handdator

Visa fullständig version : Köp av filmkamera + videoredigeringsprogram

Carolinew
2010-12-20, 15:36
Jag tycker det är ganska skoj att sitta och redigera filmer och skulle vilja ta det hela till en lite roligare nivå än med min gamla DV-kamera och halvtaskiga moviemaker.

När det gäller filmkamera så nöjer jag mig än så länge med en hyfsat billig Full-HD kamera, tips någon? Har sett att de finns för ca 2000-3000 kr vilket känns rimligt. Något särskilt man bör tänka på?

Här är två jag funderar på:
http://www.netonnet.se/CompareView/4567?compareItemId=136251&itemList=136251&itemList=127660

Det som verkar skilja dem åt är ju att den dyrare har bättre zoom och bättre minne, men dock sämre kamera. Har man verkligen nytta av 30x optisk zoom och 200 digital zoom eller? :confused:

När det gäller program så har jag noll koll. Har kikat runt lite på nätet bland förvissa flera år gamla trådar men Pinnacle verkar ha gott rykte... Men vad är det för skillnad på dessa program t.ex.? Ligger ju i samma prisklass.

http://www.netonnet.se/art/dator/programvara/foto-och-video/Pinnacle-StudioV12ULTIMATESVEENG/116738.3050/
http://www.netonnet.se/art/dator/programvara/foto-och-video/Pinnacle-PINNACLESTUDIO14HDULTIMATE/125234.3050/
http://www.netonnet.se/art/dator/programvara/foto-och-video/Pinnacle-StudioVersion12PLUSSVEENG/116740.3050/

Arf Pingvin
2010-12-20, 15:46
Du har ingen nytta av 30x optisk zoom och 200x digitalzoom borde rendera spöstraff på någon från marknadsavdelningen för ingen fotograf har bett om den skitfunktionen. Till den billigare måste du köpa till minneskortet, kolla vad det kostar också.

Rent generellt hade jag köpt en Sony.

Jag använder bara Adobes program fast det är åratal sen.

PowPow
2010-12-20, 15:52
Du har ingen nytta av 30x optisk zoom och 200x digitalzoom borde rendera spöstraff på någon från marknadsavdelningen för ingen fotograf har bett om den skitfunktionen. Till den billigare måste du köpa till minneskortet, kolla vad det kostar också.

Rent generellt hade jag köpt en Sony.

Jag använder bara Adobes program fast det är åratal sen.

Adobes Premiere CS5 är guld. Utanför budgeten dock (och lite overkill om det inte finns storslagna planer kanske..). Men Adobes Premiere Elements hade jag lätt kollat upp.

+1 på spöstraffet också :D

PowPow
2010-12-20, 16:01
OM carolinanew har, eller vill skaffa sig, ett fotointresse också så kan man ju alltid steppa upp det lite om köpa en systemkamera med filmfunktion på. Finns från omkring 6k med kitobjektiv. Fina kameror även om man inte vill fotografera alls.

Det förutsätter väl dock ett intresse för det tekniska också. Enklare att filma med en handycam såklart.

Carolinew
2010-12-20, 19:02
Visst finns ett visst fotointresse också men just nu är det film som lockar mest :) Hade jag haft en större budget hade jag kört på en systemkamera kanske men sanningen är ju också den att en filmkamera är betydligt smidigare för just filmning :)

Kom förresten på att en av de viktigaste funktionerna jag söker är LÅNG BATTERITID! Är så himla trött på att kameran dör efter en halvtimmes filmning. Problemet är ju att det inte står något om batteritider på specifikationerna? :S

Och sen ang. zoom, 30xOptisk zoom kanske är överdrivet som ni säger, men klarar man sig med enbart 5 då? Kommer att filma en del racing och där står man ju ganska långt ifrån.

MasterChief
2010-12-20, 20:28
När det gäller filmkamera så nöjer jag mig än så länge med en hyfsat billig Full-HD kamera, tips någon? Har sett att de finns för ca 2000-3000 kr vilket känns rimligt. Något särskilt man bör tänka på?

Bara för att det är "full-HD" så betyder det inte alls att den leverar en bra bild; långt ifrån. Min gamla DV-kamera med standardupplösning (en lyxmodell från cirka 2005) sparkar skiten ur många så kallade HD-kameror av allehanda sort (allt är ju fan "FUL-HD"; från mobiler till småkameror). Optik och bildbehandling är oerhört viktigt.

Jag skulle nog vilja tipsa om att läsa lite seriösa tester först; de bästa har camcorderinfo.com. De kan dock vara lite tunga, dock kan man ju tjuvläsa topplistor och dylikt. Tänk på att märkesbeteckningen kan skilja sig lite mot USA. Det finns även andra bra sidor med tester.

PowPow
2010-12-21, 08:22
Bara för att det är "full-HD" så betyder det inte alls att den leverar en bra bild; långt ifrån. Min gamla DV-kamera med standardupplösning (en lyxmodell från cirka 2005) sparkar skiten ur många så kallade HD-kameror av allehanda sort (allt är ju fan "FUL-HD"; från mobiler till småkameror). Optik och bildbehandling är oerhört viktigt.

Sen ska man tänka på att material i 1080p kan vara ganska tungarbetat om man har en halvtrött konsumentdator. Nu är väl bitraten ganska låg på handykamerorna, men ändå.

Carolinew
2011-01-13, 13:33
Jag blir så trött, det står ju för f-n knappt på en enda kamera hur lång batteritiden är vid inspelning. Hur fasen skall man kunna ta reda på det?

Kwon
2011-01-13, 13:36
Adobe Premiere got what you need Carro!

http://www.adobe.com/se/products/premiere/?sdid=GPQEH&

Explosiven
2011-01-13, 13:40
Jag blir så trött, det står ju för f-n knappt på en enda kamera hur lång batteritiden är vid inspelning. Hur fasen skall man kunna ta reda på det?

Som sagt läs tester av respektive kamera. Där brukar batteritid tas upp. Bara och söka på Google. Brukar finnas en mängd.

Carolinew
2011-01-13, 13:58
Som sagt läs tester av respektive kamera. Där brukar batteritid tas upp. Bara och söka på Google. Brukar finnas en mängd.

Problemet är att det är väldigt fattigt med recensioner på de kameror jag tittat på. Hittade en enda expertrecension som var på tyska. Hittade dock några som kommenterat om en kamera på youtube där de skrev att batteritiden sög så nu kan jag sortera bort den kameran i alla fall.

Men hur svårt kan det vara att skriva i produktspecifikationen hur lång batteritiden är egentligen? Precis som med bärbara datorer? Det är ju en av de viktigaste sakerna för många som köper kamera... *gah!*

young_george
2011-01-13, 14:11
Jag tycker att Sony Vegas är minst lika bra som Adobe.

Nu var det ett tag sedan jag höll på med detta, så någon mer erfaren/uppdaterad får gärna rätta mig men när jag körde så var Vegas enklare, snabbare och driftsäkrare.

Kwon
2011-01-13, 14:52
Har endast arbetat med Adobe premiere men får la testa Sony Vegas någon gång då, men Premiere har allt man behöver imo.

clinteastwood
2011-01-13, 14:55
Cyberlink powedirector är klart det bästa programmet!!! Resten är skit!!!

PowPow
2011-01-13, 15:57
Cyberlink powedirector är klart det bästa programmet!!! Resten är skit!!!

lol nej?

PowPow
2011-01-13, 16:02
Jag tycker att Sony Vegas är minst lika bra som Adobe.

Nu var det ett tag sedan jag höll på med detta, så någon mer erfaren/uppdaterad får gärna rätta mig men när jag körde så var Vegas enklare, snabbare och driftsäkrare.

Adobes CS5:a är riktigt härlig. Framför allt om du sitter på en dator med cuda-stöd. Det finns väl en anledning till att Premiere och Final Cut är branshledande inom mjukvaruredigering.. Det är väl så gott som ingen som arbetar med det proffesionellt som jobbar med något annat än avid, premiere eller final cut.

Men jag har bara testat Vegas "icke pro"-version, och det var dessutom ett tag sedan. Så jag vet inte själv.

Carolinew
2011-01-18, 18:25
Har vart runt i lite butiker och kollat läget nu. Tydligen så ger inte tillverkarna ut några specifikationer kring batteritid, vilket i mina ögon är urbota korkat. Hur som helst så går det väl alltid att köpa till extra batteri.

En säljare mer eller mindre predikade om Panasonic HDC-SDX1. Den skulle tydligen var absolut bäst i sin klass. Han snackade något om att den hade 1 Lux, vilket är vad kameror för >10k också har, dvs väldigt bra. Andra kameror i den prisklassen (<5000) ligger på typ 3 Lux (ju mindre desto bättre). Sen hade den en väldigt bra bildstabilisator med vilket jag faktiskt får erkänna. Säljaren påstod också att batteriet håller i ca 1,5 h.

Har läst runt lite på nätet och hittade den här recensionen: http://www.panasonic.se/html/sv_SE/Produkter/Videokamera/HD-videokamera/HDC-SDX1/overview/5567022/index.html?trackInfo=true

Det som förvånar mig där är att han blev väldigt besviken på bildkvaliteten. Det är ju tvärtemot vad säljaren snackade om. Dessutom skriver han att videorna med AVCHD är lite sega att hantera i datorn + att man behöver en kraftfull dator för detta. Jag hade ju inte precis tänkt köpa en ny dator också så det bekymrar mig lite (sitter på en snart 3 år gammal HP). Programmet som följer med skall tydligen vara skit också.

Är det någon som vet något mer om den här kameran, eller vet någon liknande som alternativ?

http://www.panasonic.se/html/sv_SE/Produkter/Videokamera/HD-videokamera/HDC-SDX1/overview/5567022/index.html?trackInfo=true

Carolinew
2011-01-25, 22:20
Jahapp, nu behöver jag HJÄLP.

Det blev en sån kamera som jag skrev om i ovanstående inlägg.

MEN, till problemet - Movie Maker verkar inte vilja veta av varken AVCHD- eller MP4-filmer? Hur i helvete gör jag nu? :S Måste jag köpa ett program för att kunna göra något med filerna på datorn? :confused:

Kwon
2011-01-25, 22:21
Jahapp, nu behöver jag HJÄLP.

Det blev en sån kamera som jag skrev om i ovanstående inlägg.

MEN, till problemet - Movie Maker verkar inte vilja veta av varken AVCHD- eller MP4-filmer? Hur i helvete gör jag nu? :S Måste jag köpa ett program för att kunna göra något med filerna på datorn? :confused:

Du börjar med Sony Vegas eller hugger in direkt på Adobe Premiere.

Strunta i Movie Maker, vi vill se topp-produktioner av Carro nu!

Måste du köra med Moviemaker så kan du konvertera dina filmer med Super
http://www.erightsoft.com/SUPER.html
http://download.cnet.com/Super-Video-Converter/3000-2194_4-10277613.html

Carolinew
2011-01-25, 22:35
Du börjar med Sony Vegas eller hugger in direkt på Adobe Premiere.

Strunta i Movie Maker, vi vill se topp-produktioner av Carro nu!

Måste du köra med Moviemaker så kan du konvertera dina filmer med Super
http://www.erightsoft.com/SUPER.html
http://download.cnet.com/Super-Video-Converter/3000-2194_4-10277613.html

Suck, jag hade ju inte tänkt behöva köpa precis allting på en gång. Men nu har jag väl inget val för jag kan inte göra ett skit med filerna som jag får nu. Programmet som följde med kameran går inte att göra någonting med, det går inte ens att lägga till text.

Vad är det egentligen för skillnad på Sony Vegas och Adobe Premiere? För mig är det viktigaste att den hanterar AVCHD och MP4 samt är LÄTT att använda.

Att hålla på och konvertera filer är ju sjukt omständigt, tar en massa tid och dessutom förlorar man en massa kvalitet på vägen så poängen med en Full HD-kamera försvinner.

Carolinew
2011-01-26, 00:11
Jaha då har man stött på ytterligare ett problem; i movie maker så blir 16:9 formatet automatiskt 4:3 även om jag sätter "visa widescreen". Fönstret som visas är 16:9 men filmen är fortfarande ihoptryckt i 4:3 och så svart på sidorna. Helknäppt. Går detta att åtgärda? (Konverterade filerna till mpeg-2.)

Yes
2011-01-26, 00:52
Det är antagligen konverteringen som muppat aspect ration.

Testa installera codecs, t.ex. ffdshow. Jag tror dock det bara kommer göra att du kan spela upp filerna.

I Win 7 ska Movie Maker ha stöd för AVCHD. Vet inte hur det är med Vista, men i XP finns iaf inte det stödet. Bästa lösningen för äldre versioner är nog att konvertera till .avi.

PowPow
2011-01-26, 07:50
Vad är det egentligen för skillnad på Sony Vegas och Adobe Premiere? För mig är det viktigaste att den hanterar AVCHD och MP4 samt är LÄTT att använda..

Olika program helt enkelt. Samma koncept. Adobe är populärare och deras expressversion, som inte är uberavancerad, är ganska billig också. Men titta på tutorials på youtube och välj det program som verkar mest intuitivt för dig.

Att hålla på och konvertera filer är ju sjukt omständigt, tar en massa tid och dessutom förlorar man en massa kvalitet på vägen så poängen med en Full HD-kamera försvinner.

Det stämmer dock inte riktigt. Det må vara tidsödande, men tar absolut inte bort poängen med HD-kamera eller gör att man nödvändigtvis förlorar massa kvalitet.

Men jag håller med dig om att det är enklare att arbeta med filerna som kommer ur kameran. Men att redigera högupplöst film i ett tungt format på en sämre dator... Det kan bli svårt.

PowPow
2011-01-26, 08:31
Jaha då har man stött på ytterligare ett problem; i movie maker så blir 16:9 formatet automatiskt 4:3 även om jag sätter "visa widescreen". Fönstret som visas är 16:9 men filmen är fortfarande ihoptryckt i 4:3 och så svart på sidorna. Helknäppt. Går detta att åtgärda? (Konverterade filerna till mpeg-2.)

Mpeg2 känns drygt. Apple Prores kör folk oftast, men det är klurigt att få till på en PC (jag antar du kör PC).

DNxHD verkar vara ett alternativ (inte testat själv, och har inte koll på kompabiliteten)
http://en.wikipedia.org/wiki/DNxHD_codec

PowPow
2011-01-26, 08:40
Kan du förresten spela upp mp4-filerna vanligt utanför movie maker?