Visa fullständig version : mjölkens vara eller inte vara (i gainern)
Jo nu är det såhär att en träningspolare till mig har uppmärksammat att jag kör med mjölk i min gainer, vilket väl är helt naturligt för oss alla?
I alla fall så vill han inte sluta tjata om att kroppen kommer att ta upp mjölkproteinerna istället för vassleproteinerna och således "knö ut" vassleproteinerna eftersom man ju bara kan uppta runt en 30 gram proteiner per tillfälle.
Jag vet varken ut eller in, men borde inte vassleproteinerna gå i första hand in i musklerna före mjölkens proteiner eller hur är det med den saken egentligen?? :confused:
MVH Leffe
30 g protein per måltid är en myt.
Mjölk är utmärkt att ta tillsammans med sin gainer då man då även får en liten andel kassein som ligger kvar och utsöndrar aminosyror mycket länge plus lite extra kolhydrater. :)
King Grub
2003-11-06, 18:10
Dessutom ger mjölk ett rejält insulinpåslag: perfekt efter ett träningspass.
30 gram - bah! 100 gram efter ett pass är det som gäller. :hbang:
King Grub: Har man jämfört rent vassle med mjölk någon gång vad gäller insulinpåslag?
Tycker det hela är lite underligt då allt ju ger proteinpåslag, att mjölk skulle göra så stor skillnad i en gainer verkar konstigt.
King Grub
2003-11-06, 19:20
Vassle ger ett minst lika stort insulinpåslag, men mjölkens InsulinIndexvärde på 115 gör det knappast mindre. Det beror naturligtvis också på hur mycket mjölk man blandar ut det med; II-värdena är satta efter ett intag på 1000 kj.
King Grub: Då är jag med, det ar alltså ingen fördel i det hänseendet att ersätta vassle med proteinet från mjölken utan ungefär likvärdigt. Sen blir drinken ungefär tusen gånger godare med mjölk men det är ju en annan femma. :)
King Grub
2003-11-06, 21:10
Ersätte - o nej! Både och! 1+1=3 i det här fallet. :)
Svårt att ta med sig mjölk till gymmet om man inte blandat innan iofs
King Grub
2003-11-06, 21:21
Har ni inte kylskåp på gymmet? :cool:
King Grub: Har jag en viss mängd protein som jag vill få i mig får jag ju blanda med det i åtanke, det spelar ju ingen roll för insulinutsöndringen vilket man väljer. Om man ser detta som en viktigt faktor för proteinet från en gainer, med tanke på alla kolhydrater så spelar det nog ingen större roll utan man når nog en lagom nivå i alla fall.
Everest: Man ställer bara in gainern i kylen som gymet naturligtvis har. :)
Nalle_Björn
2003-11-07, 09:14
Originally posted by Everest
Svårt att ta med sig mjölk till gymmet om man inte blandat innan iofs
ett bra knep är att frysa lite vatten längst ner i en flaska. sen hälla på mjölken. på det viset håller sig mjölken kall och god lite längre.
eller förvara mjölken i en termos :rolleyes:
Det är ju lyx med kyl på gymet! :) Jag brukar blanda till den hemma med kall mjölk. Eventuellt låta den stå en stund i kylen efter den e färdigblandad. Sen tar man med sig den till jobbet, låter den stå i kylen där eller kvar i gymväskan i bilen (det börjar ju bli vinter nu) sen så står den i skåpet under tiden man gymmar och när man dricker den är den inte varm i alla fall. Lite mitt emellan.. :thumbup:
Hålla på o frysa vatten eller springa runt me mjölk i en termos orkar man ju inte....
men har inte lågt GI som drar ner "snabbheten" i gainern?? eller är det bara II man ska kolla på eller?
mange_: Bara för att du tillför mer kolhydrater som har lägre gi så försvinner ju inte snabbheten hos de snabba kolhydraterna, de kommer i alla fall dyka upp i blodet lika snabbt.
Laktos går väl för övrigt samma väg som fruktosen vad gäller tranasport och når levern väldigt snabbt även om man inte ser det på en blodsocker prov förrens efter en bra stund.
ok jag trodde om man tog kolhydrater med högt GI så var det snabbare än om man la till kolhydrater med lägre GI men detta är alltså en missuppfattning?
mange_: Gi är ju ett värde på 50 g kolhydrater från en viss kolhydratkälla.
Tar du en kolhydrat med gi på 50 och en med 100 och blandar så får du ett gi värde på 75 bara för att man mäter på bara 50 g.
Häller du i dig dubbla mängden kolhydrater så får du ju påslaget från båda kolhydraterna samtidigt
Det är alltså inte bara intressant att se vilka kohydrater man stoppar i sig utan även hur mycket vid varje tillfälle, om man behöver bry sig vill säga. (Läs har diabetes eller liknande sjukdom.)
All mat innehåller långsamma, medelsnabba och snabba kolhydrater i olika proporitoner och ger på sätt olika gi värden, äter man tillräckligt mycket av en maträtt med lågt gi så får man samma insulinrespons som man får av en kolhydratkälla med snabbt gi om man äter mycket mindre av den senare.
Det går alltså i teorin att få i sig så mycket snabba kolhydrater som krävs efter träningen bara genom att äta en väldigt stor måltid vanlig mat, jag tror inte att det finns en enda jämförelse mellan snabba kolhydrater+protein efter träningen och vanlig mat där man tagit hänsyn till detta.
Jag tror ärligt talat inte det ger så sämre effekt att äta rikligt med mat men det är lättare att få i sig något flytande.
hangatyr
2003-11-12, 15:25
på tal om ljummen mjölkgainer: gör som jag, släng i några isbitar i den så håller den sig kall och god ett bra tag efter att man blandat till den!
Originally posted by hangatyr
på tal om ljummen mjölkgainer: gör som jag, släng i några isbitar i den så håller den sig kall och god ett bra tag efter att man blandat till den!
har ni 1800 mil hem? gör som jag, blanda den när ni kommit hem.
hangatyr
2003-11-12, 15:56
Originally posted by Assazel
har ni 1800 mil hem? gör som jag, blanda den när ni kommit hem.
nej bara 1500 mil, så att blanda den efter träningen kanske är ett alternativ...
Eller så tar man gainern innan man stretchar, det plus resa hem tar en stund.
Originally posted by z_bumbi
Eller så tar man gainern innan man stretchar, det plus resa hem tar en stund.
tar det mindre än en timme hem så skall det kvitta väl?
King Grub
2003-11-12, 17:57
Originally posted by Assazel
tar det mindre än en timme hem så skall det kvitta väl?
Nej, det första målet, det med de snabba kolhydraterna och proteinet, det skall i magen omedelbums, eller så snart det bara går. Det är nästa mål som bör ätas runt en timme efter det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.