handdator

Visa fullständig version : Högtalarproblem

Lillstadspojken
2010-11-28, 16:37
Efter att ha förlorat ljudet i mina högtalare skulle jag försöka åtgärda problemet och gick in på kontrollpanelen --> Ljud, under fliken "Uppspelning" låg sedan mina högtalare listade och därefter tryckte jag på "egenskaper". Inne på egenskaper, under fliken "allmänt", tryckte jag sedan på Aktivering: Använd inte den här enheten (inaktivera), och chopp sa det så var den helt borta från listan utan chans till återaktivering. Jag har testat att dra ut och sätta in sladdarna till högtalarna men jag får inte upp "högtalare" på listan igen. Någon som kan hjälpa mig att åtgärda detta problem? Jag har en Windows Vista för övrigt.

C.E.J.
2010-11-28, 16:38
Spela pra finska mosik i höktalare som SPRENGA ut va.

r3mpuh
2010-11-28, 16:41
Mina Z-2300 satelliter ger ifrån sig ett "brus" när de är igång.
Spelar ingen roll vilken volym man har på, båda ger ifrån sig detta brus.
Man kan ju dock spela så pass högt så bruset inte hörs..

Genom att det är exakt samma problem på båda högtalarna kanske inte det är där problemet ligger?

Lillstadspojken
2010-11-28, 16:48

Genom att det är exakt samma problem på båda högtalarna kanske inte det är där problemet ligger?

Mina är precis likadana vad det gäller bruset. Det var dock inte vad jag behövde hjälp med.

Morrris
2010-11-28, 16:50
Vad är det för högtalare? Kan du dra ner drivrutinerna till ljudkortet och installera om dem?

Lillstadspojken
2010-11-28, 16:54
Labtec Pulse 386. Får ta och leta upp skivan och testa helt enkelt.

r3mpuh
2010-11-28, 16:58
Labtec Pulse 386. Får ta och leta upp skivan och testa helt enkelt.
Vad har du för ljudkort?

Lillstadspojken
2010-11-28, 17:00
Det vet jag inte. Kan man kolla upp de?

Morrris
2010-11-28, 17:00
Mina är precis likadana vad det gäller bruset. Det var dock inte vad jag behövde hjälp med.

Steget som sitter i är skit.

bearwolf
2010-11-28, 17:12
jag vet, vänta :D

bearwolf
2010-11-28, 17:12
högerklicka där dom var och kryssa i, "show disabled devices" :D
har själv fått damp över detta någon gång

bearwolf
2010-11-28, 17:15
angående brus så kan man kolla lite olika saker, brusar dom även när du drar ut sladden från datorn? om dom inte gör det kan du kolla så dom inte sitter i olika vägguttag och får jordbrumm. Om dom brusar utan sladden i datorn så får du kolla efter andra störningsmöjligheter till högtalarna

Fettecke
2010-11-28, 17:34

bruset beror troligen på att det inte är jordat riktigt

bearwolf
2010-11-28, 17:36
det är säkert printat på billigt kort med matningen till utgångssteget 1mm från signalvägarna :D

r3mpuh
2010-11-28, 17:37
bruset beror troligen på att det inte är jordat riktigt
Uttagen på badrummet och köket är jordade.
I vanliga rummen är det inte jordat.

Du tror bruset skulle försvinna om jag drog en skarvsladd från badrummet?

astrodog
2010-11-28, 17:47

Prova koppla in allt på samma uttag, om det inte redan är det. Ifall du har en laptop, så testa ljudet utan att laptopen är inkopplad till strömnätet.

r3mpuh
2010-11-28, 17:49
Prova koppla in allt på samma uttag, om det inte redan är det. Ifall du har en laptop, så testa ljudet utan att laptopen är inkopplad till strömnätet.
Z-2300 sateliterna är kopplade till deras Subwoofer(Sitter väll nån form av slutsteg där i) som sedan kopplas till eluttaget.

capture
2010-11-28, 18:10

Man ska INTE skarva från ojordat till jordat rum.

Detta för det kan bli en potentialskillnad mellan två saker som är inkopplade i vardera rum och om man tar i dem samtidigt så kan du få ström igenom dig.

r3mpuh
2010-11-28, 18:11
Det händer något magiskt ondskefullt med elen när den kliver över tröskeln?

bearwolf
2010-11-28, 18:21
om du har ett hölje som är jordat och ett hölje som är ojordat eller jordat vid annan punkt kan en potentialskillnad uppstå, så dra en skarvis du, så länge du ser till att allt går på det jordade uttaget. om du får stötar så får du tänka om lite :)

Har sällan upplevt mer än 40v potentialskillnad mellan jordpunkter och det kryper bara lite härligt :D

astrodog
2010-11-30, 22:51
Z-2300 sateliterna är kopplade till deras Subwoofer(Sitter väll nån form av slutsteg där i) som sedan kopplas till eluttaget.

Jag menar alla komponenter som är involverade i ljudet, inklusive dator etc. Har du t.ex. HDMI sladd till TV i något annat rum så dra ut den etc.

astrodog
2010-11-30, 22:58

Detta för det kan bli en potentialskillnad mellan två saker som är inkopplade i vardera rum och om man tar i dem samtidigt så kan du få ström igenom dig.

Då måste det vara olika jordpunkter.

Undrar om element normalt sett är jordade i jordade rum? Bör de nog vara.

capture
2010-11-30, 23:57
Då måste det vara olika jordpunkter.

Undrar om element normalt sett är jordade i jordade rum? Bör de nog vara.

Om ett rum inte är jordat så har den en "flytande jordpunkt". Jorden är då summan av de tre faserna. Om en fas går sönder så kommer jorden inte vara i närheten av noll och om man då tar i något som är jordat så blir det en stor potentialskillnad.

astrodog
2010-12-02, 08:27
Om ett rum inte är jordat så har den en "flytande jordpunkt". Jorden är då summan av de tre faserna. Om en fas går sönder så kommer jorden inte vara i närheten av noll och om man då tar i något som är jordat så blir det en stor potentialskillnad.

Det får du utveckla. Varför skulle jorden vara summan av de tre faserna? Går bara en fas och en nolla fram till ett rum.