Visa fullständig version : Prio direkt efter - Eaa eller gainern?
weistedt
2010-12-20, 10:50
Tar Eaa direkt innan träningen och gainer efteråt. Har förstått utifrån EAA-tråden som finns här att man inte ska blanda EAAn med något men vad ska jag ta först? Kolisar direkt efter eller EAA direkt efter och gainern lite senare? Tacksam för svar
Eddie Vedder
2010-12-20, 10:58
Du kan ju göra en EAA-gainer om du vill. Bara EAA+kolhydrater. Jag vet inte hur du äter och hur du tränar men för merparten av medlemmarna på Kolo är förmodligen gainer ganska onödigt.
weistedt
2010-12-20, 11:34
Har fått order om att äta massor för att kunna öka i vikt. Tränar styrketräning 4-5 dagar i veckan och har väldigt bra(?) ämnesomsättning. Gainern behöver jag nog vad jag förstått, ökar i ganska lagom takt nu tillsammans med allt jag äter så jag tror det fungerar bra. Trodde inte man skulle blanda gainern o EAAn ? :S
kalajset
2010-12-20, 12:22
Tar du snabba i kolhydrater i form av t ex maltodextrin, som finns i absoluta merparten av gainers, kommer det i praktiken knappast påverka upptaget av EAA nämnvärt. Blandar man EAA med "vanlig mat" däremot förlorar man lite av poängen med just EAA - aminosyror i fri form, men detta gäller alltså inte när du blandar med en så kallad snabb kolhydrat. - Det saktar helt enkelt inte ner upptaget som mat gör. En gainer består just vanligen av vassleprotein - i princip det snabbaste rena proteinet man kan hitta, samt maltodextrin. Skillnaden blir alltså i praktiken att man ersätter ett snabbt vassleprotein med snabb(are) aminosryror.
Trodde inte man skulle blanda gainern o EAAn ? :S
Eddie menade att du blandar en egen Gainer, inte blandar EAA OCH Gainer.
Alltså tex. EAA och Maltodextrin i en shaker, vatten på det, skakar, dricker.
Eddie Vedder
2010-12-20, 13:19
Har fått order om att äta massor för att kunna öka i vikt. Tränar styrketräning 4-5 dagar i veckan och har väldigt bra(?) ämnesomsättning. Gainern behöver jag nog vad jag förstått, ökar i ganska lagom takt nu tillsammans med allt jag äter så jag tror det fungerar bra. Trodde inte man skulle blanda gainern o EAAn ? :S
Ja du behöver äta mycket men att dricka gainer är inte vad jag kallar äta mycket. ;) Du tränar ju inte särskilt mycket men kan ju ha högt energibehov ändå. Ofta tror många att man måste leva på kycklingfilé och kvarg men dricker gärna näringslösa tomma kalorier i form av malto.
Jag säger som agt inte att du "gör fel" men utan koll på hur och vad du äter tycker jag att det är svårt att säga om gainer känns nödvändigt eller ej. Att käka smörstekta pannkakor på standardmjölk med vispgrädde är ju inte direkt svårt. ;)
Att käka smörstekta pannkakor på standardmjölk med vispgrädde är ju inte direkt svårt. ;)
Och fantastiskt gott :eating:.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.