handdator

Visa fullständig version : Tfhs

omnibus
2010-12-10, 13:45
Någon mer som ska ner till Lund i Januari och göra proven?

Någon som gått där eller gjort proven som kan berätta hur det var?

Ja ös på med info om ni har :)

DanielF
2010-12-10, 14:18
Jag har gjort dem.
Åkte tåg ner och kunde inte sova ett smack så jag kände mig värre än bakfull vilket inte var en bra start.
Sen själva proven är väl inte så mycket att säga om, men det är bra om man har koll på lite flygtermer och flyg i allmänhet innan. T.ex en fråga var om temperaturen kunde påverka startsträckan för ett flygplan osv, så lite aerodynamik är bra att kunna. Sen att kunna vända 3d-figurer i huvudet är bra om man kan. Banriktningar/kompasskurser är bra att kunna också, t.ex du flyger i riktning 180 och gör en vänstersväng på 270 grader, vilken är din nya kurs osv...
Stressa inte men fastna inte för länge på en fråga heller, gå vidare isåfall.

Och nej, jag blev inte antagen. På vissa prov låg jag över medel, på vissa runt medel och några under medel. Konkurrensen är stenhård så det gäller att vara över medel (helst) på alla prov om man skall kunna gå vidare.

Glömt inte att ta med dig dryck och mat/fika att äta. Man får inte lämna provsalen när det väl dragit igång och det är ett par timmar man ska härda ut, och det är inte kul om man blir hungrig.

omnibus
2010-12-10, 14:38
Jaha då blir det väl att plugga lite mer flygkunskap innan. Är det flervalsfrågor?

Konkurrensen verkar ruggigt hård ja, är väl typ 500 sökande till ~10 platser. Tror att 100 pers går vidare från dag1.
Kommer sitta mellan 14.30 och 20.00 så det får bli en redig matsäck :)

DanielF
2010-12-10, 15:07
Jaha då blir det väl att plugga lite mer flygkunskap innan. Är det flervalsfrågor?

Ja på de flesta delprov är det flervalsfrågor, men inte på alla.

tsp
2010-12-10, 16:01
va äre för prov?

omnibus
2010-12-10, 16:12
Trafikflygare.

Antagningen är indelad i tre steg varav det första är skriftliga prov som handlar om:

- Teknisk förståelse
- Perceptionshastighet och precision
- Instrumentavläsning
- Logisk förmåga
- Spatial förmåga (rumsuppfattning)
- Korttidsminne
- Numerisk förståelse