handdator

Visa fullständig version : Bulk och deff även om massa inte är målet?

Jinjonator
2010-12-15, 21:21
Tjena! Till att börja med vill jag be om förlåtelse om denna fråga svarats på tidigare, men hittade inget och var osäker på vad jag skulle söka på. Ber även om ursäkt om min fråga är dum. Mitt mål är i alla fall att vara i bra "allroundform". Håller på med kampsport (kung fu) och parkour, alltså mycket akrobatik, och vill ha en kropp som är hälsosam och bra för de ändamålen (är inte särskilt erfaren inom någon av dem dock). Alltså vill jag inte träna i huvudsak för massans skull (även om det naturligtvis är kul att se bra ut, men det ska s.a.s. vara en "biprodukt" och kommer i andra hand).

Min fråga är, är det fortfarande rekommenderat att köra bulk/deff-cykler, alltså ligga på kcal+ hela tiden jag vill bli starkare, och sedan minus när jag vill bli av med fett? Eller kan jag komma undan med att äta lite som jag vill? Inom rimliga ramar naturligtvis (i övrigt sköter jag kosten, tillräckligt med protein, mycket grönsaker och inte mycket sötsaker, osv.).

Just nu väger jag cirkus 70 kg på kanske 187 cm, ganska lite av både muskler och fett, dock inte spinkig. Styrketränar 2-3 ggr i veckan + springer något intervallpass, och tränar kung fu och parkour 2-3 gg (där 1-2 av passen är lite lugnare, så jag tror inte jag riskerar överträning). Håller isär styrkan och resten av träningen så gott det går. Idealkroppen kan väl sägas vara den hos t.ex. Bruce Lee(http://www.google.se/imgres?imgurl=http://www.gradering.org/cpics/brucelee.jpg&imgrefurl=http://www.gradering.org/cnt/view_group.aspx%3Fcgi%3D4&usg=__oMYB5rGqdbIsUJh71rFtdebDCtg=&h=340&w=316&sz=13&hl=sv&start=0&zoom=1&tbnid=d3Nm6IPOmwwIWM:&tbnh=154&tbnw=143&prev=/images%3Fq%3Dbruce%2Blee%26um%3D1%26hl%3Dsv%26clie nt%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:sv-SE:official%26biw%3D1280%26bih%3D620%26tbs%3Disch: 1&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=136&vpy=68&dur=5189&hovh=233&hovw=216&tx=185&ty=168&ei=ESEJTcPcE8XpOb_n8YMF&oei=0yAJTYrNNMiu8QOzwcAT&esq=13&page=1&ndsp=22&ved=1t:429,r:0,s:0), David Belle (http://www.google.se/imgres?imgurl=http://images.mylot.com/userImages/images/postphotos/2275866.jpg&imgrefurl=http://www.mylot.com/w/keywords/david%2Bbelle.aspx&usg=__ArwN1EV5bH9NQtM498qVfKywPh8=&h=375&w=500&sz=16&hl=sv&start=151&zoom=1&tbnid=4YiXavQDybhKWM:&tbnh=123&tbnw=164&prev=/images%3Fq%3Ddavid%2Bbelle%26um%3D1%26hl%3Dsv%26cl ient%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:sv-SE:official%26biw%3D1280%26bih%3D620%26tbs%3Disch: 10%2C4013&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=309&vpy=302&dur=640&hovh=194&hovw=259&tx=108&ty=107&ei=jh8JTZSvG5GbOrvdlbEE&oei=2R4JTZHwF4Kh8QOmtdUR&esq=18&page=9&ndsp=19&ved=1t:429,r:8,s:151&biw=1280&bih=620) eller Damien Walters (http://www.google.se/imgres?imgurl=http://ia.media-imdb.com/images/M/MV5BMTk4NDY5NjU1OF5BMl5BanBnXkFtZTcwMzk2NDE2Mw%40% 40._V1._SY314_CR102,0,214,314_.jpg&imgrefurl=http://www.imdb.com/name/nm3215480/&usg=__F13lFbI2LK43wHSrDyqvOMXXobk=&h=314&w=214&sz=11&hl=sv&start=0&zoom=1&tbnid=i0rcCA6zCbhRSM:&tbnh=129&tbnw=88&prev=/images%3Fq%3Ddamien%2Bwalters%26um%3D1%26hl%3Dsv%2 6client%3Dfirefox-a%26rls%3Dorg.mozilla:sv-SE:official%26biw%3D1280%26bih%3D620%26tbs%3Disch: 1&um=1&itbs=1&iact=hc&vpx=313&vpy=90&dur=468&hovh=251&hovw=171&tx=62&ty=160&ei=qiAJTfvVDcSW8QO6_7kR&oei=qiAJTfvVDcSW8QO6_7kR&esq=1&page=1&ndsp=19&ved=1t:429,r:1,s:0.

Och har ni andra tips ni orkar skriva är de naturligtvis mycket välkomna! Tacksam för svar! :)

Bwall
2010-12-15, 22:00
Så länge du är nöjd med din kropp och dina träningsresultat så finns det ju ingen anledning att förändra något. Vill du gå upp i vikt, ät mer, osv. Jag tror inte att du hade förlorat på en långsam viktökning, testa dig fram!

Apos78
2010-12-15, 22:05
Jag tränar lite för samma sak som dig och jag äter efter känsla hela tiden. Orkar inte hålla på med olika perioder utan håller samma mönster hela året. Väger aldrig mat, räknar aldrig på maten.

Jinjonator
2010-12-16, 10:56
Så länge du är nöjd med din kropp och dina träningsresultat så finns det ju ingen anledning att förändra något. Vill du gå upp i vikt, ät mer, osv. Jag tror inte att du hade förlorat på en långsam viktökning, testa dig fram!

Mjo, men det går ju ofta väsentligt fortare om man frågar mer kunniga människor. Men visst kan det vara positivt att prova lite själv ibland. Målkroppen är ju som sagt den på bilderna, och där har jag en bit kvar. Men tror jag ska testa att öka mitt energiintag något, betyder ju inte att jag måste hålla på och väga/mäta. Tack för svar! :)

Jag tränar lite för samma sak som dig och jag äter efter känsla hela tiden. Orkar inte hålla på med olika perioder utan håller samma mönster hela året. Väger aldrig mat, räknar aldrig på maten.

Schysst! Vad tränar du exakt? Hur går det för dig, gör du stadiga framsteg? Anser du dig äta mycket/lite jämfört med andra?

Apos78
2010-12-16, 12:22
Schysst! Vad tränar du exakt? Hur går det för dig, gör du stadiga framsteg? Anser du dig äta mycket/lite jämfört med andra?

Springer en del och då gärna mer terräng och obanat. Klättrar samt kör mycket funktionell styrka. Cyklar gärna, även där terräng.

Vad gäller maten så äter jag för att hålla mig viktstabil kring 90 kg.

Jinjonator
2010-12-16, 12:28
Springer en del och då gärna mer terräng och obanat. Klättrar samt kör mycket funktionell styrka. Cyklar gärna, även där terräng.

Vad gäller maten så äter jag för att hålla mig viktstabil kring 90 kg.

Och du ökar ändå i styrka/muskler, eller är du redan precis i den form du vill? Har du tidigare kört enligt "överätningsmetod", eller har musklerna kommit ändå?

Apos78
2010-12-16, 12:59
Och du ökar ändå i styrka/muskler, eller är du redan precis i den form du vill? Har du tidigare kört enligt "överätningsmetod", eller har musklerna kommit ändå?

Som det känns nu så ökar jag sakta men säkert. Ökade intaget ganska rejält i 20-års åldern och ökade då runt 15 kg över en längre tid. Men det är då över 10 år sedan. Jag ser till att hålla proteinet lite högre och äter i samband med träningen, det är egentligen det enda jag specifikt tänker på vad gäller maten. Äter bra mat överlag. Är dock nöjd med formen som den är och vissa perioder handlar det helt enkelt om att underhålla.

Sen anpassas träningen väldigt mycket efter vad jag ska göra den närmaste tiden. Är det en klätterresa planerad så blir det såklart mer riktat mot det och ska jag ut på en 10-dagars fjällvandring så kör jag mer uthållighet och bärträning och kanske inte lika mycket styrkebetonat. Maten ser dock i stort sett likadan ut hela tiden. Nojjar verkligen inte för något jag äter.

cero
2010-12-16, 13:28
Tränar du kampsport låter det ju inte som någon höjdare att överäta och gå upp i vikt. Ju fler kilon du lägger på dig, desto sämre kondition. Är ditt ändamål parkour & kungfu, tycker jag du ska fokusera på det, och inte allt för mycket på styrketräningen. Skulle jag vara du skulle jag tränat tunga basövningar, men inte på något kaloriöverskott - möjligtvis ett väldigt litet. Mycket core och snabbhetsträning till det, så får du det mesta du behöver. Men tänk på att träna för en snygg kropp och att träna för att bli bra på kampsport/parkour sällan går hand i hand.

Jinjonator
2010-12-16, 17:11
Tränar du kampsport låter det ju inte som någon höjdare att överäta och gå upp i vikt. Ju fler kilon du lägger på dig, desto sämre kondition. Är ditt ändamål parkour & kungfu, tycker jag du ska fokusera på det, och inte allt för mycket på styrketräningen. Skulle jag vara du skulle jag tränat tunga basövningar, men inte på något kaloriöverskott - möjligtvis ett väldigt litet. Mycket core och snabbhetsträning till det, så får du det mesta du behöver. Men tänk på att träna för en snygg kropp och att träna för att bli bra på kampsport/parkour sällan går hand i hand.

Tränar dock inte särskilt seriöst och inte alls för att tävla. Den kung fun jag kör är dessutom inte så mycket kampsport utan mest akrobatik etc, i och för sig är det väl liknande fysik som behövs. Men de på länkarna jag skrev är väl i princip idealiska för ändamålet? De tycker jag i alla fall har snygga kroppar, och det är ungefär den formen jag siktar på. :) Gör jag fel när jag siktar på att få både en sådan kropp och utvecklas inom parkour/kung fu?

cero
2010-12-16, 17:53
Sådana kroppar är naturligtvis bra för det ändamålet - inte allt för muskulösa, och lite fett på kroppen. Men tänk på att mycket handlar om styrka också, och inte bara utseende. Att sträva efter David Belles förmåga att använda sin kropp i parkour, går inte genom att bara bygga upp en fysik som ser likadan ut. Saken är att om du överäter, kommer du givetvis gå upp i fettvikt också, och denna vikten kan göra att du tappar explosivitet, snabbhet och ork vilket kan vara negativt för parkour. Men inte nödvändigtvis. Men håller du dig inom rimliga ramar, och inte låter överätande gå ur kontroll, så ser jag inget problem.

Jinjonator
2010-12-16, 19:24
Sådana kroppar är naturligtvis bra för det ändamålet - inte allt för muskulösa, och lite fett på kroppen. Men tänk på att mycket handlar om styrka också, och inte bara utseende. Att sträva efter David Belles förmåga att använda sin kropp i parkour, går inte genom att bara bygga upp en fysik som ser likadan ut. Saken är att om du överäter, kommer du givetvis gå upp i fettvikt också, och denna vikten kan göra att du tappar explosivitet, snabbhet och ork vilket kan vara negativt för parkour. Men inte nödvändigtvis. Men håller du dig inom rimliga ramar, och inte låter överätande gå ur kontroll, så ser jag inget problem.

Naturligtvis förstår jag att själva fysiken är en mycket liten del av David Belle & co's färdigheter. Det jag egentligen undrar är kanske, att för att få en fysik för detta syfte, bör man fortfarande vara noga med att äta mer än man gör av med för att bygga upp? Eller kommer kroppen s.a.s. "på köpet" om man under längre tid tränar dessa sporter varvat med styrketräning (och en hälsosam kost), även om det går mycket långsammare (rent utseendemässigt) än det gör på bodybuilder-viset?

Ber om ursäkt om jag skriver otydligt/rörigt, blir lätt så när man är okunnig och inte riktigt säker på vad man vill. Tack för att du och ni andra är hjälpsamma i alla fall. :)

Apos78
2010-12-16, 19:42
Jag tror inte du behöver ligga på ett ständigt överskott för att bygga upp en stark kropp. Äter du på lite känsla och har en viss koll på vågen så går det bra ändå. Det kanske blir viktigare med din näringstiming än att du ligger på ständigt kcal-plus.