handdator

Visa fullständig version : Deffa ung hockeyspelare

MerseySound
2010-12-09, 18:41
Tjena jag spelar hockey och väger något kilo för mycket kanske, och skulle vilja träna bort dom så jag kan bli en bättre hockeyspelare. Med det menar jag, snabbhet och att orka åka mer skridskor om jag väger mindre osv.

Lite stats på mig:

Ålder: 15
Vikt: 82 kg
Längd: 169-172 cm

Jag spelar j18 hockey fast jag ska spela u16, jag missade länslaget förra året förmodligen pga att jag väger för mycket (otränad), visst jag är inte smällfet om vi säger så men jag skulle nog må bättre både som människa i allmänhet och som hockeyspelare om jag gick ner något kilo.

Det har blivit bättre iår med disciplinen att träna själv och att inte äta lika mycket onyttigheter, gentemot förra sommaren då jag endast var på lagets sommarträning som var 3 ggr i veckan och åt ganska mycket onyttigt till iår då jag också kört 2 träningar till på egen hand och tänkt mer på vad jag stoppar i mig. Under nuvarande hockeysäsong har jag tränat dubbelt med u16 och j18 vilket givit cirka 6 isträningar + 1-2 matcher i veckan och vid vissa veckor kanske ett fyspass också.

Har inte haft så mycket tid att köra extra på egen hand, pga skolan. Men brukar vanligtvis kunna hinna minst 1 gympass i veckan vid sidan av hockey också, då jag kanske gymmar lite fel, då jag kör benböj, chins, dips, sit ups, armhävningar, teknik på frivändningar. Jag skulle nog behöva köra lite mer kondition och fettförbrännande gymning som cykling osv. men det orkar jag inte då som sagt kör mycket annan träning.

Nu när julen snart också är här så tänkte jag att jag ska ta tillvara på den tid jag får genom jullovet för att träna extra, för att komma mer i "shape". Skulle då behöva lite tips som på fysträningar jag kan göra hemma samt kanske vissa övningar i gymmet i ishallen vid träningar då jag nu kan åka ner tidigare. :)

Simon_aeg
2010-12-14, 08:51
Lär dig grunderna!

Läs Deffguiden.. http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

musicpanda
2010-12-14, 23:53
Nu vet jag ingenting om hockeyträning, men om du är landslagsmaterial (utöver vikten som du påpekar) tycker jag att din tränare borde vara mån om att hjälpa dig med ett "kostförslag", om du tycker det är knepigt att sätta sig in i på egen hand.

Doggeh
2010-12-17, 15:06
Skippa ALLT som är onödigt, dvs. Cola, godis, chips. Finns mkt bättre att äta istället för skräpmat. Testa Lätt kvarg (kesella) med fun light, riktigt gott och mättar bra. Sedan så tycker jag att du ska äta mkt proteiner = Kött, fisk, kyckling och mjölk!

Allt handlar dock om hur mycket protein du får i dig och vilken kcal balans du ligger i, alltså - eller +.

MerseySound
2011-01-08, 18:53
Okej, läste deff guiden, och det var en hel vetenskap som jag inte hade tänkt på innan, men förstod det mesta. Men har ni några exempel på tung styrketräning?

Att det är bättre att äta annat än skräpmat har jag insett nu den senaste tiden. Äter för det mesta inte godis och liknande på vardagar, och inte så ofta på helger heller för den delen. Men kanske händer någon gång att man blir sugen på något och då kanske det slinker ner lite godis, choklad eller liknande men det får det göra så länga jag tränar tycker jag. Något som jag däremot inte kan påverka är maten på kvällstid då det är mamma och pappa som lagar och bestämmer den. Men den brukar vara rätt så okej ändå, alltså inte så onyttigt.

Har sen jag startade tråden gått ner 2 kilo, så ligger nu runt 80 kg. Detta har jag gjort genom att jag dragit ner på portionerna och inte ätit mig proppmätt varje måltid, utan bara "lagommätt". Samt att jag har köpt ett gymkort och börjat gymma dom dagar jag varit "ledig" från hockeyn.