Visa fullständig version : Mark från knäna
Är det en bra övning för uppbyggnad av ryggen?
Har trots ingående beskrivningar och många försök inte lyckats få rätt på marklyft, varken rak eller sumo. Har svårt att hålla ryggen i svank i bottenläget och behålla stången intill kroppen. Det känns mycket avigt även med riktigt låga vikter.
Testade nyligen att dra från knäna och det kändes bra. Stången höll sig naturligt mot låren och det var inga problem med tekniken. Kändes som den satt direkt. Vad förlorar man/vinner man på att använda denna upphöjning?
Har fått rätt på knäböjen så jag kör den övningen, om det betyder något i sammanhanget.
Tycker du ska fortsätta öva.
Kanske är du ovig eller något?
Du får ju knappast fullt "range of motion" sådär, alttså att musklerna inte arbetar i hela sin rörelsebana.
Örjan: Lång rygg och korta armar? Det kan ju vara så att du har vädligt svårt för marken helt enkelt, annars är du nog bara ovan och stel/svag.
Så länge du har ett stöd under stången så att du inte kan komma djupare i marken när du blir trött så är det en hyffsad övning. Det avlastar också kroppen att du kan "ställa ner" vikten på stödet mellan repetionerna så du slipper vända med en tung vikt halvvägs mot en vanlig repetion.
Du kan köra två set djupa följt av två set från upphöjning så får du se om det släpper i de djupa efter ett tag eller så knallar du ner till KAK och frågar om hjälp. :)
Karl_alfred
2003-11-10, 10:27
för klen i midjepartiet kanske?
Efter min knäoperation kunde jag inte köra hela mark och körde därför som du beskrev höga mark. Fick bra kontakt med ryggen men tycker ändå att hela är att föredra när man fått till tekniken. Det kan vara så enkelt som att du är stel!
Gör som bumbi säger så tror jag att det löser sig, och stretcha ordentligt:thumbup:
Originally posted by Örjan
Är det en bra övning för uppbyggnad av ryggen?
Jag har kört en del sådana efter knäoperationen. Och de verkar bygga upp övre rygg helt OK. Och jag tror de ger hormonsvar ganska bra då man verkligen får ta i. Men hela marklyft är helt klart en mer komplett övning.
Nils
Originally posted by z_bumbi
... eller så knallar du ner till KAK och frågar om hjälp. :)
Det börjar fan bli dags! Det borde jag ha gjort för längesedan.
Jag <--:smash: :smash: :smash:
Så fort det går ihop med studierna ska jag klippa ett månadskort där.
Örjan: Det är ett bra gym och jag har för mig det inte var allt för dyrt heller.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.