Visa fullständig version : Robert Helenius golvar Attila Levin
130kg finsk sisu
2010-11-28, 13:50
Finländske Helenius vann på TKO mot Attila Levin. Är normalt inte så intresserad av boxning men följer Helenius framfart som proffs.
Hade förmånen att avtjäna den fosterländska värnplikten 2003 tillsammans med Robert. Var inte direkt hans befäl förutom på idrottskommenderingarna. Men där och även annars var han ett föredömme. Väldigt ödmjuk och tilltalade alla underofficierare och officierare som reglementet säger "herr". Men jag sa åt honom att han inte behöver kalla mig herr sergeant eftersom han spöar skiten ur mig när som helst och då är jag ingen "herr". Han tog även sin värnplikt på allvar och han skulle troligtvis fått större delen av de 180 dagarna som permission men han var mycket av tiden frivilligt där. Han skulle velat åka i underofficierskolan men han fick inte med motiveringen att "så mycket permissioner".
Jag vet inte hur han gör nu, men iaf i början av proffskarriären jobbade han med barn som hade det trassligt. Ännu en sån sak visar att han är en god människa.
Vi har messat några gånger sedan vi slapp ut i det civila. Trevlig människa rakt igenom. En nutidens riddare som representerar inte bara Finland utan även vår finlandssvenska minioritet! Bra med tuffa individer som gör det.
WdHf0t75eOk
Bra match! Riktigt snabba slag känns det som.
130kg finsk sisu
2010-11-28, 14:07
typ första slaget Robert får in så sänker han svensken med. Annars verkade ju svensken vara den som förde matchen.
typ första slaget Robert får in så sänker han svensken med. Annars verkade ju svensken vara den som förde matchen.
Jo det såg lite jobbigt ut i början.
" Men jag sa åt honom att han inte behöver kalla mig herr sergeant eftersom han spöar skiten ur mig när som helst och då är jag ingen "herr"."
Vilken konstig tankegång.
130kg finsk sisu
2010-11-28, 14:09
Robert har 13 eller 14 matcher som proffs och alla vinster. Får se hur långt han kan gå. Finns det nån som vet mer om boxning som kan ge en objektiv bild av hur bra han är?
130kg finsk sisu
2010-11-28, 14:12
" Men jag sa åt honom att han inte behöver kalla mig herr sergeant eftersom han spöar skiten ur mig när som helst och då är jag ingen "herr"."
Vilken konstig tankegång.
Kanske det. Iofs hyste jag personlig avsky gentemot "herrandet" eftersom det inte har nåt att göra med stridsförmågan. Så alla som jag ansåg hade en sund inställning till värnplikten befriade jag från herrandet gällande mej själv. Robert va en av dem. Men stämmer att jag gav det som svar åt honom, skulle kännts konstigt att bli kallad herr av någon som skulle gjort en invalid på 1 hundradel...
von huff
2010-11-28, 14:13
Jag gillar inte helenius stil att boxas.Han verkar få in slagen bra men han är ofta väldigt passiv vilket gör att det ser tråkigt ut.Jag hoppas att han får ta sig an vm titeln nästa år.Förövrigt så har jag många bekanta som känner honom och i ungdomen så brukade helenius kompsar söka upp en stor kille och börja tjafssa med honom och så fick Robert komma in när det blev dags för handgemäng:DFinns endel såna historier
130kg finsk sisu
2010-11-28, 14:16
Ni är väl båda från Borgå?
von huff
2010-11-28, 14:19
Ni är väl båda från Borgå?
Jo och så är han finlandssvensk
Oj, var aktsam. När det gäller kampsport så får man visst inte avslöja hur det matchen slutat i en rubrik.
Oj, var aktsam. När det gäller kampsport så får man visst inte avslöja hur det matchen slutat i en rubrik.
:laugh:
130kg finsk sisu
2010-11-28, 14:27
Jo och så är han finlandssvensk
Jo, jag vet. Gjorde ju Armèn med honom som jag skrev i början. ställde frågan eftersom jag inte var riktigt säker om du var från Borgå.
von huff
2010-11-28, 14:32
Jo, jag vet. Gjorde ju Armèn med honom som jag skrev i början. ställde frågan eftersom jag inte var riktigt säker om du var från Borgå.
Jo såklart.Jag menade att man känner nästan alla finlandssvenskar på ett eller annat sätt:)
Murderslayer
2010-11-28, 16:08
Robert har 13 eller 14 matcher som proffs och alla vinster. Får se hur långt han kan gå. Finns det nån som vet mer om boxning som kan ge en objektiv bild av hur bra han är?
Efter en googling visar det sig att han efter 13matcher (nu var då detta hans 14e så han har högre rankning nu) plats nummer 10 i IBF. Så ja, han är bra :p
Nu är inte jag så insatt i boxning men det såg ut som ett väldigt tidigt stoppage
Attila tål tyvärr precis ingenting.
Han är bra, men jag är inte direkt jätteimponerad. Han har storleken (längden iaf), är hyfsad snabb och slår hyfsat hårt. Jag tror att han boxas för Sauerland, dom brukar ha en förmåga att låta sina boxare vinna det sämsta av dom 4 riktiga bältena och sedan endast försvara det i Tyskland mot tveksamt motstånd. Det kan han säkert göra, speciellt med tanke på hur katastrofalt dålig tungvikten kommer vara snart. Den är redan dålig, och snart slutar Haye och Vitali, sedan dröjer det inte många år innan även Wladimir och Adamek slutar och då finns det i princip ingen kvar som är värd att kalla sig världsmästare.
Det är alltid svårt att veta hur bra någon verkligen är innan man har sett denne mot bra motstånd. Men han kan säkert bli rankad top10 eller kanske tom top5, delvis tack vare en dålig period för tungvikten. Jag vet inte hur länge han har tränat men han är ju ung än så han borde kunna utvecklas en del.
130kg finsk sisu
2010-11-29, 09:19
Han är 1 år yngre än mej dvs 26 år. OK, tack TP för input. Jag hoppas av rena patriotiska skäl att han går långt. :)
När vi gick i militären bänkade han 90kg. :) Knappast så mycket mer nu, men det betyder som ni ser ingenting i slagkraft.
von huff
2010-11-29, 18:31
Enligt media så vill sauerland göra honom till världmästare redan nästa år.Det talas om att han kommer att göra en match på vårvintern också.Han lär nog behöva några tuffa matcher bakom sig ännu innan han börjar fundera på nästa bälte.Dessutom skulle jag vilja se att han gick upp några kg muskler:)
bigtraps
2010-11-29, 19:11
Trodde Levin lagt handskarna på hyllan.
130kg finsk sisu
2010-11-29, 19:18
Enligt media så vill sauerland göra honom till världmästare redan nästa år.Det talas om att han kommer att göra en match på vårvintern också.Han lär nog behöva några tuffa matcher bakom sig ännu innan han börjar fundera på nästa bälte.Dessutom skulle jag vilja se att han gick upp några kg muskler:)
Är ju där han har sin styrka enligt han själv. Slår hårt utan "för stora" muskler vilket betyder att han behöver mindre syre och orkar på så vis bättre. Han är ju en fighter som oftast låter de andra slå sig trötta.
delta_mats
2010-11-29, 20:24
Nu är inte jag så insatt i boxning men det såg ut som ett väldigt tidigt stoppage
Nej han var dels groggy sedan första nedslagningen och sedan blev han bra träffad igen och stapplade. Attila hade gått ner rätt snabbt utan stoppet tror jag.
Är ju där han har sin styrka enligt han själv. Slår hårt utan "för stora" muskler vilket betyder att han behöver mindre syre och orkar på så vis bättre. Han är ju en fighter som oftast låter de andra slå sig trötta.
En lång person som ändå är tung har ju alla förutsättningar för att slå hårt om han är tekniskt bra, vilket han verkar vara. Däremot tycker jag hans försvar var lite bristfälligt, lite spretigt och många slag slinker igenom.
von huff
2010-11-29, 21:23
Jo men jag tror endå att det skulle kunna vara bra med lite muskler, slagen skulle kunna bli ännu bättre och lite extra styrka skulle nog inte skada.Kollar man HW toppen i boxning så har dom flesta mer muskler även om Helenius inte är nån direkt lätt kille då han är så lång
Jo men jag tror endå att det skulle kunna vara bra med lite muskler, slagen skulle kunna bli ännu bättre och lite extra styrka skulle nog inte skada.Kollar man HW toppen i boxning så har dom flesta mer muskler även om Helenius inte är nån direkt lätt kille då han är så lång
5 av top7 väger 100, eller strax under, dock.
Om man kan behålla allt annat; uthållighet, snabbhet, koordination etc så är ju extra muskler ett plus såklart. Problem är att göra det, oftast får man göra avkall på något annat om man går upp i vikt.
von huff
2010-11-29, 21:36
5 av top7 väger 100, eller strax under, dock.
Om man kan behålla allt annat; uthållighet, snabbhet, koordination etc så är ju extra muskler ett plus såklart. Problem är att göra det, oftast får man göra avkall på något annat om man går upp i vikt.
Aja dom är såpass lätta.Helenius väger väl runt 110 men är iofs 2 meter lång.Jo det är sant.Skall man dessutom gå 12 ronder så behöver man kondition.Man har nog inte samma nytta av styrka i boxning som i mma
billmaier
2010-11-30, 09:13
Har hört att han hade förr i tiden svårt att vara på krog, eftersom alla ville hela tiden slåss med honom.
130kg finsk sisu
2010-11-30, 09:31
Har hört att han hade förr i tiden svårt att vara på krog, eftersom alla ville hela tiden slåss med honom.
Är väl typ alla "bättre" styrkelyftare,boxare,brottares öde i Finland? Finns alltid dem som är beredda att få stryk för att ha en 1% chans till evig berömmelse ifall man skulle råka vinna... :)
billmaier
2010-11-30, 09:41
Är väl typ alla "bättre" styrkelyftare,boxare,brottares öde i Finland? Finns alltid dem som är beredda att få stryk för att ha en 1% chans till evig berömmelse ifall man skulle råka vinna... :)
Det där har du nog alldeles rätt i, mycket tråkigt att de ska vara så i Finland :(
Helenius är nog min favoritboxare, kanske dels därför att han är hemma från samma trakter som jag. Det blir intressant att se hur långt han kommer. :whipped:
130kg finsk sisu
2010-11-30, 09:44
Det är sisuns baksida.
Som sagt han e bra, framförallt så boxas han väldigt smart. Han väljer sina slag väldigt väl iaf i den här matchen. Första ronden lutade mycket mer åt Attilas håll, även fast han inte fick in någon direkt träff på Helenius.
Har han gott 13-14 proffsmatcher och alla varit vinster, så kan han nog gå rätt långt. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.