handdator

Visa fullständig version : Låg mängd socker i diet, vad ska man kolla efter?

Savantielle
2010-12-12, 18:15
Är lite :Virro när det kommer till vad man ska se på när man ska äta en lågsockerdiet. På SLV så har man under kolhydrater etc tre spalter med namnen:

Monosackarider
Disackarider
Sackaros

Och jag vet att fruktos går in nånstans och att sackaros är hälften fruktos eller något? Vore skönt att veta då jag ska påbörja en lågsockerdiet (inte extrem dock) och veta vad skillnaden är och vad som kan innehålla vilken typ av sackarid.

Det jag specifikt undrar över är frukter, även torkade (russin specifikt, inga andra), och hemmagjort vitt bröd, mörk (över 70%) choklad och lite sånt. Tacksam för snabbt svar!

Hejnomax
2010-12-12, 18:22
Kolla om socker, maltodextrin, dextros etc står högt upp på ingridienslistan. Desto högre upp desto större andel.

Undvik söta drycker och frukt i stora mängder.

Choklad är det ju bara att jämföra och läsa bak på förpackningar.

Savantielle
2010-12-12, 18:30
Kolla om socker, maltodextrin, dextros etc står högt upp på ingridienslistan. Desto högre upp desto större andel.

Undvik söta drycker och frukt i stora mängder.

Choklad är det ju bara att jämföra och läsa bak på förpackningar.

Jo, det fattar väl jag med. Men kan ta russin som exempel. Står följande på SLV (har ingen info på mitt paket):

Kolhydrater - 69,4g
Monosackarider - 58,0g
Disackarider - 1,5g
Sackaros - 1,5g

medans Kalaspuffar har

Kolhydrater - 86,4
Monosackarider - 8,6
Disackarider - 37,4
Sackaros - 23,9

Innebär det att disackarider och sackaros är sämre sorters socker än monosackarider? Vilka sorts sockerarter är mer "OK" så att säga än andra?

Kischen
2010-12-12, 18:35
Du verkar inte själv veta vad du menar med socker. Alla kolhydrater blir socker i slutändan så vad tror du skillnaden är?

Russinen kommer med mer nyttigheter (utan att för den sakens skull vara så värst bra) jämfört med kalaspuffar. Har inget med sockermängen per automatik att göra.

Savantielle
2010-12-12, 18:48
Du verkar inte själv veta vad du menar med socker. Alla kolhydrater blir socker i slutändan så vad tror du skillnaden är?

Russinen kommer med mer nyttigheter (utan att för den sakens skull vara så värst bra) jämfört med kalaspuffar. Har inget med sockermängen per automatik att göra.

Nej men det är väl därför jag frågar här? Om alla kolhydrater blir till socker så kan jag väl lika bra gå och trycka i mig 100g socker ist för 400g pasta? Undrade vad skillnaden på de tre olika sorterna är, ifall de transporteras olika ut i kroppen och ifall det är något man ska undvika mer än annat etc :)

Sniggel
2010-12-12, 19:17
Nu är det ju nog så att med lågsockerdiet så menar han en diet med låg mängd sockerarter.
Alltså vill han nog hellre ha stärkelse än socker om han får välja.

Det dåliga med socker är väl oftast själva fruktosen, det är en monosackarid men kan vara bundet i en disackarid som t ex sackaros (vanligt bordssocker) tillsammans med glukos.

Frukter innehåller lite blandade sockerarter och dessa kan likställas med rent sackaros (som bl a innehåller fruktos). Däremot är det låg mängd socker i frukt relativt så länge den inte är torkad eller den dricks i form av juice.
Så frukt kan väl vara ok i en "lågsockerdiet" om du frågar mig då det oftast inte skenar iväg speciellt nämnvärt om maninte äter något annat så innehåller mycket socker.

Bakar du bröd själv behöver du knappt om ens öht använda socker i baket och då kommer kolhydraterna nästan enbart från stärkelse.

Så t ex russin innehåller väldigt mycket socker och det gör all torkad frukt. Dessa bör du undvika om du vill följa en lågsockerdiet. Bröd behöver du inte undvika så länge du ser till att sockerhalten är låg eller nära noll.

Savantielle
2010-12-12, 19:25
Nu är det ju nog så att med lågsockerdiet så menar han en diet med låg mängd sockerarter.
Alltså vill han nog hellre ha stärkelse än socker om han får välja.

Precis, ledsen om jag uttryckte mig oklart. Har då fått veta det jag undrade över, får tacka för de snabba svaren :)