handdator

Visa fullständig version : "Övertrött"

limenka
2010-12-02, 18:19
Vad innebär övertrött?

Hör ofta vänner säga "Ååå Gud jag är så övertrött så jag skrattar åt allt" utan att riktigt förstå vad de menar.

Jag har aldrig varit övertrött utan bara vanligt trött:(

Morrris
2010-12-02, 18:21
Tror det är nåt stresshormon som utsöndras för att man inte ska somna.

Seriöst, har du aldrig varit med om det?

Spinkot
2010-12-02, 18:22
När du blivit så trött att det slår över och du bara blir knäpp istället, aldrig blivit det? Sista passet på nattskift brukar bli rätt roligt haha

limenka
2010-12-02, 18:22
Tror det är nåt stresshormon som utsöndras för att man inte ska somna.

Seriöst, har du aldrig varit med om det?

Ok*rolleyes*

Nej, hur hamnar jag i detta tillstånd? :confused:
:D

När du blivit så trött att det slår över och du bara blir knäpp istället, aldrig blivit det? Sista passet på nattskift brukar bli rätt roligt haha

Nope. Har suttit uppe i i dygn men aldrig upplevt denna knäpphet:(

soddex
2010-12-02, 18:24
Lovar att du har varit det som barn.. fråga din mor.

Exdiaq
2010-12-02, 18:25
Ok*rolleyes*

Nej, hur hamnar jag i detta tillstånd? :confused:
:D

Gör utbildningskontrollen på Försvarsmaktens GSU? Det var flera som gick och småskrattade åt tomtar som dök upp lite här och var. Folk varnade för färister till höger och vänster o.s.v.

HulkH
2010-12-02, 18:27
Vad innebär övertrött?

Hör ofta vänner säga "Ååå Gud jag är så övertrött så jag skrattar åt allt" utan att riktigt förstå vad de menar.

Jag har aldrig varit övertrött utan bara vanligt trött:(

Stackars dig, de e grymt skoj att vara "övertrött" man blir så glad och knasig:D

Morrris
2010-12-02, 18:28
Det hör väl till att man är ganska understimulerad dessutom. Har vridit mig i skrattkramp efter att ha varit vaken i 5-6 timmar. Har också varit vaken i nästan ett par dygn utan att bli det.

r3mpuh
2010-12-02, 18:36
Lana utan internet, försök sedan runt 6-9 på morgonen att spela rollspel typ Drakar & Demoner.

Undvik att vara spelledare. ;)

saab900
2010-12-02, 18:43
Gör utbildningskontrollen på Försvarsmaktens GSU? Det var flera som gick och småskrattade åt tomtar som dök upp lite här och var. Folk varnade för färister till höger och vänster o.s.v.

Haha :)

Steg 1. Fältkoma. Inträffar efter 1-3 dygn i fält. Man gör saker utan att tänka eller att senare komma ihåg att man gjort dom. Ett tillstånd av apati där man sitter och stirrar tomt framför sig tills någon säger till en att göra något annat. Ens egen initiativförmåga sover. Man ser att skosnöret är löst, men man "orkar" inte böja sig ned och knyta det.

Steg 2. Svår sömnbrist. Inträffar efter att sadistbefälen hållit dig vaken i ett par dygn i fält med fejkade eldöverfall och annat skoj. Vanligt på baskermarschen (även kallat soldatprov/utbildningskontroll efter GSU). Man sover faktiskt korta stunder utan att märka det själv, och hjärnan kan börja drömma i vaket tillstånd. Hallucinationer är vanligt, både att man ser och hör saker som inte finns. Under min baskermarsch rusade en kille upp och sköt vilt omkring sig med lösplugg helt plötsligt när han inbillade sig ett eldöverfall :D

hejhopp79
2010-12-02, 18:44
När man varit vaken för länge och blir lite flummig och stimmig. Liknande ett marijuana-rus

Lellan
2010-12-02, 18:51
Ehh.. jag tror det är sådär kolo uppfattar mig.. :D

Men tja, jag kan tycka det är TRÅÅKITT att gå och lägga sig, så jag är väl lite fånig överlag, så fine, kan stämma. Det är skönt iaf!

En annan trötthet som inte ska förväxlas med den du beskriver är "söndertrött", man är helt galet trött, fick det när jag envisades att jobba 250 h/mån och träna mina pass i veckan hellre än att sova, som ngn beskrev - såg att skosnörena var oknutna men orkade/hann inte fixa (var väl en del stress och prioriteringstänk). Minns att mina händer var väldigt trasiga och att jag tappade saker konstant, ramlade å hade mig. *screwy*

Vill du testa övertrött, var vaken i ett dygn, häng med likasinnad och kolla roliga ytklipp el om ni är gamla vänner, prata gamla minnen. Det är typ som fylla, utan bakis.

hejhopp79
2010-12-02, 18:54
Tycker man det är tråkigt att gå och lägga sig, lägger man sig för tidigt eller med fel sällskap ;)

limenka
2010-12-02, 18:54
"Söndertrött" har jag nog upplevt själv. Brukar yttra sig i att jag inte orkar bry om att det är en otroligt läskig skugga i rummet när jag i vanliga fall ropat på mammsen :D

Brickhead
2010-12-02, 19:33
Övertrött är väl ett lite flummigt ord men det är väl typ när man har blivit galen och skrattar åt allt för man är så trött.

måste ha hänt dig nån gång :/

Lellan
2010-12-02, 19:44
Tycker man det är tråkigt att gå och lägga sig, lägger man sig för tidigt eller med fel sällskap ;)

Ca kl 02 utan sällskap.. men hellre i eget än i fel! Hade några månader då jag la mig kl 23 dock, va bra man mådde! Ska nog testa igen. :thumbup:

Crocker
2010-12-02, 19:50
Lana utan internet, försök sedan runt 6-9 på morgonen att spela rollspel typ Drakar & Demoner.

Undvik att vara spelledare. ;)
Been there done that.:thumbup:

feyin
2010-12-02, 20:02
Övertrött + natthumor = win.

KaptenKnäsvag
2010-12-02, 20:45
Vet, jag vill kräkas varje gång någon säger det, oxå.

limenka
2010-12-02, 21:21
Övertrött är väl ett lite flummigt ord men det är väl typ när man har blivit galen och skrattar åt allt för man är så trött.

måste ha hänt dig nån gång :/

Just det jag inte förstår. Hur kan man vara så trött så man skrattar åt allt? Är jag trött så somnar jag. Simple as that.

feyin
2010-12-02, 21:22
Men snälla.

Du bara somnar helt plötsligt när du är trött, vart du än är, även fast du vill vara vaken?

Övertrött blir man när man är vaken trots att man är skittrött.

limenka
2010-12-02, 21:32
Men snälla.

Du bara somnar helt plötsligt när du är trött, vart du än är, även fast du vill vara vaken?

Övertrött blir man när man är vaken trots att man är skittrött.

Nu ska jag vara lite dryg här. Aasg?

Nej jag somnar inte helt plötsligt. Jag kan (OBS det fetmarkerade kan ) somna exempelvis framför mina anteckningar, på föreläsning, framför tvn eller dylikt.

Mer svar från dig behövs icke. Tack för din medverkan.

feyin
2010-12-02, 21:35
Noob!

limenka
2010-12-02, 21:36
Nästa gång ritar jag en bild så du förstår vad "Mer svar från dig behövs icke. Tack för din medverkan."

n1tro
2010-12-02, 21:45
det e ngt folk säger "bara för att".. samma med övertränad som 99% av folk här på kolo som säger det, inte är ändå..

mvh