handdator

Visa fullständig version : Dags för en vlcd!

Anvendarnamn
2010-12-19, 14:44
Tänkte skaffa en vlcd kur nu.

Behöver göra en ca 10kg fettminskning.

Jag har energi för att gymma och kommer köra garanterat 1 och sällan 2 helkroppspass i veckan.

Jag har hört att vlcd itne är så dåligt som man tror och att man bevarar nästan lika mycket muskler som vid en vanlig deff, stämmer det?

Styrkan bryr jag mig inte så väldigt mycket om, mest massan av muskler!

Efter min deff ska jag börja köra hårdträning med högt proteinintag på kaloribalans.

Kommentarer och tips? Allt uppskattas gärna!!

vicarious
2010-12-19, 14:47
Varför har du så bråttom så du väljer att köra en VLCD?

Är det typ 800kcal om dagen eller hur kommer det se ut?

kalajset
2010-12-19, 14:56
De jag känner som kört s as "färdiga VLCDs" bestående av X antal portioner av puler Y per dag brukar vara jättenöjda i början, men sedan går det snabbt utför. Dåligt med energi till ens dagliga aktiviteter, svår hunger, samt ofta jojobantningseffekten efter avslutad "kur". Av de där kilona man förlorade visade sig merparten bestå av minskade glykogendepåer, och sedan är man i princip tillbaka på ruta ett igen, hungrigare än förut och i princip i sämre form än från början. - Dessa typer av dieter kan säkert ha sin plats för extremt överviktiga, men inte för övriga.

10kg fett är mycket att tappa - då känns en traditionell VLCD spontant som bland det absolut sämsta man kan göra om man är intresserad av att behålla muskelmassa. Finns s as andra färdiga dietkoncept som passar bättre om man är ute efter att snabbt gå ner i vikt, (fett), men ändå behålla maximalt med muskelmassa.

Anvendarnamn
2010-12-19, 15:51
De jag känner som kört s as "färdiga VLCDs" bestående av X antal portioner av puler Y per dag brukar vara jättenöjda i början, men sedan går det snabbt utför. Dåligt med energi till ens dagliga aktiviteter, svår hunger, samt ofta jojobantningseffekten efter avslutad "kur". Av de där kilona man förlorade visade sig merparten bestå av minskade glykogendepåer, och sedan är man i princip tillbaka på ruta ett igen, hungrigare än förut och i princip i sämre form än från början. - Dessa typer av dieter kan säkert ha sin plats för extremt överviktiga, men inte för övriga.

10kg fett är mycket att tappa - då känns en traditionell VLCD spontant som bland det absolut sämsta man kan göra om man är intresserad av att behålla muskelmassa. Finns s as andra färdiga dietkoncept som passar bättre om man är ute efter att snabbt gå ner i vikt, (fett), men ändå behålla maximalt med muskelmassa.
Intressant! men:
Som exempelvis?? :)

kalajset
2010-12-19, 16:08
Exempelvis:

http://www.bodyrecomposition.com/the-rapid-fat-loss-handbook

http://forum.body.se/archive/index.php/t-5414.html

Återigen, jag har alltså aldrig prövat ett väldigt snabbt viktminskningssätt, (tja, > 1kgs viktminskning i veckan under en längre period), själv, men observationer av andra är att dieter av typen "nutrilette" helt enkelt inte fungerar särskilt bra ihop med träning, (eller utan heller för den delen).

rippedjack1
2010-12-21, 00:05
Tänkte skaffa en vlcd kur nu.

Behöver göra en ca 10kg fettminskning.

Jag har energi för att gymma och kommer köra garanterat 1 och sällan 2 helkroppspass i veckan.

Jag har hört att vlcd itne är så dåligt som man tror och att man bevarar nästan lika mycket muskler som vid en vanlig deff, stämmer det?

Styrkan bryr jag mig inte så väldigt mycket om, mest massan av muskler!

Efter min deff ska jag börja köra hårdträning med högt proteinintag på kaloribalans.

Kommentarer och tips? Allt uppskattas gärna!!

styrka och massa har en tendens att gå hand i hand
hur många gram protein hamnar du på under ett dag med vlcd?
mvh

Lellan
2010-12-21, 09:53
Tror vlcd rek är avsedd för feta, är du fet? (enl medicinska termer). Körde en vlcd förut, 7 veckor tror jag, strax under 1000 kcal. Tränade styrka och det var väl tur det med tanke på att jag förmodligen tappade onödigt mkt muskler. Dock fick jag inga brister, kollade alla värden hos läkare när jag var klar. Han var mest impad över att jag inte fått b12-brist. Dock tappade jag (skojar inte!) hälften av mitt hår, helt sjukt mkt tussar som flög av.

Hade jag idag haft väldigt bråttom hade jag hellre kört ngn keto el proteinbaserad diet, det är SÅ onödigt att ligga lågt på protein. Tror inte jag tillät mig att känna att det var jobbigt, men minns att jag var yr en hel del när man stojade i lekparken m grabben osv.

Gjorde misstaget att sova för lite också, så mina tips är iaf att hellre köra ngn energifattig proteindiet och sova massor, träna styrka och inte stressa - utan sova ordentligt. Hoppas du blir nöjd med formen framöver, och mår bra på vägen!

Eddie Vedder
2010-12-21, 09:58

Om du är väldigt fet och det bara gäller en kort period så ja.

Det viktiga är att det inte bara blir en kort quick-fix utan att någon förändring sker när kuren avslutas.

Lellan
2010-12-21, 10:04

Det viktiga är att det inte bara blir en kort quick-fix utan att någon förändring sker när kuren avslutas.

+1 som bara den! Viktigaste punkten. Körde en vlcd för jag kunde inte förmå mig att äta moderat av vissa saker, helt enkelt. Trött på mat, trött öht och ffa trött på att misslyckas äta "lagom". Det var väldigt skönt och enkelt att bara blanda en påse med vatten, inte ens reflektera över mat. MEN: jag började ju tänka ut vad jag vill äta, vilka ätmönster jag vill ha etc.. Och så när jag började äta igen var det inga orgier i skräpmat utan började med ägg etc, fisk och sånt som är bra att ha som grund. Göra om sitt ätbeteende helt enkelt, sina vanor. Är det BARA en paus, är det nog inte värt att genomföra.

Anvendarnamn
2010-12-23, 01:09

gälls bf 20-25% som väldigt fet?

Ne efter kuren ska det vara hårt gym på balans, om det nu blir av.