Visa fullständig version : Vete och mjölk?
Go_to_heaven
2010-11-29, 12:47
Vet inte om någon mer såg på nyhetsmorgon imorse.
Men det var en kineseolog (tror jag det hette) som hade hjälpt Lars Frölander att både må bättre samt prestera bättre.
Hur som helst, enligt denna kille så var det man stoppade i sig väldigt starkt knutet till sin hälsa, inte så konstigt så långt, men dessutom så påstod han att framförallt vete samt mjölk var två väldigt starkt bidragande orsaker till att människor inte mådde så bra som de borde göra.
Han menade att dessa livsmedel satte igång inflammatoriska processer i kroppen.
Övriga saker på listan var bla. kaffe, te och mandlar.
Era åsikter?
WHITEFOLKS
2010-11-29, 12:54
Hittepå om du inte är specifikt allergisk eller intolerant mot något utav det.
Resonemanget faller lite på att väldigt många äter dessa livsmedel utan att alls må dåligt. Inflammationsprocessen är ganska väl kartlagd och att man inom skolmedicinen skulle missat inflammatoriska svar på vete och mjölk, som båda är väldigt vanliga, låter kanske inte troligt.
Det finns för- och nackdelar med alla livsmedel. Så länge det inte handlar om en individuell allergi skulle jag vilja säga att kostsammansättningen är viktigare än ett enskilt livsmedel.
Alltså, är man inte allergisk mot mandlar, kaffe eller te ser jag inget skäl att utesluta dessa ur kosten. Men skulle man bara leva på dessa tre matvaror skulle det finnas skäl till en mer varierande och kompletterande kost.
Istället för att bedriva korståg mot enskilda varor, som vetemjöl och mjölk, vore det kanske bättre att informera om hur olika varor kompletterar varandra och vad man bör tänka på för att få i sig mat med bra fett- och näringssammansättning.
För en viss individ är kanske mer mjölk bättre ur hälsosynpunkt, medan det för en annan vore bättre att minska på mjölkintaget.
Go_to_heaven
2010-11-29, 14:10
Nu handlade ju inte detta om huruvida en kost i övrigt var baserad utan att (framför allt) vete satte igång inflammatoriska processer oavsett...
Tyckte att det lät väldigt konstigt, ungefär på samma resonemang som Apos78 hade.
Men vill samtidigt vara väldigt öppen gentemot både alternativ medicin och andra åsikter.
Tack för er respons.
Om du vill läsa mer om det så kan du hitta en del intressant här:
paleonu.com
robbwolf.com
Eddie Vedder
2010-11-29, 14:38
Spannmålet känns som den röda tråden för alla de idrottare jag läser om som lägger om kosten ordentligt och upplever hälso- och prestationsförbättringar. Även om kosten i övrigt brukar variera så är det just spannmålsuteslutande och bättre mage som upprepar sig.
Min mage har blivit betydligt bättre sedan jag tog bort spannmål från min kost. Är aldrig uppblåst, gasig eller hängig efter en måltid längre. Jag anser att de flesta kan förbättra sin hälsa genom att minimera/utesluta spannmål, framförallt vete.
De flesta har inga hälsoproblem, men du anser ändå att de flesta kan förbättra sin hälsa genom att undvika något som inte skapar problem för dom? Låter logiskt. Skall provas.
Spannmålet känns som den röda tråden för alla de idrottare jag läser om som lägger om kosten ordentligt och upplever hälso- och prestationsförbättringar. Även om kosten i övrigt brukar variera så är det just spannmålsuteslutande och bättre mage som upprepar sig.
Det vanligaste är mer energi och sen nog kommer fibrer. Att ha en rädsla för fett och snabba kolhydrater samt äta fiberprodukter när man ligger på 5000 kcal/dag eller mer är sällan så hållbart.
Jag såg det inte, för jag är allergisk mot alternativmedicin, men jag noterade att Ulf Kilman och Lars Frölander skulle diskutera detta i Efter tio med Malou von Sivers. Det går förmodligen att se i efterhand. Kilman påstås ha botat Frölanders klorallergi, där problemet var "utmattade binjurar (http://www.tv4.se/1.913795/2009/03/27/det_hander_i_efter_tio)" (länken blir förmodligen inaktuell senare). För övrigt: VoF från 2004 (http://www.vof.se/aktuellt.php?year=2004#notis119).
Uppdatering: Och det chattades också (http://www.tv4.se/1.1925244/2010/11/29/las_chatten_med_lars_och_ulf).
Min mage har blivit betydligt bättre sedan jag tog bort spannmål från min kost. Är aldrig uppblåst, gasig eller hängig efter en måltid längre. Jag anser att de flesta kan förbättra sin hälsa genom att minimera/utesluta spannmål, framförallt vete.Tja, det beror väl framför allt på hur ens glutentolerans ser ut.
Jag har inga problem alls med ens väldigt höga intag av olika vetemjölsprodukter, men visst, jag hämtar ju gärna energi från andra källor om det går, som havre och potatis.
Jag såg det inte, för jag är allergisk mot alternativmedicin, men jag noterade att Ulf Kilman och Lars Frölander skulle diskutera detta i Efter tio med Malou von Sivers. Det går förmodligen att se i efterhand. Kilman påstås ha botat Frölanders klorallergi, där problemet var "utmattade binjurar (http://www.tv4.se/1.913795/2009/03/27/det_hander_i_efter_tio)" (länken blir förmodligen inaktuell senare). För övrigt: VoF från 2004 (http://www.vof.se/aktuellt.php?year=2004#notis119).
Uppdatering: Och det chattades också (http://www.tv4.se/1.1925244/2010/11/29/las_chatten_med_lars_och_ulf).
Utmattade binjurar är väl inget kontroversiellt? Det är väl i stort sett vad som händer vid utmattningsdepression: kroppen klarar längre inte av stress.
Oavsett hur man vrider och vänder på ordet "hälsa" har jag otroligt svårt att se mjölk och vete som två starkt bidragande orsaker till ohälsa.
Det där med "inflammatoriska processer" i kroppen kändes väldigt skumt - "källa på det?"
Alla människor har ju olika problem så att peka ut enskilda livsmedel som en övergripande lösning är ju bara löjligt.
Det är definitivt en blandning av livsmedel och gener som det handlar om.
Som exempel: Folk bosatta i asien - 50ggr mindre risk att utveckla Aggressiv prostatacancer. 10% tros vara hereditärt.
Så.. -> Djurstudier kopplar vissa théer och soja (phytoestrogener) STARKT bidragande till minskad risk. ->Testa att blanda in fett -> Tillbaka till dåligt resultat för att minska canceraggressivitet.
Sen kanske det bara är jag som inte skulle lita på en "kinesolog" när det gäller kost och hälsa.
Utmattade binjurar är väl inget kontroversiellt? Det är väl i stort sett vad som händer vid utmattningsdepression: kroppen klarar längre inte av stress.
Det är möjligt att det inte är kontroversiellt bland alternativmedicinare, men det tycks vara det om man frågar riktiga läkare (http://www.mayoclinic.com/health/adrenal-fatigue/AN01583).
Eddie Vedder
2010-11-30, 08:22
Det vanligaste är mer energi och sen nog kommer fibrer.
Det tror inte jag. Jag hart aldrig stött på att samma idrottare ökat sitt kaloriintag. Och inte är ju vikten högre heller.
Detta är ett svårt och komplext ämne och jag tror inte man kan avfärda farhågorna så lätt som en del gör i denna tråd. Man ska komma ihåg att det vete som finns idag skiljer sig från det ursprungliga vetet, Einkorn (http://en.wikipedia.org/wiki/Einkorn_wheat), och dessutom påverkas väl mjölkens sammansättning av vad korna får att äta, och där är ju gräsbetande kor att föredra. Jag tror inte vi sett det sista i detta ämne, och inflammatoriska processer kontra sjukdom är väl inte heller klarlagt. Här (http://www.med.lu.se/plain/forskning/forskningens_dag/tidigare_aars_tema/forskningens_dag_2006/video/anita_sjoelander) är ett föredrag av professor Anita Sjölander om just sambandet kroniska imflammationer och cancer.
hejhopp79
2010-11-30, 13:21
Snarare klarar kroppen inte längre av att utsöndra stresshormon, vilket resulterar i en utmattningsdepression. En depression är till stor del låga nivåer av exempelvis noradrenalin och kortisol. Man saknar med andra ord "livslust" och kampanda som dessa stresshormon bidrar med i kroppen. Sen fluktuerar ju såklart utsöndring av kortisol under dygnet men hos en deprimerad person är den ofta kroniskt, signifikant nedreglerad.
hejhopp79
2010-11-30, 13:25
Detta är ett svårt och komplext ämne och jag tror inte man kan avfärda farhågorna så lätt som en del gör i denna tråd. Man ska komma ihåg att det vete som finns idag skiljer sig från det ursprungliga vetet, Einkorn (http://en.wikipedia.org/wiki/Einkorn_wheat), och dessutom påverkas väl mjölkens sammansättning av vad korna får att äta, och där är ju gräsbetande kor att föredra. Jag tror inte vi sett det sista i detta ämne, och inflammatoriska processer kontra sjukdom är väl inte heller klarlagt. Här (http://www.med.lu.se/plain/forskning/forskningens_dag/tidigare_aars_tema/forskningens_dag_2006/video/anita_sjoelander) är ett föredrag av professor Anita Sjölander om just sambandet kroniska imflammationer och cancer.
Jag tror att du har en hel del poänger i det du säger. Jag har också läst om det där och vete och mjölk är inte helt oproblematiskt. Det verkar också som en del individer påverkas i hjärnkontoret och på andra sätt i kroppen av vete och mjölk, fastän de inte vet att detta är orsaken. Det är nog en stor, flytande gräns mellan tolerans och allergi skulle jag tro.
Själv nyser jag alltid och blir snörvlig när jag äter gröt och blir lite yr även av laktosfri mjölk, men mår inte "dåligt" i övrigt. Något visar det dock på
Naggande go!
2010-11-30, 15:24
Tycker detta är intressant då jag har fibromyalgi och en tarm som är kroniskt inflammerad. Jag letade på nätet efter jag fick min diagnos och överallt stod rådet att utesluta gluten och laktos pga den ökade inflammations risken. Jag äter i stort sett fritt från gluten samt laktos och mår mycket bättre av det. Jag får inte längre lika segdragna inflammationer, blir inte utmattad lika lätt och magen mår bättre. När jag då och då slarvar märker jag en avsevärd försämring i både smärtor i muskler och leder, fruktansvärd huvudvärk och minst sagt "jobbiga tarmar"... Så för mig med mina sjukdomar funkar de kostråden perfekt, men om någon som inte mår dålig av att äta dem borde låta bli dem i förebyggande syfte vet jag inte om jag tycker är nödvändigt.
Men som sagt för folk med fibro, tarm besvär, utmattning osv är det absolut värt ett försök. Det botar inte men det gör vardagen bra mycket behagligare!
My 2 cents about it
Vad innebär det att äta lite vete?
Är det att utesluta bröd helt ur kosten?
Eller bara att man inte svullar i sig diverse bakverk och äter pannkakor flera ggr i veckan?
Använder själv nästan aldrig vetemjöl nuförtiden, bara till nån redning nån gång i veckan, men då är det ju bara 2-3msk.
Nån skiva bröd/dag däremot, men ingen aning hur mycket vete det är i vanligt halvljust bröd, eller knäcke.
Eddie Vedder
2010-11-30, 16:42
Vad innebär det att äta lite vete?
Att låta en väldigt liten/ingen del av kosten utgöras av produkter innehållandes vete.
Att låta en väldigt liten/ingen del av kosten utgöras av produkter innehållandes vete.
Låter knepigt.
Men vete kanske inte är så vanligt förekommande som man kan tro, kanske är lättare än att sluta med socker tex, ingen aning :em:
Tycker detta är intressant då jag har fibromyalgi och en tarm som är kroniskt inflammerad. Jag letade på nätet efter jag fick min diagnos och överallt stod rådet att utesluta gluten och laktos pga den ökade inflammations risken. Jag äter i stort sett fritt från gluten samt laktos och mår mycket bättre av det. Jag får inte längre lika segdragna inflammationer, blir inte utmattad lika lätt och magen mår bättre. När jag då och då slarvar märker jag en avsevärd försämring i både smärtor i muskler och leder, fruktansvärd huvudvärk och minst sagt "jobbiga tarmar"... Så för mig med mina sjukdomar funkar de kostråden perfekt, men om någon som inte mår dålig av att äta dem borde låta bli dem i förebyggande syfte vet jag inte om jag tycker är nödvändigt.
Men som sagt för folk med fibro, tarm besvär, utmattning osv är det absolut värt ett försök. Det botar inte men det gör vardagen bra mycket behagligare!
My 2 cents about it
Roligt att höra! Tycker mig se gluten-magproblem/trötthets-kopplingen rätt ofta.
(det är förresten inte laktos - mjölksocker - utan kasein - mjölkprotein - som är ditt problem)
Låter knepigt.
Men vete kanske inte är så vanligt förekommande som man kan tro, kanske är lättare än att sluta med socker tex, ingen aning :em:
Ut med pasta, bröd, kakor. In med rotfrukter, rotknölar, rötter och ris, quinoa m.m.
..och fett.
Eddie Vedder
2010-11-30, 20:01
Låter knepigt.
Det är väl bara att läsa ingrediensförteckning? Har du ork att räkna kcal/krona på allt du stoppar i dig lär du ju orka läsa innehållet.
Det är väl bara att läsa ingrediensförteckning? Har du ork att räkna kcal/krona på allt du stoppar i dig lär du ju orka läsa innehållet.
Aldrig sett att det står exakt mängd vete, men det kanske det gör.
Är inte SÅ intresserad, bara nog för att slänga ur mig en fråga här, inte nog för att börja räkna på det, jag käkar som vanligt.
hejhopp79
2010-11-30, 20:36
Låter knepigt.
Knepigt? Inte alls.
Inte särskilt svårt heller nuförtiden. Inte alls faktiskt. Utesluter du vete så utesluter du rimligen allt vete i kosten och som sagt så står det ju på innehållsförteckningen vad maten som du äter innehåller.
Eddie Vedder
2010-11-30, 21:01
Aldrig sett att det står exakt mängd vete, men det kanske det gör.
Nej men det står ju om vetemjöl eller glutenprotein ingår. Och alla ingredienser står ju i fallande ordning.
Det tror inte jag. Jag hart aldrig stött på att samma idrottare ökat sitt kaloriintag. Och inte är ju vikten högre heller.
Nej jag menade vad som var vanligast bland idrottare på hög nivå. Jag har ingen aning om vilka idrottare du har läst om men under en föreläsning med den fd kostansvariga för SOK berättade hon en del om vad hon stött på och förklarade också varför SOK-s kostråd ser ut som de gör.
Att kaloriunderskott är vanligt bland idrottare visar sig dessutom i flera länder, bl a finns det en kanadensisk undersökning på en relativt stor grupp (jag har för mig att det också vara olympier?). Att någon ligger på kaloriunderskott betyder ju som du vet att idrottaren inte går upp i vikt i någon större omfattning om den bara börjar äter för att täcka behovet.
Eddie Vedder
2010-12-01, 11:58
Nej jag menade vad som var vanligast bland idrottare på hög nivå.
Frölander, Ferry och Colting. Och fler har ju följt i deras spår. De kan såklart ljuga men jag tror inte det.
Snarare klarar kroppen inte längre av att utsöndra stresshormon, vilket resulterar i en utmattningsdepression.
... ja, och vilken kroppsdel utsöndrar stresshormon?
Den allmänna attityden på kolozzeum verkar vara att allt sådant här är överdrifter och enskilda fall. Jag kan själv erkänna att jag var skeptisk till allt tjafs om att det är dåligt med spannmål och tyckte inte jag hade några större problem innan jag tog bort spannmål. Nu i efterhand kan jag säga att jag upplever en stor skillnad i energinivå jämfört med då. När jag vid enstaka tillfällen äter en större mängd vetemjöl i form av en pizza eller havregrynsgröt till frukost (ibland längtar man tillbaka till gamla vanor) blir jag alltid hängig en stund efter. Givetvis kan det bero på glutenintolerans eller dålig insulinkänslighet men jag upplever inte alls samma trötthet när jag äter en större mängd kolhydrater av annat slag och jag har aldrig upplevt några direkta problem av spannmålskonsumtion tidigare.
Värt att tillägga är att jag inte upplevde denna trötthet på samma sätt när jag var van vid att äta spannmål.
Naggande go!
2010-12-01, 17:17
Roligt att höra! Tycker mig se gluten-magproblem/trötthets-kopplingen rätt ofta.
(det är förresten inte laktos - mjölksocker - utan kasein - mjölkprotein - som är ditt problem)
Ut med pasta, bröd, kakor. In med rotfrukter, rotknölar, rötter och ris, quinoa m.m.
..och fett.
Åh fan! Vad är det med kaseinet som gör att det blir knas? Jag äter laktosfri keso och det kanske inte är så smart då eller?
Naggande go!
2010-12-01, 17:23
Den allmänna attityden på kolozzeum verkar vara att allt sådant här är överdrifter och enskilda fall. Jag kan själv erkänna att jag var skeptisk till allt tjafs om att det är dåligt med spannmål och tyckte inte jag hade några större problem innan jag tog bort spannmål. Nu i efterhand kan jag säga att jag upplever en stor skillnad i energinivå jämfört med då. När jag vid enstaka tillfällen äter en större mängd vetemjöl i form av en pizza eller havregrynsgröt till frukost (ibland längtar man tillbaka till gamla vanor) blir jag alltid hängig en stund efter. Givetvis kan det bero på glutenintolerans eller dålig insulinkänslighet men jag upplever inte alls samma trötthet när jag äter en större mängd kolhydrater av annat slag och jag har aldrig upplevt några direkta problem av spannmålskonsumtion tidigare.
Sist jag kolla så var havre ok att äta vid gluten intolerans, speciellt om man är över 18 så brukar tunntarmen klara av det lilla gluten som kan finnas i havren (kontaminerad från andra spannmål).
... ja, och vilken kroppsdel utsöndrar stresshormon?
Binjuremärgen. Sitter direktkopplad till hjärnan. Räcker med ljud,syn eller hudsignal för att binjuremärgen ska vräka ut adrenalin direkt i blodet.
Har faktiskt aldrig hört att binjuremärgen skulle kunna tröttas ut och utsöndra mindre hormon. Trodde att kroppen istället reagerade genom med färre receptorer för adrenalin på levern, hjärtat, blodkärlen etc.
Åh fan! Vad är det med kaseinet som gör att det blir knas? Jag äter laktosfri keso och det kanske inte är så smart då eller?
Jag vet att om man är känslig mot mejeri så att man mår jättedåligt, utöver att vara gasig p g a laktasbrist, så är det kaseinet som är orsaken, genom uteslutning.
christofer79
2010-12-01, 22:52
Vet inte om någon mer såg på nyhetsmorgon imorse.
Men det var en kineseolog (tror jag det hette) som hade hjälpt Lars Frölander att både må bättre samt prestera bättre.
Hur som helst, enligt denna kille så var det man stoppade i sig väldigt starkt knutet till sin hälsa, inte så konstigt så långt, men dessutom så påstod han att framförallt vete samt mjölk var två väldigt starkt bidragande orsaker till att människor inte mådde så bra som de borde göra.
Han menade att dessa livsmedel satte igång inflammatoriska processer i kroppen.
Övriga saker på listan var bla. kaffe, te och mandlar.
Era åsikter?
Har oxå hört att mjölkprodukter kan ge infalmmatoriska processer i kroppen. Detta menas nog att mjölkprodukter kan ge upphov till reaktiva syreföreningar och fria radikaler vilket ger en frisättning av reaktiva oxidanter, vilket genererar en oxidativ aktivitet av vita blodkroppar tex neutrofiler o monocyter. Höga vita = en inflammatorisk process.
Detta borde ju iså fall gå att förhindra med rätt antioxidanter o omega 3 som är inflammationshämmande. Som sagt varierad föda med mycket färgrikkost rikt på antioxidanter bode hämma den inflammatoriska processen.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.