handdator

Visa fullständig version : Omotiverad

Dream
2010-11-30, 19:29
Hej,

Jag är extremt omotiverad till att uppnå mina mål och de känns så långt borta( utbildning och träning). Problemet är att jag skjuter upp HELA TIDEN. Det kan till och med handla om småsysslor.

Jag har bland annat bestämt mig för att börja motionera, äta bra och sova tidigare än vad jag brukar göra( Är alltid trött på dagarna och tar en kopp kaffe, men det här fungerar inte i längden. Jag känner mig deppig och trött när jag kommer tbx från skolan), men jag skjuter upp det hela tiden. Det är tuffa mål som jag vill uppnå, men hur ska jag motivera mig själv? just nu har jag noll motivation och känner mig konstant trött, både psykiskt och fysiskt. Jag bör också sluta med kaffet, men det får mig att må bättre allafall. Men jag blir bara rädd att det förvärrar allting i längden.

Hur gör ni när ni vill uppnå tuffa mål?

Snälla hjälp mig!:(

Crocker
2010-11-30, 19:44
Jag gör det helt enkelt, peppar inte eller något. Gör det direkt utan att vela. Annars funkar det inte. Hur är ditt liv överlag?
Låter som för mycket på en gång.

Dream
2010-11-30, 19:51
Jag gör det helt enkelt, peppar inte eller något. Gör det direkt utan att vela. Annars funkar det inte. Hur är ditt liv överlag?
Låter som för mycket på en gång.

Eftersom jag inte har motionerat på ett tag, inte ätit så jätte hälsomässigt och sover 6-7 h så mår jag rätt dåligt. Allt jag vill är att bli framgångsrik, men det är något som hela tiden hindrar mig. Bland annat att jag är konstant trött och känner mig seg. Kaffet hjälper en stund, men sedan känns det som att jag blir deppig. Jag har bestämt mig också för att forma min kropp(träna), men det blir inte så mycket av då jag känner mig trött och lat. Såhär var jag definitivt inte förra året, det smög sig försiktigt men säkert.

Det är kanske så att jag måste förändra min livsstil innan jag sätter upp mina mål och jobbar mot dem. Men jag har en massa prov och sådant på gång också.

hertzman
2010-11-30, 19:53
Det låter som typiska tecken på en depression...

Crocker
2010-11-30, 19:58
Jag håller med, det bästa man kan göra är att kontakta psykolog.

Dream
2010-11-30, 20:00

Jag misstänkte att det var det. Finns det något annat sätt att ta sig ur den förutom att söka en psykolog? Kanske rannsaka sig själv eller något?

Crocker
2010-11-30, 20:05
Jag misstänkte att det var det. Finns det något annat sätt att ta sig ur den förutom att söka en psykolog? Kanske rannsaka sig själv eller något?
Jag söker samma svar, är i ett ganska liknande läge. Dock verkar det vara svårt.

Dream
2010-11-30, 20:12
Jag söker samma svar, är i ett ganska liknande läge. Dock verkar det vara svårt.

Det är verkligen inte lätt. Har gjort ett antal försök men jag ramlar tillbaka till samma dåliga rutin igen. Att skjuta upp saker och ting. jobbigt som i helvete.

Jag verkar vara en rätt glad människa rent allmänt och är inte olycklig eller så, men jag känner mig bara utmattad och trött. Det största boven är nog att jag inte har någon bra självdiciplin. Skulle bli mycket mer produktiv i vardagen uppnå flera mål om jag hade självdiciplin.

Exdiaq
2010-11-30, 20:13

Skjuter upp saker, "tuffa" mål, omotiverad, ramlar tillbaka gamla spår, dålig självdiciplin. Story of my life! Deprimerad? Absolut inte. Jag tycker att du tar ut svängarna lite väl när du antyder att han lider av depression. De saker han säger känner var och varannan person.

När det gäller träningen funkar bara en sak när jag ska komma igång efter ett uppehåll; just do it.. Efter ett par veckor/någon månad föder träningen motivation automatiskt. Men tills dess får jag se det som ett måste.

shot
2010-11-30, 20:13
Säkraste kortet är trots allt en psykolog. Annars vet jag att vårt vackra könshormon är super på att öka välmående. Dock är det kanske inte optimalt att trycka testo för att undgå en depression. Kan det vara vintern ni grabbar blir hängiga utav?

Griip
2010-11-30, 20:16
"Allt jag vill är att bli framgångsrik"

Framgångsrik är inte synonym med lycklig

Dream
2010-11-30, 20:17
Säkraste kortet är trots allt en psykolog. Annars vet jag att vårt vackra könshormon är super på att öka välmående. Dock är det kanske inte optimalt att trycka testo för att undgå en depression. Kan det vara vintern ni grabbar blir hängiga utav?

Alltså jag vet inte om det är nödvändigt alls. Det är mest att jag behöver komma ur den här onda cirkeln. Jag är en rätt lycklig människa allmänt, men det är nog sömnen, motionen och maten jag äter som påverkar hur jag mår. Och mår jag dåligt på grund av att dessa så blir det ju svårt att uppnå sina mål. Man ska må bra samtidigt.

Dream
2010-11-30, 20:19
"Allt jag vill är att bli framgångsrik"

Framgångsrik är inte synonym med lycklig

Det är jag medveten om. Jag är som sagt en rätt så lycklig människa, men det är ju aldrig fel att bli lyckligare genom att nå upp till sina mål.

Lacenicienta
2010-11-30, 20:24
Vad behöver du göra för att nå ditt mål? vad är det som stör just nu? det kommer alltid att finnas strörande moment i din vardag men om du tar det steg för steg kommer det kännas lättare. Sätt upp en tidpunkt då det stora målet ska vara nått. Sätt sedan upp delmål. Genom att nå delmålen kommer du vara mer motiverad för du ser en skillnad, du har startat en process. Ibland måste man välja bort saker för att kunna nå ett mål. Vad skulle du kunna förändra just nu? hur skulle du märka skillnad och hur skulle det kännas? Hur viktigt är det mål du har och vad är värt att offra för att uppnå detta?

Personligen tror jag inte du behöver en psykolog du behöver vägledning och stöd. Om du vet vad du vill, har en känsla av vad som behöver förändras och känner dig motiverad för en förändring men behöver en spark i asset för att börja gå till en coach av någe slag :D finns nätbaserade coacher oxå. Bara googla :)

HulkH
2010-11-30, 20:25
Det är jag medveten om. Jag är som sagt en rätt så lycklig människa, men det är ju aldrig fel att bli lyckligare genom att nå upp till sina mål.

vad vill du bli framgångsrik i?

Lacenicienta
2010-11-30, 20:29
En sak till tänk aldrig att du "måste" göra något det är bland de största käpparna i hjulet för motivation! På en skala 1-10 hur långt befinner du dig från ditt mål? vad skulle kunna vara nästa steg för att avancera på skalan? Ett annat tips är att aldrig börja på en måndag eller den 1:e bara bestäm dig för att nu börjar jag! det kan vara just nu, i kväll.. ffs börja rodda! ;) det kanske är målet det är fel på? om inte vilka resurser behöver du för att nå det? vilka resurser har du redan?

Dream
2010-11-30, 20:33
Vad behöver du göra för att nå ditt mål? vad är det som stör just nu? det kommer alltid att finnas strörande moment i din vardag men om du tar det steg för steg kommer det kännas lättare. Sätt upp en tidpunkt då det stora målet ska vara nått. Sätt sedan upp delmål. Genom att nå delmålen kommer du vara mer motiverad för du ser en skillnad, du har startat en process. Ibland måste man välja bort saker för att kunna nå ett mål. Vad skulle du kunna förändra just nu? hur skulle du märka skillnad och hur skulle det kännas? Hur viktigt är det mål du har och vad är värt att offra för att uppnå detta?

Personligen tror jag inte du behöver en psykolog du behöver vägledning och stöd. Om du vet vad du vill, har en känsla av vad som behöver förändras och känner dig motiverad för en förändring men behöver en spark i asset för att börja gå till en coach av någe slag :D finns nätbaserade coacher oxå. Bara googla :)

Vad jag behöver bör först och främst göra för att uppnå mitt mål är att sköta mig själv(Mat, Kost och sova 8-9h o.s.v). Det är nog anledningen till att jag mår skit. Datorn är ett stort problem och är en störningsmoment som är svårt att bli av med. Jag sitter framför datorn flera timmar om dagen( tittar inte ens på tv). Detta har i princip förstört mitt liv. Här måste jag göra något åt! Jag tog bort min facebook för 2 veckor sedan och har inte använt den sedan dess(Stolt! :D)

Det jag skulle kunna förändra just nu är hur jag äter och börja motionera. Fast det är ju så dyrt på SATS och jag vill börja bygga min kropp! Sedan är det ju så kallt ute.

Jag har två mål. Det ena är beroende av det andra om man tänker efter. Den ena är ett mål inom utbildning och det andra inom träning.

Crocker
2010-11-30, 20:36
Vad jag behöver bör först och främst göra för att uppnå mitt mål är att sköta mig själv(Mat, Kost och sova 8-9h o.s.v). Det är nog anledningen till att jag mår skit. Datorn är ett stort problem och är en störningsmoment som är svårt att bli av med. Jag sitter framför datorn flera timmar om dagen( tittar inte ens på tv). Detta har i princip förstört mitt liv. Här måste jag göra något åt! Jag tog bort min facebook för 2 veckor sedan och har inte använt den sedan dess(Stolt! :D)

Det jag skulle kunna förändra just nu är hur jag äter och börja motionera. Fast det är ju så dyrt på SATS och jag vill börja bygga min kropp! Sedan är det ju så kallt ute.

Jag har två mål. Det ena är beroende av det andra om man tänker efter. Den ena är ett mål inom utbildning och det andra inom träning.
Måste det vara SATS? ;)

snatch914
2010-11-30, 20:38
Det helt klart bästa är ju att ta till med professionell hjälp. Visst kan man "rannsaka" sig själv och uppnå goda resultat, men det kräver mer av DIG och om man nu redan inte har "orken" att kunna hantera småsysslor så kommer man säkerligen ha svåra bekymmer med att "rannsaka" sig själv.

Ett steg i rätt riktning är att tillsammans med en vän man litar på börja prata om saker och ting såsom beskriva hur man känner, vilka tankebanor som kommer upp, analysera o s v.

Vad ni än gör så skjut inte på det då vi är på väg mot mörkare tider, vintern har onekligen en förmåga att få oss att bli (mer) deppade.

Dream
2010-11-30, 20:39
Måste det vara SATS? ;)

Absolut inte. Så länge jag har någon tillgång till Gym. Fast jag bor i närheten av Sickla och där finns det väl bara SATS? Jag är nyinflyttad till Nacka.

Dream
2010-11-30, 20:43
Det helt klart bästa är ju att ta till med professionell hjälp. Visst kan man "rannsaka" sig själv och uppnå goda resultat, men det kräver mer av DIG och om man nu redan inte har "orken" att kunna hantera småsysslor så kommer man säkerligen ha svåra bekymmer med att "rannsaka" sig själv.

Ett steg i rätt riktning är att tillsammans med en vän man litar på börja prata om saker och ting såsom beskriva hur man känner, vilka tankebanor som kommer upp, analysera o s v.

Vad ni än gör så skjut inte på det då vi är på väg mot mörkare tider, vintern har onekligen en förmåga att få oss att bli (mer) deppade.

Tack för din fina tips!

Lacenicienta
2010-11-30, 20:45
Så, vet du hur du ska ändra din mat och hur du ska motionera? Är det bara på sats man kan träna, billigare allternativ? hur skulle det kännas att även sätta en gräns på hur mycket du får sitta vid datorn? menar du har ju redan fixat att sluta FBoka hur många timmar skulle du minst behöva vid datorn?

Om du har ett mål som du verkligen vill nå hur stor roll spelar då kylan? när du når ditt mål kommer du då misssköta dina studier eller strunta i träningen för att det blivit vinter igen? vad skulle få dig att verkligen gå ut fast det är snöstorm? vad vinner du på att gå ut och vad förlorar du på att stanna inne? vilket känns viktigast för dig? Om det nu är mat och motion som är de knussliga och att du prokrastinerar är mitt råd att antingen går du till en hälsocoach eller så tar du dig i kragen o bara sätter igång! :D

Lacenicienta
2010-11-30, 20:48
Absolut inte. Så länge jag har någon tillgång till Gym. Fast jag bor i närheten av Sickla och där finns det väl bara SATS? Jag är nyinflyttad till Nacka.

I sickla finns friskis och det är helt fullt dugligt att bygga på :D dessutom såååå mycket billigare! Friskis har sina egna hälsopedagoger oxå, vet dock inte priser.

feyin
2010-11-30, 20:52
Livet pågår nu, absolut ingen annan än du kan ändra på ditt sätt att leva på. Vill du uppleva lyckan att nå ett mål måste du sluta att bara tänka och agera. Du måste bestämma dig för att vinna och göra allt för att inte förlora. Du måste leva livet innan livet lever dig!

Spelar ingen roll hur många trådar du skapar eller hur mycket du grubblar allt går i slutändan ut på att du sätter spiken i kistan. Ju förr ju bättre.

Dream
2010-11-30, 20:58
Livet pågår nu, absolut ingen annan än du kan ändra på ditt sätt att leva på. Vill du uppleva lyckan att nå ett mål måste du sluta att bara tänka och agera. Du måste bestämma dig för att vinna och göra allt för att inte förlora. Du måste leva livet innan livet lever dig!

Spelar ingen roll hur många trådar du skapar eller hur mycket du grubblar allt går i slutändan ut på att du sätter spiken i kistan. Ju förr ju bättre.

Tack. Jag känner mig mer motiverad när du skriver så.

Dream
2010-11-30, 20:59
I sickla finns friskis och det är helt fullt dugligt att bygga på :D dessutom såååå mycket billigare! Friskis har sina egna hälsopedagoger oxå, vet dock inte priser.

Kan titta på priserna. Tack! :D

Dream
2010-11-30, 21:08
Så, vet du hur du ska ändra din mat och hur du ska motionera? Är det bara på sats man kan träna, billigare allternativ? hur skulle det kännas att även sätta en gräns på hur mycket du får sitta vid datorn? menar du har ju redan fixat att sluta FBoka hur många timmar skulle du minst behöva vid datorn?

Om du har ett mål som du verkligen vill nå hur stor roll spelar då kylan? när du når ditt mål kommer du då misssköta dina studier eller strunta i träningen för att det blivit vinter igen? vad skulle få dig att verkligen gå ut fast det är snöstorm? vad vinner du på att gå ut och vad förlorar du på att stanna inne? vilket känns viktigast för dig? Om det nu är mat och motion som är de knussliga och att du prokrastinerar är mitt råd att antingen går du till en hälsocoach eller så tar du dig i kragen o bara sätter igång! :D

Tallriken skall bestå av 40% protein, 40% kolhydrater och resten fett. Jag har ett schema att följa vad gäller träningen.

Det här med datorn är jag rädd att sumpa om jag sätter någon gräns. Jag vill helst använda datorn så lite som möjligt(förutom skolarbete och sånt) och vill göra andra saker som att ta det lugnt och titta på tv( när jag har uppnått dagens mål). Fast det är jättesvårt. I och för sig har jag lyckats vara utan Facebook i två veckor och jag var väldigt beroende av den.

Mina studier har jag missköt sen den här terminen. Jag hade mvg i alla ämnen, men nu blir det en del vg och g om jag inte börjar plugga ordenligt nu. Jag har inte tränat sen i augusti tror jag. det som skulle få mig att gå ut i snöstormen är bra jogging skor, musik och bra kläder.

C.E.J.
2010-12-01, 04:31
Har du alls något specifikt mål? Har du inte det vet jag inte hur du ska kunna motivera dig varje dag, eftersom du då inte vet hur stor effekt en dag med dålig sömn/kost/träning påverkar dig - eftersom du inte har nåt riktigt mål. Som extremt exempel kan man väl ta att deffa inför nån bb-tävling, då är det tydligt att "every day counts" och då blir det så klart lättare att göra det som man föresatt sig. Eller, så tycker man inte alls att "every day counts", men då blir man varse om det när det är dags att perform - man misslyckas.

Antar att du går i gymnasiet. Inte jättekonstigt imo att du tycker det är svårt att motivera dig att lägga dig tidigt för att vara pigg i skolan - det är svårt att misslyckas i gymnasiet och du känner inte att det är nödvändigt att vara pigg och alert i skolan för du vet att "det kommer ändå gå bra".

Så, sätt upp mål. Få MVG på provet om två veckor, bänka dubbla kroppsvikten innan beachen/1 juni 2011. Nåt åt det hållet.

Vinter
2010-12-01, 04:41
Jag hade lite av samma problem en period. Det löste sig i och med att jag började jobba. Saker och ting började röra sig framåt och det blev enklare att få småsaker gjorda. Man måste börja med en aktivitet som fungerar och sedan gå vidare från det. En sak i taget.

En rutin varje dag som att studera 2 timmar vid samma tid, då slipper du hamna efter och det blir inte en nedåtgående spiral där du börjar hamna efter i ämne efter ämne.

Slutligen, har du kommit på vad du tänker göra efter skolan? Är känslan av att inte veta och inte ha en klar bild det som stör?

Vinter
2010-12-01, 04:44

Du har ju 15-20 min kollektivtrafik till de flesta Gym runt söderort :D

Dream
2010-12-01, 17:05
Igår lyckades jag lägga mig 22:45 och vaknade 07:00. Är tillbaka från skolan och är piggare än någonsin. Ett steg mot bättre hälsa och mina mål. :D

Tack för alla tips! Ni är shyssta!

hidden
2010-12-01, 18:37
Om du vill ta tag i saker mer så kan du ta ifrån en metod som jag börjat köra för några veckor sen då jag nästan befann mig i din sits:

Skriv ner det som behövs göras på papper för hand. BETA AV EN OCH EN, gör ditt bästa i vad du än gör. Rangordna det som är viktigast, till exempel läxor som snart ska lämnas in osv. När jag började göra detta så slutade jag oroa mig hela tiden, för jag visste att jag skulle göra klart skiten och lägga mig nöjd varje natt...

Annars kan du även kolla på den här snubben:

ji5_MqicxSo