Visa fullständig version : Dagens gnäll: Vattnet frös
ArnoldOnLehmä
2010-12-01, 07:00
Blev nyss väckt av sambon som säger att vattnet har frusit. Inser snabbt att jag varken kommer kunna dricka vatten, skita eller duscha/borsta tänderna idag. Gick ut till jordkällaren där vi har vattenpumpen och såg att både inner och ytterdörrarna stod på glänt (smart av oss). Dessutom har dörrkarmen sjunkit en tio cm så jag fick gå ut i ladan och hämta gullfiber för att täcka hålet.
Kommer detta ge sig nu när jag stängt dörrarna?
Är det nån idé ringa till rörmokare (eller nån annan)?
Brukar det vara plus grader under hela vintern där nere? Annars så är det väl lätt att använda något att värma upp jordkällaren med..
Hur kallt har ni utomhus? :)
ArnoldOnLehmä
2010-12-01, 07:12
-20. Det klarade -30 förra vintern men då hade vi dörrarna stängda också:em:
Menade plusgrader i jordkällaren förresten?
Joppsi! Ställ in en kupévärmare eller något liknande. Bör ju gå fin fint.
ArnoldOnLehmä
2010-12-01, 07:20
Har ingen hemma, ingen bil just nu heller. Får ringa farsan senare när han vaknat. Nä nu lär jag fan hämta in en hink med snö och smälta så jag kan spola i toan med, livet är härligt.
Herr Oberst
2010-12-01, 08:10
Ähh...Mina problem är värre. Min spolarvätskbehållare (om det nu heter så) har frusit.
ArnoldOnLehmä
2010-12-01, 08:49
Haha vafan hände med tråden. Trodde det löst sig för det började komma mer vatten men nu kommer det inget vatten igen.
Måste man inte blåsa rent om rören frusit? Finns det nån manick emellan som varmvattenberedare eller mätare så kan de sprängas om det är sådär kallt. Beroende på var de sitter.
Jag hade problem för ett tag sedan spolade och det rasslade lite i rören men sen verkade det fungera.
Den där vattenpumpen kanske skulle kollas.
kan ju ha gått helt åt helvete om ni har otur. det där med expanderande is är ju inte så kul. vet att många sommarstugeägare åker dit rejält på det viset genom att inte tömma ledningarna innan vintern.
Trodde det löst sig för det började komma mer vatten men nu kommer det inget vatten igen.
Har ni hydrofor? Skulle kanske kunna frysa ihop en klump där och när det kommer upp mer plusgradigt vatten så rinner en del av det igenom isen, men om det fortfarande är minus ute i pumphuset så kommer ju allt vatten som står still frysa.
ArnoldOnLehmä
2010-12-01, 13:09
Nu funkar det igen. Pumpens strömbrytare hade slagit av, vet inte riktigt varför men antar att det hade nått med kylan att göra. Dock så har det nog inte varit minusgrader eftersom öltunnan inte fryst. Slog på den 2 gånger men den stängde av sig själv men lät byggfläkten stå på ett tag och slog på igen och än så länge funkar det.
När jag har på varmvattnet på på övervåningen så klonkar det forfarande i rören, kan det vara ett dåligt tecken?
Du lär ju spola tills isen i hela systemet är borta.
Klonkandet är antagligen luft, bildas fickor när det fryser och tinar, borde gå bort, annars får man försöka lufta rören.
Om du stänger och har isolerat, och tjälen inte har satt sig så djupt så borde marken vara varmare än 0 grader och så småningom värma upp utrymmet. Men enklast är att tillföra några värmekällor och stänga ordentligt, ett par värmeljust mitt på golvet borde funka.
Eller så ställer du dig i tshirt och hoppar rep en timme ;)
Hoppas det löser sig
Finns det någon luftventil ofta i form av en sned gång om det är jordkällare skall man täppa till den under vintern. Gullfiber i plastpåsar går bra. Kanske finns ett plåtgaller på utsidan man kan ta bort.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.