Visa fullständig version : E% Fett
Hej alla!
Är inte säker på om jag skriver på rätt ställe men undrar mest snabbt om man ska hålla ngn speciell E% fett vid bulkning?
har kanske inte letat så jätte noga men kunde inte hitta ngt.
Tack för svar
vicarious
2010-12-03, 12:33
Nej man behöver inte hålla någon särskilt E%. Däremot kan man tänka på behovet av de essentiella fettsyrorna.
JimmyFlessa
2010-12-03, 13:00
Om du räknar kalorier så se till att få i dig runt 2 gram protein/ kroppsklilo, sedan fyller du ut resten med vad bäst anbefaller dig.
Om du räknar kalorier så se till att få i dig runt 2 gram protein/ kroppsklilo, sedan fyller du ut resten med vad bäst anbefaller dig.
Dock viktigt att inte fettet hamnar alltför lågt. Satsa på 1g/kg/dag för fett (varierande fettkällor), runt 2g/kg/dag för protein samt resten kolhydrater. Som exempel - väger du 80kg blir det alltså strax under 300g kolhydrater/dag om intaget är totalt 2500 kcal.
JimmyFlessa
2010-12-03, 16:35
Dock viktigt att inte fettet hamnar alltför lågt. Satsa på 1g/kg/dag för fett (varierande fettkällor), runt 2g/kg/dag för protein samt resten kolhydrater. Som exempel - väger du 80kg blir det alltså strax under 300g kolhydrater/dag om intaget är totalt 2500 kcal.
Ja, absolut, det har du helt rätt i. Om man dock sedan vill ligga väldigt lågt på kolhydrater och höja fettet så ser jag verkligen inga problem i det.
Grandmaster
2010-12-03, 16:48
Och vad specifikt händer om man håller fettet "alltför lågt"?
Ristretto
2010-12-03, 17:01
Jag blir iaf stenhård i magen, bra bålträning.
ok tack så mycket för svaren, så det gäller helt enkelt att inte få i sig för lite fett. Självklart helst av de bättre fetterna.
Tack så mycket
vicarious
2010-12-03, 18:49
Jag är också intresserad av att höra ett (bra) svar på detta. Det pratas väldigt mycket om att man inte bör äta för lite (>1g/kg kroppsvikt.)
Jag blir iaf stenhård i magen, bra bålträning.
Jag med, den enda nackdelen jag upplever. Shitting bricks :D
Jag är också intresserad av att höra ett (bra) svar på detta. Det pratas väldigt mycket om att man inte bör äta för lite (>1g/kg kroppsvikt.)
Skulle oxå vilja veta lite mer om detta, låter intressant.
Eddie Vedder
2010-12-04, 09:31
Ett väldigt lågt fettintag påverkar hormonbalansen i kroppen. Hur cellmembrans permeabilitet påverkas till exempel vet jag inte men att det får ogynnsamma hormonella effekter, precis som svält i allmänhet, är väl ändå ganska vedertaget?
Sök på studier med lågfettintag och använd olika hormoner som sökord så hittar du kanske något intressant. Men då handlar det ju som sagt om riktigt lite fett, någon gräns kan jag inte säga men just 1g/kg är ju inget måste.
King Grub
2010-12-04, 09:34
1 gram fett per kilo kroppsvikt och dygn lär dock inte vara något gräns som inte får underskridas i det avseendet. Jag skulle då inte äta ens så mycket fett dagligen.
Vad kan vi tänka oss. Brist på essentiellt fett och därför torr och lättsprucken hud, kanske. Det är den snabbaste och tydligaste effekten.
Allt, på Kolozzeum, dras alltid till den mest extrema formen.
Brukar inte räkna mat och så i vanliga fall, men gjorde det igår. Såg att jag bara käkade max ca 10 E% fett en helt vanlig dag av ca 2600 kcal. Har aldrig mått dåligt, hormonproblem vet jag inte om jag har. Känner mej iaf helt frisk och kry:) Är aldrig sjuk.
Dock brukar det bli en del choklad och jornötssmör ca 2 ggr i veckan, så jag ligger nog inte ständigt på så lågt fettintag.
Men som sagt, om det är skadligt är det ju skönt att veta, då jag själv inte märkt några negativa effekter.
Eddie Vedder
2010-12-04, 11:54
Brukar inte räkna mat och så i vanliga fall, men gjorde det igår. Såg att jag bara käkade max ca 10 E% fett en helt vanlig dag av ca 2600 kcal. Har aldrig mått dåligt, hormonproblem vet jag inte om jag har. Känner mej iaf helt frisk och kry:) Är aldrig sjuk.
Dock brukar det bli en del choklad och jornötssmör ca 2 ggr i veckan, så jag ligger nog inte ständigt på så lågt fettintag.
Men som sagt, om det är skadligt är det ju skönt att veta, då jag själv inte märkt några negativa effekter.
Ungefär 29 gram fett. Vet inte vad du väger exakt men jag vet att du har en låg kroppsvikt och det borde inte vara direkt skadligt lågt om du bara får i dig EFA och alla fettlösliga vitaminer. Låter torrt och smaklöst däremot. ;)
1 gram fett per kilo kroppsvikt och dygn lär dock inte vara något gräns som inte får underskridas i det avseendet. Jag skulle då inte äta ens så mycket fett dagligen.
Medans jag gärna äter så mycket som möjligt för att inte tappa vikt :D
Ligger ofta på 2g/kg, ibland mer. Hellre fläskfärs än kycklingfilé imho :)
Ungefär 29 gram fett. Vet inte vad du väger exakt men jag vet att du har en låg kroppsvikt och det borde inte vara direkt skadligt lågt om du bara får i dig EFA och alla fettlösliga vitaminer. Låter torrt och smaklöst däremot. ;)
Haha närå torrt och smaklöst är det inte! Har typ alltid ätit så, inget medvetet val egentligen. Ofta en massa ketshup, tomatsås etc till maten:) Jag menar, spagetti med tonfisk och mängder ketshup säger ju ingen nej till:D Inte jag iaf..
Eddie Vedder
2010-12-04, 12:31
Jag menar, spagetti med tonfisk och mängder ketshup
Jo vi är nog ett gäng som tackar nej till det om alternativ finns. :D
Vad kan vi tänka oss. Brist på essentiellt fett och därför torr och lättsprucken hud, kanske. Det är den snabbaste och tydligaste effekten.
Har själv inte märkt nån skillnad alls på min torra och lättspruckna hud, nu när jag formligen häver i mig fett jämfört med när jag åt lite fett och mat överhuvudtaget och låg på svält-BMI.
Stjarnan
2010-12-04, 12:37
Jo vi är nog ett gäng som tackar nej till det om alternativ finns. :D
+1 hahah jag instämmer!
Haha, förstod nog det:D Saken är som baken som man säger
Har själv inte märkt nån skillnad alls på min torra och lättspruckna hud, nu när jag formligen häver i mig fett jämfört med när jag åt lite fett och mat överhuvudtaget och låg på svält-BMI.
Då kanske du aldrig legat tillräckligt lågt under tillräckligt lång tid för att det ska påverka negativt. Din lättspruckna hud kanske beror på andra orsaker.
Jag har själv torr hud men som du ser av mitt tidigare inlägg är jag övertygad om att det inte beror på för lite fett iaf :)
Då kanske du aldrig legat tillräckligt lågt under tillräckligt lång tid för att det ska påverka negativt. Din lättspruckna hud kanske beror på andra orsaker.
Jag har själv torr hud men som du ser av mitt tidigare inlägg är jag övertygad om att det inte beror på för lite fett iaf :)
Mmm ser att du stoltserar med 2g/kg....min frukost ger mig 1.4g/kg :D
Men jodå, ätit fettsnålt, och särskilt kalorisnålt, typ hela mitt liv, så nä, jag tror min torra hud beror på nåt annat, verkar inte alls korrelera med fettintaget för min del.
Grandmaster
2010-12-04, 22:21
Ett väldigt lågt fettintag påverkar hormonbalansen i kroppen. Hur cellmembrans permeabilitet påverkas till exempel vet jag inte men att det får ogynnsamma hormonella effekter, precis som svält i allmänhet, är väl ändå ganska vedertaget?
Sök på studier med lågfettintag och använd olika hormoner som sökord så hittar du kanske något intressant. Men då handlar det ju som sagt om riktigt lite fett, någon gräns kan jag inte säga men just 1g/kg är ju inget måste.
Aha, men posta då dessa studier som visar att det är så vedertaget så ska vi ta oss en titt på dem.
Grandmaster
2010-12-04, 22:29
Allt, på Kolozzeum, dras alltid till den mest extrema formen.
Brist på essentiella fetter är alltså en risk om man inte äter 30% av energiintaget som fett (1 g/kg kroppsvikt)? Det får du gärna backa upp.
Backa gärna upp att det finns en risk vid 0.5 g/kg. Det är ju hälften av kolo-RDAn, vilket är skandalöst lite. Ska inte vara så svårt att finna bevis för dess digra effekter på hälsan.
Jag anser att det skapar förutsättningar för en obalanserad kosthållning. Saker och ting behöver inte alltid dras till ytterligheter vad gäller maten. Det första jag tycker att alla ska sträva efter är en kosthållning som är hållbar i alla lägen och i alla skeenden av livet. Jag skiter helt enkelt i om x har den effekten på förbränningen och att y stimulerar proteinsyntesen mrf 13%. För de allra flesta är det helt oväsentligt och verkligen inget som många här ska behöva tänka på.
Du håller inte med?
Brist på essentiella fetter är alltså en risk om man inte äter 30% av energiintaget som fett (1 g/kg kroppsvikt)? Det får du gärna backa upp.
Backa gärna upp att det finns en risk vid 0.5 g/kg. Det är ju hälften av kolo-RDAn, vilket är skandalöst lite. Ska inte vara så svårt att finna bevis för dess digra effekter på hälsan.
Du är rolig du.
Du kan inte se någon som helst koppling till att någon börjar peta i fettet och att det sedan drar iväg alldeles för långt? Det handlar mycket oftare om beteenden än om rena fysiologiska och metabola effekter.
Grandmaster
2010-12-04, 22:38
Jag anser att det skapar förutsättningar för en obalanserad kosthållning. Saker och ting behöver inte alltid dras till ytterligheter vad gäller maten. Det första jag tycker att alla ska sträva efter är en kosthållning som är hållbar i alla lägen och i alla skeenden av livet. Jag skiter helt enkelt i om x har den effekten på förbränningen och att y stimulerar proteinsyntesen mrf 13%. För de allra flesta är det helt oväsentligt och verkligen inget som många här ska behöva tänka på.
Du håller inte med?
1. "Obalanserad kosthållning"? Vad händer då då? Vad är balanserad kosthållning, är det SLVs rekommendationer eller vad Grub skrev i "deffguiden"?
2. Jag vill ha referenser som stödjer ditt uttalande. Inte intresserad av koloscience.
1. "Obalanserad kosthållning"? Vad händer då då? Vad är balanserad kosthållning, är det SLVs rekommendationer eller vad Grub skrev i "deffguiden"?
2. Jag vill ha referenser som stödjer ditt uttalande. Inte intresserad av koloscience.
1. En mathållning med variation och inga extremer av någonting. Eller är det något av det som rekommenderas idag du tycker är helt galet?
2. Det kommer inga. Det måste vara fantastiskt påfrestande att känna sig tvungen att leva sitt liv efter dessa referenser. Koloscience får du stå ut med, dock inte från mig. Förnuftet räcker så långt så. Oense?
Grandmaster
2010-12-04, 23:28
Du är rolig du.
Du kan inte se någon som helst koppling till att någon börjar peta i fettet och att det sedan drar iväg alldeles för långt? Det handlar mycket oftare om beteenden än om rena fysiologiska och metabola effekter.
Jaha, men då så. Jag visste inte att 1 g fett/kg var utformad för att förhindra ätstörningar.
Dock viktigt att inte fettet hamnar alltför lågt.
Du kunde ju iofs ha skrivit det här för att klargöra. Exempel på vad du kan säga i framtiden:
Dock viktigt att inte fettet hamnar alltför lågt, då risken för ätstörning ökar om så sker.
Grandmaster
2010-12-04, 23:33
1. En mathållning med variation och inga extremer av någonting. Eller är det något av det som rekommenderas idag du tycker är helt galet?
2. Det kommer inga. Det måste vara fantastiskt påfrestande att känna sig tvungen att leva sitt liv efter dessa referenser. Koloscience får du stå ut med, dock inte från mig. Förnuftet räcker så långt så. Oense?
1. Om jag tycker deffguidens rekommendationer är helt galna? Nej, men det är inte direkt det som diskussionen handlar om.
2. Finns inget att vara oense om. Jag frågade om vetenskapliga stöd och du hade inga sådana men klargjorde hur du såg på saken.
Anton Fräs
2010-12-04, 23:34
Vissa individer klarar alldeles utmärkt av en extrem kosthållning, med de eventuella fördelar den för med sig gällande prestatation m.m.
Medan vissa inte klarar av det och hamnar i negativa beteendemönster.
Det känns som att ni (Apos och Grandmaster) ser det från olika perspektiv. Apos från ett mer allmänt sunt perspektiv och Grandmaster utifrån ett rent prestationsperspektiv.
Helhetsbilden är viktig och det gäller att hitta sin balans i kosten, med avvägning för bekvämlighet, smak, prestation och sist men inte minst långsiktig hälsa.
Ursäkta min rant..
1. Om jag tycker deffguidens rekommendationer är helt galna? Nej, men det är inte direkt det som diskussionen handlar om.
2. Finns inget att vara oense om. Jag frågade om vetenskapliga stöd och du hade inga sådana men klargjorde hur du såg på saken.
Sant. Jag ser dock inte deffguiden som en allmän bibel över kostrekommendationer. Dock inget ont om denna.
Vissa individer klarar alldeles utmärkt av en extrem kosthållning, med de eventuella fördelar den för med sig gällande prestatation m.m.
Medan vissa inte klarar av det och hamnar i negativa beteendemönster.
Det känns som att ni (Apos och Grandmaster) ser det från olika perspektiv. Apos från ett mer allmänt sunt perspektiv och Grandmaster utifrån ett rent prestationsperspektiv.
Helhetsbilden är viktig och det gäller att hitta sin balans i kosten, med avvägning för bekvämlighet, smak, prestation och sist men inte minst långsiktig hälsa.
Ursäkta min rant..
Visst är det så. Och jag har all respekt för det Grandmaster talar om och behärskar men ser alltför många som inte klarar av en så där mer extravaganta kosthållningen som ofta är under diskussion på ett forum som detta. Flera medlemmar har kommit fram och berättat om sina tidigare ätstörningar och jag tycker det är värt mycket för att undvika att allt fler unga hamnar i den situationen. Det är inte kul att träffa en 12-årig tjej eller en 17-årig kille som precis blivit inlagd för observation pga ett stört förhållande till maten. Då får prestationen i det fallet stå tillbaka helt i mina ögon.
Anton Fräs
2010-12-05, 00:05
Då får prestationen i det fallet stå tillbaka helt i mina ögon.
Jag håller med.
EDIT: Det som är riktigt intressant är hur många det är som skulle presterare bättre om de bara slappnade av och höll kostbiten enkel. Det är fler än vad man tror är min gissning. Det är ju kontraproduktivt att optimera i oändlighet om det inte bara får en att må dåligt utan också att prestera sämre.
Jag håller mig helt neutral i denna diskussion. Jag nämnde bara ett exempel på vad som händer vid brist på Omega-6.
Jag vet att det är näst intill omöjligt att få brist på Omega-6, idag i Sverige. Speciellt om det skulle vara 30 energiprocent fett. Till det krävs en avvikande kost baserad på polerat ris och äggvitor eller rena frityrfetter.
Ditt exempel på 0.5 g fett / kg räcker säkert för att hålla personen levande i flera år utan besvär m a h brist på Omega-6.
Bäst att stoppa här för snart ramlar vi in i diskussioner kring brist på Omega-3 eller A-vitamin. Vilket säkert är fullt möjligt med 35 g fett varje dag.
Eddie Vedder
2010-12-05, 09:52
Aha, men posta då dessa studier som visar att det är så vedertaget så ska vi ta oss en titt på dem.
Innan vi börjar posta studier:
1) Jag uttalar mig varken om 1g eller 0.5g utan om risker NÄR det blir oerhört lite fett under lång tid. Jag har inte någonstans dragit en gräns för VAD som är på tok för lite.
2) Känns det orimligt att mycket låga intag av dietärt fett (utan gränser i detalj som sagt) påverkar hormonbalansen negativt?
Grandmaster
2010-12-05, 10:50
Jag håller mig helt neutral i denna diskussion. Jag nämnde bara ett exempel på vad som händer vid brist på Omega-6.
Jag vet att det är näst intill omöjligt att få brist på Omega-6, idag i Sverige. Speciellt om det skulle vara 30 energiprocent fett. Till det krävs en avvikande kost baserad på polerat ris och äggvitor eller rena frityrfetter.
Ditt exempel på 0.5 g fett / kg räcker säkert för att hålla personen levande i flera år utan besvär m a h brist på Omega-6.
Bäst att stoppa här för snart ramlar vi in i diskussioner kring brist på Omega-3 eller A-vitamin. Vilket säkert är fullt möjligt med 35 g fett varje dag.
"Hålla levande" i flera år? Ja, det tror fan det när det finns folkgrupper vars diet ligger på 5-6% fett.
Har även gjorts 6-mån experiment med vuxna män som klarat sig utmärkt på 0.03 g/kg kroppsvikt (2 g) med viktnedgång som enda bieffekt.*
* Energibalans. Markanta förbättringar vad gäller hälsomarkörer. Kosttillskott i form av Vitamin D gavs.
Grandmaster
2010-12-05, 10:51
2) Känns det orimligt att mycket låga intag av dietärt fett (utan gränser i detalj som sagt) påverkar hormonbalansen negativt?
Hör känsloargument hemma här tycker du?
Eddie Vedder
2010-12-05, 10:59
Hör känsloargument hemma här tycker du?
Det var inget känsloargument. Min poäng är bara den att jag tror du missförstod mitt inlägg som att jag pratade om någon gyllene gräns med x antal gram. Att könshormonnivåer hos både män och kvinnor sjunker vid låga fettintag är ju knappast ostuderat.
En extremt fettfattig kost tror jag då, rent spontant, ger mer extrema utfall helt enkelt. Så det inlägg du citerade var en fråga om konsekvenser av brist när den väl inträffat. Inte att den inträffar när man understiger 0.5gram/kg kroppsvikt.
Och därför undrade jag om inte du också tror att för låga fettintag påverkar könshormoner? Och du kan ju mer än mig om leptin, PPY, CCK etc. Hur påverkas det? CCK borde ju rimligtvis bli lägre om man i princip äter fettfritt.
Vad vill du få fram Grandmaster ?
Jag känner mest att jag ramlat in på ett bananskal.
Grandmaster
2010-12-05, 11:12
Det var inget känsloargument. Min poäng är bara den att jag tror du missförstod mitt inlägg som att jag pratade om någon gyllene gräns med x antal gram. Att könshormonnivåer hos både män och kvinnor sjunker vid låga fettintag är ju knappast ostuderat.
En extremt fettfattig kost tror jag då, rent spontant, ger mer extrema utfall helt enkelt. Så det inlägg du citerade var en fråga om konsekvenser av brist när den väl inträffat. Inte att den inträffar när man understiger 0.5gram/kg kroppsvikt.
Och därför undrade jag om inte du också tror att för låga fettintag påverkar könshormoner? Och du kan ju mer än mig om leptin, PPY, CCK etc. Hur påverkas det? CCK borde ju rimligtvis bli lägre om man i princip äter fettfritt.
Posta referenserna då? Varför ska det ta sådan tid tills någon gör det? Det bör ju inte vara så svårt eftersom det är så vedertagna saker vi diskuterar?
Vad vill du få fram Grandmaster ?
Jag känner mest att jag ramlat in på ett bananskal.
Är det otydligt vad jag vill få fram är det bara att bläddra tillbaks en sida, alternativt läsa ovanstående svar.
King Grub
2010-12-05, 11:25
Vad jag vet ligger minimibehovet av fett på (av det totala energiintaget) runt 0.5-1% alfa-linolensyra och 3-5% från linolensyra.
Ristretto
2010-12-05, 11:35
Har även gjorts 6-mån experiment med vuxna män som klarat sig utmärkt på 0.03 g/kg kroppsvikt (2 g) med viktnedgång som enda bieffekt.
Mätte man vad den förlorade vikten bestod av?
Eddie Vedder
2010-12-05, 11:48
Posta referenserna då? Varför ska det ta sådan tid tills någon gör det? Det bör ju inte vara så svårt eftersom det är så vedertagna saker vi diskuterar?
Det mesta är undersökt ur cancersynpunkt där man ser att könshormon hos både män och kvinnor sjunker vid lägre fettintag men det finns en ju studier som testar kostens komposition hos friska och tränande också. Min poäng är att kostens sammansättning påverkar hormonbalansen, inget annat.
Jag hävdar inte att studierna här under är optimalt genomförda eller att de säger något om några gramgränser. Men att det påverkar är i mina ögon knappast en kioskvältare, här är lite studier med olika koster och olika hormonpåverkan. Män och kvinnor:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8942407
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9029197
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11099368
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/15532008
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2543203
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9218745
Vad som sedan är ohälsosamt/hälsosamt är helt andra saker. Ur cancersynpunkt förefaller ju lägre nivåer av könshormon vara positivt för både män och kvinnor.
Är det otydligt vad jag vill få fram är det bara att bläddra tillbaks en sida, alternativt läsa ovanstående svar.
Men du har inte tillfört något i tråden:confused:
Du ifrågasätter mängder och effekter av essentiella fettsyror men skriver inga egna synpunkter.
Jag blir inte klok på ifall du anser att:
1. Det krävs minst 30 energiprocent fett för att säkra tillgången på essentiella fettsyror.
eller
2. Vi klarar oss på förvinnande små mängder fett i kosten. Vi behöver inte tillföra essentiella fettsyror.
Sir Beef A Lot
2012-12-14, 13:11
Vad jag vet ligger minimibehovet av fett på (av det totala energiintaget) runt 0.5-1% alfa-linolensyra och 3-5% från linolensyra.
Var kan jag hitta källa på detta? Tack! :)
King Grub
2012-12-14, 13:13
Valfri lärobok i näringsfysiologi.
Sir Beef A Lot
2012-12-14, 13:18
Tänkte mer utförlig källa på nätet men jag får väl nöja mig med slv:s hemsida.
Enligt de svenska näringsrekommendationerna bör 30% av det dagliga energiintaget komma från fett. (Ändras säkerligen en hel del för någon som bulkar?).
Som jag skrev i en annan tråd - Fett behövs för att kroppen ska kunna ta upp fettlösliga vitaminer - A, D, E & K. Fett innehåller även de livsnödvändiga fettsyrorna linolsyra och linolensyra (vilka måste tillföras via kosten - kroppen kan ej tillverka dessa själv).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.