Visa fullständig version : Marinad och kryddning
Savantielle
2010-12-06, 18:16
Tja!
Som titeln berättar så undrar jag ifall marinad och kryddning av mat påverkar kalorierna som måltiden blir något avsevärt? Marinaden jag tänker på brukar bestå utav soja, vitlök, diverse kryddor och ibland citron/lime.
Har även läst om att marinera i Coca Cola, samma fråga för detta. Med avsevärt så menar jag ett par hundra kalorier.
Tack på förhand!
Kravmaga
2010-12-06, 18:26
Tja!
Som titeln berättar så undrar jag ifall marinad och kryddning av mat påverkar kalorierna som måltiden blir något avsevärt? Marinaden jag tänker på brukar bestå utav soja, vitlök, diverse kryddor och ibland citron/lime.
Har även läst om att marinera i Coca Cola, samma fråga för detta. Med avsevärt så menar jag ett par hundra kalorier.
Tack på förhand!
Inte några hundra kalorier, nej. Dock är det helt avgörande vad marinaden innehåller och hur mycket marinad som faktiskt "fastnar" på det du marinerar. Marinad gjord på soja, vitlök och kryddor kommer innehålla en försvinnande mängd kalorier, säkert under 50 (beroende på mängden vitlök och soja). Tillsätter du olja blir det givetvis mer. Att marinera i Coca Cola låter riktigt osmakligt, men välj light om du är orolig för kalorierna ;)
King Grub
2010-12-06, 18:47
Alla kryddor innehåller 250-400 kcal per 100 gram, men man får ju inte i sig så stora mängder åt gången.
Eddie Vedder
2010-12-06, 20:08
Att marinera i Coca Cola låter riktigt osmakligt, men välj light om du är orolig för kalorierna ;)
Det är ganska popiulärt och trendigt just nu. Diskuteras här i nlägg # 26 och framåt:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=157340&page=2
Light är ju värdelöst i sammanhanget eftersom sockret i sig fyller en funktion i att göra köttbiten god.
Kravmaga
2010-12-07, 11:28
Light är ju värdelöst i sammanhanget eftersom sockret i sig fyller en funktion i att göra köttbiten god.
Mycket man får avstå under kalorirestriktion ;)
Savantielle
2010-12-07, 12:34
Tack för samtliga svar! :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.