Visa fullständig version : Alvedon vid feber = Extrem svett?
En liten sak som hände mig igår.
Jag vaknar upp runt 4 på morgonen och känner hur det nästan brinner i sängen, bildligt talat. Tar en termometer och ser att jag nästan har 40graders feber, förvånad som jag är sätter jag mig vid datorn pga att jag är oförmögen att sova.
Då svettas jag inget förutom väldigt lite i armhålorna, the usual.
Vid 7 tar jag två alvedon och lägger mig igen vid 8. Vaknar runt 9 igen för att se att jag svettats så man trott jag sprungit maraton i en bastu, min säng är nästan genomblöt och detsamma är täcket. Vad kan detta bero på?
Är det att när jag hade feber utan alvedon så vill kroppen bevara värmen för att bekämpa det som anfaller kroppen, sedan när alvedonen "tillät" kroppen att sänka temperaturen så skedde detta väldigt fort, resulterande i mitt extrema svettande?
AngryFinnishGuy
2010-12-19, 03:12
Jag vet inte om alvedonen har med saken att göra eller inte.
Men genom empiriska studier har jag kommit fram till att runt 39-40 gradig feber och sömn (och nedsänkninga av febern) gett mig väldiga svettningar med och utan alvedon liknande preparat.
Jag vet inte om alvedonen har med saken att göra eller inte.
Men genom empiriska studier har jag kommit fram till att runt 39-40 gradig feber och sömn (och nedsänkninga av febern) gett mig väldiga svettningar med och utan alvedon liknande preparat.
okej ;D men det roliga var att jag började svettas just efter alvedonen, annars var jag som sagt relativt torr ^^
Alvedon ska sänka temperaturen (hur vet jag inte), kroppen sänker temperaturen genom att svettas?
En liten sak som hände mig igår.
Jag vaknar upp runt 4 på morgonen och känner hur det nästan brinner i sängen, bildligt talat. Tar en termometer och ser att jag nästan har 40graders feber, förvånad som jag är sätter jag mig vid datorn pga att jag är oförmögen att sova.
Då svettas jag inget förutom väldigt lite i armhålorna, the usual.
Vid 7 tar jag två alvedon och lägger mig igen vid 8. Vaknar runt 9 igen för att se att jag svettats så man trott jag sprungit maraton i en bastu, min säng är nästan genomblöt och detsamma är täcket. Vad kan detta bero på?
Är det att när jag hade feber utan alvedon så vill kroppen bevara värmen för att bekämpa det som anfaller kroppen, sedan när alvedonen "tillät" kroppen att sänka temperaturen så skedde detta väldigt fort, resulterande i mitt extrema svettande?
Jo, alvedon påverkar tempcentrat i CNS och kroppens svar blir bl.a. att svettas för att minska värmen.
Jag brukar annars svettas oavsett alvedon eller inte när jag har en kroppstemperatur på 39-40 C
Jag brukar annars svettas oavsett alvedon eller inte när jag har en kroppstemperatur på 39-40 C
jag är en person som brukar svettas mycket, så jag tyckte det var konstigt att jag inte gjorde när jag låg i feber hela natten. Det var somsagt inte förän jag tog alvedonen som jag började svettas, och då var det otroligt ^^
Samma händer mig, svettas som en gris efter alvedon/panodil vid feber. Är detta bra eller? får ju duscha och byta kläder 3ggr/dygn.
shut teh face
2011-01-29, 18:54
Alla är olika.. jag personligen blir varm som fan vid 39-40 feber, men jag känner mig kall och min hud är torr, dock fortfarande varm.
feber och alvedon eller ipren= dyngsur så du är inte ensam.
Mkt vanligt. Har din feber gått ned? Även om man låter bli Alvedon och dylikt brukar samma fenomen uppstå den natten då febern sjunker.
Mkt vanligt. Har din feber gått ned? Även om man låter bli Alvedon och dylikt brukar samma fenomen uppstå den natten då febern sjunker.
+1
När febern kommer så känner jag mig frusen, när febern är på väg bort så känner jag mig varm.
drog 2 st dilkofenaktabletter igårkväll, vaknade flera gånger inatt av att jag svettats ned min kudde.
kanske e nåt med värktabletter/antiinflammatoriskt :P
Hypotalamus reglerar kroppens temp. Vid feber uppregleras temp i hypotalamus (spekulation: i och med att man tillför värme/energi till systemet ökar reaktioner i kroppen och det bör påverka immunförsvaret i sin kamp på tex angripande bakterie). Kroppen har fortfarande kvar sin normala temp och man känner sig kall (hjärnan tror att man är nerkyld), vilket resulterar till att man börjar frysa/huttra för att öka värmen.
När man sedan tar ett febernedsättande läkemdel ställer man tillbaka hypothalamus till det normal och hjärnan tror att man nu istället är överhettad, vilket resulterar till svettningar för att kyla ner kroppen.
Hypotalamus reglerar kroppens temp. Vid feber uppregleras temp i hypotalamus (spekulation: i och med att man tillför värme/energi till systemet ökar reaktioner i kroppen och det bör påverka immunförsvaret i sin kamp på tex angripande bakterie). Kroppen har fortfarande kvar sin normala temp och man känner sig kall (hjärnan tror att man är nerkyld), vilket resulterar till att man börjar frysa/huttra för att öka värmen.
När man sedan tar ett febernedsättande läkemdel ställer man tillbaka hypothalamus till det normal och hjärnan tror att man nu istället är överhettad, vilket resulterar till svettningar för att kyla ner kroppen.
Word! :thumbup:
Kan även tillägga att många virus och bakterier är väldigt värmekänsliga, har för mig att rhinoviruset är ett av dessa, det är därför som en förkylning normalt sett stannar i näsan. Därför så kan febernedsättande göra så att vissa virus och bakterier klarar sig längre när temperaturen pressas ner och sjukdomstiden förlängs, oftast handlar det bara om några timmar eller nån dag dock.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.