handdator

Visa fullständig version : Inaktiv rotarcuffastrening.

marcel
2010-12-04, 07:51
Tjenare, undrar vilka ovningar som trenar rotatorcuffarna inaktivt, for dem isolerade rotatorcuffovningarna har jag aldrig kort under ett ors av trening. Brukar ha verk runt trapsen lite do och do, aer det mera trapstrening som geller do eller rotatorcuff? Kenner inte riktigt att jag har koll po vilken muskel det aer. Och slutligen aer det nogot jag bor trena? Leste att for stora inte aer bra alls.

Tack

Pjotor
2010-12-04, 09:42
Vanlig press (=axelpress) med hantlar eller stång är mycket bra om man lyfter upp axlarna i toppläget.

Salus
2010-12-04, 09:42
Ta en hantel, typ 10kg. Och pressa på den över huvudet. En hand i taget.

Stå och håll den statiskt ovanför huvudet i 2 minuter. Det ger grym träning för rotatorcuffen.

Är det för lätt, börja röra på dig lite (gå runt).

machine gun
2010-12-04, 19:15
Skruvpressar

John M
2010-12-04, 19:20
Kan jag ha gjort ett stort misstag som lagt ner alla pressar för axlarna och kör 9 set rotatorcuff och 5 set baksida axlar när jag tränar?

Tycker att vänsteraxeln strular mer än någonsin just nu.

Har väldigt stor obalans framför allt i pressövningar över huvudet och i bänkpressen.

Kungkvalle
2010-12-04, 19:38
Jag hade länge problem med mina axlar, ingen av de isolerande rotatorcuffövningarna hjälpte. Jag testade då att börja köra massor med vanlig press, efter några veckor var all smärta borta.

Bluesparv
2010-12-04, 20:16
Kan jag ha gjort ett stort misstag som lagt ner alla pressar för axlarna och kör 9 set rotatorcuff och 5 set baksida axlar när jag tränar?

Tycker att vänsteraxeln strular mer än någonsin just nu.

Har väldigt stor obalans framför allt i pressövningar över huvudet och i bänkpressen.

För mig är det tvärtom, så antar att det är ganska individuellt.

marcel
2010-12-05, 16:16
So det aer inte nodvendigt att kora isolerat for rotatorcuffarna? Har aldrig varit ett fan av axelpressarna men ska helt klart borja kora mer do, tack for tipsen! Skruvpressar ser jevligt kul ut dock so for man ockso testa!

cero
2010-12-05, 17:13
Lånar tråden lite. Varför ska rotatorcuffarna tränas med låga vikter? Är det inte som alla andra muskler som behöver ordentlig belastning för att bli starkare? Och då menar jag givetvis inte att man ska svinga sig till en trea, utan repetitioner med ordentlig teknik eftersom att jag förstår att det är en ganska känslig del.

s.m.f
2010-12-05, 18:24
Är det rotorcuffen eller något annat som spökar om man inte kan köra smal bänkpress?
Det hugger till i framsidan axeln på nervägen, samma om sak händer om jag i bänkpress sänker stången ner mot nedre bröst och armbågar framåt/in mot kroppen istället för stången lite högre på bröstet och armarna utåt.

marcel
2010-12-09, 06:51
Är det rotorcuffen eller något annat som spökar om man inte kan köra smal bänkpress?
Det hugger till i framsidan axeln på nervägen, samma om sak händer om jag i bänkpress sänker stången ner mot nedre bröst och armbågar framåt/in mot kroppen istället för stången lite högre på bröstet och armarna utåt.

Hender att jag ockso for in mina armar, speciellt venstra, men kenns mer som att jag blir trott och for in dem for att ta hjelp av triceps, speciellt eftersom jag aer svagare i venster patte!

svennebanan86
2010-12-09, 07:01
Lånar tråden lite. Varför ska rotatorcuffarna tränas med låga vikter? Är det inte som alla andra muskler som behöver ordentlig belastning för att bli starkare? Och då menar jag givetvis inte att man ska svinga sig till en trea, utan repetitioner med ordentlig teknik eftersom att jag förstår att det är en ganska känslig del.

När jag var hos sjukgymnasten menade hon att det hade att göra med att de långsammare muskelfibrerna gav en större "stelhet" och därmed stabiliserade axelleden på ett bättre sätt.

För mig har det funkat bra mycket bättre med 20 reppare i långsamt utförande än "vanlig" styrketräning av rotatorcuffen för min impinchment.