Logga in

Visa fullständig version : Björn Ferry ger ut bok om sin LCHF-kost

Tridnod
2010-12-13, 10:26
Att människor i praktiken blir dumma och fysiskt utmattade kan vi väl nu lägga till handlingarna. Lider man inte av något bristsjukdom eller att B.Ferry har något superhormon som övriga inte har så är det för mig tydligt att om en elitidrottare på hans nivå vars träning och framgång som skulle vara omöjlig för de flesta, kan upprätthållas av LCHF så kan vi sätta punkt för den debatten.

Nu har inte det här debatterats så otroligt mycket men eftersom det publicerats, bland annat här på kolo, om LCHF där man drar stora växlar av väldigt dåligt underlag i forskning kring LCHF så kanske verkligheten och människors verkliga upplevelser är intressantare.

Mental
2010-12-13, 10:29
väldigt dåligt underlag i forskning kring LCHF så kanske verkligheten och människors verkliga upplevelser är intressantare.

Ahhm, älskar det argumentet, dåligt forskningunderlag, vi kollar på "verkligheten i stället" Filtrerat genom en persons privata upplevelser, gärna någon som vill sälja sin bok. Det brukar kännas objektivt och bra. Låt mig gissa, han tänker göra en liten föreläsningsturné så småningom dessutom?

:D

z_bumbi
2010-12-13, 10:40
Vad räknar han som LCHF?

WHITEFOLKS
2010-12-13, 11:15
Tror han sagt 10-15% (energi% antar jag) kolhydrater.

Apos78
2010-12-13, 11:58
Tror han sagt 10-15% (energi% antar jag) kolhydrater.

Under högenergiperioder så ger det >100g KH för Ferry. Uppemot 300g vid 5000 kcal och 15E%.

cero
2010-12-13, 13:22
Ahhm, älskar det argumentet, dåligt forskningunderlag, vi kollar på "verkligheten i stället" Filtrerat genom en persons privata upplevelser, gärna någon som vill sälja sin bok. Det brukar kännas objektivt och bra. Låt mig gissa, han tänker göra en liten föreläsningsturné så småningom dessutom?

Det handlar ju om hans kost. Han upplever att den är bra pga olika anledningar. Kanske du som läsare upplever samma sak? Man måste inte ha belägg för åsikter.

davvvan
2010-12-13, 13:50
OS-guld som resultat så.

Maod
2010-12-13, 15:09
Under högenergiperioder så ger det >100g KH för Ferry. Uppemot 300g vid 5000 kcal och 15E%.

Du måste räknat i galen tunna eller är det jag som är knäpp? :)
Skrev du precis att 300 gram kolhydrat är 15 E% på 5000 kcal?

Apos78
2010-12-13, 15:40
Du måste räknat i galen tunna eller är det jag som är knäpp? :)
Skrev du precis att 300 gram kolhydrat är 15 E% på 5000 kcal?

Visst är det galen tunna. Ska då vara strax under 200 gram.

:smash:

saab900
2010-12-13, 15:53

:laugh:

Dessutom är han i normala fall inte ens särskilt bra.

Apos78
2010-12-13, 16:04
:laugh:

Dessutom är han i normala fall inte ens särskilt bra.

Jag gillar Ferry. Inte nödvändigtvis för att han är en stor skidåkare utan snarare för personen. Verkar lite småcool och har dräpt en del kommentarer som man kan hurra inför.

Men visst slår ett OS-guld högt. LCHF eller inte.

Nikashu
2010-12-15, 06:15
Det var väl lite roliga uttalanden av någon kost-expert som är insatt inom idrottsvärlden angående Ferrys påstådda diet? Något i stil med att det var en omöjlighet att han följde den dieten han påstod sig göra.

Jag tänker nu i samband med hans guld där.

Tanner
2010-12-15, 07:47
Det var väl lite roliga uttalanden av någon kost-expert som är insatt inom idrottsvärlden angående Ferrys påstådda diet? Något i stil med att det var en omöjlighet att han följde den dieten han påstod sig göra.

Jag tänker nu i samband med hans guld där.

denna...

http://www.vk.se/Article.jsp?article=342600

Sen om man skall fortsätta med kvalitativa källor så vill Ferry själv inte beblanda sig med LCHF :P

Ferry lade om sin kost i somras till den omdebatterade LCHF-dieten (Low Carb High Fat) för att han tror att det ska hålla honom friskare. Men han kallar det själv för jägarkost då han, som han säger, inte vill vara en del av den sekt.

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/os2010/article6694134.ab

the_matsson
2010-12-15, 08:55
Om jag ändå hade haft råd att äta enligt LCHF... *drool*

mikaelj
2010-12-15, 09:30
Om jag ändå hade haft råd att äta enligt LCHF... *drool*

Varför har du inte råd till det? Vad hade du tänkt äta?

the_matsson
2010-12-15, 17:30
Varför har du inte råd till det? Vad hade du tänkt äta?

Godtyckliga köttbitar? Det kan väl i och för sig vara jag som har lågt värde i kreativitet.

Men som exempel så är just nu mina typmåltider dessa:

100 g makaroner + 200 g korv = 840 kcal för 6 kr.

100 g makaroner + 150 g köttbullar = 720 kcal för 7 kr.

Jag ser helst att mina matkostnader (inräknat kosttillskott) inte överstiger 30 kr om dagen.

Jag tror det blir svårt att slå den helt makalösa kcal/kr-ratio som billig pasta innebär.

Då jag både har ett stort ekonomiskt intresse (investerar så mycket jag kan av mitt studiemedel ;)) och stort tränings- och kostintresse skulle dock ingen bli gladare än jag om du bevisar mig fel, mikaelj!

WHITEFOLKS
2010-12-15, 17:42
För samma mängd protein så blir det alltid billigare med "kolhydratskost" än LCHF.

Sverker
2010-12-15, 18:16
denna...

http://www.vk.se/Article.jsp?article=342600

Sen om man skall fortsätta med kvalitativa källor så vill Ferry själv inte beblanda sig med LCHF :P

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/vintersport/os2010/article6694134.ab

Hmm...är det någon som har sidoinformation om Björn. Jag får ofta intrycket att de som mår bättre på LCHF i botten egentligen är glutenintoleranta eller mer känsliga för gluten.
Potatis kan vara svårt att få ned ifall man är högkaloriförbrukare men potatismos är ofta mer lättätet och snabbare. Jag tror att ris är underskattat som bas i en svensk kost.

Till Aftonbladet.
Konstigt ifall inte den svenska OS-truppen inte hade med sig svenska kockar och råvaror till de aktiva. Det är aldrig bra att ändra kosten direkt före ett mästerskap. Här kommer McDonalds in ! Samma varor över hela jorden betyder att det som fungerar i Sverige även fungerar i Calgary, Moskva eller Kapstaden.

Eddie Vedder
2010-12-15, 19:19
Jag tror att ris är underskattat som bas i en svensk kost.

Riskonsumtionen har ju ökat kraftigt och potatis minskat. Ingen fördel ur hälsosynpunkt men en negativ utveckling ur miljösynpunkt. Jag hoppas på det motsatta, en renässans för potatis och andra närodlade rotfrukter. Och där är jag optimist.

Sverker
2010-12-15, 19:46
Valstorka knölarna och blanda med skummjölkpulver så vips har vi potatismos. Lättätet för högkaloriförbrukare. Öka kalorierna med brunsås eller en klick smör.

Eddie Vedder
2010-12-15, 19:47
Valstorka knölarna och blanda med skummjölkpulver så vips har vi potatismos. Lättätet för högkaloriförbrukare. Öka kalorierna med brunsås eller en klick smör.

Ja det är gott.:thumbup: Riktigt smörigt och inte en jätteklick duger nog även åt Ferry.

mikaelj
2010-12-15, 19:55
Godtyckliga köttbitar? Det kan väl i och för sig vara jag som har lågt värde i kreativitet.

Fett är huvudkällan till energi. Ägg är billigt.

Jag tror det blir svårt att slå den helt makalösa kcal/kr-ratio som billig pasta innebär.

Urusuelt med näring dock. Väger du in det också kommer du inte lika långt på din pasta.

the_matsson
2010-12-15, 20:03
Fett är huvudkällan till energi. Ägg är billigt.

Urusuelt med näring dock. Väger du in det också kommer du inte lika långt på din pasta.

Okej. Nu ska jag fan ta och räkna över lite livsmedel!

Tack för att du satte fart på mig.

PS: Är jag på rätt spår om det är mättade, animaliska fetter jag ska inta främst? Bortsett från proteinbehovet då.

mikaelj
2010-12-15, 20:10
Är jag på rätt spår om det är mättade, animaliska fetter jag ska inta främst? Bortsett från proteinbehovet då.

Mättade och enkelomättade, oavsett källa. Ät inte mer fleromättade än vad du behöver.

Crippa90
2010-12-17, 15:52
"Svensken slutade inte ens bland de 50 bästa i torsdagens skidskytte. "

http://www.dn.se/sport/praktfiasko-av-bjorn-ferry-1.1228154

Så kan det gå när man käkar LCHF! :naughty:

saab900
2010-12-17, 17:09
Jag tror att han skjuter som en kratta vad han än äter ;)