Visa fullständig version : Kolhydrat bidrar inte till proteinbalansen i vila eller efter träning
King Grub
2010-12-07, 16:43
Kolhydrat + protein innebar varken större muskeluppbyggnad eller mindre muskelnedbrytning än enbart protein.
PURPOSE: We tested the thesis that carbohydrate and protein co-ingestion would augment muscle protein synthesis (MPS) and inhibit muscle protein breakdown (MPB) at rest and after resistance exercise.
METHODS: Nine men (23.0 ± 1.9 y, BMI, 24.2 ± 2.1 kg·m) performed two unilateral knee extension trials (4 sets × 8-12 repetitions to failure) followed by consumption of 25g of whey protein (PRO) or 25 g of whey protein plus 50 g of maltodextrin (PRO+CARB). Muscle biopsies and stable isotope methodology were used to measure MPS and MPB.
RESULTS: The areas under the glucose and insulin curves were 17.5-fold (P < 0.05) and 5-fold (P < 0.05) greater, respectively, for PRO+CARB than for PRO. Exercise increased MPS and MPB (both P < 0.05), but there were no differences between PRO and PRO+CARB in the rested or exercised legs. Phosphorylation of Akt was greater in the PRO+CARB than the PRO trial (P < 0.05); phosphorylation of Akt (P = 0.05) and acetyl coA carboxylase-β (ACC; P < 0.05) were greater after exercise than at rest. The concurrent ingestion of 50g carbohydrate with 25g of protein did not stimulate mixed MPS or inhibit MPB more than 25g of protein alone either at rest or after resistance exercise.
CONCLUSION: Our data suggest that insulin is not additive or synergistic to rates of MPS or MPB when carbohydrate is co-ingested with a dose of protein that maximally stimulates rates of MPS.
Med Sci Sports Exerc. 2010 Dec 1. Carbohydrate Does Not Augment Exercise-Induced Protein Accretion versus Protein Alone.
Rikard Jansson
2010-12-07, 16:48
Men detta är väl exkluderat från "bulk"-teorin? Dvs man blir fortfarande större o starkare om man, utöver proteinet, äter JÄVLIGT mycket kolhydrater o fett ? Eller vad innebär detta?
Eddie Vedder
2010-12-07, 16:51
Men detta är väl exkluderat från "bulk"-teorin? Dvs man blir fortfarande större o starkare om man, utöver proteinet, äter JÄVLIGT mycket kolhydrater o fett ? Eller vad innebär detta?
Fast nu pratar du ju om hela dagar väl? Alltså att över tid träna och käka en jäkla massa mat helt enkelt?
Rikard Jansson
2010-12-07, 16:51
Fast nu pratar du ju om hela dagar väl? Alltså att över tid träna och käka en jäkla massa mat helt enkelt?
Aa, antar att studien bara har att göra med specifika tidsluckor? Eller vad man nu säger.
Så man behöver alltså inte inta kolhydrater efter ett tungt styrkepass, utan det räcker med protein? Skönt isånafall!
Jag har alltid undrat varför man ens ska inta kolhydrater efter träning? Det är väl ändå bara aminosyror som kan bygga muskler?
Om man bortser från glykogendepåerna då... Men jag har för mig att fett + protein ändå kan göras om till glykogen?
Mekanisk expansion av cellväggarna (från inlagrat muskelglykogen) har nämnts.
Eddie Vedder
2010-12-07, 17:30
Så man behöver alltså inte inta kolhydrater efter ett tungt styrkepass, utan det räcker med protein? Skönt isånafall!
Det beror ju på vad du vill ha ut av gainern. Finns massor av fördelar som man kan komma på med gainer. Men att kolhydrater skulle stimulera muskelproteinsyntes är fel och det har aldrig funnits någon tvekan om det.
Det beror ju på vad du vill ha ut av gainern. Finns massor av fördelar som man kan komma på med gainer. Men att kolhydrater skulle stimulera muskelproteinsyntes är fel och det har aldrig funnits någon tvekan om det.
Tack, det svaret som jag sökte. :)
Evilkitty
2010-12-07, 19:57
Och det vi trodde tidigare var att intag av kolhydrater när man vaknar, t.ex, reducerar katabolismen mer än ett intag av protein - vilket numera inte stämmer?
Eddie Vedder
2010-12-07, 20:00
Och det vi trodde tidigare var att intag av kolhydrater när man vaknar, t.ex, reducerar katabolismen mer än ett intag av protein - vilket numera inte stämmer?
Jo både kolhydrater och fett motverkar muskelproteinnedbrytning. Rent vassle blandat med vatten gör det inte.
Jo både kolhydrater och fett motverkar muskelproteinnedbrytning. Rent vassle blandat med vatten gör det inte.
Vilket då kan leda till slutsatsen att protein i form av ex mjölk får den effekten i och med kaseinet. Att äta mat helt enkelt.
Jag har alltid undrat varför man ens ska inta kolhydrater efter träning? Det är väl ändå bara aminosyror som kan bygga muskler?
Om man bortser från glykogendepåerna då... Men jag har för mig att fett + protein ändå kan göras om till glykogen?
Är det glykogeninlagring man är ute efter så blir KH det givna valet. Då ser jag ingen orsak att INTE få i sig KH efter träning.
Cerberus
2010-12-08, 03:01
är inte fulla glykogenlager helt makalöst viktigt för anabolism? Har för mig jag läst det i Lyles artiklar, böcker(UD2 bl.a) o poster.
King Grub
2010-12-08, 09:16
är inte fulla glykogenlager helt makalöst viktigt för anabolism? Har för mig jag läst det i Lyles artiklar, böcker(UD2 bl.a) o poster.
highly trained strength/power athletes require extensive overload to induce a significant increase in kinase activation and mRNA abundance compared with nonhabitual resistance trainers. Thus innovative training interventions are required to further promote hypertrophy and inhibit atrophy pathways in these athletes. Accordingly, we utilized an extreme exercise-diet manipulation to compare skeletal muscle transcriptional activity at rest and following high-intensity resistance training with low or normal glycogen content. Our results demonstrate that 1) low muscle glycogen content has variable effects on the basal transcription of select metabolic and myogenic genes at rest, and 2) any differences in basal transcription are completely abolished after a single bout of heavy resistance training.
http://jap.physiology.org/cgi/content/full/102/4/1604
Mekanisk expansion av cellväggarna (från inlagrat muskelglykogen) har nämnts.Det skulle även kunna vara så kreatin fungerar. Kreatin har ingen akut inverkan på proteinsyntesen men verkar ändå anabolt på längre sikt...
Men att kolhydrater skulle stimulera muskelproteinsyntes är fel och det har aldrig funnits någon tvekan om det.Nu tar du i, det har funnits gott om tvekan om det. Bara inte de senaste åren...
Anders The Peak
2010-12-08, 15:32
METHODS: Nine men (23.0 ± 1.9 y, BMI, 24.2 ± 2.1 kg·m) performed two unilateral knee extension trials (4 sets × 8-12 repetitions to failure) followed by consumption of 25g of whey protein (PRO) or 25 g of whey protein plus 50 g of maltodextrin (PRO+CARB). Muscle biopsies and stable isotope methodology were used to measure MPS and MPB.
Inte kan man dra några långtgående slutsatser av den här?
Inte kan man dra några långtgående slutsatser av den här?
Vilken man inte någonsin kan göra av enskilda resultat. Men det kan visa sig vara det närmaste man kunnat visa att det kanske är på det sättet.
Men visst har du rätt.
Cerberus
2010-12-08, 16:01
tack grub, den ska jag läsa.
Fast nu pratar du ju om hela dagar väl? Alltså att över tid träna och käka en jäkla massa mat helt enkelt?Är det inte det som är intressant då? Vad det innebär för kroppen i ett större perspektiv än minuter och timmar.
Alltså, hur man ska applicera den här kunskapen. Som jag ser det (iofs inget nytt men) är det att man inte måste bomba i sig snabba kolhydrater om man styrketränar, utan kan fokusera på mer kvalitativ mat, så länge det ger ett överskott sett över dygnet.
Jo både kolhydrater och fett motverkar muskelproteinnedbrytning. Rent vassle blandat med vatten gör det inte.Ingår inte muskelproteinnedbrytning som faktor i proteinbalansen?
Eddie Vedder
2010-12-08, 16:26
Är det inte det som är intressant då? Vad det innebär för kroppen i ett större perspektiv än minuter och timmar.
Jo precis, det var poängen. Vi vet ju inte hur skillnaden blir för just det utifrån den här studien. Här handlar det ju bara om vad skillnaden blir akut men Rikard frågade ju om det omkullkastar idén om mer energi över dygnet.
Alltså, hur man ska applicera den här kunskapen. Som jag ser det (iofs inget nytt men) är det att man inte måste bomba i sig snabba kolhydrater om man styrketränar, utan kan fokusera på mer kvalitativ mat, så länge det ger ett överskott sett över dygnet.
Ingår inte muskelproteinnedbrytning som faktor i proteinbalansen?
Jo en viktig del men mindre viktigt än muskelproteinsyntesen. Och därför stämmer ju det fortfarande.
Commando1980
2010-12-09, 01:11
http://jap.physiology.org/cgi/content/full/102/4/1604
A major finding of the present study was that low preexercise muscle glycogen concentration reduced the mRNA abundance of genes implicated in the regulation of hypertrophy. Moreover, resting glycogen concentrations in the nondepeleted leg resulted in elevated mRNA levels of the genes under investigation compared with the glycogen-depleted limb. While gene expression and subsequent protein synthesis are regulated at multiple steps, these results indicate attenuated expression of these genes when muscle glycogen content is low.
In addition, basal transcriptional activity of genes that promote muscle hypertrophy, including myogenic regulatory factors and insulin-like growth factor, was elevated in the Norm compared with the Low leg (Fig. 3). Although this greater mRNA abundance failed to reach statistical significance, ES calculations indicate a moderate-to-large effect that may have important physiological relevance.
A second novel finding of this study was the inability of high-intensity resistance exercise to override the effects of commencing exercise with low muscle glycogen and promote/inhibit transcription of genes implicated in the regulation of muscle mass.
our results indicate that a significant decrease in muscle glycogen concentration and lack of nutrient supply in the postexercise recovery period may impair the acute transcriptional activity of genes central to the regulation of muscle mass following resistance exercise.
...
Jag som trodde kolhydrat endast var i gainern för att snabba upp intaget av proteinet för att förkorta tiden som man är katabol.
Anders The Peak
2010-12-09, 09:29
...
Ett bra inlägg!
Jag som trodde kolhydrat endast var i gainern för att snabba upp intaget av proteinet för att förkorta tiden som man är katabol.
En gainer skulle nog aldrig bli ett val om jag enbart styrketränade. Då mer ett alternativ vid konditionsträning. Dock äter jag hellre en måltid, då det sällan finns behov av att fylla något glykogen på kortast möjliga tid. Och även då finns andra alternativ än gainer.
Commando1980
2010-12-09, 13:26
Ett bra inlägg!
dvs 'eat your carbs'.
dvs 'eat your carbs'.
Det du refererar till ovan har ju inget med det som denna studie handlade om direkt....
A major finding of the present study was that low preexercise muscle glycogen concentration reduced the mRNA...
Inte vad som händer efter träning som den första studien i denna tråden handlar om, äpplen och päron...
Commando1980
2010-12-09, 17:27
Det du refererar till ovan har ju inget med det som denna studie handlade om direkt....
Inte vad som händer efter träning som den första studien i denna tråden handlar om, äpplen och päron...
jo det har det, dessutom var det ett tillägg till det king grub quotade från studien (Influence of preexercise muscle glycogen etc.) vilket lätt blir missvisande om man endast läser abstraktet.
citatet du plockar ut är inte alls äpplen och päron. du får läsa mer noggrannt.
Jo precis, det var poängen. Vi vet ju inte hur skillnaden blir för just det utifrån den här studien. Här handlar det ju bara om vad skillnaden blir akut men Rikard frågade ju om det omkullkastar idén om mer energi över dygnet.
Jo en viktig del men mindre viktigt än muskelproteinsyntesen. Och därför stämmer ju det fortfarande.Okej!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.