Visa fullständig version : Ingen aptit i värmen - Får i mig FÖR mycket vitt bröd?
Majoriteten av mina kolhydratkällor kommer ifrån kolhydrater som har runt 100 på GI skalan (glucos, sakaros och kolhydrater från vitt bröd). Anledningen till detta är för att jag helt enkelt inte har aptit till att äta ris och pasta, eller andra "långsamma" kolhydrater.
Har svårt att hålla vikten (tappar lätt i vikt). Framför allt glykogenlagrena som känns svåra att fylla på.
Kommer jag öka fettinlagringen och minska muskelmassan om jag fortsätter såhär?
Har ni tips på bra kolhydratkällor med lågt GI och högt energivärde, som samtidigt INTE är speciellt mättande?
Rikard Jansson
2010-12-16, 20:18
Choklad, 1000 kcal på en 200 grams som inte är vidare svårt att dra i sig :D Huruvida det är en bra kolhydratkälla vettefan, har fortfarande inte fått ngn bra förklaring på vad som är en bra källa sen cola&wienerbröd-tråden
vicarious
2010-12-16, 20:30
Du riskerar väl att försämra din insulinkänslighet om du äter mycket sånt.
Rikard Jansson
2010-12-16, 20:31
Förövrigt: Ja, choklad har lågt GI
Äter du inte ris, pasta eller potatis alls? Vad äter du pojk?
Om jag var du skulle jag åtminstone försöka trycka i mig någon av dessa kolhydratkällor vid varje lagad måltid. Sen kompletterar du med den andra skiten också för att hålla och öka vikten. Men håller du på såhär livet ut blir det antagligen inte så långt som det borde, du trycker alltså godis och chips varje dag? :Virro
nocantdo
2010-12-17, 01:25
Du går en onödig och snabb väg mot diabetes och troligtviss ännu mer skit sjukdomar. Kan det verkligen va så svårt att äta lite ris och potatis?
Fredrik_S
2010-12-17, 02:35
Spelar väl ingen större roll om man äter en hel del vitt bröd och socker istället för potatis ris och pasta så länge man gör av med mycket energi och håller vikten låg samt täcker sitt mikro- och makro-nutrientbehov?
själv äter jag ytterst sällan/aldrig ris pasta potatis,
måltiderna brukar vara kött med grönsaker eller sockerkaka med mjölk tex
Jo förut åt jag ca 1kg potatis om dagen, nu ligger jag på 250 gram ris istället. Vilket är nästa 1 kilo när det är kokat - Sällan jag kan trycka i mig det.
Äter väl 2-300 gram vitt bröd om dagen, sipprar cola på jobbet och dricker glucos på både morgonen och efter träningspassen.
Anton Fräs
2010-12-17, 10:15
Kolhydratsdryck efter träningspass ser jag inga problem med. Glukosdryck på morgonen däremot.. Försök byta den mot något annat lättätet/lättdrucket.
Det vita brödet är inte heller det ett problem.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.