handdator

Visa fullständig version : Toppa formen eller träna?

spoon
2010-12-04, 12:12
Kanske en onödig tråd men behöver lite feedback.

Ska ställa upp i en sl-tävling på skoj nästa helg... Ska jag

1 Träna av min vecka med mengdetrening på sö-må-ti och vila fram till lördagen

2 Skippa den planerade veckan och köra lätt på må-on och vila fram till lördagen?

Pintan
2010-12-04, 12:26
Kanske en onödig tråd men behöver lite feedback.

Ska ställa upp i en sl-tävling på skoj nästa helg... Ska jag

1 Träna av min vecka med mengdetrening på sö-må-ti och vila fram till lördagen

2 Skippa den planerade veckan och köra lätt på må-on och vila fram till lördagen?

Har ingen erfarenhet av just sl, men har tränat hela mitt liv. Skulle iaf träna tungt fram till månda o sen vila hela resten av veckan med mycket klohydrater i kosten:)

mini
2010-12-04, 12:28
Jag tycker att du kan träna som vanligt och sedan vila, kanske hålla dig lite rörlig och äta och sova bra resten av veckan. Det beror lite på hur dina sista pass ser ut dock. Du behöver ju inte dra på max, speciellt inte i mark om du känner att du blir sliten av det.

spoon
2010-12-04, 13:13
Har ingen erfarenhet av just sl, men har tränat hela mitt liv. Skulle iaf träna tungt fram till månda o sen vila hela resten av veckan med mycket klohydrater i kosten:)

Det lutar åt det hållet för min del.

Jag tycker att du kan träna som vanligt och sedan vila, kanske hålla dig lite rörlig och äta och sova bra resten av veckan. Det beror lite på hur dina sista pass ser ut dock. Du behöver ju inte dra på max, speciellt inte i mark om du känner att du blir sliten av det.

Tack för input :)

Blir nog så att jag tränar av nästa veckas må-on-fr nu på lö-sö-må samt att jag skippar marken alternativt kör den lite lätt. Vilar sedan fram till lördag eller eventuellt kör igenom kroppen på 50% nån dag.

Sniggel
2010-12-04, 13:32
Om du har drygt en vecka på dig hade jag tränat lågreps en bra bit ifrån failure med explosivt utförande och maximalt fokus på teknik under varje rep. Vikterna bör dock bli tunga men inte så tunga att det blir jobbigt eller utmattande. Så fort en repetition börjar gå från att vara explosiv till att bli seg så är setet klart (pratar om 2-5 reps där seten börjar på kanske 40% av 1RM och jobbar sig upp till en sådär 75-80% beroende på hur explosiv man är, färre reps ju högre vikt).
Det upplägget tror jag kan trimma nervsystemet något men samtidigt ge tillräcklig vila för att kroppen ska kunna vara laddad vid tävlingstillfället.
Nu bör jag dock säga att jag definitivt inte är någon styrke- eller formtoppningsexpert och att det finns många andra som har mer kunskap i ämnet på detta forum, men så här hade jag nog gjort för att lyfta så mycket som möjligt på tävlingen.

ChrisDEFC
2010-12-04, 16:03
Håller med Sniggel om tunga vikter, lågreps. Och jag tycker absolut inte du ska vila 4-5dagar innan tävlingen. För mig reagerar kroppen på vila på det sättet att jag tappar vätska och tryck i musklerna och har då väldigt svårt att lyfta tungt efter en viloperiod utan får åter börja om och jobba mig uppåt. Så tungt men inte ta ut dig och lågreps så att du känner på tekniken och ser att allt funkar. Sen kanske total vila sista två dagarna och då fylla på med energi för att bygga upp lite överenergi. Det är mitt tips.

limenka
2010-12-04, 16:33
Sniggels tips låter klokt. Käka bra dagarna/dagen innan tävlingen hade jag också gjort för att känna mig laddad.

Sniggel
2010-12-04, 16:51
Glömde nämna att jag (personligen) hade vilat några dagar (3-4) innan tävlingen. Så man får hinna köra igenom 2-3 pass på den tiden som är kvar :P