Logga in

Visa fullständig version : Simpel Grötfråga :)

Crystal
2003-11-06, 19:05
Vad kan vara mycket bra och gott att blanda ner i havregrynsgröten, som jag äter varje dag som frukost?

brukade äta vanlig havregrynsgröt utan ngt mer innan, fast om det kanske blir nyttigare och bättre om man lägger till ngt i gröten?? :bow:

King Grub
2003-11-06, 19:12
Det är viktigare vad du äter till gröten än vad du stoppar i den: mjölk, ett halvdussin ägg och någon frukt så blir måltiden komplett.

Vill du ha något i själva gröten kan du t ex låta olika sorters frön koka med, så får du en del bra fett också.

Torkad frukt är också gott i gröten.

hajder
2003-11-06, 19:12
vet inte om det blir nyttigare men jag brukar dra ner kanel o socker sen hälla över lite mjölk. En banan brukar jag käka till om morsan har köpt in sånt :)

Kattaz
2003-11-06, 19:37
Frön i gröten, låter intressant!
Några bra tips på några?
Själv kör jag fibergröt, blandar sen i linfrön och hemma gjord äppelmos med kanelsmak och sen mjölk till. mums!

King Grub
2003-11-06, 20:00
Originally posted by Kattaz
Frön i gröten, låter intressant!
Några bra tips på några?
Själv kör jag fibergröt, blandar sen i linfrön och hemma gjord äppelmos med kanelsmak och sen mjölk till. mums!

Solrosfrön smakar smaskens! Loppfrön om du vill sänka GI:t, men dessa bidrar knappast till att förhöja smaksensationen.

emmzan
2003-11-06, 20:46
Grötidéer:
- russin
- frukt
- annan torkad frukt än russin
- mandlar
- hasselnötter
- solroskärnor
- krossat linfrö

GOOOOOTTT!

Alltid protein i också..
Havregrynsgröt med vanlijprotein och russin.. Mmmmm

jebu
2003-11-06, 22:54
mosa ner banan i gröten och ett ägg.. iallfall äggvitan.. sedan lite kanel på och toppa med mycket keso (cottage cheese) så har du en god och ordentlig frukost..:eating:

kharon
2003-11-06, 23:06
havregrynsgröt+chokladprotein+kakaopulver+sötninsg medel.

Havregrynsgröt med blåbärssoppa!

Äpple och kanel!
frukter/bär

Använd fantasin. Allt som är gott kan blandas i princip.

:eating:

Mago
2003-11-07, 00:52
Originally posted by jebu
mosa ner banan i gröten och ett ägg.. iallfall äggvitan.. sedan lite kanel på och toppa med mycket keso (cottage cheese) så har du en god och ordentlig frukost..:eating:

Vafan ska ni mosa ner allt iiiii göten för? Käka en god tallrik gröt. Ät några ägg, tillagade på valfritt vis och avsluta med en banan.

Assazel
2003-11-07, 09:10
eller så äter du mitt gamla recept på godisgröt:

Gröt + hallonkräm + jordgubbsmjölk.

:D

sOFFe
2003-11-07, 18:04
Originally posted by kharon
havregrynsgröt+chokladprotein+kakaopulver+sötninsg medel.

Havregrynsgröt med blåbärssoppa!

Äpple och kanel!
frukter/bär

Använd fantasin. Allt som är gott kan blandas i princip.

Jisses.....går detta verkligen att äta??? Gröt + protein + kakao + aspartam = Burrr........... :nono:

Gröt med blåbärssoppa??? Hur kom du ens på att prova? :D

Hmmmm.......jag kanske ska prova Gröt med Fiskpinnar och Potatismos i morgon bitti... :eating:

Nee.....jag ba` skoja.....man kanske skulle prova dina förslag nästa gång...

Big_Vik
2003-11-08, 16:09
Originally posted by King Grub
Det är viktigare vad du äter till gröten än vad du stoppar i den: mjölk, ett halvdussin ägg och någon frukt så blir måltiden komplett.

Vill du ha något i själva gröten kan du t ex låta olika sorters frön koka med, så får du en del bra fett också.

Torkad frukt är också gott i gröten.

ajaj, jag brukar bara käka ett kvartsdussin ägg + gröt! :smash: på mej

King Grub
2003-11-08, 16:13
Originally posted by Big_Vik

ajaj, jag brukar bara käka ett kvartsdussin ägg + gröt! :smash: på mej

De flesta verkar göra misstaget att glömma frukt och grönsaker, speciellt det senare. Inte till gröten dock, kanske...

michael
2003-11-08, 17:29
Jordnötssmör :angel: :booty:

Kebab-Arne
2003-11-08, 23:50
Äpplemos :smokin:

Gröten går väldigt lätt ner tillskillnad från den blaskiga äckliga filen. Därmed inte sagt att jag inte gillar fil.

Lalla
2003-11-09, 10:32
En riktig höjdare såhär när det närmar sig jul är att köpa en påse "pepparkakskryddor" som tex. santamaria har.
Dra ner en tsk sånt i gröten tillsammans med ett ägg o en eller ett par äggvitor när man kokar gröten.:hbang: :thumbup:

OBS!
Rör om väldigt frekvent, annars kommer du få äggbitar i gröten, inte så gott kanske....

-EDIT-
Självfallet så är ett gott fullkorns, surdegsbröd med skinka, senap, tomat o gurka ett måste till gröten....

Spec^
2003-11-09, 14:12
jag äter fiberberikad gröt, sen river jag ett stort äpple och har över!

Så blire ett par rostade mackor med kalkon pålägg :eating:

hangatyr
2003-11-10, 18:54
provade att röra ner proteinpulver (jordgubb) i gröten i morse! Satan i gatan vad mums det blev! Men en liten fråga: händer det något knas med proteinet när det värms upp? Exempelvis att det förstöts på något vis: det skulle ju vara dumt att krydda gröten med dyrt protein som itne ger något förutom god smak och en skojig rosaaktig färg på gröten.

King Grub
2003-11-10, 18:56
Originally posted by hangatyr
provade att röra ner proteinpulver (jordgubb) i gröten i morse! Satan i gatan vad mums det blev! Men en liten fråga: händer det något knas med proteinet när det värms upp? Exempelvis att det förstöts på något vis: det skulle ju vara dumt att krydda gröten med dyrt protein som itne ger något förutom god smak och en skojig rosaaktig färg på gröten.

Proteinet kan denatureras, men du kan tillgodogöra dig det lika bra i alla fall.

hangatyr
2003-11-10, 18:57

Proteinet kan denatureras, men du kan tillgodogöra dig det lika bra i alla fall.

det låter bra!

Vad betyder denatureras rent konkret?

King Grub
2003-11-10, 19:00
Originally posted by hangatyr

det låter bra!

Vad betyder denatureras rent konkret?

Läs mer än jag orkar skriva:

http://distans.livstek.lth.se/distans/modul1/denature.htm

hangatyr
2003-11-10, 19:04

Läs mer än jag orkar skriva:

http://distans.livstek.lth.se/distans/modul1/denature.htm

Tolkar jag denna text rätt är det bättre att äta denaturerat protein än nativt? Jag citerar: I regel är dock denaturerat protein bättre som mat, eftersom det lättare angrips av proteolytiska enzymer.

Sverker
2003-11-10, 20:11
Det gäller vegetabiliska protein, kött, fisk och lite annat.
Här kan man förstöra olika anti-nutrienter i bönor och mjuka upp bindväv som finns i allt kött som exempel.

Mjölk är producerat enbart för att absorberas och bli till näring. Alltså spelar det nästan ingen roll i fallet med mjölk.

Assazel
2003-11-11, 11:42
vad kan jag sänka GI på gröten med förutom Loppfrön?
Vårt ovälsorterade varuhus hade inte det.. :(

King Grub
2003-11-11, 11:46
Originally posted by Assazel
vad kan jag sänka GI på gröten med förutom Loppfrön?
Vårt ovälsorterade varuhus hade inte det.. :(

Hela linfrön. Äppelcidervinäger. Inte lika effektiva som loppisar, men det fungerar.

Bara att äta en komplett måltid, med fett- och proteinrika livsmedel, sänker GI:t. GI-värdena är satta vid ett intag av ett enskilt livsmedel.

stx
2003-11-11, 14:51
Skiva ner en banan och krydda med kanel,:eating: det blir kanon:hbang: