handdator

Visa fullständig version : Smör efter bäst före?

Seb74
2010-12-14, 15:12
Normalsaltat, i kyl runt 5C, hur många veckor extra?
Är det safe långt efter, eller ska datumet ses med respekt?

Eddie Vedder
2010-12-14, 16:01
Är det smör? Du brukar ju förväxla smör med LÄTTA. Men menar du smör står det sig länge och du märker om det blivit för gammalt. Jag har aldrig ens tittat på datummärkningen på ett paket smör.

Mr.Sarkastisk
2010-12-14, 16:08
Är det smör? Du brukar ju förväxla smör med LÄTTA. Men menar du smör står det sig länge och du märker om det blivit för gammalt. Jag har aldrig ens tittat på datummärkningen på ett paket smör.

Vad är det för skillnad mellan bregott och smör?

Rickard
2010-12-14, 16:12

Bregott är gjort på grädde och rapsolja.
Smör är enbart gjort på grädde.

Apos78
2010-12-14, 16:30
Smör är nog stryktåligt en bra bit efter bäst-före. Sen som Eddie säger så lär du se när det börjar bli dåligt. Har aldrig själv varit med om det.

Eddie Vedder
2010-12-14, 16:33

http://www.arla.se/default____17801.aspx?selectedmenuitem=17409

http://www.arla.se/default____17802.aspx

Seb74
2010-12-14, 18:48
Ah, great. Men hur märker man när det börjat bli dåligt då?
Blir det typ mögel på och så dör man, eller börjar det lukta illa eller nåt innan det är otjänligt att äta?

kalajset
2010-12-14, 19:00
Ja, smörsyra bör bildas i stor skala när smöret härsknar. Den luktar riktigt illa. Dessutom lär man ju se på smöret att det börjar bli gammalt. Har själv aldrig ätit/haft riktigt gammalt smör i kylen, men när man låter smör vara framme i kylen ett tag utan skydd ser man ju på det/känner direkt på smaken att det inte smakar som det ska. En inte alltför vild (?) gissning är att även detta händer före det börjar härskna ordentligt? - Här är jag själv nyfiken.

Äta "mögligt smör" är naturligtvis inte bra.

Tolkia
2010-12-14, 19:46
Ah, great. Men hur märker man när det börjat bli dåligt då?
Blir det typ mögel på och så dör man, eller börjar det lukta illa eller nåt innan det är otjänligt att äta?
Lättmargariner, typ Lätta et consortes, kan nog mögla. Annars härsknar det, och härsken mat smakar, som beskrivits ovan, generellt skit, så du kommer inte att klara av att sätta i dig tillräckligt mycket för att bli sjuk av det (iofs tror jag inte att man blir särskilt sjuk av härsket smör oavsett, om man inte äter våldsamma mängder). Bra nog innan det härsknar kommer det dock förmodligen att börja smaka typ förpackning och allmänt inte gott.