Visa fullständig version : Hur tar ni emot kritik?
karlingen
2010-12-05, 15:44
Hur brukar ni reagera när ni får kritik på internet / på ett forum? Om någon kritiserar era tankar och/eller era kommentarer eller har varit väldigt otrevlig. Har ni lätt för att bara sudda bort det ur huvudet och gå vidare? Ser ni henne/honom bara som ett objekt på nätet som ni lätt kan ignorera?
Jag själv tar det väldigt personligt och kan grubbla över det hela dagen och vara irriterad o ledsen. Läser jag det på natten innan jag går och lägger mig får jag problem med att somna.
Hoppas nån själ där ute förstår vad jag babblar om :P
Beror väl på vilken sorts kritik vi talar om egentligen. Konstruktiv, destruktiv...
Rikard Jansson
2010-12-05, 15:47
Hur brukar ni reagera när ni får kritik på internet / på ett forum? Om någon kritiserar era tankar och/eller era kommentarer eller har varit väldigt otrevlig. Har ni lätt för att bara sudda bort det ur huvudet och gå vidare? Ser ni henne/honom bara som ett objekt på nätet som ni lätt kan ignorera?
Jag själv tar det väldigt personligt och kan grubbla över det hela dagen och vara irriterad o ledsen. Läser jag det på natten innan jag går och lägger mig får jag problem med att somna.
Hoppas nån själ där ute förstår vad jag babblar om :P
Har jag frågat efter kritik blir jag glad. Har jag inte frågat efter kritik men får ändå konstruktiv kritik. Har jag inte frågat efter det utan blir allmänt förolämpad för mina personliga åsikter så blir jag konstig. (Likgiltig+full i skratt+skitarg+ledsen+"medlidsam")
Beror ju på vad det är, men i de flesta fall kan jag släppa det.
Är någon otrevlig så brukar jag lätt ge en spydig kommentar tillbaka, ofta innehållande ordet tomte, det låter iaf lite snällare än idiot.
Sen bryr jag mig inte speciellt vad folk säger om mig, jag vet vem jag är, vad jag står för och tror mig veta vad jag kan, tycker någon annat så var väl det oturligt men inget att hänga upp sig på.
Är det positiv kritik så har jag även där att ta till mig det, "Tack" och sen inget mer är ganska standard.
För i tiden hade jag svårt med kritik öht, även den kritiken på nätet. Idag kan jag hantera kritik mycket bättre i allmänhet. Kan tänka mig att folk vågar kritisera mer bakom skärmen, så det är inte så konstigt att man tar åt sig hårdare den kritiken.
Alldeles för avtrubbad av allt onlinespelande, har ganska lätt att sålla bort nonsens.
Är det konstruktiv kritik och det är något man faktiskt vill förändra är det ju en annan femma. Svårt att sätta upp ett "normalt" tillvägagångssätt.
Gislason
2010-12-05, 16:46
Jag kan också vara känslig för kritik när den är otrevlig, önskar att jag bara kunde vifta bort det men det känns som att jag blir lika besviken varje gång jag blir trampad på, inombords har jag en naiv förhoppning om att folk vill vara trevliga.
Det kan vara svårt på forum som detta att argumentera sakligt med distans, det känns som att det fort blir påhopp och otrevliga korta eller sarkastiska svar. Visst kan man misstolka varandra men ibland känns det som att folk inte vill hålla god ton.
Börja spela DotA.
50% av speltiden går ut på att förolämpa med/mot-spelarna.
karlingen
2010-12-05, 22:55
Beror ju på vad det är, men i de flesta fall kan jag släppa det.
Är någon otrevlig så brukar jag lätt ge en spydig kommentar tillbaka, ofta innehållande ordet tomte, det låter iaf lite snällare än idiot.
Sen bryr jag mig inte speciellt vad folk säger om mig, jag vet vem jag är, vad jag står för och tror mig veta vad jag kan, tycker någon annat så var väl det oturligt men inget att hänga upp sig på.
Är det positiv kritik så har jag även där att ta till mig det, "Tack" och sen inget mer är ganska standard.
Jag har faktiskt lagt märkte till det med dig. Och det ska du ha cred för :) Önskar att jag hade samma inställning
Jag har faktiskt lagt märkte till det med dig. Och det ska du ha cred för :) Önskar att jag hade samma inställningTack :Virro
Jag vet inte i vilka sammanhang det är du tar åt dig, men i diskussioner med folk här på brädan och även andra ställen så får man ju vara beredd på att folk tycker olika.
Kan folk tala för sig och kommer med vettiga belägg kan man lära sig något. Tycker personen olika och inte har några vettiga belägg för det så är ju frågan ifall det är värt att ens ha en diskussion. Beror på vad man diskuterar :)
Potatiskillen
2010-12-05, 23:35
Inte så hårt nuförtiden, då jag var runt 16-år så ville jag älta på diskussioner tills det blev 1-4 sidor extra på en tråd.
Beror väl på vad det är för kritik. Diverse personangrepp osv har jag svårt att ta åt mig. En snubbe bakom en datorskärm som ragar på mig är mest roligt. Konstruktiv kritik är väl dock något som alla tar åt sig utav.
Har även jobbat som telefonintervjuare en tid och får så gott som dagligen stå ut med utskällningar från sura gubbjävlar och kärringar, torskar som försöker göra sig lustiga på min bekostnad så de kan säga hur de gjorde min dag jobbigare till sin familj/arbetskamrater, folk som kallar mig för inte så snälla saker osv så man är ganska van vid att folk börjar med personangrepp utan någon direkt anledning eller att veta vem jag är.
Beror på hur dum i huvudet kritikern är, han kan ju ha en poäng. Men måste nog säga att jag inte bryr mig det minsta.
Jag är inte perfekt och det finns säkert massor av människor som kan lära mig saker, men man måste ju vara källkritisk också.
Varför gå omkring och vara på dåligt humör överhuvudtaget liksom. Jag är hippie liksom.
Om det är bra kritik brukar det gå igenom cykeln ignorans - ilska - acceptans (missade jag ett delsteg nu?).
Oftast stannar det vid ignorans dock.
Har varit dålig på att både ge och ta kritik men det är något jag har jobbat på och jag tycker att jag blir bättre och bättre på det.
Enda boken jag har läst på ämnet är "Ta skit och gör det till guld". Hemsk (och lite missvisande) titel, jag vet. Men fick några rejäla tankeställare som var nyttiga när jag läste den, både när det gällde hur jag lägger fram kritik till andra samt hur jag reagerar när jag själv får kritik.
karlingen
2010-12-07, 16:27
inombords har jag en naiv förhoppning om att folk vill vara trevliga.
Jaa, känner likadant. Varför är det så?
Och om någon är trevlig, varför kan man inte bara vara trevlig tillbaka?
Eddie Vedder
2010-12-07, 16:56
Ibland är det nog lätt att feltolka text också. Att vara kort i tonen behöver ju inte ha med otrevlighet att göra. Kan jag ge ett svar med en kort mening utan att tömma smileylistan så gör jag ju det.
Men så "trumpet" uttalar jag mig ju givetvis inte IRL.
Beror på kommentarerna.
Har personerna något vettigt att säga så funderar man, men så länge det inte finns det minsta logik så slänger jag det i min mentala soptunna. *popcorn*
Om jag har fel tycker jag att det är bra om jag blir rättad. Blir jag rättad på ett otrevligt sätt blir jag irriterad, men brukar inte visa det så mycket.
I verkliga livet tar jag nog kritik ganska bra, men tyvärr kan jag ibland rationalisera eller försvara mig, även om jag vet att kritiken är befogad. Tänker dock ofta mycket och länge på sådan kritik och tar absolut åt mig av den så att jag inte begår samma misstag en gång till.
Jag hatar att ha fel mycket mer än jag älskar att ha rätt.
Jag är dålig att bemöta kritik från andra. Men inombords tar jag åt mig riktigt mycket.
Orka bry sig om idioter på nätet.
Man lär sig ju snabbt om det är saklig kritik och det tar jag gärna emot. Men är det bara idiotpåhopp så lägger jag inte mycket energi på det. Efter 13 år som ordningsvakt rinner det mesta av en. Orka pennfajtas på nätet liksom. ;)
karlingen
2010-12-07, 20:39
Orka bry sig om idioter på nätet.
fast problemet är att dessa "idioter" kan vara kunniga och respekterade människor av andra men som ändå har en idiot-attityd och är otrevliga. Och då känns det surt
Jag har svårt för irrelevant kritik. Onödiga och missriktade invändningar mot saker som inte är fel eller något problem. Är kritiken bara väl underbyggd så är det nästan skitsamma samma hur den presenteras, jag sväljer gladeligen allt vad stolthet heter. Är den konstruktiv är det givetvis en bonus.
Ristretto
2010-12-07, 21:15
Såhär:
8kIlsmQRIzM
Beror väl på vad det gäller. Om det är befogad kritik har jag inte några som helst problem med det men annars blir det mest ignore
fast problemet är att dessa "idioter" kan vara kunniga och respekterade människor av andra men som ändå har en idiot-attityd och är otrevliga. Och då känns det surt
Jag ställer inte in mig i ledet om dom är idioter. Respekterade eller inte. :)
Beror mycket på hur det framställs och vem som säger det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.