handdator

Visa fullständig version : Eaa billigare i längden än vassleprotein ?

Iceeduck
2010-11-29, 19:53
Nu har jag suttit här ett bra tag och tänkt på detta.

En burk EAA på 750 gram kostar ca 250-300 kronor ? om jag har förstått rätt. Och man ska ta ca 10 gram före och 10 gram efter alltså sammanlagt 20 gram per dag ?

En påse vassleprotein på 1000 gram kostar ca 200-250 kronor. Man ska ta 30 gram före och 30 gram alltså 60 gram per dag ?

Då räcker alltså vassleproteinet till ca 17 gymtillfällen ? Medans EAA räcker till 30+ gymtillfällen ?

vicarious
2010-11-29, 20:03
Det finns inga "man ska".

Vill du ha en bra jämförelse tycker jag du ska räkna på hur många gram rent protein du får ut per krona.

Jag räknade på det förut och kom fram till att på mina tillskott (jag kör märket FX) så är vassle billigare än EAA sett till PPK (protein per krona).

Gislason
2010-11-29, 20:05
Nja, lite vinklade priser där, 250-300:- är billigt för 750g EAA och 200-250:- är inte billigt för ett vassleprotein.

Du kan få 1 kg vassleprotein för ca 130:- från flera tillverkare. De flesta EAA produkter ligger väl runt 349-399:-?

Om syftet är att stimulera proteinsyntesen i samband med träning har man nyligen konstaterat att ett intag före passet verkar tämligen onödigt, intaget efter är det som har möjlighet att stimulera och där ses högre stimulans över basnivåer med EAA.

Efter träning intar jag 6-12g EAA för att stimulera proteinsyntesen. Jag använder vassle för att fylla ut kvoten de dagar jag inte får i mig riktigt så mycket protein jag vill från kosten snarare än för dess effekter på proteinsyntesen.

Iceeduck
2010-11-29, 20:09
Nja, lite vinklade priser där, 250-300:- är billigt för 750g EAA och 200-250:- är inte billigt för ett vassleprotein.

Du kan få 1 kg vassleprotein för ca 130:- från flera tillverkare. De flesta EAA produkter ligger väl runt 349-399:-?

Om syftet är att stimulera proteinsyntesen i samband med träning har man nyligen konstaterat att ett intag före passet verkar tämligen onödigt, intaget efter är det som har möjlighet att stimulera och där ses högre stimulans över basnivåer med EAA.

Efter träning intar jag 6-12g EAA för att stimulera proteinsyntesen. Jag använder vassle för att fylla ut kvoten de dagar jag inte får i mig riktigt så mycket protein jag vill från kosten snarare än för dess effekter på proteinsyntesen.

Var kan jag hitta vassleprotein för 130 kr ? *drool*

vicarious
2010-11-29, 20:13
Var kan jag hitta vassleprotein för 130 kr ? *drool*

Man får inte länka till webshoppar här, andra än forumets egen. Du får söka. Kolozzeums vassle kostar 129kr/kg tror jag.

Iceeduck
2010-11-29, 20:19
Man får inte länka till webshoppar här, andra än forumets egen. Du får söka. Kolozzeums vassle kostar 129kr/kg tror jag.

Ja men kolo tar ju en frakt på 100 kronor *gah!* Så det blir lika dyrt som vanligt endå *mini

vicarious
2010-11-29, 20:20
Ja men kolo tar ju en frakt på 100 kronor *gah!* Så det blir lika dyrt som vanligt endå *mini

Fraktfritt om du beställer över en viss summa om jag inte minns fel.

Fairing
2010-11-29, 20:32

116kr/kg tom. sista november (10% extra rabatt i shoppen)

Mr.Sjöborg
2010-11-29, 20:46
Man räknar ju självklart pris/portion och då är eaa billigare

vicarious
2010-11-29, 20:51
Man räknar ju självklart pris/portion och då är eaa billigare

Varför är det självklart? Finns det en portionsstorlek som är skriven i sten och rätt i alla lägen? Vad är en portion vassle? 15g? 20g? 30g? Nä jag trodde väl inte det..

Mr.Sjöborg
2010-11-29, 20:59
Varför är det självklart? Finns det en portionsstorlek som är skriven i sten och rätt i alla lägen? Vad är en portion vassle? 15g? 20g? 30g? Nä jag trodde väl inte det..

Man utgår ju självklart från hur mycket man själv anser vara en portion, de vanliga är ju EAA=10g Vassle=30g

Säg att du har två chipspåsar, ena är på 750g den andra på 1000g, räknar du antalet chips i varje påse eller går du efter kilo/pris?

vicarious
2010-11-29, 21:01
Man utgår ju självklart från hur mycket man själv anser vara en portion, de vanliga är ju EAA=10g Vassle=30g

Säg att du har två chipspåsar, ena är på 750g den andra på 1000g, räknar du antalet chips i varje påse eller går du efter kilo/pris?

Jag antar att ditt portionstänk grundas i att du tänker på intag i samband med träning. Jag tänker proteinmängden totalt över hela dagen.

Mr.Sjöborg
2010-11-29, 21:07
Jag antar att ditt portionstänk grundas i att du tänker på intag i samband med träning. Jag tänker proteinmängden totalt över hela dagen.

Okej? vad har de att göra med hurvida EAA är billigare i längden eller inte?

nej mitt portionstänk har att göra med att de är den enda vettiga måttstocken....annars jämför man bara äpplen och bilar

Dreas
2010-11-29, 21:09

nej mitt portionstänk har att göra med att de är den enda vettiga måttstocken....annars jämför man bara äpplen och bilarVettigare dos för vassle är ju 20-25g pulver. Troligen runt 20g pulver.

Mr.Sjöborg
2010-11-29, 21:10
Vettigare dos för vassle är ju 20-25g pulver. Troligen runt 20g pulver.

Somsagt, man dår dosera hur man vill...

Dreas
2010-11-29, 21:19
Somsagt, man dår dosera hur man vill...Men varför säger du att det vanliga är 10g eaa och 30g vassle? 6g brukar stå på de burkar jag har när det rör EAA, 10g är ju för maximal stimulans av proteinsyntesen. Så mycket som 30g för maximal effekt är det ju troligen inte, såvida jag inte missat något centralt.

vicarious
2010-11-29, 21:20

nej mitt portionstänk har att göra med att de är den enda vettiga måttstocken....annars jämför man bara äpplen och bilar

Det beror ju lite på i vilket syfte man tar det. Tar man tillskott mellan måltiderna med syftet att få upp proteinmängden så är vassle tveklöst billigare än EAA.

Tar man det endast efter träning med syftet att stimulera proteinsyntesen är EAA billigare per portion (som du bestämt hävdar är 10 vs 30g)

Räknade lite på det och använde mig av FXs produkter (naturell EAA, ej smaksatt.) Observera att jag räknar på rena gram protein, eftersom vasslet endast är 80%-igt har jag räknat om det till 100%-igt.

EAA får då en PPK på 3.76 (är det smaksatt så är PPK ännu lägre, 3.01)

Whey får en PPK på 5.50

Kollar man portionspris så kostar en dos EAA (på 10g) 2.65kr.

En portion whey (30g) kostar 5.45kr.

Om man däremot anser att en portion vassle istället är 15g, så får man att en portion kostar 2.725kr.

Ser du nu varför ditt tankesätt inte håller?

Mr.Sjöborg
2010-11-29, 21:32
Men varför säger du att det vanliga är 10g eaa och 30g vassle? 6g brukar stå på de burkar jag har när det rör EAA, 10g är ju för maximal stimulans av proteinsyntesen. Så mycket som 30g för maximal effekt är det ju troligen inte, såvida jag inte missat något centralt.

vad jag sett så brukar folk räkna med de måtten, därav att jag ansåg dem som vanliga(TS använda sig av samma mängd)

Varför vill man itne ha maximal stimulans?

Mr.Sjöborg
2010-11-29, 21:47
Det beror ju lite på i vilket syfte man tar det. Tar man tillskott mellan måltiderna med syftet att få upp proteinmängden så är vassle tveklöst billigare än EAA.

Tar man det endast efter träning med syftet att stimulera proteinsyntesen är EAA billigare per portion (som du bestämt hävdar är 10 vs 30g)

Räknade lite på det och använde mig av FXs produkter (naturell EAA, ej smaksatt.) Observera att jag räknar på rena gram protein, eftersom vasslet endast är 80%-igt har jag räknat om det till 100%-igt.

EAA får då en PPK på 3.76 (är det smaksatt så är PPK ännu lägre, 3.01)

Whey får en PPK på 5.50

Kollar man portionspris så kostar en dos EAA (på 10g) 2.65kr.

En portion whey (30g) kostar 5.45kr.

Om man däremot anser att en portion vassle istället är 15g, så får man att en portion kostar 2.725kr.

Ser du nu varför ditt tankesätt inte håller?

På vilket sätt håller inte mitt tankesätt?

Varför räknar du om vasslet till att vara 100%protein? eller missuppfattade jag det?

Eftersom att pulvret i fråga kommer i fasta förpackningar med olika volymer så måste man räkna ut pris/portion för att kunna jämföra vilken som räcker längst i förhållande till priset

My bad, orkade inte gå tillbaka och multicitera efter att jag börjat skriva på första svaret

Dreas
2010-11-29, 21:51
vad jag sett så brukar folk räkna med de måtten, därav att jag ansåg dem som vanliga(TS använda sig av samma mängd)

Varför vill man itne ha maximal stimulans?Det är väl det man vill om man intar vassle. Men tar man tillskott före och efter och inte använder det för att fylla ut så är EAA billigare.

Vill man ha ett bra allroundprotein så rekommenderar jag vassle.

Eller så kör man såhär: Eaa i samband med träning och vassle som mellanmål/utfyllnad, win win!! :D

loolY
2010-11-29, 21:53
Vart har du läst det? Enligt FAQ högst upp i den här forumdelen så är det tvärtom så nu blev man fundersam. *jorgen*

Mr.Sjöborg
2010-11-29, 21:55
1 Det är väl det man vill om man intar vassle. Men tar man tillskott före och efter och inte använder det för att fylla ut så är EAA billigare.

2 Vill man ha ett bra allroundprotein så rekommenderar jag vassle.
Eller så kör man såhär: Eaa i samband med träning och vassle som mellanmål/utfyllnad, win win!! :D

1 och när man intar eaa? men grejen är att frågeställningen var ju hurvida det var billigare i längden att ta vassle(30g*2) eller EAA(10g*2) runt träningen och då påstod vicarious att de var bättre att räkna med ppk, vilket ger en skev måttskala

2 Håller helt med dig

WHITEFOLKS
2010-11-29, 21:55
Man kan inte riktigt räkna att man får mer "protein" för pengarna med Vassle vs. EAA.

Antagligen behöver man inte lika mycket "protein" om allt skulle komma från EAA eftersom vassle är lite mindre än hälften NEAA som inte är lika nödvändiga (duh).

vicarious
2010-11-29, 22:50
På vilket sätt håller inte mitt tankesätt?

Varför räknar du om vasslet till att vara 100%protein? eller missuppfattade jag det?

Eftersom att pulvret i fråga kommer i fasta förpackningar med olika volymer så måste man räkna ut pris/portion för att kunna jämföra vilken som räcker längst i förhållande till priset

Whey FX har en proteinhalt av 80% (24g protein på 30 vassle) så då räknade jag om det så det får en 100%-ig proteinhalt. 750g i påsen ger alltså i själva verket 600g protein.

Ok vi har fastställt att en portion på 10g EAA är billigare än en portion vassle på 30g.

Om vi då räknar på den totala proteinmängden sett över dygnet så ger en portion vassle 20g mer protein än en portion EAA på 10g gör.

Säg att person 1 äter 20g EAA (10g före + 10g efter träning) plus 500g kyckling. Det ger 20 + 5x20 = 120g protein.

Person 2 äter 60g vassle (30g före + 30g efter träning) plus 500g kyckling. Det ger alltså 60 + 5x20 = 160g protein.

Då behöver person 1 äta nåt annat som ger ytterligare 40g protein.

Så om vi säger att du i slutändan vill komma upp i x antal gram protein per kg kroppsvikt så blir det ändå billigare med vassle i det långa loppet. Eller vet du många livsmedel som har en högre PPK än vasslets 5.5?

Jag ber om ursäkt för att jag går OT.

Antagligen behöver man inte lika mycket "protein" om allt skulle komma från EAA eftersom vassle är lite mindre än hälften NEAA som inte är lika nödvändiga (duh).

NEAA är väl visst lika "nödvändiga" för muskeluppbyggnad som EAA är. Bara för att en viss essentiell aminosyra finns närvarande i blodet betyder inte det att det är just den som byggs in som muskler.

.. och sen kan man fråga sig hur nyttjandet av fria aminosyror i tillskottsform påverkar bland annat hjärnan på lång sikt.. (duh)

Mr.Sjöborg
2010-11-29, 23:03
Whey FX har en proteinhalt av 80% (24g protein på 30 vassle) så då räknade jag om det så det får en 100%-ig proteinhalt. 750g i påsen ger alltså i själva verket 600g protein.

Ok vi har fastställt att en portion på 10g EAA är billigare än en portion vassle på 30g.

Om vi då räknar på den totala proteinmängden sett över dygnet så ger en portion vassle 20g mer protein än en portion EAA på 10g gör.

Säg att person 1 äter 20g EAA (10g före + 10g efter träning) plus 500g kyckling. Det ger 20 + 5x20 = 120g protein.

Person 2 äter 60g vassle (30g före + 30g efter träning) plus 500g kyckling. Det ger alltså 60 + 5x20 = 160g protein.

Då behöver person 1 äta nåt annat som ger ytterligare 40g protein.

Så om vi säger att du i slutändan vill komma upp i x antal gram protein per kg kroppsvikt så blir det ändå billigare med vassle i det långa loppet. Eller vet du många livsmedel som har en högre PPK än vasslets 5.5?

Jag ber om ursäkt för att jag går OT.

Du verkar inte alls förstå hur man jämför priset på två varor som kommer i olika förpackning.

vad är det du försöker bevisa mig fel på? att de är lättare att komma upp i mer protein över 24h om man byter ut 10g eaa mot 30g vassle?....well duuuh!

Du som verkar vara så insatt i PPK borde veta att de finns rätt många livsmedel som har högre PPk än vassle. Vetemjöl? Havregryn? Spagetti? ska jag fortsätta?

vicarious
2010-11-29, 23:25
Du verkar inte alls förstå hur man jämför priset på två varor som kommer i olika förpackning.

vad är det du försöker bevisa mig fel på? att de är lättare att komma upp i mer protein över 24h om man byter ut 10g eaa mot 30g vassle?....well duuuh!

Du som verkar vara så insatt i PPK borde veta att de finns rätt många livsmedel som har högre PPk än vassle. Vetemjöl? Havregryn? Spagetti? ska jag fortsätta?

Jo.

Jag vill att du ska se helheten istället för enbart intag i samband med träning.

Dessutom kan du inte bestämma att 10g respektive 30g är en portion. Det kanske är en portion för dig men inte för alla andra. Det är troligtvis enbart i samband med träning som doser på upp emot 30g vassle kan tas upp, skulle det gälla ett annat tillfälle är det troligtvis klokare att ta portioner a 15g om det inte är i samband med en måltid.

Jag vet mycket väl att det finns mängder av livsmedel som har högre PPK än vassle men jag försöker även hålla det inom rimliga energifönster.

Ska man äta större mängder protein från mjöl och gryn kommer man oftast upp i oönskade mängder energi. Dessutom är proteinet från de källorna inte fullvärdiga och har oftast en lägre halt av essentiella aminosyror i sig.

Ska du få 40g protein från havregryn ska du käka 300g. Det är 1080 kcal. Visst, det funkar men nu kanske du förstår varför jag inte tagit upp dom livsmedlen.

Mr.Sarkastisk
2010-11-29, 23:32
Om du räknar max stimulans av proteinsyntesen per krona så är EAA billigare!

:D

Dreas
2010-11-30, 07:27
Vic: Du får kanske ta i beräkning att vid intag av EAA så behöver du troligen inte lika mycket protein :) Som vanligt om jag fattat det rätt.

vicarious
2010-11-30, 11:38
Vic: Du får kanske ta i beräkning att vid intag av EAA så behöver du troligen inte lika mycket protein :) Som vanligt om jag fattat det rätt.

Det har du rätt i. Enligt GH så består whey FX till 50.1g EAA per 100g protein.

Hursomhelst, jag tror dom flesta, oavsett om dom käkar EAA eller vassle ändå räknar det likvärdigt. Alltså, jag tror dom flesta lägger sig nog inte på ett lägre värde protein per kg kroppsvikt bara för att dom får i sig mycket essentiella aminosyror. Jag tänker iaf inte så. Har inte ens räknat på hur mycket i min mat som består av essentiella aminosyror.

Känns som att vi gick väldigt långt OT här och det ber jag återigen om ursäkt för. Jag ville bara visa att det finns två sidor på det här myntet. Man kan kolla på intag enbart i samband med träning och man kan se på helheten. Jag väljer att göra det senare.

TS fråga handlade nog mer om intag i samband med träning så jag ger mig. I det aspektet vinner EAA.

Jag tror jag blandade ihop det med en annan tråd där TS frågade om han kunde ta EAA istället för vassle som mellanmål. Jag skulle nog ha skrivit det här i den tråden istället :D

Zokal
2010-11-30, 14:00
Tänkte bara fråga ifall det finns någon bra EAA från Gymgrosissten?
Isåfall kan ni rekomendera någon? Köpte ESApro innan och den funkade utmärkt, men är illa tvungen att beställa från GG nu pga av att syrran ska göra ett inköp där och vill inte betala för 2 frakt

well?

tack på förhand!

Zokal
2010-11-30, 14:04
Tänkte bara fråga ifall det finns någon bra EAA från Gymgrosissten?
Isåfall kan ni rekomendera någon? Köpte ESApro innan och den funkade utmärkt, men är illa tvungen att beställa från GG nu pga av att syrran ska göra ett inköp där och vill inte betala för 2 frakt

well?

tack på förhand!

Jävlar, jag skulle göra en ny tråd.. epic fail

saab900
2010-12-04, 13:04
Jävlar, jag skulle göra en ny tråd.. epic fail

För att citera King Grub, du går väl inte in på McDonald's forum om de har något och postar ett inlägg om att de har goda burgare på Burger King?

Sniggel
2010-12-04, 13:41
Man kan inte riktigt räkna att man får mer "protein" för pengarna med Vassle vs. EAA.

+1

När det gäller proteinrekommendationer per dygn, så baseras rekommendationerna på en kost med blandade proteinkällor. Nu är det ju faktiskt så att vissa proteinkällor är mer fullvärdiga än andra, ägg är t ex väldigt fullvärdigt men räknas enbart som fullvärdigt.
Detta tycker jag är fel att göra om man:
1. Är ute efter att bygga muskler och kanske äter mer fullvärdiga källor och merprotein överlag
2. Har svårt att få i sig tillräckligt med protein (i snitt får i sig <0.5g/dygn och riskerar brist), då det kan vara intressant att kolla på aminosyrefördelningen

Eftersom EAA just innehåller 100% EAA vilket är dubbelt så högt som vassle (som i sig är "väldigt fullvärdigt" även om den termen inte finns officiellt) så får man helt klart ut mer värde per gram protein från EAA än vad man får från vassle, och vassle i sin tur har ett större värde än t ex protein från soja (beroende lite på vilken mätmetod man använder) eller risprotein+bönprotein.

Av den anledningen kan man, om man vill, sänka sitt eget proteinintag om man får i sig en större andel essentiella amnosyror, eller så kan man ha ett lika stort proteinintag men eventuellt gynnas mer pga att proteinkvaliteten är bättre.
IMO

edit: Ska man vara detaljoptionanist så kan man införa EAAPK ;) och då kommer t ex inte kollagen så särskilt högt.