Logga in

Visa fullständig version : Wikileaks nere för räkning?

Sidor : [1] 2

shut teh face
2010-12-05, 08:51
Kan vara intressant att diskutera lite här, den andra tråden heter wikileaks men handlar om Assange.

Wikileaks "vädjar" om hjälp
http://www.dn.se/nyheter/varlden/wikileaks-vadjar-om-hjalp-1.1221560
http://46.59.1.2/mass-mirror.html (wikileaks)

Paypal stoppar betalningar till wikileaks:
http://www.dn.se/nyheter/varlden/pengaflode-till-wikileaks-stoppas-1.1221463

Assange påstår att han fruktar för sitt liv.

Jag tror dessa diplomatpubliceringar verkligen har slagit hårt.

Exdiaq
2010-12-05, 09:40
Hoppas inte det.. Jag tycker att det är rent ut sagt för jävligt att västerländska regeringar blir mer och mer som Kina när det gäller internet. Visst, de var inte Guds bästa barn innan heller, men nu sker det så öppet. Vad det gäller Assange's våldtäktsmisstankar så tror jag inte heller på de för fem öre.

Edit: Kommer inte använda PayPal längre, väljer något annat företag.

Reportrar utan gränser, RSF, uttrycker i ett uttalande på sin hemsida på lördagen upprördhet över hur Wikileaks jagas efter de senaste publiceringarna och oro över extrema uttalanden angående frontfiguren Julian Assange från amerikanska myndighetspersoner.

Organisationen beskriver hur Wikileaks efter publiceringen av några hundra av de 250.0000 diplomatiska telegram man säger sig ha tillgång till jagats mellan servrar över världen.

Först var Wikileaks tvunget att flytta sin sajt från servrar i Sverige till servrar i USA kontrollerade av näthandelsföretaget Amazon. Därefter utsattes Amazon för starka påtryckningar från den amerikanska senatens utskott för inrikes säkerhet, i synnerhet från dess ordförande Joe Lieberman.

Lieberman har tillsammans med två andra senatorer i USA lagt fram ett lagförslag som skulle göra det lättare att vidta rättsliga åtgärder mot Wikileaks och dess grundare i framtiden

Efter att ha kastats ut från Amazon fann Wikileaks skydd för en del av sitt innehåll hos det franska internetbolaget OVH. ”Men i dag sade den franska ministern för digitala frågor Eric Besson att Frankrikes regering undersöker sätt att förbjuda värdskap för Wikileaks sajt”, skriver reporterorganisationen.

RSF konstaterar vidare att flera länder som är kända för sin bristande respekt för yttrandefrihet, som Kina och Thailand, har blockerat tillträdet till cablegate.wikileaks.org, där tillgång till de läckta diplomattelegrammen finns.

Det är första gången det görs försök av det internationella samfundet att censurera en webbsajt som är dedicerad principen om öppenhet, konstaterar RSF, som säger sig vara ”chockat över att yttrandefrihetspolitiken i länder som USA och Frankrike plötsligt hamnar i linje med Kinas”.

”Reportrar utan gränser kan bara fördöma denna beslutsamhet att hetsa mot Assange och upprepar sin övertygelse att Wikileaks har rätt enligt den amerikanska konstitutionen att publicera dessa dokument”, skriver organisationen, som också säger sig alltid ha försvarat principen om nätneutralitet, dvs att informationen på nätet ska kunna vara fri oavsett leverantörer och regeringar.

Anders Bolling

Länk (http://www.dn.se/nyheter/varlden/reporterorgan-fordomer-hetsjakt-pa-assange-1.1221451)

Ape3
2010-12-05, 09:53
Helt otroligt. Helt plötsligt är det ok att hindra yttrandefrihet.

Alexton
2010-12-05, 10:05
Knappast någon som är förvånad.
Västländerna som vill framstå som högre stående och moraliskt riktiga visar sig att sig ha lika mycket smutstvätt som de andra länderna.

Om det är så jobbigt att höra om ens egna diplomatiska handlingar så kanske de helt enkelt skulle bete sig bättre. Och när push comes to shove så visar sig USA/Frankrike vara precis som Kina när det gäller censur. :thumbup:

Chaan
2010-12-05, 10:17
Förutsägbart. Det har jag fattat, att ska man skriva saker man inte får, så har man servern i en källare som ingen känner till, och kommer ut på nätet via någon kryptering som ingen känner till heller. Rätt svårt alltså. Det verkar lite aningslöst av wikileaks att samarbeta med helt vanliga företag.

mik
2010-12-05, 12:45
Jag tycker Assange formulerade det hela rätt bra:

Julian Assange:
The west has fiscalised its basic power relationships through a web of contracts, loans, shareholdings, bank holdings and so on. In such an environment it is easy for speech to be "free" because a change in political will rarely leads to any change in these basic instruments. Western speech, as something that rarely has any effect on power, is, like badgers and birds, free. In states like China, there is pervasive censorship, because speech still has power and power is scared of it. We should always look at censorship as an economic signal that reveals the potential power of speech in that jurisdiction. The attacks against us by the US point to a great hope, speech powerful enough to break the fiscal blockade.
http://www.guardian.co.uk/world/blog/2010/dec/03/julian-assange-wikileaks

shut teh face
2010-12-05, 12:46
Jag undrar lite angående det här med våldtäksmisstankarna.

Blir man alltid efterlyst av Interpol? Känns som de är mer benägna att lagföra honom jämfört med Machmutt 35 som är misstänkt för våldtäkt.

Mr.Cosybear
2010-12-05, 13:02

Blir man alltid efterlyst av Interpol? Känns som de är mer benägna att lagföra honom jämfört med Machmutt 35 som är misstänkt för våldtäkt.

Jag misstänker att de var väldigt snabba med detta eftersom han hade meddelat att han lämnat landet. Men din fråga kvarstår nog, om man i slutändan blir efterlyst av interpol.

Jens.Andersson
2010-12-05, 13:03

Vet inte säkert men jag tror att du hamnar på Interpols "röda lista" om du begått
ett brott i ett land och gömmer dig i ett annat där det finns utlämningsavtal
så att du kan häktas och föras till landet för rättegång.

Trance
2010-12-05, 13:05
Förutsägbart. Det har jag fattat, att ska man skriva saker man inte får, så har man servern i en källare som ingen känner till, och kommer ut på nätet via någon kryptering som ingen känner till heller. Rätt svårt alltså. Det verkar lite aningslöst av wikileaks att samarbeta med helt vanliga företag.

Internet fungerar inte riktigt så..

Crippa90
2010-12-05, 13:12
Sätter 100 kr på att Assange är död eller "försvunnen" innan nyår. 200 kr om fler dokument publiceras innan dess.

Jens.Andersson
2010-12-05, 13:15
Sätter 100 kr på att Assange är död eller "försvunnen" innan nyår. 200 kr om fler dokument publiceras innan dess.

Om jag greppat bilden korrekt har han väl 10 000 dokument som "hållhake" om
något skulle hända honom.

Chaan
2010-12-05, 13:15

Undrar vad CIA ger för belöning för att han råkar ut för en "olycka"

Internet fungerar inte riktigt så..

När kommer det göra det då? Behovet av piratuppkopplingar mot nätet är ju skriande? Jag skrev om detta tidigare.
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=123128

Morrris
2010-12-05, 13:25

Funkar inte riktigt så när personen är världskänd.

Chaan
2010-12-05, 13:27

Man kan ju inte skjuta honom och skryta med att det var svenska kungen som gjorde det, men att döda världskända personer har alltid gått. Däremot är det mycket svårare att hitta en person som gömmer sig.

Trance
2010-12-05, 13:27
När kommer det göra det då? Behovet av piratuppkopplingar mot nätet är ju skriande? Jag skrev om detta tidigare.
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=123128

Du måste fortfarande kunna komma åt servern på något sätt eller hur? När du skriver in www.wikileaks.org så måste det på något sätt resultera i att dina paket hittar till en wikileaks-server.

wepp
2010-12-05, 13:29
http://213.251.145.96/

Länk som funkar till wikileaks sida.

Chaan
2010-12-05, 13:30
Du måste fortfarande kunna komma åt servern på något sätt eller hur? När du skriver in www.wikileaks.org så måste det på något sätt resultera i att dina paket hittar till en wikileaks-server.

Menar du att myndigheterna kommer lyckas behålla kontrollen över nätet så håller jag emot.

Mr.Cosybear
2010-12-05, 13:32
Menar du att myndigheterna kommer lyckas behålla kontrollen över nätet så håller jag emot.

Dem som äger kablarna/utrustningen har kontrollen...

Crippa90
2010-12-05, 13:33

Det går alltid. Frågan är snarare vem som får ta skiten.

Trance
2010-12-05, 13:35
Vad tjänar man på att döda Assange?

Trance
2010-12-05, 13:37

Nej, jag säger hur internet fungerar just nu.

Chaan
2010-12-05, 13:37
Dem som äger kablarna/utrustningen har kontrollen...

Riktigt så enkelt är det inte. Om du äger en pistol och inte får det, så kommer någon försöka ta den om dom får reda på det :D

Det går alltid. Frågan är snarare vem som får ta skiten.

Ja det är alltid galningar som skjuter dom. Lennon, Versace, Dimebag Darrel, och så knivmordet på Anna Lindh. Gandhi vet jag iofs inte. Det kan ju vara en ren slump, men det borde vara lätt att övertyga någon som hör röster, att göra det. Om denne person sedan i förhören säger att han blev tvingad att göra det, så blir diagnosen paranoid, konspirationsteorier, förföljelsemani osv, och media får aldrig ens veta vad som står i dom hemligstämplade förhören.

Exdiaq
2010-12-05, 13:40
€25 skänkt till Wikileak :thumbup:

stevebc
2010-12-05, 13:50
Men orka.

Han är misstänkt för flera fall av våldtäkt i Sverige. Man up och ta konsekvenserna av det (Sverige dög ju utmärkt innan?), så kommer han få empati från min sida om han bölar då. Nu får han inget av den varan.

Riskerar man andras liv genom att läcka dokument, ja, då får man nog räkna med att riskera sitt eget också. Tyvärr.

Helt otroligt. Helt plötsligt är det ok att hindra yttrandefrihet.

Knappast någon som är förvånad.
Västländerna som vill framstå som högre stående och moraliskt riktiga visar sig att sig ha lika mycket smutstvätt som de andra länderna.

Om det är så jobbigt att höra om ens egna diplomatiska handlingar så kanske de helt enkelt skulle bete sig bättre. Och när push comes to shove så visar sig USA/Frankrike vara precis som Kina när det gäller censur. :thumbup:wat?

Alla fungerande länder har säkerhetsstämplade dokument. Yttrandefrihet är något helt annat. Det är fortfarande stor skillnad på USA och Kina.

Chaan
2010-12-05, 13:52
Men orka.

Han är misstänkt för flera fall av våldtäkt i Sverige. Man up och ta konsekvenserna av det (Sverige dög ju utmärkt innan?), så kommer han få empati från min sida om han bölar då. Nu får han inget av den varan.

Riskerar man andras liv genom att läcka dokument, ja, då får man nog räkna med att riskera sitt eget också. Tyvärr.

Det orkar man väl ifrågasätta att han är anklagad för något helt annat, när man redan vet att han är värd miljarder? Varför släppte dom honom över huvud taget? Dom tog honom för flera månader sedan redan.

snej
2010-12-05, 15:16
Konspirationsteorierna frodas om wikileaks verkligen, ta bara en titt i konspirationsforat på flashback :) Kommer bli en grym hollywoodfilm om några år det här..

ARMSTARK
2010-12-06, 09:07
Är det bara jag som tycker att jänkarna verkar vara sköna lirare med en härlig humor; "Batman och Robin, en mellanstor hund med en stor hunds attityd, osv." :laugh:

krilleh
2010-12-06, 09:18
Men orka.

wat?

Alla fungerande länder har säkerhetsstämplade dokument. Yttrandefrihet är något helt annat. Det är fortfarande stor skillnad på USA och Kina.

Som jag förstått det är det inte våldtäkter utan sexuellt ofredande eller något liknande. Och detta är självklart ett sätt att få "fast" honom för att sedan kunna utelämna honom till USA för någon dum anledning. VI är deras knähundar och har varit i många många år.

Nu kommer sanningen fram! Njut av resan! Njut av att se politikerna krossas(som är enligt mig den värsta fienden)!

EkarN
2010-12-06, 09:22
Var i helskotta får wikileaks tag på alla dokument?:)

krilleh
2010-12-06, 09:25
Var i helskotta får wikileaks tag på alla dokument?:)

Folk som skickar in till dom på olika sätt. Dessa är då självklart anonyma.

Herr Oberst
2010-12-06, 09:33
Nu kommer sanningen fram! Njut av resan! Njut av att se politikerna krossas(som är enligt mig den värsta fienden)!

Vad snackar du om?

krilleh
2010-12-06, 09:35
Vad snackar du om?

Nu kommer de svart på vitt vad regeringen tex sysslat med bakom stängda dörrar. Följer du inte med i media? Detta är bara början...

Tryman
2010-12-06, 09:40
Nu kommer de svart på vitt vad regeringen tex sysslat med bakom stängda dörrar. Följer du inte med i media? Detta är bara början...

Personligen skiter jag i hur diskussionerna går till bakom stängda dörrar så länge som resultatet blir bra. Om det sipprar ut en massa hemliga uttalande kommer det bara försvåra arbetet genom att de inte kommer kunna vara diskussioner som det är högt till tak.

Herr Oberst
2010-12-06, 09:41
Vad är meningen med att veta vad regeringar världen över snackar om bakom stängda dörrar? Dörrarna är ju stängda för att information i vissa fall kan vara känsligt.

krilleh
2010-12-06, 09:43
Personligen skiter jag i hur diskussionerna går till bakom stängda dörrar så länge som resultatet blir bra. Om det sipprar ut en massa hemliga uttalande kommer det bara försvåra arbetet genom att de inte kommer kunna vara diskussioner som det är högt till tak.

Så du bryr dig inte alls att USA utnyttjar sin makt? spionerar på länder? spionerar på FN? osv osv.

Vem har rätten att göra det?

krilleh
2010-12-06, 09:50
Vad är meningen med att veta vad regeringar världen över snackar om bakom stängda dörrar? Dörrarna är ju stängda för att information i vissa fall kan vara känsligt.

Man röstar på ett parti pga deras politik. Inte för att de sedan ska göra saker i hemlighet... Saker som många ogillar! Detta sjunker ju trovärdigheten i partiet.

Tryman
2010-12-06, 09:55
Så du bryr dig inte alls att USA utnyttjar sin makt? spionerar på länder? spionerar på FN? osv osv.

Vem har rätten att göra det?

Allt handlar inte om USA. Om du någon gång ska fatta viktiga beslut som du kommer att få stå till svars för kommer du nog också förstå vikten av att prata med stängda dörrar.

Man röstar på ett parti pga deras politik. Inte för att de sedan ska göra saker i hemlighet... Saker som många ogillar! Detta sjunker ju trovärdigheten i partiet.

Visserligen skulle det varit intressant att höra vad sossarna pratat om i sina krismöten. De har antagligen kommit fram till samma sak som alliansen men sedan diskuterat vad dom ska säga utåt var felet för det dåliga valet.

Herr Oberst
2010-12-06, 10:03

*cry* Mitt favoritlag i fotboll sitter bakom sina stängda dörrar och pratar taktik. Riktiga dummisar som stänger in sig på det sättet bara för att kunna vinna sina matcher och nå ett så bra resultat som möjligt

Jag måste nog börja heja på ett annat lag *cry* *cry*

krilleh
2010-12-06, 10:03
Allt handlar inte om USA. Om du någon gång ska fatta viktiga beslut som du kommer att få stå till svars för kommer du nog också förstå vikten av att prata med stängda dörrar.

De senaste dagarna har jag förstått att precis allt handlar om USA! De kan göra va fan dom vill. Stänga ner paypal för wikileaks är ett lindrigt exempel. (jag är säker att de har med det att göra)

Tryman
2010-12-06, 10:09
De senaste dagarna har jag förstått att precis allt handlar om USA! De kan göra va fan dom vill. Stänga ner paypal för wikileaks är ett lindrigt exempel. (jag är säker att de har med det att göra)

Att släppa massa uppgifter om USA som folk redan vet.
Resultatet blir att alla säger jaha, det visste vi redan samtidigt som USA blir förbannad på dom. Inte särskilt intelligent.

Om att allt handlar om USA är också rätt konstigt, var inte Sverige och Norge inblandade i den icke-nyheten om JAS-försäljningen?

krilleh
2010-12-06, 10:27
Att släppa massa uppgifter om USA som folk redan vet.
Resultatet blir att alla säger jaha, det visste vi redan samtidigt som USA blir förbannad på dom. Inte särskilt intelligent.

Om att allt handlar om USA är också rätt konstigt, var inte Sverige och Norge inblandade i den icke-nyheten om JAS-försäljningen?

Folk har anat absolut. Nu får man de svart på vitt. Det är en skillnad!

shut teh face
2010-12-06, 10:30
*cry* Mitt favoritlag i fotboll sitter bakom sina stängda dörrar och pratar taktik. Riktiga dummisar som stänger in sig på det sättet bara för att kunna vinna sina matcher och nå ett så bra resultat som möjligt

Lite skillnad då politikerna är valda utav oss.

Jag tycker det finns ett värde att publicera dessa dokument. Allt för länge så har politikerna gjort saker som de vet att folket inte vill, och sen genomför ändå. Se på FRA, IPRED och datalagringsperspektivet. Vill en majoritet av folket ha det? Nej. Därför så inför man det efter valet för man vet att om man går till val på FRA/Ipred så förlorar man.

Saker ska inte kunna ske bakom stängda dörrar. Sen kan jag förstå att "känslig information" inte bör lämnas ut (exempelvis militära dokument).

Vad är känsligt utifrån ett partis perspektiv? Saker man vill genomföra i skuggan helt enkelt, och de ska vi få reda på.. anser jag.

Tryman
2010-12-06, 10:47
Folk har anat absolut. Nu får man de svart på vitt. Det är en skillnad!

Så stor skillnad att det var värt att göra USA griniga, nej. De hade kunnat göra nytta på annat håll men nu kanske de försvinner istället.

r3mpuh
2010-12-06, 11:00
Gogo Piratpartiet!
;)

Dags att ta en spegelkopia på wikileaks på sin server?

krilleh
2010-12-06, 11:04
Så stor skillnad att det var värt att göra USA griniga, nej. De hade kunnat göra nytta på annat håll men nu kanske de försvinner istället.

Wikileaks kommer aldrig försvinna!

Tryman
2010-12-06, 11:07
Wikileaks kommer aldrig försvinna!

Kanske, kanske inte. De kommer nog bli "punktmarkerade" så att de inte kan agera som det agerat tidigare.

haa
2010-12-06, 11:10
Gogo Piratpartiet!
;)

Dags att ta en spegelkopia på wikileaks på sin server?

wow...

Chaan
2010-12-06, 11:27
Gissar på upptrappning, påtryckningar, det stängs ner. Detta bör i så fall leda till att en hel del olika grupper kommer lista ut hur man sätter upp osynliga servrar - på ett par års tidsperspektiv. Information - om sådant som politik - vill vara fri.

krilleh
2010-12-06, 11:40
Kanske, kanske inte. De kommer nog bli "punktmarkerade" så att de inte kan agera som det agerat tidigare.

Framtiden får utvisa :)

Ska bli intressant att följa iaf!

thenut
2010-12-06, 11:41
krilleh får Foliehatt of the year award tror jag :P

Vissa saker hålls hemliga av en orsak. Hur kommer det sig att när någon vill titta på vad en enskild privat person gör/säger så är det omg-döts-kränkning, men när någon publicerar vad en massa enskilda offentliga personer gör/säger så är det yttrandefrihet?

krilleh
2010-12-06, 11:43
krilleh får Foliehatt of the year award tror jag :P

Vissa saker hålls hemliga av en orsak. Hur kommer det sig att när någon vill titta på vad en enskild privat person gör/säger så är det omg-döts-kränkning, men när någon publicerar vad en massa enskilda offentliga personer gör/säger så är det yttrandefrihet?

Vart skrev jag att ALL information måste släppas till allmänheten? Jag menar att mycket av den informationen som läckt ut ska man inte gömma undan. Och det är jag verkligen inte ensam om!

Vem är du föresten?

thenut
2010-12-06, 11:48
Vem jag är? Vad har det med något att göra? Random tränande datanörd är väl en rätt bra beskrivning antar jag :P

Och jag har inte påstått att du tycker att all information ska släppas fri, folihattes-referensen tyckte jag var passande då en del av dina uttalanden hade lite x-files känsla bara.

krilleh
2010-12-06, 11:50
Vem jag är? Vad har det med något att göra? Random tränande datanörd är väl en rätt bra beskrivning antar jag :P

Och jag har inte påstått att du tycker att all information ska släppas fri, folihattes-referensen tyckte jag var passande då en del av dina uttalanden hade lite x-files känsla bara.

Alright då vet jag :thumbup:

Herr Oberst
2010-12-06, 11:52
Lite skillnad då politikerna är valda utav oss.

Jag tycker det finns ett värde att publicera dessa dokument. Allt för länge så har politikerna gjort saker som de vet att folket inte vill, och sen genomför ändå. Se på FRA, IPRED och datalagringsperspektivet. Vill en majoritet av folket ha det? Nej. Därför så inför man det efter valet för man vet att om man går till val på FRA/Ipred så förlorar man.

Saker ska inte kunna ske bakom stängda dörrar. Sen kan jag förstå att "känslig information" inte bör lämnas ut (exempelvis militära dokument).

Vad är känsligt utifrån ett partis perspektiv? Saker man vill genomföra i skuggan helt enkelt, och de ska vi få reda på.. anser jag.
Vet vi med säkerhet vad svenska folket anser om fra?

jakke
2010-12-06, 11:55
Kanske dags att börja konstruera systemen så att inte andra än sändare och avsändare kan läsa informationen...

Chaan
2010-12-06, 11:57
Vet vi med säkerhet vad svenska folket anser om fra?

Vet svenska folket med säkerhet vad FRA-lagen är?

Herr Oberst
2010-12-06, 12:30
Vet svenska folket med säkerhet vad FRA-lagen är?

Det är ju helt skit samma. Svenska folket vet knappt vem som är partiledare för moderaterna, ändå tillåts dom rösta i valet.

Chaan
2010-12-06, 12:40
Det är ju helt skit samma.

Då behöver du inte veta vad svenska folket anser om lagen heller.

Dina argument

http://chaan.se/bilder/internet/shredder.gif

Mr.Cosybear
2010-12-06, 12:48
Denna typ av publicering är väldigt onödig tycker jag. Jag är för wikileaks idee men det finns en gräns och jag är rädd för att de kommer spåra helt.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/vitala-uppgifter-for-usa-slappta-1.1221884

JimmyJoe
2010-12-06, 13:00

Grattis. Du har just gjort en av de mest korkade jämförelserna någonsin.

Till er som tycker att det är okej att storebror tisslar och tasslar. Dags att göra er fri från fåraherden.

Chaan
2010-12-06, 13:18
Denna typ av publicering är väldigt onödig tycker jag. Jag är för wikileaks idee men det finns en gräns och jag är rädd för att de kommer spåra helt.

http://www.dn.se/nyheter/varlden/vitala-uppgifter-for-usa-slappta-1.1221884

Tja, det enda nya detta säger är ju det man vetat hela tiden, men haft svårt att bevisa: att USA ser hela världen som sin syltburk ungefär. Bara att ösa. Allt ägs av USA, allt är en del av den amerikanska marknaden.

Doctor Snuggles
2010-12-06, 13:24
http://main.makeuseoflimited.netdna-cdn.com/tech-fun/wp-content/uploads/2010/11/funneighbors.jpg

Herr Oberst
2010-12-06, 13:25
Grattis. Du har just gjort en av de mest korkade jämförelserna någonsin.

Till er som tycker att det är okej att storebror tisslar och tasslar. Dags att göra er fri från fåraherden.

Berätta om dina visioner, vem ska leda landet och hur?

krilleh
2010-12-06, 13:46
Berätta om dina visioner, vem ska leda landet och hur?

Du argumenterar som en femåring så ha inte för stora förhoppningar att han kommer svara.

Ja, jag blev också irriterad på din jämförelse.

Crocker
2010-12-06, 13:59
http://main.makeuseoflimited.netdna-cdn.com/tech-fun/wp-content/uploads/2010/11/funneighbors.jpg
:confused:

Chaan
2010-12-06, 14:03
Det finns ju en gräns för vad som är acceptabelt. Med ledare som regelmässigt ljuger sig blå (om ex. FRA-lagen och nu samarbetet med USA) så är det ju bättre utan "ledare"

köttt
2010-12-06, 14:05
Det wikileaks gör är helt klart fenomenalt. Vi har valt dessa idioter till att styra vårat land och det är knappast mer än rätt att vi får veta vad dom sysslar med då?

Doctor Snuggles
2010-12-06, 14:06
:confused:

FBI:s is climbing in your window's, snatching your people up,

Mantus
2010-12-06, 14:15
Det wikileaks gör är helt klart fenomenalt. Vi har valt dessa idioter till att styra vårat land och det är knappast mer än rätt att vi får veta vad dom sysslar med då?

Jag tycker det är intressant att du går in med antagandet att det är idioter som styr.

hultman
2010-12-06, 14:59

Haha. Gissa vad mitt nätverk heter nu :D

köttt
2010-12-06, 15:12
Jag tycker det är intressant att du går in med antagandet att det är idioter som styr.

Klart dom är idioter när dom håller sånnahär stora delar utav vårat demokratiska i skymundan? Att inte bli förbannad är odemokratiskt i detta sammanhanget

Doctor Snuggles
2010-12-06, 15:14
Haha. Gissa vad mitt nätverk heter nu :D

SÄPO spaningsbuss #47 ?

Jens.Andersson
2010-12-06, 15:20
Klart dom är idioter när dom håller sånnahär stora delar utav vårat demokratiska i skymundan? Att inte bli förbannad är odemokratiskt i detta sammanhanget

Vad är det i hemlighetsstämplad information, oftast gällande militära aktiviteter,
du anser att du har en "demokratiskt" rätt till att läsa? Du verkar inte riktigt förstå
varför viss information är känslig.

Mantus
2010-12-06, 16:01

Du behöver inte veta allt. Det finns gott om saker du mår bäst av att inte veta. Jag bryr mig inte nämnvärt om våra diplomatiska förhållanden med diverse länder då jag litar på att våra politiker och tjänstemän agerar på ett sådant sätt att det gagnar Sverige och dess befolkning. Något annat vore ju direkt kontraproduktivt. Jag vill inte veta all politisk kohandel, den kommer säkerligen bara irritera mig och då jag egentligen mest bryr mig om slutresultatet som jag ju får se så är jag inte särdeles intresserad.
Jag tycker för övrigt att du misshandlar begreppet demokrati å det grövsta.

ekmanc
2010-12-06, 16:46
Det glädjer mig enormt att det finns vissa som faktiskt tänker längre än näsan räcker, är så trött på att höra alla fånar som är upprörda över att inte all diplomati sköts i det offentliga rummet...

supercharge
2010-12-06, 17:38
Jag tycker att det här är ett anmärkningsvärt beteende av USA och det borde väcka protester ärligt talat. Nu har man av oklara skäl legat på Amazon som velat ge plats på deras servrar, Paypal som förmedlat donationer och organisationen bakom domänen .org som dragits in.

Vad har Wikileaks egentligen gjort? Jo man har fått en rad hemligstämplade dokument, man har inte själv på något sätt brutit sig in hos amerikanska myndigheter och snott dessa utan fått dem skickade till sig. Sedan har man ihop med några av världens mest respekterade tidningar granskat och publicerat dessa där det uppenbarligen finns ett stort nyhetsvärde och USA har gjort bort sig gång på gång. Dels med helikopterincidenten, antalet döda i kriget där USA velat föra fram en felaktig bild till allmänheten o.s.v.

Hade det varit en tidning som helt på egen hand publicerat informationen så hade ingen pratat om att terrorstämpla och det ena med det andra, men nu kan man plötsligt bete sig precis hur som helst när det är en privat organisation.

Det där med att granska makten är tydligen inte lika roligt om det är någon som gör det ordentligt, och då är man tydligen terrorist istället.

Trance
2010-12-06, 17:42
Jag tycker att det här är ett anmärkningsvärt beteende av USA och det borde väcka protester ärligt talat. Nu har man av oklara skäl legat på Amazon som velat ge plats på deras servrar, Paypal som förmedlat donationer och organisationen bakom domänen .org som dragits in.

Har man?

Sniggel
2010-12-06, 18:29

Vad har Wikileaks egentligen gjort? Jo man har fått en rad hemligstämplade dokument, man har inte själv på något sätt brutit sig in hos amerikanska myndigheter och snott dessa utan fått dem skickade till sig. Sedan har man ihop med några av världens mest respekterade tidningar granskat och publicerat dessa där det uppenbarligen finns ett stort nyhetsvärde och USA har gjort bort sig gång på gång. Dels med helikopterincidenten, antalet döda i kriget där USA velat föra fram en felaktig bild till allmänheten o.s.v.

Hade det varit en tidning som helt på egen hand publicerat informationen så hade ingen pratat om att terrorstämpla och det ena med det andra, men nu kan man plötsligt bete sig precis hur som helst när det är en privat organisation.

Det där med att granska makten är tydligen inte lika roligt om det är någon som gör det ordentligt, och då är man tydligen terrorist istället.

Håller med fullt ut.

Denvilde
2010-12-06, 18:43
Tycker transparens är ett av ledorden i en demokrati. Det är otroligt viktigt att folket vet hur den demokratiska processen går till när de går till valurnorna. Wikileaks är definitivt ett steg i rätt riktning. Tycker de som är ansvariga för ddos attackerna mot wikileaks servrarna bör ställas inför rätta, att det är någon stat som ligger bakom är det ingen tvivel om imo men frågan är vilken.

Tycker USA och dylika stater skjuter sig själv i foten när de så kraftigt fördömer detta upprepade gånger, de borde istället gjort som de gjort tidigare dvs. ligga lågt som fan och hoppas att det slutar blåsa snart. Känns som att PR-krisen kan bli värre om de börjar tumma på yttrandefrihet osv, speciellt i ett land som USA.

Vad är det i hemlighetsstämplad information, oftast gällande militära aktiviteter,
du anser att du har en "demokratiskt" rätt till att läsa? Du verkar inte riktigt förstå
varför viss information är känslig.

Tycker wikileaks konsekvent varit väldigt ansvarsfulla i vilken information de läckt. Ser inga som helst problem ur en säkerhetssynpunkt än så länge.

mij82
2010-12-06, 19:01
Du behöver inte veta allt. Det finns gott om saker du mår bäst av att inte veta.

Tillåter mig misstänka att en viss Fritzl tänkte i liknande banor.

Chaan
2010-12-06, 19:01
Känns som att PR-krisen kan bli värre om de börjar tumma på yttrandefrihet osv, speciellt i ett land som USA.

Det är faktiskt något lägre grad av yttrandefrihet i USA än i Sverige. Visste du till exempel att det finns kommunitarister i USA, och om inte, varför, tror du? Det är inte direkt allmänt ok att svänga sig med vilka ideologier som helst.

Trance
2010-12-06, 19:03
Tillåter mig misstänka att en viss Fritzl tänkte i liknande banor.

Kan tänka mig att många pedofiler direkt tänker som du gör. Konstigt sammanträffande.

mij82
2010-12-06, 19:04
Kan tänka mig att många pedofiler direkt tänker som du gör. Konstigt sammanträffande.

Du menar att de också anser att makten ska vara transparent?

Sicket strutsbeteende att inte vilja veta saker och ting...

Trance
2010-12-06, 19:12

Nej, jag menar att du uttrycker dig idiotiskt.

Mantus
2010-12-06, 19:26

Information är värdelöst och dessutom farligt utan kunskap om dess sammanhang. De som skriker mest om transparens i sådana här trådar är de jag minst av allt skulle vilja anförtro information åt då de med säkerhet inte skulle vara klipska nog att förstå den korrekt och dra slutsatser utifrån ett större sammanhang.
Då jag inte tror mig kunna förstå allt som finns inom alla ämnen så håller jag mig hellre utanför dem än att ägna mig åt tolkningar som pga min brist på kunskap kommer att vara felaktig och dessutom kan försämra situationen som sådan. Alternativet vore att verkligen läsa in sig på ämnet men då de flesta informationsfrihetsdebatterande ungdomar verkar ha ett uppmärksamhetsspann jämförligt med en genomsnittlig fruktfluga så tror jag att så inte kommer bli fallet. Jag kanske skall tillägga att wikipedia, en snabb googling och att läsa vinklade bloggar inte räknas som att läsa in sig och skapa sig en helhetsbild om ämnet så att ingen här blir förvirrad.

r3mpuh
2010-12-06, 21:04
Piratpartiet har tagit ställning för Wikileaks demokratiarbete. Det är bra och det är ett ställningstagande vi inte tänker backa från.
Det finns massor av information som vanliga medborgare bör ha, trots att de som har makten försöker hålla den för sig själv.
Wikileaks återställer balansen en smula.
Men att stödja Wikileaks demokratiarbete är i dag tydligen inget man kan göra utan att själv riskera att hamna i skottlinjen.
Under dagen har Piratpartiets servrar utsatts för DDoS-attacker.
http://www.annatroberg.com/2010/12/06/ddos-attacker-mot-piratpartiets-servrar/

Hmm..

supercharge
2010-12-06, 22:01
Information är värdelöst och dessutom farligt utan kunskap om dess sammanhang. De som skriker mest om transparens i sådana här trådar är de jag minst av allt skulle vilja anförtro information åt då de med säkerhet inte skulle vara klipska nog att förstå den korrekt och dra slutsatser utifrån ett större sammanhang.

Det finns ju en oerhörd skillnad som du inte tycks se. Ta helikopterincidenten där man bara mörkar svineri och slentrianmässigt sätter en hemligstämpel på det för att få ur världen trots att Reuters krävt att få veta vad som hände med dess journalister.

Det är naturligtvis så att man inte kan ha transparens inom allt, med det är knappast något superkänsligt med enorm militärstrategisk påverkan, eller listor på CIA-agenter stationerade utomlands som Wikileaks har läckt. Enligt dig är det tydligen okej att man istället bara kan sopa saker under mattan så länge man hänvisar till rikets säkerhet och helt friskt kan missbruka sin egen ställning precis hur mycket som helst utan konsekvenser.

Du verkar istället ha någon slags narcissistisk idé om att allmänheten är någon obildad fårskock som inte någonstans förstår sitt eget bästa och således ska vallas in i glättiga tv-program och falska uttalanden medan politikerna får sköta sitt helt utan inblandning eller kontroll. Glöm inte med vems mandat politikerna faktiskt verkar och vem de ska stå till svars för.

Mantus
2010-12-06, 22:57
Det finns ju en oerhörd skillnad som du inte tycks se. Ta helikopterincidenten där man bara mörkar svineri och slentrianmässigt sätter en hemligstämpel på det för att få ur världen trots att Reuters krävt att få veta vad som hände med dess journalister.

Det är naturligtvis så att man inte kan ha transparens inom allt, med det är knappast något superkänsligt med enorm militärstrategisk påverkan, eller listor på CIA-agenter stationerade utomlands som Wikileaks har läckt. Enligt dig är det tydligen okej att man istället bara kan sopa saker under mattan så länge man hänvisar till rikets säkerhet och helt friskt kan missbruka sin egen ställning precis hur mycket som helst utan konsekvenser.

Du verkar istället ha någon slags narcissistisk idé om att allmänheten är någon obildad fårskock som inte någonstans förstår sitt eget bästa och således ska vallas in i glättiga tv-program och falska uttalanden medan politikerna får sköta sitt helt utan inblandning eller kontroll. Glöm inte med vems mandat politikerna faktiskt verkar och vem de ska stå till svars för.

Nu misstolkar du nog vad jag har sagt. Jag har skrivit om diplomatiska dokument. Vad gäller de militära hemligheter som läckte ut innan så tar jag inget speciellt ställningstagande till dem i mitt inlägg.
Jag förstår inte hur du läste resten av mitt inlägg men det verkar som om du redan hade din tolkning klar för dig och sket i att ta till dig innebörden i vad jag faktiskt skrev.
Vad gäller den obildade fårskocken så verkar det snarare vara informationsivrarnas argument som allt som oftast verkar kunna reduceras till följande argument: "Politikerna vet inget, folket som valde dem är ju knäppa och vet inget till skillnad från mig som läser bloggar. Den enda som kan rädda Sverige från undergång är jag". Till skillnad från random nittonåring som alltid vet bäst har jag mognat tillräckligt mycket för att inse att jag inte vet i närheten av tillräckligt mycket för att dra korrekta slutsatser utifrån olika diplomatiska dokument.
Vad gäller misstankar om tortyr och krigsförbrytelser så hamnar det självklart i ett annat ljus då det är förbjudet enligt folkrätten och således borde komma till allmän kännedom men nu gällde det såvitt jag förstått andra sorters dokument.

Jens.Andersson
2010-12-06, 23:06
Tycker wikileaks konsekvent varit väldigt ansvarsfulla i vilken information de läckt. Ser inga som helst problem ur en säkerhetssynpunkt än så länge.

Det är vad wikileaks själva säger, vissa journalister och USAs regering säger
något annat. Bl a har det talats om att namn på irakier som bidragit med information
under Irak-kriget har följt med i "Iraq War Logs" och att talibaner skulle kunna
hämnas dessa personer och nu senast att "... uppgifter om undervattenskablar, viktig kommunikation, hamnar, mineraltillgångar och företag av strategisk vikt från länder från A-Ö.

De hundratals beskrivningarna på listan är stundvis vaga och ibland felaktiga, men Wikileaks får ändå kritik för att listan kan utnyttjas av terrorgrupper som vill angripa USA.

- Det den i grund och botten säger till terrorister är att just nu anfaller du högt försvarade mål av relativt lågt värde, vad du kan göra är att attackera högt värderade mål som är relativt svagt försvarade, sade professor Richard Aldrich vid brittiska Warwick University till BBC."

Asdf
2010-12-07, 12:57
Jag förstår inte kritiken. Är det lika fel med uppdrag granskning? Poängen med wikileaks är inte att publicera vad du gör i badrummet eller i sängen. Utan att publicera sådant allmänheten borde veta

I detta fallet handlar det om en nivå där journalistiken inte kunnat nå tidigare, nu är det äntligen möjligt

Nitrometan
2010-12-07, 13:06
Jag förstår inte kritiken. Är det lika fel med uppdrag granskning? Poängen med wikileaks är inte att publicera vad du gör i badrummet eller i sängen. Utan att publicera sådant allmänheten borde veta.
När myndigheterna spanar på medborgarna är det bra för vår säkerhet.

När medborgarna spanar på myndigheterna är det dåligt för vår säkerhet.

Annars brukar man väl säga - "har du inget att dölja så har du inget att dölja".

shut teh face
2010-12-07, 13:50
Nu stryper Mastercard donationer till wikileaks också....
http://www.dn.se/nyheter/varlden/mastercard-stoppar-wikileaks-1.1223167

Fiiifaeeen

Nitrometan
2010-12-07, 13:51
Mastercard stoppar utbetalningar till Wikileaks.

Nyhetssajten Cnet citerar en talesman för Mastercard som uppger att Wikileaks inte längre kan ta emot betalningar via kreditkortsföretaget. Talesmannen Chris Monteiro hänvisar till Mastercards regler:

– Mastercards regler förbjuder att kunder deltar direkt eller indirekt i eller främjar handlingar som är olagliga.

Några specificerade brottsanklagelser har dock ännu inte riktats mot Wikileaks med anledning av de dokument som publicerats. Än mindre har något åtal väckts eller dom fallit. Däremot har amerikanska politiker gjort skarpa uttalanden och även utövat påtryckningar på företag som sålt tjänster till organisationen.

Intressant.

shut teh face
2010-12-07, 13:51
Jag hann före. :D

snej
2010-12-07, 13:54

:hbang:

Nitrometan
2010-12-07, 13:54

Japp. Så går det när man prokrastinerar för mycket. :)

Grattis. Eller nåt. :(

Niklas W
2010-12-07, 13:56
http://i.imgur.com/YxfQP.png

Nu börjar det hända grejer!

Kwon
2010-12-07, 13:59

Shit just got ugly!

Början på IT-kriget :D

Mr.Cosybear
2010-12-07, 14:01

Och nu är även anonops-sidan under attack :)

krilleh
2010-12-07, 14:05
Han har ju inte ens blivit dömd för någonting brottsligt än!!!!

Hur fasiken kan dom då ha argument som: – Mastercards regler förbjuder att kunder deltar direkt eller indirekt i eller främjar handlingar som är olagliga.

Jäkla USA regering som pushar på de stora företagen som självklart viker sig.

Mr.Cosybear
2010-12-07, 14:09
Är det i sverige olagligt att tillgängliggöra material som man får av någon (man har alltså själv inte begått något brott för att inhämta materialet)? Är det någon skillnad om detta är "hemligstämplat" av privatperson eller myndighet?

krilleh
2010-12-07, 14:09
Och nu är även anonops-sidan under attack :)

Detta är ju mer spännande än cata i wow *popcorn*

krilleh
2010-12-07, 14:10
Är det i sverige olagligt att tillgängliggöra material som man får av någon (man har alltså själv inte begått något brott för att inhämta materialet)? Är det någon skillnad om detta är "hemligstämplat" av privatperson eller myndighet?

Vad jag förstått är de ganska oklart när de gäller just detta.

Wikileaks har varit i rättegång MÅNGA gånger men dom har alltid vunnit!

prOtotype
2010-12-07, 14:38
Undrar hur det ser ut om fem, tio, femton år. Om det här är en stor vändpunkt mot öppenhet i media, det tydligaste startskottet på väg in i ett brutalt övervakningssamhälle eller en parentes utan egentlig påverkan.

Mr.Cosybear
2010-12-07, 14:51
Det andra klippet på sidan där Jardenberg snackar lite mer om det här, väldigt intressant.

http://jardenberg.se/b/om-wikileaks-och-hotet-mot-vart-fria-internet/

Chaan
2010-12-07, 14:53
Undrar hur det ser ut om fem, tio, femton år. Om det här är en stor vändpunkt mot öppenhet i media, det tydligaste startskottet på väg in i ett brutalt övervakningssamhälle eller en parentes utan egentlig påverkan.

Öppenhet i media har vi ju inte sett. Massmedia rapporterar bara det nödvändigaste som vanligt, och vinklar det som vanligt. Till exempel skulle en roligare vinkling vara "nu har stackarna USA fått outat vilka danska insulintillverkare dom är beroende av, kanske någon kan hjälpa dom försvarslösa klenisarna nu".

Däremot är ju internet en diversifiering av media.

Brutalt övervakningssamhälle, ja. Det vi sett börja nu är ju en äkta katt och råtta-lek. Lita på att råttorna kommer bli fler. Katterna är redan så brutala som behövs, gissa hur många latinamerikaner CIA dödat genom åren.

A major shitstorm has begun.

Tom Warrior
2010-12-07, 14:59
Men orka.

Han är misstänkt för flera fall av våldtäkt i Sverige.
Och du tror det är legitima, regelrätta anklagelser? Det kan inte bara ett jävligt fantasilöst sätt att fånga honom i en Kafka-process?

Nitrometan
2010-12-07, 15:11
Men orka.

Ett fall av våldtäkt. Ett par fall av sexuellt utnyttjande. Men den första åklagaren la ner åtalet efter en undersökning.

Men en åklagare som är gift med en som har jobbat åt amerikansk underrättelsetjänst tog upp fallet igen och lyckades efter flera månader sy ihop ett åtal.

Nåja. Jag tror inte att det håller för en fällande dom.

Vems liv har han riskerat? Eller pratar du om de som har läckt ut dokumenten till wikileaks?

Crippa90
2010-12-07, 20:03
Vad tjänar man på att döda Assange?

Den här snubben vet antagligen.

bqtIafdoH_g

Trance
2010-12-07, 20:06
Den här snubben vet antagligen.

Va?

supercharge
2010-12-07, 20:12
Mastercard stoppar utbetalningar till Wikileaks.

Som konsumenter borde vi ärligt talat göra något för det här är inte rätt. Det finns ingen dom, det finns inget åtal och ingenting. Det här har ju inte med Assange att göra utan är ju för organisationen Wikileaks, som i grunden inte gjort något fel.

Hur kan ett stort företag helt godtyckligt på order från USA börja stänga organisationers konton utan att folk blir förbannade? Vart är rättssäkerheten?

stolpskott
2010-12-07, 20:20
Funderar seriöst på att försöka dra ihop någon internationell protest m.h.a. Facebook. så här får det fan inte gå till.

Crippa90
2010-12-07, 20:21
Va?

Något motiv borde han antagligen ha om man vill att Assange ska mördas, och det var väl det du efterfrågade? Vad man tjänar på att döda honom?

krilleh
2010-12-07, 20:25
Operationpaybacks nya mål:

aklagare.se

:laugh:

MAXX
2010-12-07, 20:40

haha coolt :D

stolpskott
2010-12-07, 20:49
Joina: http://www.facebook.com/event.php?eid=109141289157565&num_event_invites=0#!/event.php?eid=109141289157565

Jarod
2010-12-07, 21:12
Det kanske har sagts innan men Wikileaks börjar få ordning på sina mirrors.. 355st and counting.

http://mashable.com/2010/12/06/wikileaks-mirrors/

thenut
2010-12-07, 21:23
Som konsumenter borde vi ärligt talat göra något för det här är inte rätt. Det finns ingen dom, det finns inget åtal och ingenting. Det här har ju inte med Assange att göra utan är ju för organisationen Wikileaks, som i grunden inte gjort något fel.

Hur kan ett stort företag helt godtyckligt på order från USA börja stänga organisationers konton utan att folk blir förbannade? Vart är rättssäkerheten?

Gör något då, vem hindrar dig? Klipp dina kreditkort, säg upp PayPal konton helt enkelt.

MAn kan ju även vända på din fråga, får inte ett stort företag sluta samarbeta med en organisation som de vill? Var finns rättssäkerheten?

Vad jag förstått håller amerikanske jurister på att kontrollera om det är olagligt att inneha stulen hemlig information, det är väl detta de skulle kunna gå på WL om i första hand. Om de har något att komma med där, det vetifan dock...

Mr.Cosybear
2010-12-07, 21:38
Det kanske har sagts innan men Wikileaks börjar få ordning på sina mirrors.. 355st and counting.

http://mashable.com/2010/12/06/wikileaks-mirrors/

Wikileaks is currently mirrored on 1005 sites (updated 2010-12-07 20:12 GMT)

http://wikileaks.info/mirrors.html

:)

Jarod
2010-12-07, 21:42
Wikileaks is currently mirrored on 1005 sites (updated 2010-12-07 20:12 GMT)

http://wikileaks.info/mirrors.html

:)

:hbang:

Confidence
2010-12-07, 22:03
Därför att transparens är en oerhört viktig komponent i en demokrati. Det är också viktigt att makthavarna följer lagen och demokratiska beslut. Det har de inte gjort i detta fall. Dessutom är det hyckleri av västerländska politiker att tala om frihet och demokrati samtidigt som de beter sig som en diktatur bakom våra ryggar. Sånna som du är en stor fara för demokratin och sanningen.

“Unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth.”
- Albert Einstein

Crocker
2010-12-07, 22:24
Därför att transparens är en oerhört viktig komponent i en demokrati. Det är också viktigt att makthavarna följer lagen och demokratiska beslut. Det har de inte gjort i detta fall. Dessutom är det hyckleri av västerländska politiker att tala om frihet och demokrati samtidigt som de beter sig som en diktatur bakom våra ryggar. Sånna som du är en stor fara för demokratin och sanningen.

- Albert Einstein
Vad är det för viktig info du behöver?
Då Obama ex. snackar skit om Medvedev?

qwerty1
2010-12-07, 22:25
Sverige är en hemlig medlem av Nato... skrämmande, chockerande. vilka ska avgå?

MAXX
2010-12-07, 22:25
därför att transparens är en oerhört viktig komponent i en demokrati. Det är också viktigt att makthavarna följer lagen och demokratiska beslut. Det har de inte gjort i detta fall. Dessutom är det hyckleri av västerländska politiker att tala om frihet och demokrati samtidigt som de beter sig som en diktatur bakom våra ryggar. Sånna som du är en stor fara för demokratin och sanningen.

“unthinking respect for authority is the greatest enemy of truth.”
- albert einstein

qft

Trance
2010-12-07, 22:27

T.ex.?

- Albert Einstein

"Mindless quoting is the plague of the Internet"
- Trance

Confidence
2010-12-07, 22:46
När myndigheterna spanar på medborgarna är det bra för vår säkerhet.

När medborgarna spanar på myndigheterna är det dåligt för vår säkerhet.

Jag hoppas att du är sarkastisk för annars är det där det rena rama skitsnacket. Allt talar emot det du skriver. Bevakar vi inte makthavarna så blir de korrupta och förtrycker medborgarna.

"When the people fear the government there is tyranny, when the government fears the people there is liberty."
— Thomas Jefferson

stevebc
2010-12-07, 22:48
edit: läste fel

Vems liv har han riskerat? Eller pratar du om de som har läckt ut dokumenten till wikileaks?Jag vet inte specifikt vem som riskerar livet, men risken är att man kan identifiera folk som arbetar för USA i det dolda och attackera dessa, enligt folk som har gått igenom dokumenten.

En annan grej jag ställer mig kritisk till är det här utlämnandet av åsikter värda Se & Hör, Hänt Extra och andra skitblaskor. Vad är syftet? Försvåra för internationell diplomati och USA? På vilket sätt är det intressant att veta att USA ser Sarkozy som en knähund? Det är bara löjligt.

Hur som helst är det trevligt att det finns mirrors. Jag gillar inte tanken på att någon försöker tysta ner sådant här, oavsett vad jag nu tycker om stora delar av informationen i sig.

loolY
2010-12-07, 22:52
Nu kanske du är sarkastisk, men detta kommer väl knappast som en överraskning?
Jag är inte samma person men är inte sarkatisk när jag frågar efter källa, det står inget om det på aftonbladet.

Confidence
2010-12-07, 22:53
Vad är det för viktig info du behöver?
Jag vill ha en verifikation på att makthavarna sköter sitt jobb, att de inte faller för korruption, att de inte bryter mot mänskliga rättigheter, att de inte stoppar pengarna i egen ficka, att de inte går ärenden åt starka ekonomiska intressenter istället för åt demokratin, etc.

Transparens är en naturlig del av demokratin, det är en fara att blint lita på makthavarna.

Exdiaq
2010-12-07, 22:55
Sverige är en hemlig medlem av Nato... skrämmande, chockerande. vilka ska avgå?

Jag trodde alla visste detta redan innan Wikileaks ens existerade? I princip allting är ju anpassat efter NATO-standard inom Försvaret. Från railsen där man fäster rödpunktsikte på AK5 till ordergivning och utseendet på krokarna på en flakväxlare.

Confidence
2010-12-07, 22:57
Jag trodde alla visste detta redan innan Wikileaks ens existerade? I princip allting är ju anpassat efter NATO-standard inom Försvaret. Från railsen där man fäster rödpunktsikte på AK5 till ordergivning och utseendet på krokarna på en flakväxlare.

Visste? Nej du visste inte, du kanske misstänkte eller trodde. Det är roligt att alla helt plötsligt vet saker som de saknat klara bevis för. Mycket skitsnack...

Confidence
2010-12-07, 22:58
T.ex.?
Vad vill du ha exempel på?

Trance
2010-12-07, 23:00
Vad vill du ha exempel på?

Detta:

Det är också viktigt att makthavarna följer lagen och demokratiska beslut. Det har de inte gjort i detta fall.

Confidence
2010-12-07, 23:09
Detta:
De har gått bakom ryggen på riksdagen och medborgarna. De har fattat beslut som enligt lag ska bestämmas av riksdagen. Det framgår i det här programmet.
http://svtplay.se/v/2256485/dokument_inifran/de_hemliga_telegrammen?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2256485/sb,p103467,1,f,-1

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ku-granskar-ambassadovervakning_5720549.svd

Confidence
2010-12-07, 23:16
Detta:

...sen finns det oberäkneligt av andra exempel där makthavare har missbrukat sin makt. Det är därför transparens är så viktigt.

Trance
2010-12-07, 23:19
De har gått bakom ryggen på riksdagen och medborgarna. De har fattat beslut som enligt lag ska bestämmas av riksdagen. Det framgår i det här programmet.
http://svtplay.se/v/2256485/dokument_inifran/de_hemliga_telegrammen?cb,a1364145,1,f,-1/pb,a1364142,1,f,-1/pl,v,,2256485/sb,p103467,1,f,-1

http://www.svd.se/nyheter/inrikes/ku-granskar-ambassadovervakning_5720549.svd

Jag ser inget konkret där.

Confidence
2010-12-07, 23:26
Jag ser inget konkret där.

Ser? Du har inte hunnit kolla på hela programmet vid det här laget eftersom det är närmare 45 minuter långt.

Herr Oberst
2010-12-07, 23:35
Ser? Du har inte hunnit kolla på hela programmet vid det här laget eftersom det är närmare 45 minuter långt.

Programmet sändes i söndags. Trance råkade kanske se det då?

Confidence
2010-12-07, 23:47
Programmet sändes i söndags. Trance råkade kanske se det då?

Då hade han också vetat vad de syftar på alternativt så är han efterbliven.

Trance
2010-12-07, 23:48
Då hade han också vetat vad de syftar på alternativt så är han efterbliven.

Trance is one of the coolest people on Kolozzeum
- Albert Einstein

Confidence
2010-12-08, 00:09
Trance is one of the coolest people on Kolozzeum
- Albert Einstein
Jag kan väl hålla med om att du tillför mycket på det här forumet. :cool:
Men har du sett dokument inifrån så borde du veta vad de syftar på.

Asdf
2010-12-08, 00:12
Jag kan väl hålla med om att du tillför mycket på det här forumet. :cool:
Men har du sett dokument inifrån så borde du veta vad de syftar på.

Hur vet du det om du bara har skrivit 14 inlägg här? Du kanske har varit inne o läst mest iofs

Doctor Snuggles
2010-12-08, 01:10
Hur vet du det om du bara har skrivit 14 inlägg här? Du kanske har varit inne o läst mest iofs

Jag tycker detta inlägg är väldigt givande.

krilleh
2010-12-08, 03:45

*slap*

firarjulen
2010-12-08, 09:09
Om nån snackar en jävla massa skit bakom folks ryggar och en person som hört det berättar det för alla. Är det då den som avslöjar allt som är en idiot?

Nitrometan
2010-12-08, 09:14
Om nån snackar en jävla massa skit bakom folks ryggar och en person som hört det berättar det för alla. Är det då den som avslöjar allt som är en idiot?
Ja. "Shoot the messenger"

;)

Nitrometan
2010-12-08, 09:19
Jag vet inte specifikt vem som riskerar livet, men risken är att man kan identifiera folk som arbetar för USA i det dolda och attackera dessa, enligt folk som har gått igenom dokumenten.
Det finns amerikaner som har påstått det men inte lyckats peka ut nåt fall.

Däremot så avslöjades namnet på en CIA-agent av republikanska senatorer under valkampanjen. Det riskerade hennes liv och hennes kontakter. Men där blev ingen åtalad, fast det är ett brott i USA att avslöja identiteten på "hemliga statstjänstemän".

firarjulen
2010-12-08, 09:22
Ja. "Shoot the messenger"

;)

Fan vad gött. Då kanske man kan vara otrogen mot sin tjej också. Kommer det fram är det ju bara att hoppa på den som avslöjade det så är saken biff.

"Försvårande av relation"

Nitrometan
2010-12-08, 09:55
Fan vad gött. Då kanske man kan vara otrogen mot sin tjej också. Kommer det fram är det ju bara att hoppa på den som avslöjade det så är saken biff.
Om du har bestämt att det är hemligstämplat så får ingen avslöja det. Ju! *flex*

Man får ju tänka "förhållandets säkerhet".

firarjulen
2010-12-08, 10:08
Om du har bestämt att det är hemligstämplat så får ingen avslöja det. Ju! *flex*

Man får ju tänka "förhållandets säkerhet".

Haha..

On a more serious note..

Finner det faktiskt ganska skrämmande att den logiken känns rimlig för många människor..

Nitrometan
2010-12-08, 10:38
Assange är inte amerikansk medborgare. Han befann sig inte USA. Dokumenten är inte säkerhetsklassade nån annanstans än i USA. Han fick dem från en person som arbetar i Pentagon.

Undrar om han kommer att utlämnas från Sverige till USA.

Från en läcka ur förundersökningen om våldtäkten:
"Vad som läckt från polisutredningen tyder på att misstankarna gäller att Assange inte respekterat villkor som två kvinnor ställt för att ha samlag med honom; sexuellt umgänge med honom var de i och för sig fullt införstådda med."

Nitrometan
2010-12-08, 12:59
En liten granskning eller observation om en våldtäkt med kända inblandade.

http://www.samtycke.nu/2010/09/fallet-assange-uppgifter-raderas-om-och-om-igen/

Intressant.

Dexterity
2010-12-08, 13:08
Nu verkar det som om Anonymous tagit ner Mastercards hemsida.

Confidence
2010-12-08, 13:09
Assange är inte amerikansk medborgare. Han befann sig inte USA. Dokumenten är inte säkerhetsklassade nån annanstans än i USA. Han fick dem från en person som arbetar i Pentagon.

Undrar om han kommer att utlämnas från Sverige till USA.
Ja, det är ju skandal om han lämnas ut för ett brott som han inte begått.

Nitrometan
2010-12-08, 13:10
Ja, det är ju skandal om han lämnas ut för ett brott som han inte begått.
Nu finns det inte nåt åtal eller en åtalspunkt mot honom än i USA. Så vi vet ju inte vad som kommer att hända med det.

shut teh face
2010-12-08, 13:14
Undrar om polisen tagit med dessa saker i utredningen eller om det bara finns på nätet.

Nitrometan
2010-12-08, 13:23
Undrar om polisen tagit med dessa saker i utredningen eller om det bara finns på nätet.

Man får åtminstone hoppas att hans advokat tar upp det i rättegången.

Han bodde i över en vecka hos en av tjejerna.

Mantus
2010-12-08, 13:29
En liten granskning eller observation om en våldtäkt med kända inblandade.

Intressant.

Bara väntade på att den här skulle komma upp här efter att jag sett piratpartister länka till blogginlägget till höger och vänster på facebook. Tvivelaktig kvalitét, inte ett dugg intressant om man inte redan valt sida då. Då är det bara ännu ett tecken på vilket martyrskap man lider som sk "frihetsivrare".

Nitrometan
2010-12-08, 13:41
Jag vet inget om fallet.

Tycker bara att det är konstigt att det krävs tre beslut från åklagare (dessutom en ganska lång förundersökning av Marianne Ny) innan de kunde häkta Assange.

Sen nekar hon till hans erbjudande om förhör på ambassad eller via videolänk.

Först vill en jouråklagare häkta honom. Dessutom talar hon om vem den misstänkte är.

Dagen efter hävs häktningen av ordinarie åklagare som anser att bevisningen inte räcker.

Sen tar Marianne Ny upp det igen.

Det hela började väl med att AA frågade polisen om man kunde tvinga en person att undersöka sig för sjukdomar eftersom han inte hade använt kondom vid alla deras samlag (bara i början av den korta relationen)?
Då valde polisen att kontakta jouråklagaren för att kolla om det kunde vara aktuellt med ett åtal.

Innan den tre månader långa förundersökningen blev klar så fanns JA i Stockholm och frågade polisen flera gånger om han var anhållen eller på något sätt kunde bistå i utredningen. Han fick inget svar.

Men sen, när han hade lämnat landet (han fick avslag på sin ansökan om permanent uppehållstillstånd), då var det intressant att häkta honom.

shut teh face
2010-12-08, 14:39
Mastercard sänkta, SvS kunder kan ej använda mastercard. :D

krilleh
2010-12-08, 15:08
Mastercard sänkta, SvS kunder kan ej använda mastercard. :D

Deras aktie går ner....

Detta är bland det mäktigaste jag varit med om! Sitter själv i deras IRC channel och bevittnar allt! Imorse hade dom 800 i kanalen. Nu ligger den siffran på 1800!!!

Över 1000 LOICs atm! Attacken mot den första banken var på ca 400!

PowPow
2010-12-08, 15:11
lol @ mastercard..

Var läser ni detta förresten?

tomccc
2010-12-08, 15:17
Deras aktie går ner....

Detta är bland det mäktigaste jag varit med om! Sitter själv i deras IRC channel och bevittnar allt! Imorse hade dom 800 i kanalen. Nu ligger den siffran på 1800!!!

NYSE har inte öppnat än, de öppnar 15:30?

Trance
2010-12-08, 15:32
Deras aktie går ner....

Det roligaste vore i och för sig om Mastercard bestämde sig att anmäla de som attackerar. En DOS är vad jag vet olagligt i de flesta länder.

Herr Oberst
2010-12-08, 15:32
Jag hoppas att du är sarkastisk för annars är det där det rena rama skitsnacket. Allt talar emot det du skriver. Bevakar vi inte makthavarna så blir de korrupta och förtrycker medborgarna.

"When the people fear the government there is tyranny, when the government fears the people there is liberty."
— Thomas Jefferson

Assange är minst sagt en av makthavarna, men hur öppen är han med sina förehavanden? Hur stor är risken att Assange drabbas av fullständig hybris, jag menar wikileaks är ju trots allt fruktansvärt toppstyrt och inte en jävel vet vem som är andranamnet inom denna hemlighetsfulla organisation.

Wikil 4 king och allt dom säger en teh true. Assanjge är sanningens allfader.

r3mpuh
2010-12-08, 16:24
Tihi vad roliga alla är. :)

Doctor Snuggles
2010-12-08, 16:32
Det roligaste vore i och för sig om Mastercard bestämde sig att anmäla de som attackerar. En DOS är vad jag vet olagligt i de flesta länder.

Scab!

cero
2010-12-08, 17:53
Random fråga: Om wikileaks får information där de vet vem avsändaren är, varför tar de då bort det?

Jarod
2010-12-08, 18:54
Fallet Assange: Uppgifter raderas om och om igen

r3mpuh
2010-12-08, 18:58
Det är tur att Piratpartiet finns.

Trance
2010-12-08, 19:01
Scab!

Jag tycker bara det är lite töntigt det de håller på med på samma sätt som jag tycker det är töntigt när vänsteraktivister kastar sten genom McDonalds rutor.

Osten80
2010-12-08, 19:02

Om det där visar sig stämma är det ytterst grisigt.

Sniggel
2010-12-08, 19:04
Om det där visar sig stämma är det ytterst grisigt.

Anna Ardins yttranden fanns sparade på googles cache senast jag kollade.

edit: ah, infon har försvunnit nu.

young_george
2010-12-08, 19:16
Anna Ardins yttranden fanns sparade på googles cache senast jag kollade.

edit: ah, infon har försvunnit nu.

http://www.samtycke.nu/doc/AnnaArdin_cache19aug.htm

Där är en sparad kopia av cachen iaf

Doctor Snuggles
2010-12-08, 19:17
Jag tycker bara det är lite töntigt det de håller på med på samma sätt som jag tycker det är töntigt när vänsteraktivister kastar sten genom McDonalds rutor.

Det balanserar nog lite på gränsen mellan aktivism och pöbelaktigt tonårsuppror. Utvecklingen är däremot intressant, och hur "internet" kan reagera på upplevda orättvisor. Jag tror det kan vara nyttigt för olika regeringar att få en kalldusch om hur världen faktiskt har förändrats, oavsätt om just denna reaktion är motiverad eller inte.

Doctor Snuggles
2010-12-08, 19:45
Nu har tydligen 4chan börjat spammas så antalet sidor som kommer gå ner kommer nog snart att öka.

http://images1.memegenerator.net/ImageMacro/4137156/Im-100-behing-everything-the-hackers-are-doing-in-support-of-Wikileaks-Julian-Assange-deserves-a-med.jpg

Trance
2010-12-08, 19:54
Nu har tydligen 4chan börjat spammas så antalet sidor som kommer gå ner kommer nog snart att öka.

Vad?

Doctor Snuggles
2010-12-08, 20:02
Vad?

Vad vad? Ryktas om en attack mot Visa kl 23.

Exdiaq
2010-12-08, 21:42
Visste? Nej du visste inte, du kanske misstänkte eller trodde. Det är roligt att alla helt plötsligt vet saker som de saknat klara bevis för. Mycket skitsnack...

Skämtar du med mig?! Läs på lite svensk militärhistoria ffs så får du reda på att Sverige sedan början av Kalla Kriget, under socialdemokratiskt styre, hade en "livlina" i form av NATO. Dessutom är i princip allting i Försvarsmakten anpassat efter NATO-standard som jag nämnde innan. Så under decennier det har varit hur uppenbart som helst att Sverige ligger med NATO, väldigt mycket dessutom.

krilleh
2010-12-08, 21:48
Vad vad? Ryktas om en attack mot Visa kl 23.

Jajamen! Håll i hatten!

Verkat ändra tiden. Om 10 min smäller det!

Herr Oberst
2010-12-08, 21:50
Jaaa hoppas Visa ryker åt helvete. Då kan inte jag plocka ut mina pengar... FAAAN va bra lixom :smash:

krilleh
2010-12-08, 21:51
Jaaa hoppas Visa ryker åt helvete. Då kan inte jag plocka ut mina pengar... FAAAN va bra lixom :smash:

Du verkar inte förstå så mycket Herr Oberst. Det är hemsidan som ska attackeras. Man kan fortfarande handla/ta ut pengar med kortet..

Samma sak med mastercard!

Herr Oberst
2010-12-08, 21:52
Skämtar du med mig?! Läs på lite svensk militärhistoria ffs så får du reda på att Sverige sedan början av Kalla Kriget, under socialdemokratiskt styre, hade en "livlina" i form av NATO. Dessutom är i princip allting i Försvarsmakten anpassat efter NATO-standard som jag nämnde innan. Så under decennier det har varit hur uppenbart som helst att Sverige ligger med NATO, väldigt mycket dessutom.

Taskigt av dig att sno Confidence foliehatt

Herr Oberst
2010-12-08, 21:54
Du verkar inte förstå så mycket Herr Oberst. Det är hemsidan som ska attackeras. Man kan fortfarande handla/ta ut pengar med kortet..

Samma sak med mastercard!

Aha, men då är ju plötsligt attacken helt logisk ju *rolleyes*

krilleh
2010-12-08, 21:55
Aha, men då är ju plötsligt attacken helt logisk ju *rolleyes*

suck....

Dom attackeras för att visa att vi inte gillar det dom håller på med. Samt att kunderna kommer ha problem att ha kontakt med bankerna om frågor osv. Alla måste ringa in och de blir totalt kaos. Finns fler anledningar också.

Kaoset är enligt mig bra. Bara kunderna får ut sina pengar/kan betala så tycker jag det är ok med dessa attacker.

Herr Oberst
2010-12-08, 21:56
Visa visa att vi ska göra kaoz på dom
Alla dom ska dö

krilleh
2010-12-08, 21:57
Visa visa att vi ska göra kaoz på dom
Alla dom ska dö

Gå och lägg dig unge!

krilleh
2010-12-08, 22:02
http://www.visa.com/

REDAN NERE!

hahaha

Exdiaq
2010-12-08, 22:04
Taskigt av dig att sno Confidence foliehatt

Det har inte något med foliehattar att göra från mitt håll. Det är fakta, som du borde ta och läsa på innan du bashar mig.

Länk (http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_utrikes-_och_säkerhetspolitik_under_kalla_kriget)

Trance
2010-12-08, 22:06
http://www.visa.com/

REDAN NERE!

hahaha

Uhm, wow?

Control_61
2010-12-08, 22:06
Jag har väldigt svårt för Assange/Wikileaks, samt övriga som tror de behöver befria människor och visa "sanningen".

Sen stör jag mig ännu mer på alla tidningar som publicerar dokument som inte gör någon som helst nytta? Det enda wikileaks har gjort är ju att ha skadat länders relationer och enskilda personer.

Att tidningar publicerar fakta som är riktad mot något speciellt problem är en sak, men att man plockar fram det som skapar mest uppståndelse ser jag ingen poäng i.

thenut
2010-12-08, 22:08
Gå och lägg dig unge!

Allvarligt. Du sitter och njuter åt dessa barnsliga attacker, och kallar någon annan unge?

Det är ren sandlåde-mentalitet på det som pågår just nu, och det är skrämmande and det finns så mycket idioter runt om i världen. Jag kan förstå att man inte tycker om det som sker, även om jag personligen inte kunde bry mig mindre, men att fjanta runt och attackera hemsidor är inte rätt sätt att protestera på.

krilleh
2010-12-08, 22:09
Jag har väldigt svårt för Assange/Wikileaks, samt övriga som tror de behöver befria människor och visa "sanningen".

Sen stör jag mig ännu mer på alla tidningar som publicerar dokument som inte gör någon som helst nytta? Det enda wikileaks har gjort är ju att ha skadat länders relationer och enskilda personer.

Att tidningar publicerar fakta som är riktad mot något speciellt problem är en sak, men att man plockar fram det som skapar mest uppståndelse ser jag ingen poäng i.

Om du tycker diktaturen USA är en bra sak och att de kommer (om dom inte redan gjort det) ta över Världen så shoot.

För det är precis det vi har sett nu. När USA får panik kommer den riktiga sidan fram. Nämligen att dom är en diktatur och skiter i allt och alla! Dödar tusentals människor för att ta fast dessa "terrorister" när de snarare är de själva som är terroristerna.

Det ser man ju tydligt. De har gått ut med att mörda Assange. Och han har inte ens blivit åtalad för något än.

USA säger också att han är en landsförrädare när han inte ens kommer från USA. Bara för de är hemlighetsstämplat i USA så behöver det inte betyda att alla ska följa deras svans och gå med på allt.

Mr.Cosybear
2010-12-08, 22:10

Man kan ju inte säga annat än +1 på detta tycker jag.

krilleh
2010-12-08, 22:11
Allvarligt. Du sitter och njuter åt dessa barnsliga attacker, och kallar någon annan unge?

Det är ren sandlåde-mentalitet på det som pågår just nu, och det är skrämmande and det finns så mycket idioter runt om i världen. Jag kan förstå att man inte tycker om det som sker, även om jag personligen inte kunde bry mig mindre, men att fjanta runt och attackera hemsidor är inte rätt sätt att protestera på.

Det är verkligen inte barnsliga attacker. Detta är FOLKET som visar att vi håller inte med om vad USA sysslar med. Payback time finally! (utan nå blod på gatorna, kan de bli bättre?)

Sen om du tycker att det inte är rätt sätt är då din inställning. Många tycker att detta är rättvist!

ekmanc
2010-12-08, 22:12
Detta är julafton för piratpartisterna ;) våt dröm i kubik...

Control_61
2010-12-08, 22:13
Om du tycker diktaturen USA är en bra sak och att de kommer (om dom inte redan gjort det) ta över Världen så shoot.

För det är precis det vi har sett nu. När USA får panik kommer den riktiga sidan fram. Nämligen att dom är en diktatur och skiter i allt och alla! Dödar tusentals människor för att ta fast dessa "terrorister" när de snarare är de själva som är terroristerna.

Det ser man ju tydligt. De har gått ut med att mörda Assange. Och han har inte ens blivit åtalad för något än.

USA säger också att han är en landsförrädare när han inte ens kommer från USA. Bara för de är hemlighetsstämplat i USA så behöver det inte betyda att alla ska följa deras svans och gå med på allt.

Utan att övertänka för att låta politiskt korrekt svarar jag följande:
USA är ett skumt land, men jag delar betydligt mer värderingar med dem än regimländerna österut.

Sen vill jag såklart inte att USA tar över världen... Eller massmördar..

ekmanc
2010-12-08, 22:13
Det är verkligen inte barnsliga attacker. Detta är FOLKET som visar att vi håller inte med om vad USA sysslar med. Payback time finally! (utan nå blod på gatorna, kan de bli bättre?)

Om du nu inte gillar USA tror du att du kommer gilla vad som kommer efter? hade det varit bättre eller sämre om Kina var världens militära stormakt? eller Ryssland? eller ja fan vem som helst?

thenut
2010-12-08, 22:14

Vill gärna se källan på det officiella uttalandet att USA ska mörda Assange...

Trance
2010-12-08, 22:14

Det är ingen diktatur. Jag tror du behöver lära dig språket bättre om du inte ens vet vad en diktatur är.

Sen om du tycker att det inte är rätt sätt är då din inställning. Många tycker att detta är rättvist!

Nej, det är barnsliga attacker som kommer att fortgå i några dagar innan man hittar ett nytt mål.

krilleh
2010-12-08, 22:15
Utan att övertänka för att låta politiskt korrekt svarar jag följande:
USA är ett skumt land, men jag delar betydligt mer värderingar med dem än regimländerna österut.

Sen vill jag såklart inte att USA tar över världen och mördar tusentals personer....

Regimländerna i österut är en annan femma. Min poäng är att jag hoppas USAs regering reagerar på detta och tar sig i kragen. What goes around comes around.

Allt kommer fram tillslut. Det är inte wikileaks som har gjort något fel. Det är USA som gjort allt detta i skymundan. Nu får de ta konsekvenserna helt enkelt.

thenut
2010-12-08, 22:17

FOLKET? Det tolkar jag som att ni har en majoritet av (världens?) befolkning i ert lilla irc-chat (jag tolkar det som att du är med där, har jag fel så... jaja)

Eller är det en hög med internet-krigare med för mycket fritid?

krilleh
2010-12-08, 22:18
Vill gärna se källan på det officiella uttalandet att USA ska mörda Assange...

Det var ifs en polikter i Kanada som sade detta. Men många politiker i USA har terroriststämplat Assange. Han är högre upp än Usama bin ladin just nu.

Tänk nu tillbaka ett steg.

Han har inte ens blivit åtalad för ett brott än (ja förutom "våldtäkten"). USA kommer göra ALLT för att inte sanningen ska komma fram. Vad de egentligen har sysslat med under alla dessa år. Filmen på när de skjuter ner civila i Iraq är en grej. Tycker du detta var rätt? Var det inte bra att den filmen kom ut till allmänheten?

krilleh
2010-12-08, 22:20
Det är ingen diktatur. Jag tror du behöver lära dig språket bättre om du inte ens vet vad en diktatur är.

Nej, det är barnsliga attacker som kommer att fortgå i några dagar innan man hittar ett nytt mål.

Vad menar du med barnsliga? Folket vill visa sin ilska och detta är ett utmärkt sätt utan att någon blir skadad fysiskt(som alla andra krig). Nu är det ett cyberkrig!

krilleh
2010-12-08, 22:21
FOLKET? Det tolkar jag som att ni har en majoritet av (världens?) befolkning i ert lilla irc-chat (jag tolkar det som att du är med där, har jag fel så... jaja)

Eller är det en hög med internet-krigare med för mycket fritid?

Folket menar jag alla möjliga. Nu pratar jag inte om just attackerna utan de som stöder wikileaks i grund och botten. De som attackerar visar nu detta på sitt sätt!

Trance
2010-12-08, 22:24
Det var ifs en polikter i Kanada som sade detta. Men många politiker i USA har terroriststämplat Assange. Han är högre upp än Usama bin ladin just nu.

Vilken politiker i Kanada?

Tänk nu tillbaka ett steg.

Han har inte ens blivit åtalad för ett brott än (ja förutom "våldtäkten"). USA kommer göra ALLT för att inte sanningen ska komma fram. Vad de egentligen har sysslat med under alla dessa år. Filmen på när de skjuter ner civila i Iraq är en grej. Tycker du detta var rätt? Var det inte bra att den filmen kom ut till allmänheten?

Beskriv vad som hände i den filmen. Länka inte till den då jag sett den många gånger och läst analyser. Jag vill veta vad du anser om den.

Vad menar du med barnsliga? Folket vill visa sin ilska och detta är ett utmärkt sätt utan att någon blir skadad fysiskt(som alla andra krig). Nu är det ett cyberkrig!

Äh, ni är astöntiga. Ni står upp för en liten sak i ett par dagar men om det skulle ske under längre så skulle polisen bli inblandad och då är inte det lilla programmet lika roligt längre.

Få av er har ens en aning om vad som wikileaks läcker eller vad det betyder utan ni hetsar bara varandra med konspirationsteorier och korkade kommentarer som att "USA är en diktatur lol"

Jens.Andersson
2010-12-08, 22:26
Vad menar du med barnsliga?

Nu är det ett cyberkrig!

Pew pew.

krilleh
2010-12-08, 22:27
Om ni inte förstår hur många det är som är bakom Assange så kan ni börja twittra. 90% av de inläggen som handlar om Wikileaks och Assange är "folket" som jag kallar dom och stöder Wikileaks!

krilleh
2010-12-08, 22:31
Vilken politiker i Kanada?

Beskriv vad som hände i den filmen. Länka inte till den då jag sett den många gånger och läst analyser. Jag vill veta vad du anser om den.

Äh, ni är astöntiga. Ni står upp för en liten sak i ett par dagar men om det skulle ske under längre så skulle polisen bli inblandad och då är inte det lilla programmet lika roligt längre.

Få av er har ens en aning om vad som wikileaks läcker eller vad det betyder utan ni hetsar bara varandra med konspirationsteorier och korkade kommentarer som att "USA är en diktatur lol"

Kul att du säger "ni". Jag håller inte på med sådant. Dock följer jag med i deras kanal då detta är intressant enligt mig. De som gör detta vet att de finns risker att åka dit. Så dom är snarare modiga än andra som inte gör ett skit.

Nu låter de väl som att jag säger emot mig själv då jag inte heller gör ett skit men det är bara för att jag inte vet ett smack om hur de där fungerar.

Angående politikern i Kanada så får du söka upp de själv på Google. Vet ej namnet.

Angående filmen så är de väl ganska självklart vad som händer. Även barn skjuts ner. Hur kan du försvara ett sådant land?

Mr.Cosybear
2010-12-08, 22:31
Om ni inte förstår hur många det är som är bakom Assange så kan ni börja twittra. 90% av de inläggen som handlar om Wikileaks och Assange är "folket" som jag kallar dom och stöder Wikileaks!

Det säger lika mycket som alla som säger att de vill värna om miljön och fortsätter sin vardag som vanligt...

krilleh
2010-12-08, 22:32
Pew pew.

De får låta hur töntigt som helst. Men det är ett gott syfte bakom dessa attacker.

ekmanc
2010-12-08, 22:33
Angående filmen så är de väl ganska självklart vad som händer. Även barn skjuts ner. Hur kan du försvara ett sådant land?

Skulle vilja se det land på denna planet som inte har gjort liknande grejer i krig.

krilleh
2010-12-08, 22:34
Det säger lika mycket som alla som säger att de vill värna om miljön och fortsätter sin vardag som vanligt...

Ja men läs runt då på olika hemsidor. Finns hur mycket bloggar, artiklar som helst om detta. Många kända personer har även skrivit under en lista angående att Julian bör få komma tillbaka till Australien. Så det är inte bara random personer. Men få vågar också säga rakt ut vad de tycker..(högt uppsatta)

Doctor Snuggles
2010-12-08, 22:35

Jag tror knappast detta är representativt för alla de "hacktivister" som lett själva rörelsen. I det första taget så speglade man sajten, vilket egentligen var den huvudsakliga poängen - se till att informationen fanns tillgänglig och inte blev nedtystad. Visst finns det säkert många som gillar att hoppa på anarkist-tåget av fel anledning, men samtidigt är det lite väl enkelt för USA att ropa bu, och få stora företag att göra som dem vill, oavsett om de har rätt eller fel. Det återstår att se om anonymous kan hålla sin ADHD i schack och faktiskt lyckas göra någon slags poäng.

krilleh
2010-12-08, 22:35
Skulle vilja se det land på denna planet som inte har gjort liknande grejer i krig.

De senaste 10 åren? Ja de finns nog en del.

Fortfarande en gåta för mig hur du/ni kan försvara kriget i Iraq.

ekmanc
2010-12-08, 22:37
De senaste 10 åren? Ja de finns nog en del.

Fortfarande en gåta för mig hur du/ni kan försvara kriget i Iraq.

Vem har försvarat kriget i Irak? Du får nog sluta se allting i svartvitt min vän.

Jag tycker mig ha hört om svenska soldater som betett sig djävligt illa i Afghanistan rätt nyligen också? krig lockar fram de sämsta sidorna ur många människor, det gäller inte enbart amerikaner.

krilleh
2010-12-08, 22:37
Det återstår att se om anonymous kan hålla sin ADHD i schack och faktiskt lyckas göra någon slags poäng.

Ja det blir väldigt intressant! Som de ser ut nu så tror jag det. Idag ökade antalet personer i kanalen från 1000 till 3000 st. Så fler och fler vill va med i detta.

Btw; 3500 nu

Trance
2010-12-08, 22:38
Angående politikern i Kanada så får du söka upp de själv på Google. Vet ej namnet.

Detta visar hur underbart insatt du är i ämnet.

Du menar de barnen som sitter i en skåpbil i ett krigsområde under en pågående strid? Du menar den skåpbilen som blir beskjuten av ett "gunship" som är hyfsat långt ifrån. Ja, det är dåligt av USA att inte deras soldater har röntgensyn.

Det finns saker att kritisera men inte helt oväntat så har du inte en aning om det för du gillar förmodligen att läsa motsvarigheten till Aftonbladet-rubriker på bloggar och konspirationsforum.

Herr Oberst
2010-12-08, 22:40
Det har inte något med foliehattar att göra från mitt håll. Det är fakta, som du borde ta och läsa på innan du bashar mig.

Länk (http://sv.wikipedia.org/wiki/Sveriges_utrikes-_och_säkerhetspolitik_under_kalla_kriget)

Oj förlåt. Det var inte menat så.
Du tog inte hans hatt. Snarare så att du slog den av honom. Krilleh plockade dock upp den snabbt igen

USA har gått ut med att mörda Assange.
Det var ifs en polikter i Kanada som sade detta

USA säger också att han är en landsförrädare när han inte ens kommer från USA.

Detta är FOLKET som visar att vi håller inte med om vad USA sysslar med

Nu är det ett cyberkrig!

What goes around comes around.

Ja verkligen. Och den som kommer lida av det mest av alla är nog Assange själv. Han vinner inte direkt några sympatipoäng hos "folket"

krilleh
2010-12-08, 22:40

Och även om andra länder gjort liknande, ska det då va rätt att USA också gör det? Landet som också har mest makt i världen. Det ger ju ut rätt signaler...

Förstår inte ditt argument där.

Exdiaq
2010-12-08, 22:41
Oj förlåt. Det var inte menat så.
Du tog inte hans hatt. Snarare så att du slog den av honom. Krilleh plockade dock upp den snabbt igen.

Taget!

Herr Oberst
2010-12-08, 22:41
Förstår inte ditt argument där.

Du förstår inga argument alls. Ja bortsett från argumentet att USA är bajs och därmed basta

krilleh
2010-12-08, 22:42
Detta visar hur underbart insatt du är i ämnet.

Vad pratar du om? Jag har glömt bort namnen ok? Har läst massvis med artiklar om detta senaste dagarna. Jag kommer inte ihåg alla namnen.

Detta bevisar snarare att DU inte har nå koll alls vad som händer. Trodde alla hade hört att en politiker i Kanada tycker att Assange ska mördas. Det har varit en stor nyhet senaste dagarna.

krilleh
2010-12-08, 22:43
Du förstår inga argument alls. Ja bortsett från argumentet att USA är bajs och därmed basta

Har du inte gått och lagt dig än?

krilleh
2010-12-08, 22:45
Ja verkligen. Och den som kommer lida av det mest av alla är nog Assange själv. Han vinner inte direkt några sympatipoäng hos "folket"

Han gör världen en tjänst. Detta kommer du förstå den dagen du fyller 18 år! Så ta det lugnt nu, det är ett bra tag kvar.

Trance
2010-12-08, 22:47
Vad pratar du om? Jag har glömt bort namnen ok? Har läst massvis med artiklar om detta senaste dagarna. Jag kommer inte ihåg alla namnen.

Detta bevisar snarare att DU inte har nå koll alls vad som händer. Trodde alla hade hört att en politiker i Kanada tycker att Assange ska mördas. Det har varit en stor nyhet senaste dagarna.

http://en.wikipedia.org/wiki/Tom_Flanagan_(political_scientist)

ekmanc
2010-12-08, 22:47
Precis du verkar ha bestämt dig för att USA är värdelösa och så är det bara...

Sen att alla andra är lika illa eller värre kanske inte spelar någon roll?

krilleh
2010-12-08, 22:53
Assange gör bara jobbet som alla journalister borde göra. Men visst. Om ni istället vill läsa om prinsessan Victoria i aftonbladet istället så fortsätt så!

krilleh
2010-12-08, 22:54
http://en.wikipedia.org/wiki/Tom_Flanagan_(political_scientist)

Och vad hade han sagt till media? Fick du fram det med?

krilleh
2010-12-08, 22:57
Vem har försvarat kriget i Irak? Du får nog sluta se allting i svartvitt min vän.

Jag tycker mig ha hört om svenska soldater som betett sig djävligt illa i Afghanistan rätt nyligen också? krig lockar fram de sämsta sidorna ur många människor, det gäller inte enbart amerikaner.

Men vilka var de som startade kriget? Jo just det. USA!

Sluta försvara detta kriget, det är absurt.

Trance
2010-12-08, 22:59
Assange gör bara jobbet som alla journalister borde göra. Men visst. Om ni istället vill läsa om prinsessan Victoria i aftonbladet istället så fortsätt så!

Wikileaks har varit med ett tag. Hur mycket har du läst där?

Och vad hade han sagt till media? Fick du fram det med?

Ja. Tycker du kanadensisk politiker är en bra beskrivning?

ekmanc
2010-12-08, 23:01
Men vilka var de som startade kriget? Jo just det. USA!

Sluta försvara detta kriget, det är absurt.

Det är återigen ingen här som försvarar kriget?

Herr Oberst
2010-12-08, 23:02

Ironi i skriftform har alltid varit svårt och trollandet på nätet blir allt bättre maskerat må jag säga. Du spelar dina kort väl Krilleh.
Denna tråden påminner allt mer om den där som handlar om hur man lirade ett sschhysst backslick

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4696501&postcount=124

Herr Oberst
2010-12-08, 23:03
Det är återigen ingen här som försvarar kriget?

Jag har i och för sig inte yttrat min åsikt om den frågan tidigare. Men jag stödjer kriget mot terrorismen.

krilleh
2010-12-08, 23:03
Wikileaks har varit med ett tag. Hur mycket har du läst där?

Ja. Tycker du kanadensisk politiker är en bra beskrivning?

Varför är det relevant? Jag har inte tiden att läsa igenom 250 000 dokument. Därför läser jag de mest relevant som de skrivs artiklar om.

Artikeln jag läste så stod det iaf att det var en politiker från Canada som tycker att Assange ska mördas.

krilleh
2010-12-08, 23:07
Jag har i och för sig inte yttrat min åsikt om den frågan tidigare. Men jag stödjer kriget mot terrorismen.

Hur mycket vet du om vad som egentligen händer i dessa krig? Från vinklad media?

Youtubeklipp varför Wikileaks behövs:

http://www.youtube.com/watch?v=bVGqE726OAo

krilleh
2010-12-08, 23:08
Ironi i skriftform har alltid varit svårt och trollandet på nätet blir allt bättre maskerat må jag säga. Du spelar dina kort väl Krilleh.
Denna tråden påminner allt mer om den där som handlar om hur man lirade ett sschhysst backslick

http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=4696501&postcount=124

Spelar mina kort väl? Jag skriver mina åsikter om Wikileaks.

Hur fan kan du jämföra detta med tråden om backslick?

Hur gammal är du egentligen?

Herr Oberst
2010-12-08, 23:10
Hur mycket vet du om vad som egentligen händer i dessa krig? Från vinklad media?

I det stora hela så vet jag nog oerhört lite. Och naturligtvis vet jag långt mindre än du

*edit* Jag är 13. Varför det är mer relevant än dina kunskaper om wikileaks som trance pressar dig på förstår jag däremot inte

Asdf
2010-12-08, 23:10
Det Julian Assange har iscensatt är enormt, jag är imponerad. Jag älskar att se reaktionerna världen över

Exdiaq
2010-12-08, 23:21
Varför är det relevant? Jag har inte tiden att läsa igenom 250 000 dokument. Därför läser jag de mest relevant som de skrivs artiklar om.

Artikeln jag läste så stod det iaf att det var en politiker från Canada som tycker att Assange ska mördas.

Youtubeklipp varför Wikileaks behövs:

http://www.youtube.com/watch?v=bVGqE726OAo

Så du klagar på "vinklad media" men sen väljer du bara att läsa de dokument som dessa rapporterar om?

Newsflash: Det finns ingen objektiv sanning i världen, bara subjektiva tolkningar.

krilleh
2010-12-08, 23:25
I det stora hela så vet jag nog oerhört lite. Och naturligtvis vet jag långt mindre än du

*edit* Jag är 13. Varför det är mer relevant än dina kunskaper om wikileaks som trance pressar dig på förstår jag däremot inte

För att du har ingen aning om vad du pratar om. Och det stör mig. Du är en typisk snubbe som "följer med strömmen" när du ser att många som svarar mig inte håller med och börjar prata om foliehattar och vad vet jag. Istället för att motargumentera mig så kommer du med massa bs!

Men med din ålder så förstår jag det så ta inte åt dig.(om du nu är 13. Anar ironin :D Du beter dig som ett barn iaf).

Jag skriver ut mina åsikter och står för dom oavsett hur många som inte håller med.

Detta fenomen är ganska vanligt på kolo. När man ser att en kille börjar bli pressad så hakar fler på, som inte har en aning om debatten i sig.

krilleh
2010-12-08, 23:26
Så du klagar på "vinklad media" men sen väljer du bara att läsa de dokument som dessa rapporterar om?

Newsflash: Det finns ingen objektiv sanning i världen, bara subjektiva tolkningar.

Jag läser artiklarna och sedan söker upp källan. Istället för att läsa igenom hundratusentals dokument.

Herr Oberst
2010-12-08, 23:32
Istället för att motargumentera mig så kommer du med massa bs!

Men du, hur ska man kunna svara på argument som inte finns? Det räcker inte att häva ur sig att USA är skit och wikileaks sitter på sanningen. Framförallt inte när du hänvisar till källor som "artiklar du läst" och "uttalanden som du hört".

krilleh
2010-12-08, 23:40
Men du, hur ska man kunna svara på argument som inte finns? Det räcker inte att häva ur sig att USA är skit och wikileaks sitter på sanningen. Framförallt inte när du hänvisar till källor som "artiklar du läst" och "uttalanden som du hört".

Men nu är du på samma låga nivå igen!

Wikileaks har spridit dessa. Det är inte påhittade artiklar!!!

Gå och lägg dig nu. Skolan väntar imorn!

Herr Oberst
2010-12-08, 23:52
Men nu är du på samma låga nivå igen!

Wikileaks har spridit dessa. Det är inte påhittade artiklar!!!

Nä det är ju stört omöjligt att det skulle kunna finnas spår av osanning i något av dessa dokument. Det är ju trots allt sanningskommisionen Wikileaks som ligger bakom.

krilleh
2010-12-08, 23:58
Nä det är ju stört omöjligt att det skulle kunna finnas spår av osanning i något av dessa dokument. Det är ju trots allt sanningskommisionen Wikileaks som ligger bakom.

Vet du vad wikileaks är? Vet du hur wikileaks fungerar?

Förklara gärna för mig!

Herr Oberst
2010-12-09, 00:03
Knappt ens Assange själv vet väl hur WL fungerar. Ingen vet vem som läcker vad och hur, allt för att skydda källorna. Snacka om insynskyddat

krilleh
2010-12-09, 00:30
Knappt ens Assange själv vet väl hur WL fungerar. Ingen vet vem som läcker vad och hur, allt för att skydda källorna. Snacka om insynskyddat

Vet inte Assange hur WL fungerar? Hur tänker du nu? Det var han som skapade sidan.

Jag tänker inte fortsätta denna "debatt" med dig. Hör av dig om fem år så maby!

Herr Oberst
2010-12-09, 00:53
Jag tänker inte fortsätta denna "debatt" med dig. Hör av dig om fem år så maby!

Okej maby I do