Visa fullständig version : Vinterbada, bra eller anus?
Har hittat en ny grej jag fastnat för nu nämligen att bada bastu och vinterbada. Otrolig härlig känsla när man kliver upp ur vattnet..
Men nu till frågan. Är det bra eller anus för immunförsvaret? Den ena säger det är bra och den ena att det är dåligt..
Sen ytterligare en fråga. När man redan har en förkylning, är det vila som gäller då eller det kanske "rensar" systemet.
fiskebulle
2010-11-29, 16:14
Jag hade avlidit. Seriöst alltså, min läkare påstår att jag har för lågt blodtryck för att klara temperaturskillnaden...
Pavel Tatsouline hade en intressant artikel om det här i en gammal fightermag, om hur ryssarna hade en massa metoder för sina atleter baserade på olika former av kontrollerad utsättning för kyla för att stärka atleternas immunförsvar.
Jag vill också minnas att han sa något om att ifall man var borta från det mer än 2 veckor var det bara att lägga ner till nästa sommar då man kunde börja om från början med att bygga upp toleransen och immunförsvaret.
Oavsett om man tror på det eller inte var det en intressant artikel...
Alter ego
2010-11-29, 16:28
Sen ytterligare en fråga. När man redan har en förkylning, är det vila som gäller då eller det kanske "rensar" systemet.
Endera blir du bättre eller så bryter det ut med full kraft och golvar dig. Att basta när man känner sig lite krasslig är en spännande slantsingling. Kombon vinterbad + bastu har jag dock inte testat i det tillståndet.
Om jag har en förkylning som inte riktigt brutit ut brukar en bastu med kallbad ta död på den. Om den brutit ut så väntar jag tills den är borta. En polare åkte på lunginflammation efter att ha försökt kurera en brakförkylning med bastu och vinterbad.
Slartibartfast
2010-11-29, 16:41
Vinterbad är manligt. Här bild från 16 oktober. Det var is i strandvattnet :)
http://sphotos.ak.fbcdn.net/hphotos-ak-ash2/hs092.ash2/37926_481851801158_760051158_6958409_8202333_n.jpg
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.