handdator

Visa fullständig version : Brist på B12?

__Linnea__
2010-12-07, 07:32
Hej!

Jag undrar en sak. Jag skall självklart fråga läkaren också, men det är lång tid kvar till nästa besök, så det vore skönt om någon här kunde ge ett lite snabbare svar om det kan finnas en förklaring.

Jag håller på att utveckla B12-brist, fick jag veta vid vårat senaste möte. Jag kommer eventuellt att få börja ta B12-tabletter.

Men nu har jag gått hem och räknat på vad jag vanligen äter, samt på de vitaminer jag tar. Och jag tar VÄLDIGT kraftiga tillskott redan, upptäckte jag.

Frågan lyder: Hur kan jag ha låga värden av B12, när jag redan supplementerar och får i mig 8 mg B12 per dag? RDI är ju knappt 3 mg!

Någon som har någon aning? Det låter jättekonstigt. :S

Nej, jag har inte räknat fel, jag har koll på intaget. Har dessutom intagit mina 8 mg relativt oföränderligt i över två år. Borde jag oroa mig?

Linnea

Ola Wallengren
2010-12-07, 07:50
Jag tycker du skall vänta utredningsvar från din läkare och ta upp frågeställningar med honom/henne. Visste läkaren inte om att du redan äter 8mg B12 så bör du upplysa honom om det (är det möjligt att du förväxlat microgram med miligram?).

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=318

http://en.wikipedia.org/wiki/Intrinsic_factor

Lillleif
2010-12-07, 08:35
Finns det något i dina tillskott som skulle kunna tänkas hämma B12-upptaget?

__Linnea__
2010-12-07, 10:15
Jo, självklart menade jag 8 mcg respektive 3 mcg B12. Det blev lite fel där.

Jag vet inte vad som kan tänkas hämma B12? Det är vanliga multivitaminpreparat. ACO Multivitamineral Familj och Fortimel Energy.

Erkserks
2010-12-07, 10:52
Hej!

Jag undrar en sak. Jag skall självklart fråga läkaren också, men det är lång tid kvar till nästa besök, så det vore skönt om någon här kunde ge ett lite snabbare svar om det kan finnas en förklaring.

Jag håller på att utveckla B12-brist, fick jag veta vid vårat senaste möte. Jag kommer eventuellt att få börja ta B12-tabletter.

Men nu har jag gått hem och räknat på vad jag vanligen äter, samt på de vitaminer jag tar. Och jag tar VÄLDIGT kraftiga tillskott redan, upptäckte jag.

Frågan lyder: Hur kan jag ha låga värden av B12, när jag redan supplementerar och får i mig 8 mg B12 per dag? RDI är ju knappt 3 mg!

Någon som har någon aning? Det låter jättekonstigt. :S

Nej, jag har inte räknat fel, jag har koll på intaget. Har dessutom intagit mina 8 mg relativt oföränderligt i över två år. Borde jag oroa mig?

Linnea

Har du gjort gastric bypass?

__Linnea__
2010-12-07, 11:09
Har du gjort gastric bypass?

Svar nej. :D

Tolkia
2010-12-07, 16:48
Frågan jag skulle vilja ställa, och som jag antar att din läkare redan ställt, är ju om du äter så att kroppen får vad den behöver av mat också, utöver tillskotten. Jag har för mig att B12-brist inte är ovanligt hos kroniskt bantande ("kostmedvetna") tjejer.

__Linnea__
2010-12-07, 17:53
Frågan jag skulle vilja ställa, och som jag antar att din läkare redan ställt, är ju om du äter så att kroppen får vad den behöver av mat också, utöver tillskotten. Jag har för mig att B12-brist inte är ovanligt hos kroniskt bantande ("kostmedvetna") tjejer.

Kalorimässigt är det defenitivt en smula skralt ja.Men inte värre än att jag ligger på energibalans. Jag går alltså inte ner något i vikt. Men det är inte mycket kcal jag får i mig och energibalansen beror nog åtminstone en liten smula på nedreglerad ämnesomsättning på grund av långvarigt lågt kaloriintag.

Eddie Vedder
2010-12-07, 17:57
en liten smula på nedreglerad ämnesomsättning på grund av långvarigt lågt kaloriintag.

Jag vågar hävda att det är en hel limpa. ;) Du verkar medveten om at du under lång tid ätit för lite. Det är ett bra första steg. Nästa steg är att inte vara rädd för att äta mer. Till en början kommer det synas på vågen men var inte rädd, det är fullt normalt. Senare stabiliserar sig vikten och jag tror att du snarare kommer förvånas över vad "mycket " du kan äta och ändå inte gå upp snabbt i vikt.

Så var inte orolig för att vågens siffror går upp lite i början och att du kanske upplever dig själv som lite "plufsigare" i spegeln. Det är normalt som sagt. Ät en kost med mycket animaliska produkter för b12 och andra viktiga mikronutrienter.

MFFRobino
2010-12-07, 21:14
Det är möjligtvis inte så att du är gluten allergisk ? Alltså känslig mot bla vetemjöl ? Är man gluten allergiker så får man ofta brist på just b-12 och järn. Då får man antingen ta b-12 i form av tabletter , men i vissa fall funkar i detta heller då kroppen inte kan ta upp detta. Då får man gå o ta en b-12 injektion varannan månad eller något.

delta_mats
2010-12-07, 21:24
Är du vegan?

__Linnea__
2010-12-08, 09:06
Eddie Vedder: Omtanken uppskattas, men det där är jag långt ifrån redo för ännu. :)

MFFRobino: Jag inte glutenintolerant av vad jag vet. Jag har däremot inte ätit gluten på snart två år, så det borde göra varken till eller från.

delta_mats: Nej, jag är inte vegan.

Jag känner att vi glider bort från frågaställningen lite granna. Intaget som sådant är säkerställd: 8 mcg. Även om min ämnesomsättning är nedsatt eller jag hade varit vegan, så borde ju inte det förklara sjunkande nivåer med ett sådant jätteintag? Varför sjunker dem?

Tolkia
2010-12-08, 14:26
Jag känner att vi glider bort från frågaställningen lite granna. Intaget som sådant är säkerställd: 8 mcg. Även om min ämnesomsättning är nedsatt eller jag hade varit vegan, så borde ju inte det förklara sjunkande nivåer med ett sådant jätteintag? Varför sjunker dem?
Jag vet inte om man vet varför det är så här (någon av dietisterna på forumet kanske har koll?). Vad man däremot vet, är att tjejer (säkert även killar) som svälter sig inte sällan drabbas av B12-brist även om de äter tillskott. Det är vanligt att försöka kompensera att man inte vågar äta mat genom att äta en flora av piller, men det verkar inte fungera hela vägen. Det skulle kunna ha med upptagsmekanismer att göra, men det finns säkert andra saker som avgör hur man kan tillgodogöra sig sådant man tar upp. Det är ju inte så att bara för att något kommit in i tarmen, eller från tarmen in i blodet, så är saken biff, utan processerna när mikronutrienten används skall ju också fungera.

Zorgus
2010-12-08, 18:50
Har du läst den här

http://www.netdoktor.se/hjart-karl/?_PageId=368

?

hejhopp79
2010-12-08, 19:06
Som EddieVedder nämnde hittar du b12 endast i animaliska produkter.

Man kan ha brist på vitamin b12 fastän man får i sig RDI eller mycket mer. Det tas inte upp ordentligt hos en del människor. Det är för övrigt inte helt ovanligt med b12-brist hos män i åldern 40+. Kroppens förmåga att ta upp b12 minskar med åldern.

b12 är mycket viktigt att få i sig då en brist ofta orsakar depression, sänkt stämningsläge och brist på energi. Det är inte helt ovanligt hos (särskilt) unga vegetarianer/veganer som äter dåligt; läs pasta med tomatsås etc.

8 mcg är för övrigt inte ens nära något "jätteintag". Det är ett väldigt litet intag, då kosttillskott inte alltid tas upp särskilt effektivt av kroppen. Det gäller inte minst med b12, cyankobalamin. Den aktiva formen av b12, metylcobalamin tas upp långt bättre. Dessutom är b-vitaminerna som sagt vattenlösliga och stress etc drar ut dessa vitaminer ur kroppen, varpå brist inte är särskilt osannolikt i en del fall.

Bara för att sätta saker i perspektiv, har amerikanska kosttillskotts-jätten Jarrow en produkt med metylcobalamin (b12) som ligger på 1000 mcg per tablett. De flesta som skulle sätta i sig en sådan skulle nog märka någonting oavsett om man har brist eller inte, vågar jag gissa på.

Sniggel
2010-12-08, 19:21
Jag är själv också tveksam till att tro att man kan lösa eventuella risker för brist genom att supplementera med vitamin eller mineral X annat än i fall där man konstaterat att det faktiskt har en tydlig effekt, t ex så verkar järnsupplementering funka riktigt bra om man har brist på det.

Sen är det ju så mycket som påverkar hur mycket som man behöver vilket framgått i tråden hittills och de rekommendationer som finns är väl baserade på en medelperson som följer ett normalt kaloriintag med en kost som inte är fri från animalier.

Lägger man in en massa restriktioner i kosten kan det säkert påverka upptag och behov hit och dit.

Crocker
2010-12-08, 19:25
Det är ett väldigt litet intag, då kosttillskott inte alltid tas upp särskilt effektivt av kroppen.
?
Varför skulle de inte göra det.

hejhopp79
2010-12-08, 19:31
?
Varför skulle de inte göra det.

Kan vara problem med tarmen bland annat, olika kroniska tarmsjukdomar, laktos, gluten.

Dessutom så är det ofta så att kosttillskott inte tas upp särskilt bra av kroppen helt enkelt beroende på i vilken "förpackning" de kommer. Flytande/pulverform tas oftast lättare upp än stora, hårda tabletter fulla av bindningsmedel. Sedan hjälper olika ämnen varandra med upptag och sist men inte minst är det inte aktiva former av vitaminer i många kosttillskott.

Upptaget av många mineraler i kosttillskott är också bedrövligt dåliga, t ex magnesium(oxid), varav något i stil med 2% tas upp. Har länk till en studie (pubmed) någonstans, där man jämförde upptag av olika former av magnesium. Enorm skillnad jämfört med t ex magnesiumlaktat (apotekets Magnesium recip) och magnesiumglycinat.

Är däremot mineraler som zink och magnesium kelaterade till aminosyror blir upptaget långt bättre, då mineralet åker taxi in över blod-hjärnbarriären med aminosyrans hjälp.

Crocker
2010-12-08, 20:03
Kan vara problem med tarmen bland annat, olika kroniska tarmsjukdomar, laktos, gluten.

Dessutom så är det ofta så att kosttillskott inte tas upp särskilt bra av kroppen helt enkelt beroende på i vilken "förpackning" de kommer. Flytande/pulverform tas oftast lättare upp än stora, hårda tabletter fulla av bindningsmedel. Sedan hjälper olika ämnen varandra med upptag och sist men inte minst är det inte aktiva former av vitaminer i många kosttillskott.

Upptaget av många mineraler i kosttillskott är också bedrövligt dåliga, t ex magnesium(oxid), varav något i stil med 2% tas upp. Har länk till en studie (pubmed) någonstans, där man jämförde upptag av olika former av magnesium. Enorm skillnad jämfört med t ex magnesiumlaktat (apotekets Magnesium recip) och magnesiumglycinat.

Är däremot mineraler som zink och magnesium kelaterade till aminosyror blir upptaget långt bättre, då mineralet åker taxi in över blod-hjärnbarriären med aminosyrans hjälp.
Ok det köper jag.
Det med magnesium vet jag redan om.

Sverker
2010-12-08, 20:07
Jag tror inte att det spelar någon roll ifall cobolaminen kommer via tillskott eller från mat.
Jag är helt enkelt övertygad om att tabletten löser sig i magsäcken och tarmen;)

Upptaget av cobolamin är beroendet av IF-proteinet. Att sedan upptaget blir dålit pga tarmen är skadad av gluten eller infektioner är en annan sak.
Alltså kommer hjälpämnen säkert bara försvåra inbindningen av cobolaminen till IF-proteinet.

Apos78
2010-12-08, 20:15
Jag tror inte att det spelar någon roll ifall cobolaminen kommer via tillskott eller från mat.
Jag är helt enkelt övertygad om att tabletten löser sig i magsäcken och tarmen;)

Upptaget av cobolamin är beroendet av IF-proteinet. Att sedan upptaget blir dålit pga tarmen är skadad av gluten eller infektioner är en annan sak.
Alltså kommer hjälpämnen säkert bara försvåra inbindningen av cobolaminen till IF-proteinet.

Och är så fallet så ska givetvis källan till det hela behandlas.

__Linnea__
2010-12-10, 07:36
Tack så JÄTTEMYCKET för alla svar.

Fråga från en som uppenbarligen inte alls kan ta lärdom och lära sig att ÄTA istället:
Finns det några vitaminer/tillskott som innehåller metylkobalamin istället för cyanokobalamin? Det kan vara värt att kika efter iaf.

Tolkia
2010-12-10, 07:57
Fråga från en som uppenbarligen inte alls kan ta lärdom och lära sig att ÄTA istället:
Finns det några vitaminer/tillskott som innehåller metylkobalamin istället för cyanokobalamin? Det kan vara värt att kika efter iaf.
Motfråga: Vad vinner du på att förneka kroppen vad den behöver (för tro det eller ej, det är ingen som vill göda dig som en gris, utan vi snackar om att ge kroppen så mycket att den fungerar)? Hur ser du på ditt liv om tio år? Om tjugo? Vill du leva tillsammans med någon (gör du det redan idag och hur påverkar dina matvanor detta?)? Vill du ha barn (och till vilken syn på sig själva och sina kroppar skulle du vilja fostra dem)?

Personliga frågor och inga du behöver leverera svar på här, men som jag definitivt tycker att du skall fundera över på egen hand. Alla KAN lära sig äta, men man måste vilja göra det. Så pass mycket att man kan förmå sig att göra det fast man också samtidigt inte vill.

Livet är så mycket mer än siffran på vågen.

Sverker
2010-12-10, 12:54

Är överkurs att välja variant av cobolamin. Frågar du mig är säkert hydroxo-varianten snäppet bättre.

Antingen tar du upp vitaminet eller så tar du inte upp det, beroende på för lite IF-protein eller skador på tarmen.

Satsa på mat som främsta källan till cobolamin. Svårt att misslyckas med mjölk.

Apos78
2010-12-10, 12:55
Motfråga: Vad vinner du på att förneka kroppen vad den behöver (för tro det eller ej, det är ingen som vill göda dig som en gris, utan vi snackar om att ge kroppen så mycket att den fungerar)? Hur ser du på ditt liv om tio år? Om tjugo? Vill du leva tillsammans med någon (gör du det redan idag och hur påverkar dina matvanor detta?)? Vill du ha barn (och till vilken syn på sig själva och sina kroppar skulle du vilja fostra dem)?

Personliga frågor och inga du behöver leverera svar på här, men som jag definitivt tycker att du skall fundera över på egen hand. Alla KAN lära sig äta, men man måste vilja göra det. Så pass mycket att man kan förmå sig att göra det fast man också samtidigt inte vill.

Livet är så mycket mer än siffran på vågen.

Klokt.

hejhopp79
2010-12-10, 19:22

Äta är annars det enklaste sättet att få i sig näringsämnen oftast.

Men det ska finnas en 5000 mcg B12(metylkobalamin) som smaksatt subtablett tror jag, på en billig internethandel för träningstillskott. Det amerikanska märket Jarrows. Man ska ta en någon gång i veckan, därav den höga doseringen. Sedan är det väldigt svårt att överdosera just B12. I praktiken får man säkert komma upp i det 10-dubbla för att ligga i någon slags riskzon.
Otroligt högkvalitativt och prisvärt kosttillskotts-märke, som huvudsakligen har produkter med vitaminer, mineraler etc.

Som Sverker sa är mjölk också en bra källa till vitamin B12.