Visa fullständig version : Wikileaks diplomatdokument
Mr.Cosybear
2010-11-28, 20:32
Sammanfattning från några dokument som sipprat ut på nätet än sålänge
• The U.S. spies on the United Nations, monitoring its telecommunications and IT systems.
• Saudi Arabia is lobbying us to attack Iran. Israel is ready to go it alone in such an attack, too, presumably with tacit support from at some Arab states.
• There is 'devastating criticism' of the British military's operations in Afghanistan, but Britain is helping keep Iran policy sane.
• A British royal did something 'inappropriate.'
• The U.S. government has 'serious political criticisms of' British Prime minister David Cameron, but the two governments are 'particularly intimate' in their dealings.
• Hamed Karzai is motivated by paranoia, and by payment in cash.
• Russia's government is somewhat in bed with organized crime.
• ANC flunkies kept Nelson Mandela on a tight leash after his release.
• A global computer hacking effort: China’s Politburo directed the intrusion into Google’s computer systems in that country, a Chinese contact told the American Embassy in Beijing in January, one cable reported. The Google hacking was part of a coordinated campaign of computer sabotage carried out by government operatives, private security experts and Internet outlaws recruited by the Chinese government. They have broken into American government computers and those of Western allies, the Dalai Lama and American businesses since 2002, cables said.
Mr.Cosybear
2010-11-28, 20:37
• There is a secret standoff with Pakistan over highly enriched uranium, which the U.S. fears could be 'diverted' to build 'illicit' nuclear weapons.
• There's a plan for unifying Korea after the North collapses, and China's in on it.
• Guantanamo Bay's closure is mired in shifty cash deals with foreign governments to take prisoners. Also, the Afghan government is corrupt, plus ca change.
• Hacking! The Chinese government has owned Google, the Dalai Lama, "American businesses," and more!
• Saudi Arabia pays for the terrorism and Qatar sucks at counterterrorism.
• Our spies have learned that Vladimir Putin and Silvio Berlusconi have some kind of weird bromance going on involving 'lavish gifts' and 'lucrative energy contracts.' Silvio is essentially acting as Putin's man in the EU.
• His power in Russia is absolute, but the bureaucracy there is so epic it allows Putin to be 'ignored.'
• The U.S.is failing to prevent Syria arming Hezbollah.
• The U.S. 'warned' Germany not to arrest CIA agents who bungled a rendition and kidnapped an innocent German citizen.
Andy.da.wohoo
2010-11-28, 20:42
Har jag missat något?
Har jag missat något?
Ja. https://www.flashback.org/t1367113
Det är intern amerikans diplomatpost som läckt. Frågan är hur mycket som egentligen är aktuellt och vad som redan har blivit överspelat.
Materialet släpps, som jag förstått det, 23.00 svensk tid?
Frågan är när man själv kan läsa någon riktig summering av det. Servrarna lär vara rätt överbelastade första timmarna.
Mr.Cosybear
2010-11-28, 21:04
Materialet släpps, som jag förstått det, 23.00 svensk tid?
Frågan är när man själv kan läsa någon riktig summering av det. Servrarna lär vara rätt överbelastade första timmarna.
Der Spiegel, The Guardian, El Pais, Le Monde, NY Times under morgondagen gissar jag på. Wikileaks är/var under DDOS-attack.
This is going to be biiiiiig
Två grejer jag tänker på ang. Wikileaks:
1. Ganska respektlöst mot de individer som hängs ut och som grundarna av Wikileaks nu riskerar livet på (vet inte hur anonyma de gör dom dock).
2. Med tanke på hur jävla mycket info de har är det konstigt att de ändå inte hittar mer skit än vad de faktiskt gör. Det är ganska så rent jämfört med worst case scenario. Man kan ju ställa sig frågan vad som hade grävts upp om det t ex handlade om Ryssland i Tjetjenien eller Kina i Xinjiang.
Två grejer jag tänker på ang. Wikileaks:
1. Ganska respektlöst mot de individer som hängs ut och som grundarna av Wikileaks nu riskerar livet på (vet inte hur anonyma de gör dom dock).
2. Med tanke på hur jävla mycket info de har är det konstigt att de ändå inte hittar mer skit än vad de faktiskt gör. Det är ganska så rent jämfört med worst case scenario. Man kan ju ställa sig frågan vad som hade grävts upp om det t ex handlade om Ryssland i Tjetjenien eller Kina i Xinjiang.
Beror väl lite på källor? Jag antar i alla fall att källorna finns inom USA, därmed lär allt de släpper röra främst USA, även om det nu spekuleras om korrespondens som rör bra mycket mer än bara USA.
Dessutom vet vi ju inte vilken information dem kommer släppa? Det spekuleras i det stora hela just nu.
Nej, jag syftar på den information som har släppt hittils. Wikileaks är inte direkt något nytt fenomen.
De flesta länder vet nog om att det är en jävla massa mygel inblandat i de flesta ledningar. Frågan är vad USA ska göra för att få tillbaka förtroendet, om de nu ens tappar något. Kanske några konspirationsteorigrupper kommer få tillskott, men jag tvivlar på att något extraordinärt kommer att hända.
Det enda landet jag kan tänka mig kommer reagera är Nordkorea, men de är ju dumma till vardags ändå.
Nej, jag syftar på den information som har släppt hittils. Wikileaks är inte direkt något nytt fenomen.
Tack, jag vet att det har funnits sedan 2006.
Mitt konstaterande gäller fortfarande, även om du syftar till äldre publicering.
Sen fattar jag inte varför du påstår att dem "bör ha hittat mer". Har jag läckor inom t.ex. Iraqs regim om kriget i Iraq, eller från någon inom USAs försvar så vet dem sannolikt mer om just kriget i iraq, eftersom det har varit deras största släpp hitills, och inte om Ryssland eller Island.
Dessutom så vet vi inte ännu omfattningen av informationen dem nu skall släppa.
Mr.Cosybear
2010-11-29, 00:14
http://cablegate.wikileaks.org
Tack, jag vet att det har funnits sedan 2006.
Mitt konstaterande gäller fortfarande, även om du syftar till äldre publicering.
Sen fattar jag inte varför du påstår att dem "bör ha hittat mer". Har jag läckor inom t.ex. Iraqs regim om kriget i Iraq, eller från någon inom USAs försvar så vet dem sannolikt mer om just kriget i iraq, eftersom det har varit deras största släpp hitills, och inte om Ryssland eller Island.
Dessutom så vet vi inte ännu omfattningen av informationen dem nu skall släppa.Vad jag menar är att med tanke på så mycket material som har släppts hittils (t ex tidigare i år) och vilken potentiell katastrof det hade kunnat innebära känns det ännu ganska "mjaeeh". Typ.
De här nya grejerna ska bli intressanta att ta del av också, såklart.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.