Visa fullständig version : Maximal muskeltillväxt hur mycket kan man öka?
Jag har hört någon gång att om man gör allt rätt, äter rätt, tränar rätt och vilar rätt så kan man öka ca 3 kilo i muskler på 1 år? Då menar jag givetvis utan otillåtna preparat.
Är det någon som vet om denna siffra ligger nära sanningen eller? Antar att det är lite individuellt från person till person men på ett ungefär.
King Grub
2010-12-03, 11:16
Det är inte "lite" individuellt, utan extremt individuellt. Vissa ökar dramatiskt utan att göra många rätt, andra ökar nästan ingenting trots att dom satsar 100%. Gener avgör mer än 50% av resultaten.
Från 0 gram och uppåt.
Med "muskler", menar du fettfri massa eller muskelprotein?
ok, det ligger så mycket i generna alltså. visst är livet orättvist :-) Jag menar fettfri massa.
BengtBurk
2010-12-03, 12:15
Om man utgår från medelsvensson då?
När jag började träna relativt rätt ökade jag 20 kg på ett år och jag hoppas verkligen inte att 17 av dom kilona var fett. Nästkommande år ökade jag ca 15 kg och även där hoppas jag att det inte var 12 kg fett. Men nu skulle jag vara superlycklig om jag skulle öka 3 kg muskler på ett år.
King Grub
2010-12-03, 12:35
Om man utgår från medelsvensson då?
Här undersöktes effekten av 12 veckors styrketräning på otränade män:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8201909
Deltagarna ökade 0 till 1.6 kilo fettfri massa, där kroppstypen till stor del avgjorde ökningarnas storlek.
Enligt Arnold så kan en person som tränar rent gå upp max 5KG per år, hurvida detta stämmer eller inte vågar jag inte uttala mig om. Men jag har alltid tyckt att det verkar rimligt.
Ja jag har svårt att se att man kan gå upp så mycket mer. Har svårt att ta till mig när folk säger att de kanske gått upp bortåt 15 kilo på ett år och hävdar att det mästa är muskler. Känns i så fall som om man gör något väldigt fel ;-)
Ja jag har svårt att se att man kan gå upp så mycket mer. Har svårt att ta till mig när folk säger att de kanske gått upp bortåt 15 kilo på ett år och hävdar att det mästa är muskler. Känns i så fall som om man gör något väldigt fel ;-)
Nybörjartur:thumbup: Det är alltid så i början. Och 15 kg så är inte allt muskler, men en rätt stor del kan vara.
Skönt att ha generna att skylla på iaf :).
Enligt Arnold så kan en person som tränar rent gå upp max 5KG per år, hurvida detta stämmer eller inte vågar jag inte uttala mig om. Men jag har alltid tyckt att det verkar rimligt.
Det tror jag inte fungerar i längden. Kanske de första 1-2 åren om man har bra förutsättningar. Att gå upp 20 KG fettfri massa på 4 år är det nog inte många som fixar. Att ens lägga på sig 20 KG fettfri massa på 6-7 år är ju sjuka ökningar egentligen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.