Visa fullständig version : Laktosintolerans
Är laktosintolerans någonting man föds med eller kan man drabbas av det på äldre dar också?
Tidigare drack jag mycket mjölk utan några problem men de senaste åren har det blivit mindre, nu verkar min mage inte tycka om yogurt alls utan förvandlas till en gasfabrik varje gång jag äter det...
Det är väldigt ovanligt att man föds med intolerans mot laktos, det vanliga är att det uppkommer senare när kroppen slutar producera laktas vilket är det enzym som bryter ner laktosen.
man föds nog inte med det. Morsan har fått det på senare tid och det finns ett företag som säljer pulver som man blandar med vatten och får då t.ex. yoghurt osv..
Kan komma med länken senare. Det är iaf skitgott :D
Originally posted by MrT
man föds nog inte med det. Morsan har fått det på senare tid och det finns ett företag som säljer pulver som man blandar med vatten och får då t.ex. yoghurt osv..
Kan komma med länken senare. Det är iaf skitgott :D
Barn kan vara både laktosintoleranta och allergiska mot mjölkprotein. Det senare brukar dom däremot "växa ifrån". Fast visst skulle det vara förjäkligt att styrketräna och inte tåla mjölkprotein! :D
jag är lite laktosintolerant, fiser hejvilt av vanlig mjölk..
men lågkatosmjölken funkar prima, men jag undrar däremot om det är någon speciellt skillnad mellan låglaktos och vanlig mjölk, alltså någon som spelar någon roll typ närningmässigt..
hangatyr
2003-11-12, 15:21
Originally posted by Fartman
jag är lite laktosintolerant, fiser hejvilt av vanlig mjölk..
men lågkatosmjölken funkar prima, men jag undrar däremot om det är någon speciellt skillnad mellan låglaktos och vanlig mjölk, alltså någon som spelar någon roll typ närningmässigt..
Det är väl bara att kika på innehållsförteckningen på de båda typerna av mjölk, och jämföra?
Fartman: Låglaktosen har lite snabbare kolhydrater, annars är det nog ingen skillnad.
Originally posted by z_bumbi
Fartman: Låglaktosen har lite snabbare kolhydrater, annars är det nog ingen skillnad.
Det spelar väl inte så stor roll kanske, då mjölk ändå har så högt II.
Något i min kost gör att jag får en jäkla massa gaser...
Hur är det med vassleprotein då? Reagerar magen på det också?
Får ju i mig det typ varje dag...
På listan över misstänkta finns även ägg.. broccoli/blomkål?
Jag har druckit låglaktosmjölk de senaste dagarna men fiser ändå som en get...
Kharon: Man ska inte heller stirra sig blind på II, det är ju intressant att se hur fort blodsockret sjunker samt var kolhydraterna tar vägen.
Angående proteinpulver så har alla vasslepulver laktos i sig, det borde stå hur mycket annars har koncentrat ganska hög halt medan isolat oftast har mycket låg halt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.