Visa fullständig version : CSN Lån - ja/nej
Inge Enveten
2010-12-08, 19:09
Är mer än väl medveten om att alla har olika situationer och utgångslägen och därmed även resonerar olika när de beslutar om denna fråga. Ska man, eller ska man inte.
Min tanke är att jag vill fokusera 100% på studierna och detta gör att jag ganska mycket närmar mig att faktiskt ta lånet. Är däremot lite orolig huruvida jag kanske kan bli begränsad i framtiden av att amortera lånet då jag kommer att plugga i nio terminer (skulden blir alltså stor).
Blir man begränsad i sitt liv efter studierna om man tar CSN lån under studietiden?
Kan man klara av tuffa studier m.h.a bidraget på 2600 kr och ca 20h jobb per vecka för att sedan göra sitt bästa med att snåla för att kunna leva. Väljer man detta blir det kaoz om jobbet skulle gå åt pipan ju, därför är detta alternativ lite oroväckande för mig.
Vad säger ni?
Scratch89
2010-12-08, 19:14
Vad ska du läsa för något? Det finns utbildningar som inte kräver mer än att man läser på dagen innan tentan och gör vissa inlämningsuppgifter, och så finns det linjer som kan kräva att man pluggar och är i skolan 10-12 timmar om dagen. Pluggar du något tungt och tidskrävande så kan det vara skönt att ha de där tjugo timmarna till att antingen plugga mer, eller bara ta den välförtjänta vilan.
Om det är något du verkligen vill läsa, och som du vet kommer leda till jobb, så skulle jag nog ta lånet om jag vore du. Ett par hundra tusen i lån är egentligen ingenting om man ser det i det stora hela. Man betalar tillbaka på typ 50 år, så det blir bara ett par tusenlappar per år, dvs inget som begränsar.
Inge Enveten
2010-12-08, 19:20
Vad ska du läsa för något? Det finns utbildningar som inte kräver mer än att man läser på dagen innan tentan och gör vissa inlämningsuppgifter, och så finns det linjer som kan kräva att man pluggar och är i skolan 10-12 timmar om dagen. Pluggar du något tungt och tidskrävande så kan det vara skönt att ha de där tjugo timmarna till att antingen plugga mer, eller bara ta den välförtjänta vilan.
Om det är något du verkligen vill läsa, och som du vet kommer leda till jobb, så skulle jag nog ta lånet om jag vore du. Ett par hundra tusen i lån är egentligen ingenting om man ser det i det stora hela. Man betalar tillbaka på typ 50 år, så det blir bara ett par tusenlappar per år, dvs inget som begränsar.
Ska läsa juristprogrammet på Lunds universitet.
Tackar för ditt inlägg. Av någon anledning känns det som att jag behöver andras godkännande för att försäkra mig om att jag verkligen gör rätt, eller så är det bara att man är så oerhört bekväm i sitt forumande att man ställer alla viktiga livsfrågor här, vem vet.
Nattljus
2010-12-08, 19:21
jag delar ut tidningar på nätterna, går i skolan på dagarna. funkar fint så länge man inte insisterar på att ha något socialt liv *rolleyes*
lån är nog bäst om du vill fokusera till 100% på studierna. kan du kombinera med heltidsjobb på sommaren och ev extrajobb på helger behöver du ju inte ta lån för alla veckor du pluggar, så blir skulden mindre.
Börja med lån så ser du hur mycket tid studierna kräver och hur mycket du kommer att orka jobba. Det är inget som hindrar att du lägger undan pengarna som blir över för senare bruk och då har du även en buffert om du förlorar ett jobb etc senare under studietiden.
Beror lite grann på hur ekonomisk du är.
Anser du att du kan leva på enbart studiemedel (inte jobba) så lär du klara av att leva efter studietiden även om du inte får ett jobb direkt, eller får tillfälliga jobb hit och dit.
Det är inte så himla mycket man betalar tillbaka per år om man skulle ha en dålig inkomst.
Jobbar du 20 timmar i veckan kanske det hindrar dig från att bli bra på det du läser, eller att klara av utbildningen ens. Det beror givetvis på vem du är så i slutändan får du avgöra vilket som känns bäst.
Låna pengar och slippa jobba eller enbart ta bidraget och slippa en massa skulder när du är klar.
När jag började plugga jobbade jag ganska mycket. Det skulle jag inte göra om. Jag tror det är bäst att börja med att satsa på skolan, och när man lär sig hur mycket tid som krävs och hur man kan lägga upp sina studier kan man ta på sig mer jobb och skära ner på lånebiten om man vill det (eller bara ha mer i fickan...).
Om du räknar med att klara studierna och börja jobba som jurist ser jag inga som helst problem med att betala några studielån. Det kommer kännas som en sketskvätt jämfört med din lön.
Tycker man det är värt att jobba 20 timmar i veckan extra när man är ung för på så sätt kunna jobba någon enstaka timme i veckan mindre när man är gammal så kan man ju skita i lånet när man pluggar till jurist...
Det kan ju vara så att jobbet är väldigt meriterande och då kan det såklart ha visst mervärde. Men är det inte det och du absolut känner att du kommer ha mycket tid över så är det vettigare att jobba ideellt i någon förening. Då får du chans att visa upp ledarskapsförmågor och sånt.
Minsta möjliga amorteringen är väl 500kr/månad som startar året efter du avslutat studierna. CSN-räntan är väl traditionellt helt ok.
Ta lån. Du kommer ju utbilda dig till ett yrke med potential till hög lön. Som andra skrivit så kommer du behöva arbeta färre timmar om du gör det senare och kan bättre utnyttja tiden nu när du är ung. :)
Inge Enveten
2010-12-08, 20:45
Har bestämt mig för att ta lånet. Tack för hjälpen kolo <3 :)
hejhopp79
2010-12-08, 20:49
Kan man klara av tuffa studier m.h.a bidraget på 2600 kr och ca 20h jobb per vecka för att sedan göra sitt bästa med att snåla för att kunna leva. Väljer man detta blir det kaoz om jobbet skulle gå åt pipan ju, därför är detta alternativ lite oroväckande för mig.
Vad säger ni?
80h jobb per månad + 2600 kronor blir väl en 8000-9000/månad beroende på lön. Jag har klarat mig på mindre (CSN var mindre tidigare) i evigheter. Det går mycket bra, så länge man inte festar mycket för där har du en riktig money-sink ;)
Nu är du kanske en såndäringa person som inte festar, men om du gör det så köp på systemet och drick på förfesten. Skippa alkohol ute och fyllemat och vips har du sparat in 200 spänn på en kväll och bara lagt 100 kronor på öl/vin.
Har du lågpriskedjor i din närhet klarar du dig på jäkligt lite pengar faktiskt. Tonfisk, mjölk, Milbona kvarg, kyckling och torsk är riktigt billigt för det mesta. Köpte en gång 4 kg 10% nötfärs på Netto som skulle gå ut dagen efter för 20 kr/kg =) In i frysen bara!
Ditt studielån kommer inte att utgöra någon stor summa i förhållande till dina framtida inkomstmöjligheter förutsatt att du avslutar utbildningen med höga betyg. Att ha maximal tid tillgänglig för plugg är imo att föredra framför extrajobb.
Pudzianovski
2010-12-09, 07:33
Passa på att va ledig och plugga/glida nu medan du kan. :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.