Visa fullständig version : Plankning - en politisk handling?
rememberence
2010-12-03, 10:33
Hej!
Jag brukar inte skriva här så ofta. Men imorse kom jag över en tråd på ett annat välkänt forum som fångade min uppmärksamhet.
Trådskaparen lägger krokben för en person som hoppar över en av SL-spärrarna, vilket jag kan tycka är lite väl hårt agerat.
Personen som hoppar över spärren ramlar, gör sig illa och får en trasig mobiltelefon på köpet.
Vad som genast fångade min uppmärksamhet var att personen rättfärdigar sin plankning med att det är "en politisk handling".
Vad anser ni? Kan man kalla plankning en politisk handling, och vad vill man isåfall uppnå?
Jag skickar med ett direkt citat från inlägget i fråga.
Jag skulle ut ur spärrarna på väg hem. I en av spärrarna står en plankare och försöker vrida korset bakät. En jävla vänstermupp i tjugofemårsåldern med skägg och stickad luva i flera glada färger. Det är något fel på korset så han försöker sig på ett grodhopp över. Nästan på instinkt får jag upp benet så att han fastnar på det.
Han ramlade ganska illa. Huvudet och ena handen ner i stengolvet. I den andra handen höll han sin kära mobil, som han i alla fall tappade när han slog i. Han lät lite också. Jag stannade kvar så han skulle kunna se mitt hånflin när han tittade upp och insåg att det var jag. Han hade slagit i ena sidan av ansiktet. Konversationen gick ungefär.
- Va fan gör du?
- Lätt att snubbla och halka när man plankar.
- Min telefon är trasig!
Glaset hade spruckit på den.
- Du har säkert råd med en ny när du inte betalar för dig.
- Det är en politisk handling att planka!
Han kom upp på fötter. Folk tittade lite. Tänkte snabbt att jag skulle säga att han råkade hoppa mot mig när han plankade. Men ingen brydde sig förstås. Försökte komma på något spydigt att säga när han kände på sin hand, men kom inte på något. Han hade inte märkt än att han skrapat ansiktet.
Sen gick jag. Nöjd med mig själv.
L Johnsson
2010-12-03, 10:37
Personligen tyckte jag det var enormt korkat av killen som la ett krokben för plankaren, han kunde ha gjort sig riktigt illa. Bara för att någon plankar rättfärdigar inte det något som mer eller mindre faktiskt är ett slags misshandel med tanke på skadorna som kan uppstå som resultat.
politisk schmolitisk
plankare är idioter.
lite som att vägra betala skatt men ändå utnyttja sjukvård, pensioner och dylikt.
SL-kortet är ju sjukt billigt om man ser till vad man får
35kr/ arbetsdag för att ta sig till och från jobbet är det garanterat värt + allt jag åker övrig tid
Planka.nu vill ju införa en skattefinasierad kollektivtrafik vilket jag är helt med på. men varför försöker man då undergräva det system som finns med dessa låtsaspolitiska handlingar. Kanske finns bättre vägar att gå....
Vilken idiot som sätter krokben, nåt fel på människan är det. Det är kanske fel att planka men man ska ge fan i andra människor på det sättet om man har inte befogenheter till det *grr*
Helt klart fel av krokbensläggaren.
Plankning rättfärdigar verkligen inte en handling som orsakar fysisk skada.
Instämmer med tidigare att det är en idiot som fäller personen, man kan slå sig rätt ordentligt. Jag har nog dock ungefär samma inställning (fördomar?) till plankarna som personen i texten...
"jävla vänstermupp i tjugofemårsåldern med skägg och stickad luva i flera glada färger."
made me lol :)
Visst kan man kalla det politisk handling eller civil olydnad eller whatever, men då ska man ju förslagsvis göra det på ett sådant sätt att det uppmärksammas och skapar en debatt. Att planka i smyg är att planka bara.
Krokbensläggaren gjorde rätt i att agera, men hans metod att agera på är omdiskutabel. Själv hade jag nog tagit ett stadigt grepp om killens axlar och "visat honom vägen" till båset där man betalar. En sak som dagens svenskar (ungdomar framför allt) aldrig verka lära sej är att saker och ting inte är gratis, man måste fan betala/arbeta för att få något. En inställning som gör att jag fasar över våran framtid.
Politiskt handling. Vad i helvete, samma sorters människor som han kallar det politisk handling att kasta sten på allt dom ser och liknande människosort som han kallar det politisk handling att misshandla invandrare. Vad kan man rättfärdiga som politisk handling egentligen?
Krokbensläggaren gjorde rätt i att agera, men hans metod att agera på är omdiskutabel. Själv hade jag nog tagit ett stadigt grepp om killens axlar och "visat honom vägen" till båset där man betalar. En sak som dagens svenskar (ungdomar framför allt) aldrig verka lära sej är att saker och ting inte är gratis, man måste fan betala/arbeta för att få något. En inställning som gör att jag fasar över våran framtid.
Politiskt handling. Vad i helvete, samma sorters människor som han kallar det politisk handling att kasta sten på allt dom ser och liknande människosort som han kallar det politisk handling att misshandla invandrare. Vad kan man rättfärdiga som politisk handling egentligen?
Ahh, det klassiska "dagens ungdomar"! Det har funnits idioter i alla tider, skillnaden är att det blir mycket mer uppmärksammat nu tack vare internet. Varken jag eller mina vänner (tror jag) skulle ens få för sig att planka.
Kan väl hålla med dom flesta här. Både plankningen och krokbenet var korkat.
Ahh, det klassiska "dagens ungdomar"! Det har funnits idioter i alla tider, skillnaden är att det blir mycket mer uppmärksammat nu tack vare internet. Varken jag eller mina vänner (tror jag) skulle ens få för sig att planka.
Oj, tog du åt dig? :naughty:
En sak som dagens svenskar (ungdomar framför allt) aldrig verka lära sej är att saker och ting inte är gratis, man måste fan betala/arbeta för att få något. En inställning som gör att jag fasar över våran framtid.
Jag tycker att han bara klagar på vissa och sen påpekar att det finns många ungdomar bland dessa "vissa". Inte tycker jag att han klagar generellt på alla ungdomar.
Krokbensläggaren gjorde rätt i att agera, men hans metod att agera på är omdiskutabel. Själv hade jag nog tagit ett stadigt grepp om killens axlar och "visat honom vägen" till båset där man betalar. En sak som dagens svenskar (ungdomar framför allt) aldrig verka lära sej är att saker och ting inte är gratis, man måste fan betala/arbeta för att få något.
Antar att du brukar styra upp diskussionerna om fildelning också?
eternallord
2010-12-03, 11:37
Jag är för civil olydnad för att försvara fundamentala mänskliga rättigheter, men gratis kollektivtrafik är verkligen inte en sådan.
Idiot som la krokben, man kan skada sig om man ramlar.
Lacenicienta
2010-12-03, 11:47
Äsch några plankar, andra sopsorterar inte. Vissa slänger skräp och ölflaskor över allt eller pissar offentligt. Vissa röker braj vissa köper smuggelsprit. Vissa laddar ner musik och filmer utan att betala så kommer det alltid att vara...
Tror knappast att krokbenskillen själv inte har något svennelagbrytande för sig. Det är inte rätt och det skulle inte funka att alla gjorde det men det finns spärrvakter som har det som jobb att sköta sånt.
Hellre en plankare än nån som tar sig rätten att skada nån.
Lacenicienta
2010-12-03, 11:48
Fast politisk handling tycker jag knappast det är...
Jag har råd att betala men har oftast ingen lust. Brukar visa upp ogiltiga sms-biljetter, planka och ange idioters personnummer när jag åker fast. En snubbe var skyldig mig x antal tusen förut, tror han har fått närmare 10 böteslappar från SL hemskickade. När de "kommer på en" vid kurerna så brukar jag dock skicka efter en sms-biljett. SÅ jävla viktigt är det inte att smita.
Skiter fullständigt i att folk plankar. Har de inte råd så är det väl inget mer med det. Förstår väl att folk inte vill betala 30 spänn för att åka en hållplats.
Det är inte rätt och det skulle inte funka att alla gjorde det ...
Det är det här som är intressant. Skulle alla plötsligt sluta betala skulle trafiken rätt snabbt stanna. Då skulle SL behöva fundera på hur/om fortsätta. Och förhandla med landstinget om ersättningen. Redan idag betalar ju skattebetalarna halva kostnaden för SL-trafiken, vilket är väldigt märkligt om man är bonde i Stockholms län och aldrig åkt buss i hela sitt liv. Det är också väldigt märkligt att skattebetalarna sponsrar ett företag indirekt på det här sättet.
Och när det gäller fildelning så har ju i stort sett detta hänt. Bert Karlsson mår fortfarande bra på musikproduktion eftersom han gör musik för barn, och föräldrarna betalar detta.
båda två är muppar. Det är ungefär lika politiskt som att ladda ner från pirate bay. Det enda som sker är att du inte behöver betala för något. Wtf är politiskt med det, förutom din plånbok. Löjligt.
idiotiskt av killen att falla ner killen, och lika idiotiskt av den andra att kalla det en politisk handling.
nasta gang jag gar till affaren ska jag sno lite mat, jag tycker att all mat ska vara gratis for alla. sa da borde ju det klassas som en politisk handling, right?
forovrigt ar ju 35:- per dag ingenting.... tror jag betalar runt 700 spann for en veckas tunnelbana kort har, och skiten funkar ALDRIG, alltid nagon station som ar stangd, nagot tag som gar sonder, dom tappar bort tag (inget skammt, det slappte fran loket och akte bakat utan forare igenom 6-7 stationer...). stationerna ar stangda varannan helg och nagot sanslost overbefolkat...
35:- ar nagot jag skulle njuta av att betala for en tunnelbane tur, vad glada over att ni har ett sa pass bra system i stallet :)
idiotiskt av killen att falla ner killen, och lika idiotiskt av den andra att kalla det en politisk handling.
nasta gang jag gar till affaren ska jag sno lite mat, jag tycker att all mat ska vara gratis for alla. sa da borde ju det klassas som en politisk handling, right?
forovrigt ar ju 35:- per dag ingenting.... tror jag betalar runt 700 spann for en veckas tunnelbana kort har, och skiten funkar ALDRIG, alltid nagon station som ar stangd, nagot tag som gar sonder, dom tappar bort tag (inget skammt, det slappte fran loket och akte bakat utan forare igenom 6-7 stationer...). stationerna ar stangda varannan helg och nagot sanslost overbefolkat...
35:- ar nagot jag skulle njuta av att betala for en tunnelbane tur, vad glada over att ni har ett sa pass bra system i stallet :)
Var bor du?
eternallord
2010-12-03, 12:27
Tomas: vart bor du då? Gissar på att skattesatsen är markant lägre
Nej, det är inte en politisk handling att planka i smyg. Och ja, det är idiotiskt att fysiskt ge sig på någon som plankar.
Själv hade jag nog tagit ett stadigt grepp om killens axlar och "visat honom vägen" till båset där man betalar.
nej det hade du inte.
nej det hade du inte.
Tror inte jag heller :D
[QUOTE=hugok;4731531] Själv hade jag nog tagit ett stadigt grepp om killens axlar och "visat honom vägen" till båset där man betalar.QUOTE]
nej det hade du inte.
Vadå då!? det är ju hugok! Plastpolisernas polis.
Antar att du brukar styra upp diskussionerna om fildelning också?
Jag brukar inte diskutera fildelning men jag tycker att det är fel.
nej det hade du inte.
Jo om jag hade orkat bry mej så hade jag nog gjort det framför det mesta andra.
Jo om jag hade orkat bry mej så hade jag nog gjort det framför det mesta andra.
Hoppas verkligen att du har aldrig laddad ner något olagligt. För att det är lika fel som en person som plankar.
[QUOTE=Epson;4731685]
Vadå då!? det är ju hugok! Plastpolisernas polis.
Lite civilkurage behövs, folk är alltför passiva. Kanske inte att man orkar stå och sätta dit alla som plankar men att man säger till när folk gör fel.
Tomas: vart bor du då? Gissar på att skattesatsen är markant lägre
London, 17.5% VAT, okas till 20 eller om det var 22.5 i januari.
skatten ar lagre har, tror t.om sverige har en av europas hogsta skatt? framfor irland osv ?
ska jag vara arlig hade jag tatt det vilken dag som helst, man far otroligt mycket for skatten i sverige...
har slutar tagen ga om det kommer 2cm sno, relativt komiskt om jag ska vara arlig :) snoat lite dom senaste dagarna och det ar panik over allt, finns inga farskvaror kvar i mat affarerna dar jag bor, 1000tals av gamla tanter som tror att undergangen ar nara sa fort snon kommer sa dom springer ner till butiken och koper fan all mat som finns...
tyvarr sa har dom ju ratt, inga lastbilar kommer fram i snon, kanske halften av alla affarer ar stangda for att ingen kommer in till jobbet osv
lite off topic kanske, men tycker det ar grymmt skont att man kan rulla in 3-4 timmar sent till jobbet pa grund av 2 cm sno :D
Så töntigt att stoppa en vänstermupp i stickad mössa som plankar. Jag kan helt klart hålla med om att det är en politisk handling i det fallet: Plankandet är en liten detalj, men han bor säkert i kollektiv också, är vegetarian och arbetslös eller pluggar på folkhögskola. Enskilt är dessa saker rätt lama politiska handlingar, men att han lever en livsstil där allt detta sker regelbundet, DET är faktiskt en politisk handling som är värd lite respekt.
Hoppas verkligen att du har aldrig laddad ner något olagligt. För att det är lika fel som en person som plankar.Jag gråter färre tårar om Kanye West skulle bli en albumförsäljning fattigare än om en Tunnelbanechaufför indirekt får minskad inkomst av regelbundna plankare.
Eller iofs, om Kanye bara har råd med det där guldpalatset istället för diamantpalatset som han drömde om är det ganska sorgligt.
Men visst, räknar man det ena som stöld, så är det andra det också.
Så töntigt att stoppa en vänstermupp i stickad mössa som plankar. Jag kan helt klart hålla med om att det är en politisk handling i det fallet: Plankandet är en liten detalj, men han bor säkert i kollektiv också, är vegetarian och arbetslös eller pluggar på folkhögskola. Enskilt är dessa saker rätt lama politiska handlingar, men att han lever en livsstil där allt detta sker regelbundet, DET är faktiskt en politisk handling som är värd lite respekt.
Vadå är det respekt att leva som en nazist också? Bo i nån rutten källare eller något med massa andra tatuerade killar och förmodligen vara arbetslös och spendera kvällarna med att misshandla mörka människor? Att göra saker som en politisk handling gör det bara löjligt. Folk plankar hela tiden för att dom är snåla och det är väl en sak, då tar man sin böter när man åker fast utan att göra massa motstånd och gapa, man vet att man gjort fel. Men folk som gör det av politiska skäl är bara löjligt för då tror dom att det är rätt att fuska. Det fel att begå olagliga handlingar om än små, men de flesta gör det och vet att de gör fel och tar sitt straff när det kommer. Men att försöka rättfärdiga sitt dåliga beteende är ju bara patetiskt.
men da kan du ju rakna allt som en politisk handling? jag ater kott varje dag men det ar ju inte en politisk handling eller hur?
bara for att nagot sker regelbundet blir det inte en politisk handling, det ar ju som att saga att det ar ok att stjala saker, bara man gor det ofta? ok att skattefiffla bara man gjor det varje ar?
bara for man lever en viss livstil betyder det inte att man har ratten att bryta lagar...
eternallord
2010-12-03, 13:32
London, 17.5% VAT, okas till 20 eller om det var 22.5 i januari.
skatten ar lagre har, tror t.om sverige har en av europas hogsta skatt? framfor irland osv ?
ska jag vara arlig hade jag tatt det vilken dag som helst, man far otroligt mycket for skatten i sverige...
har slutar tagen ga om det kommer 2cm sno, relativt komiskt om jag ska vara arlig :) snoat lite dom senaste dagarna och det ar panik over allt, finns inga farskvaror kvar i mat affarerna dar jag bor, 1000tals av gamla tanter som tror att undergangen ar nara sa fort snon kommer sa dom springer ner till butiken och koper fan all mat som finns...
tyvarr sa har dom ju ratt, inga lastbilar kommer fram i snon, kanske halften av alla affarer ar stangda for att ingen kommer in till jobbet osv
lite off topic kanske, men tycker det ar grymmt skont att man kan rulla in 3-4 timmar sent till jobbet pa grund av 2 cm sno :D
Jag anser inte att man får mycket för skatten i Sverige. Vi skåningar exempelvis betalar 70% av biljettpriset trots fruktansvärt hög skatt. Jag var i London för en månad sen och upplevde att tunnelbanesysystemet fungerade väldigt bra, men det var såklart innan snöfallet.
Vadå är det respekt att leva som en nazist också?
Ja, tycker man det är rätt och riktigt att vara nazist så är det bättre än att bete sig som en nazist av endast egen vinnings skull.
Det fel att begå olagliga handlingar om än små, men de flesta gör det och vet att de gör fel och tar sitt straff när det kommer.
Jag tycker moral väger mycket tyngre än lag, så här tycker vi helt enkelt olika.
men da kan du ju rakna allt som en politisk handling? jag ater kott varje dag men det ar ju inte en politisk handling eller hur?
bara for att nagot sker regelbundet blir det inte en politisk handling, det ar ju som att saga att det ar ok att stjala saker, bara man gor det ofta? ok att skattefiffla bara man gjor det varje ar?
bara for man lever en viss livstil betyder det inte att man har ratten att bryta lagar...
Jag tror inte du riktigt förstår vad du argumenterar mot... Nej, regelbundenheten är inte grejen, men om en handling är ett genomtänkt försök att förbättra samhället så är det en politisk handling. Regelbundenheten är snarare en indikation på att handlingen är ordentligt genomtänkt.
Sen är det en helt annan fråga om tanken är rätt från andra perspektiv. Jag kanske inte håller med. Jag säger inte att något är ok, det jag säger är att handlingen i sig kanske inte är det relevanta. Det politisk handling betyder i sammanhanget är i princip att värdet av handlingen är mycket större än de pengar perosnen sparar på att inte betala för sig.
Sen kan ju såklart även själva fällandet vara en politisk handing. När man talar om civilkurage så är det ju precis det man menar, att ingripandet i sig inte är nån stor grej, men att det har stor betydelse i samhället att folk vågar ingripa. Jag tycker dock värdet på en sådan politisk handling är mycket låg, lägre än värdet på själva personen vars hälsa man riskerar, precis som tidigare nämnts i tråden. Men det är ju bara min åsikt, varje person får väl avgöra själv vad som är värt vad.
Min poäng är i slutändan att två likadana handlingar kan ha mycket olika betydelse beroende på vem som gör dem och att det finns en poäng i att bemöta dem baserat på vilken betydelse de har.
Ja, tycker man det är rätt och riktigt att vara nazist så är det bättre än att bete sig som en nazist av endast egen vinnings skull.
Jag tycker moral väger mycket tyngre än lag, så här tycker vi helt enkelt olika.
Så om man verkligen tycker att olika etniska grupper har olika värde är det okej att misshandla dem som man anser har lägre värde? Om man verkligen tycker att det är okej att andra ska betala ens transportkostnader är det då okej att planka? Eller terrorism, det är ju minst sagt en politisk handling, så vi ska bara acceptera det och se det som tillräcklig motivation. Jag är borgare och tycker att Sverige har för hög skatt, skulle det då vara okej om jag skattefuskade?
Jag anser inte att man får mycket för skatten i Sverige. Vi skåningar exempelvis betalar 70% av biljettpriset trots fruktansvärt hög skatt. Jag var i London för en månad sen och upplevde att tunnelbanesysystemet fungerade väldigt bra, men det var såklart innan snöfallet.
Mjo mycket mojligt, men sa fort nagot gar fel, sa gar det ordentligt med fel...
Under rusnings tid ar det t.ex inte ovanligt att du inte ens kommer in pa stationen p.ga mangden manniskor.
Sen ar det inte bara snon heller, dom har spenderat ofantliga summor av pengar pa att gjora tunnelbanan battre, men tyvarr har dom misslyckats fatalt...
t.ex finns det inget satt att fa reda pa vilka stationer som stanger ner, har hant ett antal ganger att man gatt ner till stationen for att ta sig in till centrum for att motas av en skylt dar det star att det ar stangt i tre dagar... dom har en websida dar dom uppdaterar.. men funkar sa dar bra..
Nej du kanske inte anser att du far mycket for din skatt, men har du bott i ett annat land dar det inte ar lika hog skatt? ibland kanns det som man bor i ett javla u-land har..
Tycker folk borde vara jävligt glada att ha tunnelbana, superbt transportmedel både för miljön och plånboken.
eternallord
2010-12-03, 14:35
Nej du kanske inte anser att du far mycket for din skatt, men har du bott i ett annat land dar det inte ar lika hog skatt? ibland kanns det som man bor i ett javla u-land har..
Skatt är inte en ensamt en bra indikator, man måste se helhetsbilden. Allmänt välstånd, naturresurser, företagsklimat, historia med mera spelar in. Norge har väldigt hög skatt men mår ändå väldigt bra pga goda naturtillgångar. Schweiz har väldigt låg skatt jämfört med många av sina grannar men mår ändå otroligt bra på grund av ett mycket gott politiskt och företagsmässigt klimat.
Jag tror inte du riktigt förstår vad du argumenterar mot... Nej, regelbundenheten är inte grejen, men om en handling är ett genomtänkt försök att förbättra samhället så är det en politisk handling. Regelbundenheten är snarare en indikation på att handlingen är ordentligt genomtänkt.
Sen är det en helt annan fråga om tanken är rätt från andra perspektiv. Jag kanske inte håller med. Jag säger inte att något är ok, det jag säger är att handlingen i sig kanske inte är det relevanta. Det politisk handling betyder i sammanhanget är i princip att värdet av handlingen är mycket större än de pengar perosnen sparar på att inte betala för sig.
Sen kan ju såklart även själva fällandet vara en politisk handing. När man talar om civilkurage så är det ju precis det man menar, att ingripandet i sig inte är nån stor grej, men att det har stor betydelse i samhället att folk vågar ingripa. Jag tycker dock värdet på en sådan politisk handling är mycket låg, lägre än värdet på själva personen vars hälsa man riskerar, precis som tidigare nämnts i tråden. Men det är ju bara min åsikt, varje person får väl avgöra själv vad som är värt vad.
Min poäng är i slutändan att två likadana handlingar kan ha mycket olika betydelse beroende på vem som gör dem och att det finns en poäng i att bemöta dem baserat på vilken betydelse de har.
du skrev "Enskilt är dessa saker rätt lama politiska handlingar, men att han lever en livsstil där allt detta sker regelbundet, DET är faktiskt en politisk handling som är värd lite respekt. "
Jag kanske missforstod dig? och jag tror knappast han tankte "haha! nu jeklar ska jag ga ner och gora en politisk handling for att visa dom vad som ar vad!" nar han gick till tunellbanan, han anvander det nog mera som en undanflykt.
Regelbundheten tror jag mer beror pa att han vet hur latt det ar att komma undan med det..
kan jamnfora det med att pinka utomhus, olagligt, men blir man pakommen kan man forsoka slingra sig udan med att saga att det ar en politisk handling, och att ens politiska asikter blir fortryckta nar polisen ger dig boter.
Moral ar ett religost pafund som jag inte riktigt tror pa. och alla har olika moraler.
mor·al (môrl, mr-)
adj.
1. Of or concerned with the judgment of the goodness or badness of human action and character: moral scrutiny; a moral quandary.
vem bestammer vad som ar ratt och fel om inte lagen? annars skulle man vall kunna leva efter vilka moraler som helst? vad du tycker ar ratt behover inte overans stamma med mina asikter. Om alla da skulle leva efter sina egna moraler skulle det vall bli lite val galet?
Och vad ar vardet av hans handling? om han plankar gor ju ingen uppmarksammad om problemet? det ger ingen effekt pa politiken bakom kollektivtrafiken? skulle han vara sa forbannat aktiv inom detta omrade kan han nog komma pa effektivare satt att paverka detta an att aka gratis...
Den enda effekten det mojligtvis kan har hafft ar denna diskussionen, men den hade aldrig uppstatt om inte den andra killen hade fallt honom och sedan tatt upp det pa nagot annat forum...
Kan halla med dig att vardet pa fallningen ar lika med noll, tror nog mer att killen har nagot lite skevt i pannan...
Och jo, jag forstar va du menar med att samma handling kan ha tva olika betydelser, men det rattfardigar dom inte. I lagens ogon ska ALLA vara lika, oberoende pa vad deras tidigare aktioner, asikter eller utforanden har varit. och i det har fallet handlar det om ett lagbrott inget annat.
Vill han pusha sin politiska agenda sa finns det battre satt att gora det pa.
Skatt är inte en ensamt en bra indikator, man måste se helhetsbilden. Allmänt välstånd, naturresurser, företagsklimat, historia med mera spelar in. Norge har väldigt hög skatt men mår ändå väldigt bra pga goda naturtillgångar. Schweiz har väldigt låg skatt jämfört med många av sina grannar men mår ändå otroligt bra på grund av ett mycket gott politiskt och företagsmässigt klimat.
Nej givetvis ar det inte det, ar inte speciellt installd i skatter i olika lander, men jag kan nog tanka mig att det finns en viss relation mellan mangden skatt och valfard i ett land under normala omstandigheter.
men vad vet jag, tror du vet mer an mig i denna fragan...
själv tycker jag plankarn var värd de
Vad i helvete, man gör inte illa en annan människa.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.