Visa fullständig version : Större mättnad med salt i maten?
Har märkt att jag oftast blir väldigt mycket mättare om jag äter salt mat eller saltar maten extra. Brukar inte dricka mer vätska när jag käkar salt så det måste vara någon annan anledning.
Kan det vara så att det blir svårare för magsäcken att bearbeta eller nåt liknande? Eller att det "suger ut" vätskan ur maten som ligger i magen?
Eddie Vedder
2010-12-02, 19:17
Det har nog mer med smakupplevelsen att göra tror jag. Trist och smaklöst ger ju ingen tillfredsställelse.
Jo iofs, men jag menar att mättnadskänslan blir större. Alltså magen brukar kännas mer full, typ som att jag käkat större volym mat.
forslund
2010-12-02, 19:57
Jag upplever samma sak, men jag tror också det beror på det som Nicklas beskrev ovan.
JimmyJoe
2010-12-02, 20:01
Som Nicklas sa.. Om du blir mer tillfredställd av god mat så känner du mer mätt. Skulle jag tro.
När man ätit 5 dl kvarg brukar det ju kunna vara sådär med mättnadskänslan.
När man ätit 5 dl kvarg brukar det ju kunna vara sådär med mättnadskänslan.
500gr kvar blir då iaf jag väldigt mätt av.
Men då är det bara Milbonas jag tryckt i mig en hel av och då är inte liten i maten i övrigt.
Eddie Vedder
2010-12-02, 20:30
Angående teorin om att saltet drar åt sig vatten till magen känns det iofs inte helt orimligt. Phosphoral är ju ett tarmsköljningspreparat med EXTREMT hög natriumdosering. Och där fungerar det ju just så att det suger åt sig all vätska och rensar ur hela mag- tarmkanalen från minsta smula.
Angående teorin om att saltet drar åt sig vatten till magen känns det iofs inte helt orimligt. Phosphoral är ju ett tarmsköljningspreparat med EXTREMT hög natriumdosering. Och där fungerar det ju just så att det suger åt sig all vätska och rensar ur hela mag- tarmkanalen från minsta smula.
ok intressant. kan man vara väldigt känslig mot högt saltintag? har märkt att jag ofta skiter mer dagen efter mycket salt oxå. har varit så ända sedan mina ÄS försvann. kan jag ha skadat något under den tiden tro?
Fast jag förstår inte riktigt var kopplingen mellan att rensa tarmen och att känna sig mätt ligger? Om vi bortser från det faktum att phosphoral förmodligen är asäckligt. :D
Obs. f.ö. att man nog inte kan salta på maten i sådan omfattning att det motsvarar en dos phosphoral; det skulle förmodligen bli helt oätligt. Det är inte så att salt och osalt mat som TS refererar till helt enkelt är olika sorts mat också, förutom olika salt mat?
Som Nicklas sa.. Om du blir mer tillfredställd av god mat så känner du mer mätt. Skulle jag tro.
När man ätit 5 dl kvarg brukar det ju kunna vara sådär med mättnadskänslan.Ah, jag tycker tvärtom.
En god måltid äter jag mer av än en smaklös!
Fast jag förstår inte riktigt var kopplingen mellan att rensa tarmen och att känna sig mätt ligger? Om vi bortser från det faktum att phosphoral förmodligen är asäckligt. :D
Obs. f.ö. att man nog inte kan salta på maten i sådan omfattning att det motsvarar en dos phosphoral; det skulle förmodligen bli helt oätligt. Det är inte så att salt och osalt mat som TS refererar till helt enkelt är olika sorts mat också, förutom olika salt mat?
Närå. Om jag tex saltar kycklingen väldigt mycket/ mer än vanligt får jag denna effekt. Alltså maten är den samma fast med mer salt.
Ang kopplingen med phosphoral kanske effekten startar redan i magsäsken, så att det finns för lite vätska att jobba med maten där. Skulle dock vara konstigt om jag ör så känslig mot lite extra saltad mat.
Eddie Vedder
2010-12-03, 08:08
Fast jag förstår inte riktigt var kopplingen mellan att rensa tarmen och att känna sig mätt ligger? Om vi bortser från det faktum att phosphoral förmodligen är asäckligt.
En hel mage full med vatten gör dig inte hungrig. Tro mig, jag bävade inför min fastedag men den dagen var mat det absolut sista jag ville veta av. Så illa har jag aldrig mått tidigare. Och vilket sjuhelsikes ödem jag fick, svullnade upp som en gris. :D
En hel mage full med vatten gör dig inte hungrig. Tro mig, jag bävade inför min fastedag men den dagen var mat det absolut sista jag ville veta av. Så illa har jag aldrig mått tidigare. Och vilket sjuhelsikes ödem jag fick, svullnade upp som en gris. :D
Men då är väl den totala vätskevolymen man intar ganska stor också? Man fyller upp hela systemet med vätska och salter, typ. Jag har fortfarande svårt att få ihop det med vad TS beskriver om att äta salt mat, inte dricka mer än vanligt och att det skulle "sugas ut vätska ur magsäcken" (vart skulle den ta vägen?).
Ang. vätskan i tarmsystemet kan det vara värt att påpeka (ja, Eddie, jag vet att du vet :D ) att den absolut största delen - när man inte har druckit phosporal en hel dag - faktiskt kommer från matsmältningsapparaten själv. Den del man dricker och/eller äter är jämförelsevis liten.
Jag upplever att det är tvärt om, jag saltar nästan aldrig maten och har i princip aldrig i något ens vid tillagning. När jag någon gång gjort undantag så märker jag att jag definitivt har större aptit med mer saltad mat men som Eddie Vedder skriver så har det nog mer med smakupplevelsen att göra oavsett hur man påverkas.
Grandmaster
2010-12-03, 17:08
Kan kanske vara så att ditt saltintag under en period varit ovanligt lågt relativt mot vad du är van vid, vilket yttrat sig i sk saltaptit = ökad hunger, "sug". Vanligen vänjer sig kroppen snabbt vid ett lågt saltintag men gör du stora skift (ex går från 7-8 g salt om dagen till 2-3 g) lär du känna av det.
Liknande fenomen ses av lågt proteinintag vilket yttrar sig i ökad aptit och termogenes* - dvs en ökning av aptiten som inte står i proportion till energinintaget.
Ovanstående gäller oavsett om du är i energibalans eller äter ett överskott - dvs salt och lågt proteinintag är friståtende variabler som påverkar hungern
Evolutionära anpassningar för att vi ska få i oss tillräckligt med salt/protein.
* Paradoxalt nog ökar dietinducerad termogenes både vid låg- och högproteindieter, det förra för att vi ska kunna äta så mycket som möjligt av lågproteinkost (tills den absoluta mängden protein vi behöver är uppnådd dvs - krävs inte mkt, ca 35-45 g för en vuxen man).
så om jag fattar det rätt; om jag äter lite salt under en längre period kommer jag under den perioden att vilja äta mer eftersom saltintaget är såpass lågt. när jag sedan äter mycket salt känner kroppen att jag får tillräckligt och jag blir mätt snabbare?
Kan kanske vara så att ditt saltintag under en period varit ovanligt lågt relativt mot vad du är van vid, vilket yttrat sig i sk saltaptit = ökad hunger, "sug". Vanligen vänjer sig kroppen snabbt vid ett lågt saltintag men gör du stora skift (ex går från 7-8 g salt om dagen till 2-3 g) lär du känna av det.
Liknande fenomen ses av lågt proteinintag vilket yttrar sig i ökad aptit och termogenes* - dvs en ökning av aptiten som inte står i proportion till energinintaget.
Ovanstående gäller oavsett om du är i energibalans eller äter ett överskott - dvs salt och lågt proteinintag är friståtende variabler som påverkar hungern
Evolutionära anpassningar för att vi ska få i oss tillräckligt med salt/protein.
* Paradoxalt nog ökar dietinducerad termogenes både vid låg- och högproteindieter, det förra för att vi ska kunna äta så mycket som möjligt av lågproteinkost (tills den absoluta mängden protein vi behöver är uppnådd dvs - krävs inte mkt, ca 35-45 g för en vuxen man).
Har som sagt i stort inte saltat på maten de senaste åren vilket borde göra de få tillfällen jag gjort det verkningslösa för elektrolytbalansen i stort så även om hormonerna skulle ställa in sig på att lagra maximalt och minska utsöndring i njuren för att undvika någon brist så hade jag nog uppmärksammat det nu. Upplever aldrig att jag är sugen på något salt som jag var när jag saltade maten för några år sedan.
Angående protein så stämmer det säkert (har dock aldrig ätit en lågproteindiet sen jag började träna) men i övrigt borde jag bli ännu hungrigare av att inte ha salt i maten vilket jag dock inte blir alls då jag blir mätt på färre kalorier utan salt. Mättnad av samma ursprung borde bero på kalorimängd och inte saltintag så det är väldigt underligt att alla upplever det så olika.
så om jag fattar det rätt; om jag äter lite salt under en längre period kommer jag under den perioden att vilja äta mer eftersom saltintaget är såpass lågt. när jag sedan äter mycket salt känner kroppen att jag får tillräckligt och jag blir mätt snabbare?
Kroppen jobbar kontinuerligt med att återupphålla balansen av elektrolyter så förutsatt att du har normala njurar kommer du inte få brist eller låga nivåer i kroppen då reabsoptionen helt enkelt ökar för att kompensera för lågt intag. Däremot är det sannolikt att du skulle uppleva salthunger om externa förluster från t.ex. kraftig svettning i samband med kraftiga kräkningar gav upphov till en brist.
Det som diskuteras är salt som övrig aptit-reglerande faktor.
Kroppen jobbar kontinuerligt med att återupphålla balansen av elektrolyter så förutsatt att du har normala njurar kommer du inte få brist eller låga nivåer i kroppen då reabsoptionen helt enkelt ökar för att kompensera för lågt intag. Däremot är det sannolikt att du skulle uppleva salthunger om externa förluster från t.ex. kraftig svettning i samband med kraftiga kräkningar gav upphov till en brist.
Det som diskuteras är salt som övrig aptit-reglerande faktor.
ok förstår. nej några kräkningar är det inte tal om.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.