Logga in

Visa fullständig version : Parasit i vattnet

Crocker
2010-11-29, 22:28
Jag åkte till Östersund nu, då jag inte har skola. Så utbröt detta kaos:
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8195172.ab

Om någon missat.
20/30 bekanta är sjuk här, nästan allt flaskvatten är slut.
Det är ganska kaotiskt. Tänkte i princip bara dela länken.

Johan1986
2010-11-29, 22:38
Vi har underskattat norrmännen *rolleyes*
AXxFPCwjCyo
1.30 in ungefär

vicarious
2010-11-29, 23:02
Det kan inte vara kul att bo i Östersund till att börja med.. och så händer det här :D

Khyron_
2010-11-30, 00:39
YCkNrdtHJBk

bearwolf
2010-11-30, 01:23
Det kan inte vara kul att bo i Östersund till att börja med.. och så händer det här :D

Jag härstammar från östersund, det är en alldeles fenomenal stad om man gillar snöaktiviteter ;) , men så brukar juh vi locals se till att äga någon rolig skoter och lite schyssta twintips :hbang:

He-man
2010-11-30, 01:39

Men håll käften jävla 08!! :thefinger hehe nja, de flesta man känner är eller har varit sjuk nu, själv har jag hittills klarat mig trots att jag druckit av vattnet varje dag innan larmet kom, vid det laget hade parasiten redan härjat ett bra tag, men inkubationstiden är upp till 7 dagar och jag drack av det senast i fredags, så än är man väll inte säker.. :D

Tråkigast är väll att det inträffar just när vi har världscupen i skidskytte med alla hotell fullbokade av turister och tävlande.

Crocker
2010-11-30, 17:49
Men håll käften jävla 08!! :thefinger hehe nja, de flesta man känner är eller har varit sjuk nu, själv har jag hittills klarat mig trots att jag druckit av vattnet varje dag innan larmet kom, vid det laget hade parasiten redan härjat ett bra tag, men inkubationstiden är upp till 7 dagar och jag drack av det senast i fredags, så än är man väll inte säker.. :D

Tråkigast är väll att det inträffar just när vi har världscupen i skidskytte med alla hotell fullbokade av turister och tävlande.
Vilken stadsdel håller du till i? :)

He-man
2010-12-01, 05:11
Bor i stan, själv då? :)

Crocker
2010-12-01, 23:28
Bor i stan, själv då? :)
Nja, bor på Scandic vid statoil nu. Är bosatt i Matfors, ibland Odensala.
Det är inte dig jag sett surfa på kollo på internetcaféet ett antal gånger? ;)

davvvan
2010-12-01, 23:36
Kolospotting... överallt.

Thewind
2010-12-01, 23:50
Någon mer än jag som tränar på Golds i City?

Crocker
2010-12-01, 23:54
Nix, inte vågat prova. Har för mig det ska vara kasst. En snabb recension?
Och vart bor du? ;)

Kolospotting... överallt.
Jo, helskönt.

agazza
2010-12-01, 23:56
Tänkte kanske flytta dit i framtiden btw.
Storsjöyran är tamefan det bästa i matväg jag varit med om :D

Ontopic, varför dricker alla så mycket vatten? jag dricker aldrig vatten nästan, mjölk kan man lita på.

För det andra har man väl haft salmonella, men magsjuka tills man hamnar på sjukhus måste vara en tömmande upplevelse, ingen på brädan med personlig erfarenhet av det här?

Crocker
2010-12-01, 23:57
Tänkte kanske flytta dit i framtiden btw.
Storsjöyran är tamefan det bästa i matväg jag varit med om :D

Ontopic, varför dricker alla så mycket vatten? jag dricker aldrig vatten nästan, mjölk kan man lita på.

För det andra har man väl haft salmonella, men magsjuka tills man hamnar på sjukhus måste vara en tömmande upplevelse, ingen på brädan med personlig erfarenhet av det här?
Det tråkiga är ju att allt är infekterat, badhuset, tandborstning, reningsverket. ;)

Thewind
2010-12-02, 00:07
Nix, inte vågat prova. Har för mig det ska vara kasst. En snabb recension?
Och vart bor du? ;)

Dyrt, rent & fräscht men dåligt med stänger. En bänk, en snedbänk, två smiths, två okej böjstänger/ställningar. Hantlar upp till 60 tror jag.

Bor precis ovanför på prästgatan, så tränar där av bekvämlighetsskäl. Tränade ett år på Olympia innan (heter nu Kentaur). Tycker dock jag har gjort ett rejält uppköp med avseende på en mycket trevligare miljö.

agazza
2010-12-02, 00:18
Det tråkiga är ju att allt är infekterat, badhuset, tandborstning, reningsverket. ;)

Ja men tandborstningen kan man väl koka vatten till och duschning osv går väl bra ändå? det smittar väl bara ifall man sväljer vattnet?

Crocker
2010-12-02, 00:20
Ja men tandborstningen kan man väl koka vatten till och duschning osv går väl bra ändå? det smittar väl bara ifall man sväljer vattnet?
Låter enkelt, men så enkelt är det inte. Man märker vad beroende man är av allt, som man tror man inte behöver.
Läste idag; Diskmaskinen, för den levde kvar i små vattendroppar som satt sig i porslin ex.

agazza
2010-12-02, 00:28
Låter enkelt, men så enkelt är det inte. Man märker vad beroende man är av allt, som man tror man inte behöver.
Läste idag; Diskmaskinen, för den levde kvar i små vattendroppar som satt sig i porslin ex.

Ha, klarar mig bra än då jag handdiskar allt, men jag kan tänka mig att det är bra stillastående där nu, men alla orter runt om östersund då? Annat reningsverk?

Crocker
2010-12-02, 00:31
Ha, klarar mig bra än då jag handdiskar allt, men jag kan tänka mig att det är bra stillastående där nu, men alla orter runt om östersund då? Annat reningsverk?
Då får man handdiska med kokat vatten. ;)

Mja, tror det är ca 1.5mil², gövikens reningsverk

He-man
2010-12-02, 01:10
Nja, bor på Scandic vid statoil nu. Är bosatt i Matfors, ibland Odensala.
Det är inte dig jag sett surfa på kollo på internetcaféet ett antal gånger? ;)

Ok, är det släkt eller vänner som gör att du bor i östersund ibland?

Hehe nä det är inte jag tyvärr :)

Tolkia
2010-12-02, 07:57
Jag vill inte ens tänka på vattenförbrukningen/dag på Östersunds sjukhus. Det blir nog en del att hämta utifrån.

Nitrometan
2010-12-02, 08:06
Jag vill inte ens tänka på vattenförbrukningen/dag på Östersunds sjukhus. Det blir nog en del att hämta utifrån.

Ja. Det är antagligen därför de anställda på sjukhuset har börjat bli sjuka nu.

Usch. Smitta i vatten är inte roligt.

shut teh face
2010-12-02, 08:58
Verkar som de tror att någon anlagt denna, eller någon som gjort ett misstag någonstans.

Nitrometan
2010-12-02, 09:26
Det är en tarmparasit. Finns säkert hos många djur. Kanske hos björnen som bajsar i skogen, kanske hos en ko hos en bonde.

Det kan ha varit en avloppsbrunn som har flödat över.

Finns många möjligheter.

Behöver verkligen inte ha varit avsiktligt.

De har hittat parasiten i Storsjön där de tar sitt vatten. Det finns ju oändligt många sätt som bajs kan hamna i en sjö.

Hardrocker
2010-12-02, 09:31

yepp

Stoltz
2010-12-02, 09:34
Det är en tarmparasit. Finns säkert hos många djur. Kanske hos björnen som bajsar i skogen, kanske hos en ko hos en bonde.

Det kan ha varit en avloppsbrunn som har flödat över.

Finns många möjligheter.

Behöver verkligen inte ha varit avsiktligt.

De har hittat parasiten i Storsjön där de tar sitt vatten. Det finns ju oändligt många sätt som bajs kan hamna i en sjö.

Fast det går ju inte direkt från storsjön ut till kranen.. Någonstans har ju troligtvis reningen gått snett?

Hardrocker
2010-12-02, 10:26
Det är en tålig rackare som överlever ozon, filter och klorreningen som görs på vattnet.

Nitrometan
2010-12-02, 10:30
Fast det går ju inte direkt från storsjön ut till kranen.. Någonstans har ju troligtvis reningen gått snett?

Det är en tålig rackare som överlever ozon, filter och klorreningen som görs på vattnet.

Precis. Vet man inte om att det finns en parasit i vattnet så kör man "den vanliga reningen" som brukar fungera.

För att få död på parasiten krävs extra insatser.

Crocker
2010-12-02, 11:38
Ok, är det släkt eller vänner som gör att du bor i östersund ibland?

Hehe nä det är inte jag tyvärr :)
Ok. :)
Nja, det är släkt.

Crocker
2010-12-02, 19:55
Nej, det är brott misstänker man.

För de som är intresserade är 211/700 på sjukhuset sjukanmälda. Då vet jag inte vilken defination man har "jobbar på sjukhuset".

Fettecke
2010-12-02, 20:14
Jag åkte på det i lördags, i samband i princip när jag hörde nyheten... bra tajming där :P
tydligen så är det en bra bit över 6000 rapporterade fall om jag inte minns helt fel.

För oss som bor i Östersund så kan jag tippa om att Willys har fått in 5 liters dunkar med renat... vatten =)

Visst är det trist att det är dåligt vatten, men vafan... det låter som att det är världens undergång på många. Vi lever på exakt samma sätt om vi åker till turkiet eller annat liknande land som har orent kranvatten... men då klagar vi inte... Gah, STFU och lev med problemet tills det är löst... SÅ, nu har jag klagat på folk generellt här uppe :P

Crocker
2010-12-02, 20:45
Jag åkte på det i lördags, i samband i princip när jag hörde nyheten... bra tajming där :P
tydligen så är det en bra bit över 6000 rapporterade fall om jag inte minns helt fel.

För oss som bor i Östersund så kan jag tippa om att Willys har fått in 5 liters dunkar med renat... vatten =)

Visst är det trist att det är dåligt vatten, men vafan... det låter som att det är världens undergång på många. Vi lever på exakt samma sätt om vi åker till turkiet eller annat liknande land som har orent kranvatten... men då klagar vi inte... Gah, STFU och lev med problemet tills det är löst... SÅ, nu har jag klagat på folk generellt här uppe :P
Från 4500 magsjuka imorse, till 7000 magsjuka nu ikväll. (rapporterade fall)
Minst hälften som inte rapporterar.

Hardrocker
2010-12-03, 09:01

Ica maxi har också 5 liters dunkar

He-man
2010-12-03, 13:47
Ica maxi har också 5 liters dunkar

Kanske får ta mig en promenad dit då, börjar bli less på att hälla upp allt kokvatten i den enda 1-liters tillbringaren jag har :)

Fettecke
2010-12-03, 17:46
Kanske får ta mig en promenad dit då, börjar bli less på att hälla upp allt kokvatten i den enda 1-liters tillbringaren jag har :)

hehe, det enda problemet med kokvattnet är att det blir så fruktansvärt äckligt =/... Jag tror det här är en guldgruva för tandläkarna också, så mkt läsk har nog aldrig konsumerats i den här stan tidigare =)

8000 nu, om man ska tro ÖP...
http://op.se/ostersund/1.2549456-8-000-personer-har-anmalt-smitta

Snart är vi uppe i Wisconsins siffror :P *fniss fniss*
Från wikipedia:
a waterborne cryptosporidiosis outbreak occurred in southeastern Wisconsin, USA. An estimated 403,000 people became ill, including 4,400 people hospitalized.

He-man
2010-12-04, 02:59
Det där med smaken på kokvattnet är lite skumt. Har hör jättemånga säga att det smakar sämre, men jag har inte märkt någon skillnad alls förrän idag då jag slängde in en flaska i frysen och glömde bort den. När vattnet sedan hade tinat smakade det bedrövligt! Undra om det har något med hur snabbt man kokar eller kyler ner vattnet? :confused:

Sverker
2010-12-04, 07:13
Hällde du varmt vatten i flaskan finns en viss risk att du löst ut en del ämnen från plasten.
Behöver inte vara mjukgörare. Kanske något från vätska du haft i flaskan tidigare.

He-man
2010-12-04, 12:11
Nejdå vattnet hade svalnat innan. Men för att vattnet skulle tina snabbare spolade jag flaskan under varmvatten, kan ju vara det.