handdator

Visa fullständig version : Har vassle någon effekt som man inte får ifrån protein ifrån mat(kassein)

Rolv
2010-11-29, 17:38
Jobbar på att få bort det sista runt magen. Ligger på 2-2,5 g protein/kg kropsvikt per dag. Tar Eaa innan träning och en proteindrink (Vassle) efteråt. Är det något "jag går miste" om ifall resterande proteiner kommer ifrån mat? Eller ska jag skära ner på något, för att få i mig ytterligare vassle, fast fortfarande ha samma kcal-intag? (Givetvis kan det slinka ner någon mer drink ibland, beror ju på hur jag har ätit i övrigt).

Tack på förhand

blondyz
2010-11-29, 17:41
Vassle är snabbt protein om man tar det på fastande mage.. Något som skiljer det från de andra fullvärdiga proteinerna.

Däremot har "snabbheten" absolut störst betydelse kring träning, då behovet är akut. Man klarar sig bra på mat i övrigt

vicarious
2010-11-29, 18:36
Skillnaden är att vassle har en stimulerande effekt på proteinsyntesen, det har inte protein från maten. Om det gör någon skillnad i praktiken på det stora hela är svårt att säga.

Dietar du skulle jag hellre äta fast föda än flytande så man håller sig mätt.

Erkserks
2010-11-29, 18:56
det har inte protein från maten.

Jo det har det definitivt. Dock stimuleras MPS mer utav vassle.

vicarious
2010-11-29, 19:05

När jag säger stimulerar menar jag akut uppreglering, över basnivåer. Jag visste inte att proteinet från vanlig mat hade den effekten. Vad jag har hört är att det endast rött kött som till viss mån åstadkommer detta.

Jag kanske blandar ihop saker & ting.

blondyz
2010-11-30, 00:10
När jag säger stimulerar menar jag akut uppreglering, över basnivåer. Jag visste inte att proteinet från vanlig mat hade den effekten. Vad jag har hört är att det endast rött kött som till viss mån åstadkommer detta.

Jag kanske blandar ihop saker & ting.

Det krävs en viss stimulans för att hålla MPS över 0, protein från mat i tillräckliga mängder har förmågan att stimulera MPS till basnivåer.

vicarious
2010-11-30, 11:43
Det krävs en viss stimulans för att hålla MPS över 0, protein från mat i tillräckliga mängder har förmågan att stimulera MPS till basnivåer.

Okej :)

Mr.Sarkastisk
2010-11-30, 12:55

Definiera.

Ekonom
2010-12-01, 21:12
hälsoaspekter - cystein - glutation