Visa fullständig version : chins för biceps
Jag ska ändra lite träningsupplägg nu som jag tänkte basera främst på basövningar som involverar maximalt många muskler och nu undrar jag lite över chins.
Jag har tänkt köra rygg och biceps samma dag.
Det jag undrar över är om handflatorna skall vändas mot eller ifrån och om greppet skall vara brett eller smalt för att träffa mest lats alternativt mest biceps .
Mina teorier:
För lats: Brett grepp, handflator vända ifrån ansiktet.
För biceps: Smalt grepp, handflator vänd mot ansiktet
I chinsräcket finns också två parallella stänger för "hammergrip", alltså handflatorna mot varandra. Skulle detta vara bra för biceps? Aktiverar väl brachioradialis som hammercurls kanske?
Någon som framgångsrikt baserat bicepsträningen på chins?
Jag har märkt från att ha kört "closegrip pulldowns" med ett sådant handtag som det tidigare nämnda "hammergrip" att det tog jäkligt bra på biceps men mina lats har inte växt allt för bra i jämförelse med resten av kroppen. Så därför blir det till att satsa på chins nu.
:bpump:
Langster
2003-11-09, 03:12
Jag har inte baserat min bicepsträning på chins för dem, men övningen har alltid funnits med i träningen. Och det har gett effekt.
Ett tips är att om du vill ha stora biceps ska du inte köra dem på samma dag som rygg.
Originally posted by Langster
Jag har inte baserat min bicepsträning på chins för dem, men övningen har alltid funnits med i träningen. Och det har gett effekt.
Ett tips är att om du vill ha stora biceps ska du inte köra dem på samma dag som rygg.
Jag har kört biceps och rygg på olika dagar i två månader, men nu tänkte jag lägga dem på samma för att de ska få mer vila, och se hur musklerna reagerar på det. Samma gäller triceps&bröst.
Varför inte?
undrar jag med.. varför skulle dom inte bli stora av det?
Som en vis man (King Grub) sa: Muskeln vet inte vad det står på hanteln, bara den blir överbelastad.
Langster
2003-11-09, 15:11
Jaja, om ni tror att muskeln växer lika mycket av lättare vikter som av tyngre, så får ni gärna göra det...
Om man redan är trött i en muskel så överbelastas den inte. Den är bara uttröttad när ni inte orkar nåt mer.
Om er teori stämde så skulle man kunna köra ett pass som ser ut så här: Först axlar, sen triceps och sist bröst, och tro att man kommer få jättebra bröstutveckling så. Mmmh... Troligt...
Alla muskler är lika och alla muskler behöver maximal belastning för att växa.
Men fortsätt ni som ni gör, så jämför vi om ett par år vem som har störst armar!:thumbup:
Snapphanen
2003-11-09, 15:19
Jaja, om ni tror att muskeln växer lika mycket av lättare vikter som av tyngre, så får ni gärna göra det...
Om man redan är trött i en muskel så överbelastas den inte. Den är bara uttröttad när ni inte orkar nåt mer.
Om er teori stämde så skulle man kunna köra ett pass som ser ut så här: Först axlar, sen triceps och sist bröst, och tro att man kommer få jättebra bröstutveckling så. Mmmh... Troligt...
Men fortsätt ni som ni gör, så jämför vi om ett par år vem som har störst armar!:thumbup:
bra skrivit:thumbup:
Nu gillar jag inte remmar men tycker de gör sin rätt när man tränar biceps samma dag som rygg, mer power för de små krakarna å slutet
Håller med helt och hållet!
Bra poäng! Jag säger inte emot, jag ville bara veta varför det inte skulle fungera :thumbup:
Survivor
2003-11-10, 15:35
:MrT:
Det är en VISS skillnad på att föruttrötta en muskelgrupp och att köra slut på en muskelgrupp som sedan sätter gräns för överbelastning av en annan muskelgrupp.
Alltså, kör du slut på triceps så är det ju klart som fan att du inte kan stimulera bröstmusklerna nämnvärt i t.ex bänkpress.
Direkt bicepsträning efter x antal ryggövningar kan visst ge mycket bra resultat, OM man kan hålla gnistan uppe.
Langster
2003-11-10, 15:43
Originally posted by Survivor
:MrT:
Det är en VISS skillnad på att föruttrötta en muskelgrupp och att köra slut på en muskelgrupp som sedan sätter gräns för överbelastning av en annan muskelgrupp.
Alltså, kör du slut på triceps så är det ju klart som fan att du inte kan stimulera bröstmusklerna nämnvärt i t.ex bänkpress.
Direkt bicepsträning efter x antal ryggövningar kan visst ge mycket bra resultat, OM man kan hålla gnistan uppe. Resultatet blir det samma, du kommer inte orka lika tunga vikter... Men OK!:thumbup: Fortsätt så då! Alla ska ju förstås göra som de tycker verkar bäst!:sleep:
Resultatet blir det samma, du kommer inte orka lika tunga vikter... Men OK!:thumbup: Fortsätt så då! Alla ska ju förstås göra som de tycker verkar bäst!:sleep:
Hehe..varför tolkar jag det som att du inte är speciellt imponerad Lange.. :D
/pez
Survivor
2003-11-10, 16:56
Resultatet blir det samma, du kommer inte orka lika tunga vikter...
Nä, det har du förstås rätt i. Men vad skulle göra skillnaden då? Om du kör biceps efter rygg så finns inte lika många muskelfibrer att rekrytera för arbetet men de flesta har ju då redan fått stimulans att växa. Eller menar du att man måste kunna ge fullt ut på just bicepscurlen för annars växer inte biceps maximalt? De där ryggövningarna innan ger ingen tillväxtstimulans för biceps utan bara ren uttröttning?! Eller ligger felet kanske bara i att om man tränar biceps på ryggdagen så blir det en hel veckas vila för biceps vilket kanske är alldeles för länge så en del av överkompensationen bryts ned igen?!
Tror i alla fall inte att det spelar någon roll HUR man övebelastar muskelfibrerna.
Langster
2003-11-10, 17:02
Originally posted by Survivor
Nä, det har du förstås rätt i. Men vad skulle göra skillnaden då? Om du kör biceps efter rygg så finns inte lika många muskelfibrer att rekrytera för arbetet men de flesta har ju då redan fått stimulans att växa. Eller menar du att man måste kunna ge fullt ut på just bicepscurlen för annars växer inte biceps maximalt? De där ryggövningarna innan ger ingen tillväxtstimulans för biceps utan bara ren uttröttning?! Eller ligger felet kanske bara i att om man tränar biceps på ryggdagen så blir det en hel veckas vila för biceps vilket kanske är alldeles för länge så en del av överkompensationen bryts ned igen?!
Tror i alla fall inte att det spelar någon roll HUR man övebelastar muskelfibrerna. Svaret på alla dina frågor har jag redan svarat på i den här tråden. Det är mina teorier och det funkar fint hittills iaf.
Kallingen
2003-11-11, 18:18
Mjo så kan det vara. Att om man tränar biceps två dagar i veckan (t.ex. armar och rygg) smma med bröst och tri.
Så i stortsett så tränar man bara rygg-bi och bröst-tri för att spara in en dag i veckan? Eller? :D
Samtidigt kanske det är bra att variera sig så, då får iallafall bi och tri-ceps lätta och tunga perioder. Eller hur? :cool:
Survivor
2003-11-12, 10:15
Originally posted by Kallingen
Mjo så kan det vara. Att om man tränar biceps två dagar i veckan (t.ex. armar och rygg) smma med bröst och tri.
Kan väl tänkas att det är mer optimalt, för en del iaf.
Så i stortsett så tränar man bara rygg-bi och bröst-tri för att spara in en dag i veckan? Eller? :D
Spara in en dag? Ja, om man annars kört armarna på en egen dag. Själv skulle jag aldrig göra det (mer), det har jag varken tid eller lust med. Men bröst-biceps, rygg-triceps kan man ju köra om man vill träna biceps-triceps mer.
Samtidigt kanske det är bra att variera sig så, då får iallafall bi och tri-ceps lätta och tunga perioder. Eller hur? :cool:
Du menar väl lätt och tungt varannat pass för armarna? Vad nu fördelen i det skulle vara?
Kallingen
2003-11-12, 14:35
Nja.
Menar såhär:
Rygg-bicc & bröst-tricc blir lätt för armarna (1ggn/vecka) alltså lättare.
Rygg, bröst och armar på separata dagar i veckan ger mer träning för armarna (ungefär 2ggr/vecka) alltså tyngre.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.