edition från Thieme.
Om du ändå skall ha den till studier senare, så kan jag hålla med om att det är värt det att köpa en atlas (det är en sådan kursbok som man faktiskt kommer att använda även senare). Jag gillar Gilroy (Thieme) och Sobotta. Köper man Gray's, så se till att inte ta fel på atlasen och läroboken, det finns nämligen en lärobok också (som jag f.ö. tycker är bläh, den har dessutom inte latinsk nomenklatur).
http://bodybrowser.googlelabs.com/
Eventuellt behöver du byta webläsare för att kunna se den...
En bra bok för just bilder och namn tycker jag att Anatomisk bildordbok
av Wolfgang Dauber, Heinz Feneis är dock får man inte med någon speciell beskrivning utav funktioner och annat.
En bra bok för just bilder och namn tycker jag att Anatomisk bildordbok
av Wolfgang Dauber, Heinz Feneis är dock får man inte med någon speciell beskrivning utav funktioner och annat.
Den är så otroligt bra. Det slutade med att det var den jag använde efter jag skaffat både grays och sobotta. Liten, händig och tydligast bilder.
Sen tror jag det ska finnas rätt sjysta 3d-modeller på interwebs om man vill scrolla runt lite själv.
Feneis är asbra. Dock tycker jag att man kan behöva en atlas vid sidan av; åtminstone jag vill någon gång se hur olika saker ligger i förhållande till varandra, och Feneis är ju mest en orgie i detaljbilder.
killenigrillen
2010-12-21, 14:35
Tortorras.
Syftade på Sobotta...
Eddie Vedder
2010-12-21, 15:22
Varför gör jag detta? Pluggar inför kommande studier :)
Jag har inget vettigt svar på din grundfråga men vill bara nämna att det där glr mig glad. Tänk om fler vore som du mer ett riktigt intresse och som verkligen vill lära sig mer än vad bara en utbldning ger. :) Oavsett vad det blir så lär du bli kunnigare och bättre än dina klasskompisar om du behåller den motivationen. :thumbup:
Jag körde Finn Bojsen-Mollers, heter rörelse-apparatens anatomi och sket helt i någon anatomi atlas. Funkade bra för mig men andra använde atlasen hela tiden så mitt tips är att kolla runt och se vilket upplägg du tycker passar. Borde finnas i något bibliotek eller bokhandel med kurs litteratur.
Greys anatomi finns också på internet. Ska se om jag kan hitta den igen.
Edit: http://www.bartleby.com/107/ 20:e upplagan från 1918. Så inga nya pedagogiska grejer inte men jag använde den en del. Finns även massor på wikipedia.
Tycket Netter är en bra atlas men oftast är bildordboken smidigare att slå i
mattilainen
2010-12-22, 01:56
Tack för alla tips! Ska kika upp och se om det passar mig :) Gillar hemsidor där man kan lära sig genom. Smidigt och enkelt.
Jag har inget vettigt svar på din grundfråga men vill bara nämna att det där glr mig glad. Tänk om fler vore som du mer ett riktigt intresse och som verkligen vill lära sig mer än vad bara en utbldning ger. :) Oavsett vad det blir så lär du bli kunnigare och bättre än dina klasskompisar om du behåller den motivationen. :thumbup:
Tack! Vad roligt att höra haha
Tyvärr kom jag bara in som reserv på läkarlinjen vilket var mitt första hands val men jag kom dock in på sjuksköterskeutbildningen vilket jag ändå är väldigt glad över. Får hoppas min motivation håller i sig som den är nu så blir det inga problem haha
mattilainen
2010-12-24, 20:02
Någon som vet var man kan hitta en sån här bild (http://www.tarsus.se/muskler_skelett.htm) Fast som man kan spara ner och kanske zooma in och faktiskt kunna läsa ut.
Någon som har något tips?
Mr.Cosybear
2010-12-24, 20:12
Detta kanske kan vara intressant
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=4756801
vet dock ej om de har de latinska namnen men om inte så lär det nog med sannolikhet komma i takt med att det vidareutvecklas.
sen har du ju visiblebody.com och univadis.se (vet inte om man "måste" vara läkare för att få tillgång till det men men).
Har inte kollat så noggrant själv, men visiblebody har iaf namnen på engelska.
Ps ställ till så du har ganska mycket cache
sjufyrasju
2010-12-24, 20:35
Läser till SSK, rekommenderar Tortora om du känner dig bekväm med engelska, annars Egil Haugs människokroppen. :)
Vart ska du läsa?
mattilainen
2010-12-24, 22:46
Läser till SSK, rekommenderar Tortora om du känner dig bekväm med engelska, annars Egil Haugs människokroppen. :)
Vart ska du läsa?
Jag kommer att läsa i trollhättan :) Vart läser du?
http://bodybrowser.googlelabs.com/
Eventuellt behöver du byta webläsare för att kunna se den...
Den är bäst som sagt.
sjufyrasju
2010-12-25, 09:47
Jag läser i Linköping =)
Väldigt bra idé att börja läsa redan nu, vi har i alla fall medicintenta i T1 som är vääldigt ingående. Om ni har samma upplägg så kommer du ha ett stort försprång och slippa mycket korvstoppning om du börjar kolla redan nu :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.