Visa fullständig version : Hur fixar ni det?
Divadoll
2003-11-07, 13:52
Verkligheten har nu kommit ikapp o det är dax att lägga om kosten för att börja förbranna lite "kurvor":em: Ingen poäng att jobba upp massa fina muskler om jag inte kan se dom juh... *döhh*
Kruxet är planeringen.. Hur fixar ni det?
Jag är kontorsråtta o äter på sin höjd två av mina mål hemma varje dygn. Det är frukost de dagar jag inte tränar morgonträning (då äter jag på kontoret) och middagen efter träning. Detta innebär att resterande mål, som nu måste upp i åtminstone 3 till, helst 4, ska intas under kontorstid/träningstid. Det e nu det kör ihop sig..
Har ni proteinhinken på jobbet eller? Har med er tre matlådor varje dag? Hela skrivbordet fullt av tonfiskburkar? Gör ni maten till dagen efter på kvällen eller? Eller lever ni på pulver bara?? (Är inte dööööförtjust i pulverna så äter hellre något med tuggmotstånd) Behöver lite enkla varianter som inte kräver för mycket engagemang i köket (är ingen kock direkt) och som INTE är tonfisk o ris... Och finns det inte några olika alternativ som man kan blanda proteinet i än mjölk bara?
Det behöver inte vara jättegott, men ENKELT. Just nu äter jag för mycket för sällan bara för att jag inte har tid/glömmer att förbreda vad jag ska äta. Och det måste bli ändring på det nu...
King Grub
2003-11-07, 14:00
Nyckelordet är storkok!
Några tips:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=6205&highlight=storkok
Och proteinpulver och andra kosttillskott är just tillskott, inget man bör basera hela sin dagsmeny på.
Herkulez
2003-11-07, 14:20
precis som grub sa: storkok
gör alltid ca 3-4 extraportioner, bara å slänga i frysen
sen så funkar ju MRP drinkar bra oxå
MunsöHustla
2003-11-07, 15:49
Kan ju inte vara så svårt när man jobbar och har tillgång till kyl och lunchrum (hårdare för oss studenter som får sitta på lektionerna och äta torramackor och dricka vatten :cryout: )
Lite extra matlådar kan ju inte vara så svårt att fixa
Herkulez
2003-11-08, 13:11
Originally posted by MunsöHustla
Kan ju inte vara så svårt när man jobbar och har tillgång till kyl och lunchrum (hårdare för oss studenter som får sitta på lektionerna och äta torramackor och dricka vatten :cryout: )
Lite extra matlådar kan ju inte vara så svårt att fixa
ääh så farligt är det ju inte och vara student, jag käkar då alltid min ris och kyckling kall
Har ni inte microvågsugnar på ert universitet..? :MrT:
MunsöHustla
2003-11-08, 21:19
Originally posted by Berry
Har ni inte microvågsugnar på ert universitet..? :MrT:
Går bara på gymnasiet fortfarande :em: och vi har inga mikrovågsugnar......
bah !
själv går man ju på en KY-utbildning, nog för att den drivs av universitet men ändå är fristående, men där har vi iaf 4 micros o ett helt kök med diskmaskin o 2 kylskåp o 1 pytteliten frys =)))
Langster
2003-11-09, 03:22
Jag äter 3 mål på jobbet, 2 av dem består av kosttillskott och havregryn/frukt. Inget av det kräver kylskåp eller tillagning.
Och kosttillskott kan visst användas som mat, man behöver inte ha pulverfobi som Grubben.:D
Men då handlar det inte om ett vassleprotein eller en gainer, utan måltidsersättare.
King Grub
2003-11-09, 07:31
Originally posted by Langster
Och kosttillskott kan visst användas som mat, man behöver inte ha pulverfobi som Grubben.:D
Men då handlar det inte om ett vassleprotein eller en gainer, utan måltidsersättare.
Måltidsersättare är alltid en nödlösning. :nono: En dyr sådan, dessutom.
Langster
2003-11-09, 15:19
Jag vet inte om jag skulle kalla ett mål mat för 20 kr som innehåller runt 40 g protein, nyttiga fetter, dagsbehovet av vitaminer, fiber och långsamma kolhydrater för en dyr nödlösning.... :nono: :nono: :nono: :thefinger
King Grub
2003-11-09, 15:34
Jag vet inte om jag skulle kalla ett mål mat för 20 kr som innehåller runt 40 g protein, nyttiga fetter, dagsbehovet av vitaminer, fiber och långsamma kolhydrater för en dyr nödlösning.... :nono: :thefinger
Ett par äggmackor kostar 5 spänn. :booty: :thefinger
Langster
2003-11-09, 15:36
Äggmackor!! Åh fan, varför tänkte jag inte på det??!:sleep:
Jag är helt torsk på rostade grova äggmackor med keso och kaviar. Fy fan vad det är gott.
Originally posted by King Grub
Ett par äggmackor kostar 5 spänn. :booty: :thefinger
40 gram protein för 5 kronor, hmmm.... *tvivel i rösten*
King Grub
2003-11-09, 18:14
Originally posted by Tomten
40 gram protein för 5 kronor, hmmm.... *tvivel i rösten*
3 skivor flerkornsbröd och 4 ägg.
Langster
2003-11-09, 19:09
Jag orkade fan nästan inte käfta emot, men jag måste.
Tycker du verkligen att dina äggmackor är ett bättre (eller ens lika bra) mål mat än det jag skrev om?
Grub, du skrev att man inte kan basera sin kost på pulver... Men om du menar att man kan basera den på äggmackor är du fan helt fel ute!
Själv så har jag apat efter Burger King... Skär kyckling-tutten i skivor rullar ett tunnbröd eller tacobröd o lägger i skiten där tillsammans med sallad, majs, paprika och ärtor. Sen så kör jag ofta med någon sås i också... Kanongott o rekommenderas o testa. Går både käka´t kallt o varmt.
King Grub
2003-11-09, 19:41
Jag orkade fan nästan inte käfta emot, men jag måste.
Tycker du verkligen att dina äggmackor är ett bättre (eller ens lika bra) mål mat än det jag skrev om?
Grub, du skrev att man inte kan basera sin kost på pulver... Men om du menar att man kan basera den på äggmackor är du fan helt fel ute!
Nu var det väl ditt påstående om kostnaden jag bemötte med äggmackorsexemplet.
Bortser man från den, så absolut! Visst tycker jag grovbröd med ägg eller annat proteinrikt pålägg, ett glas mjölk och någon frukt är bättre än ett meal replacement. Alla gånger.
Langster
2003-11-09, 19:44
OK... Bra för dig. :sleep:
Langster: Det är väl ganska självklart att vanliga råvarar är bättre än en sk MRP? Utom möjligtvis pga bekvämlighet.
Originally posted by z_bumbi
Langster: Det är väl ganska självklart att vanliga råvarar är bättre än en sk MRP? Utom möjligtvis pga bekvämlighet.
Varför?:)
Langster
2003-11-09, 22:57
Originally posted by z_bumbi
Langster: Det är väl ganska självklart att vanliga råvarar är bättre än en sk MRP? Utom möjligtvis pga bekvämlighet. Nej jag ser inte det självklara i det.
Förklara gärna varför du tycker det.
Langster: I en rmp är det oftast vassleprotein, modifierad majstärkelse och syntetiska vitaminer plus lite mineraler. Inga fibrer eller fett.
Vissa firmor tillsätter några av följande: Kassein, fibrer, fett och långsamma kolhydrater.
Har man blandat allt av ovanstående så har man kommit fram till något som man nästan kan jämföra med vanlig mat men då har man i alla fall tappat en del på vägen vad gäller upptag av vitaminer och mineraler osv samt fått i sig mindre fibrer av både vattenlösliga och vattenolösliga (Kolla volymen på en mrp och på vad det motsvarar energimässigt i vanlig bra mat.).
Varje gång jag läser om någon som rekommenderar t ex betfibrer för att kompensera för sin kost baserad på mrp och proteinpulver så är jag väldigt förundrad över att de inte inser att det är enklarare att äta riktig mat där fibrerna redan ingår än att kompensera bristerna i kostillskotten med mer tillskott.
har tidigare använt mig av MRPs och hade jag idag ett jobb som kräver att jag tar korta pauser skulle jag kanske använda det igen, jag använder mig även så klart av proteinpulver men man måste ju vara medveten om att man tappar vissa element ur kosten genom att välja tillskott.
Langster
2003-11-10, 10:00
Jo jag håller med dig.
Nu äter jag iof en MRP som inte innehåller kolhydrater. Den är inte baserad på endast vassleprotein heller, den innehåller protein från kasein, ägg och vassle. Dessutom innehåller den omega 3, vitaminer, mineraler m.m som inte är så lätt att få i sig genom mat som man snabbt kastar ihop på fikapausen. Detta kompletterar jag med havregryn och frukt för fibrer och kolhydrater.
Det är detta upplägg som kostar ca 20 kr/måltid.
Att massan är mindre i ett pulver är inte så märkligt, då det är torrt. De mesta matvaror vi äter innehåller ju väldigt mycket vatten.
OK, ett "riktigt mål mat" skulle säkert vara bättre, men vem äter 6-8 lagade mål mat om dagen? (Ni behöver inte oroa er, jag äter "riktig mat" oxå.) Jag håller dock fast vid att det jag äter är en mycket mer komplett måltid än ett par mackor, och jag vet att jag har rätt.
Väljer man rätt pulver så duger det rätt bra, det är inte Stars Whey-budgetsheisse jag baserar min kost på.
Herkulez
2003-11-10, 10:20
aaah va bra min MRP drink satt nu när jag sitter på skolan...........
Langster: Du använder dig ju inte av en mrp, det är ju snarare ett proteinpulver, vilket märke är det? Vore intressant att se hur man har löst problemet med att omega-3 oxiderar med syret t ex.
Men jämförelsen var ju mellan en mrp och t ex äggmackor eller annan mat, har du lagt till två bra livsmedel är det ju inte så konstigt att ditt proteinpulver blir bra som mellanmål för att ett proteinpulver med havregryn och frukt är bra mat är det väl ingen tvekan om? Det är ju försjutton min frukost varje morgon :) (Skulle så klart äta ägg och mjölk istället om jag kunde men magen mår inte bra av dem...).
Langster
2003-11-10, 11:06
Optimum Nutrition, de vill kalla det för lågkolhydrats-MRP.
Men sen är det ju inget som hindrar en från att tillsätta egna kolisar. Vilket bara är bra tycker jag eftersom det stora problemet med de flesta MRP är de snabba kolhydraterna. Man kan förstås kalla det för proteinpulver med lite extra näringsämnen...
Hur man gör för att få fett att hålla i pulverform har jag oxå funderat över, men eftersom jag anser att Optimum håller hög kvalitet och är ärliga om sina produkter så litar jag på det. Dessutom har jag ätit det här pulvret i mer än ett år, minst 2 ggr/vardag och jag mår fortfarande bra och växer fint.
Jämförelsen var inte mellan en MRP och äggmackor, det var mellan min måltid som jag beskrev i början av tråden och 2 äggmackor. Sen började Grubben blanda in frukt och mjölk för sina 5 kr oxå....:D
King Grub
2003-11-10, 11:33
Jämförelsen var inte mellan en MRP och äggmackor, det var mellan min måltid som jag beskrev i början av tråden och 2 äggmackor. Sen började Grubben blanda in frukt och mjölk för sina 5 kr oxå....:D
Icke! Jag skrev "om man bortser från kostnaden" när jag lade till frukt och mjölk. Så det så. :booty: :D Men jag vill gärna ha med dessa ingredienser, om det skall bli ett "bättre" mål än en MRP.
Langster: Det verkar alltså som att Optimum har lyckats med något som ingen annan har lyckats med vad gäller oxidation av omega-3.. verkar intressant.
Om Optimum finns det mycket att säga men att de är tunga inom forskningssidan hör nog inte till det..
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.