handdator

Visa fullständig version : angående kvarg

Rage91
2010-12-20, 22:54
Tjenare kolle

käkar kvarg relativt mycket under dagarna, dvs lidls kvarg som ligger på 500gram (12,3 gram prot per 100gram).
Nu till saken, ibland när jag känner att jag inte fått i mig något på länge eller är sjukt sugen på kvarg o fun-light (jordgubb) så brukar jag inta 500gram, vilket blir ca 60 gram protein. Ibland även 2 paket om man verkligen är i nödens lust. Har inte tänkt innan på att det är så sjukt mycket och vilket troligtvis inte är bra för kroppen i längden.
Så vad tycker ni är max gränsen för intag för en kvargälskande gymmare?*drool*

Lepras
2010-12-20, 23:03
Bara o äta

agazza
2010-12-20, 23:06
Det är ju kaseinprotein och inte vassle.

Gränsen för kroppens förmåga att ta upp essentiella aminosyror per intag är väl typ 20g gram, det motsvarar väl runt 50 gram kasein. Tror jag..

Men Kasein har ju så långsamt upptag så jag blir osäker på det här, jag hade lyssnat på lepras :D

Rage91
2010-12-20, 23:08
okej tackar :) höll på o skriva min gravsten

vicarious
2010-12-20, 23:15
Kan vara en bra idé att försöka hålla koll på kalciumintaget, och att tänka på mängden kasein man äter varje dag. Kvarg ligger runt 100-110mg kalcium per 100g. 1kg kvarg så har du mer än täckt RDI. Dricker du dessutom mjölk, äter ost eller keso t ex så blir det ännu högre.

Både höga doser av kalcium och hormonet IGF-1 som frisätts av kasein tros öka risken för vissa cancerformer om jag inte minns helt fel.

Nicklas har stenkoll på detta. Frågan har varit uppe många gånger och han rättar mig oftast :D

Eddie Vedder
2010-12-21, 09:37
Det är ju kaseinprotein och inte vassle.

Gränsen för kroppens förmåga att ta upp essentiella aminosyror per intag är väl typ 20g gram, det motsvarar väl runt 50 gram kasein. Tror jag.

Allt som kan vara negativt behöver ju inte ha med upptaget att göra. Finns helt klart anledningar att fundera över långa perioder med väldigt högt kaseinintag. Sök på inlägg gjorda av mig med sökordet "IGF-1".

EDIT: Kanske ska läsa alla inlägg ser jag nu när jag läser ovanstående från vicarious. :D