Visa fullständig version : Älgfärs
sipowitz
2003-11-06, 13:38
Såg att ica hade något som hete älgfärs billigt... vart precis nere och köpte ett lass, det lätt ju gott!
Och men visst var det gott!
Har försökt leta lite näringsvärde på älgfärs och hur den kan skilja sig från annan färs...
Stora skillnaden jag märkte var iallafall att när man hade brynt färsen så "badade" inte köttet i fett vilket brukar vara fallet med annan färs.
Som gammalt storstadsbarn så kan man inte annat än känna sig lite som en jägare nu när man äter älgfärstacos... ;-)
King Grub
2003-11-06, 13:40
Näringsvärdet beror lite på varifrån på djuret kommer, men vanligt älgkött, älgstek eller ryggbiff innehåller runt 100 kcal, 22 gram protein, 1 gram fett och inga kolhydrater per 100 gram.
sipowitz
2003-11-06, 13:50
Originally posted by King Grub
Näringsvärdet beror lite på varifrån på djuret kommer, men vanligt älgkött, älgstek eller ryggbiff innehåller runt 100 kcal, 22 gram protein, 1 gram fett och inga kolhydrater per 100 gram.
Såg precis att det stod 10% fetthalt på förpackningen. Men vad jag har för mig så berättar det bara att det max är 10% och minsta siffran som får anges är just 10% (rätta mig någon om jag har fel..)
29:90kr/kg så måste detta ju vara den bästa formen av färs man kan köpa om man ser till kostnad och näringsinnehåll...
King Grub
2003-11-06, 13:51
Det betyder max 10%, ja, men älgfärs innehåller långt under den siffran.
Fettsammansättningen borde också vara bättre i älgfärs än den vanliga köttfärsen.
sipowitz
2003-11-06, 14:13
Det betyder max 10%, ja, men älgfärs innehåller långt under den siffran.
Precis! Det blir att ta sig ner och köpa upp hela lagret hehe...
Förresten, en intressant tanke är ju alla de som förordar "stenåldersmat" där man ska äta viltkött.... undrar om älgfärs går under den kategorin :-)
Cartwright
2003-11-06, 14:17
Smakar det vilt? Eller är det som vanlig nötfärs?
sipowitz
2003-11-06, 14:21
Originally posted by Cartwright
Smakar det vilt? Eller är det som vanlig nötfärs?
Det var så vilt att jag fick sticka ner på öb och köpa gröna jägarkläder för att riktigt kunna smälta upplevelsen...
Skämt åsido, jag vet iofs inte riktigt hur vilt smakar :-) Men det smakade inte riktigt som vanlig färs iallafall. Och det var litelite segare tyckte jag (inte så att det störde dock!)
King Grub
2003-11-06, 14:24
Originally posted by sipowitz
Förresten, en intressant tanke är ju alla de som förordar "stenåldersmat" där man ska äta viltkött.... undrar om älgfärs går under den kategorin :-)
Hur många tama älgar har du sett?
Originally posted by sipowitz
Japp, älgar är ju inte uppfödda på spannmål så det är guldmat, hehe. Nu på hösten är det kanon eftersom det även kan finnas annat vilt i köttdisken till bra pris. Är tom så att vilt brukar vara billigare än nöt på sina ställen.
Det finns ett antal men jag tror de mer fungerar som turistfälla än som slaktboskap men de blir väl gamla de också iofs. :eating:
sipowitz
2003-11-06, 14:51
Haha, det är väll de älgarna som _inte_ går framför bilar på vägarna... de måste ju ha blivit upplärda att visa respekt :-)
Det jag tänkte på med min kommentar var iofs just "färs". Jag antar att man inte hade så många färsmaskiner på stenåldern..
nordland
2003-11-06, 15:20
Äter så sällan färs som varit gjord på annat än älgkött, så jag kommer inte ihåg hur vanlig nötfärs smakar.
sipowitz
2003-11-06, 16:16
Originally posted by nordland
Äter så sällan färs som varit gjord på annat än älgkött, så jag kommer inte ihåg hur vanlig nötfärs smakar.
ofaen, du kanske tillochmed har du så du kan gå ut i skogen (det är där det finns va?) och plocka älg själv? Gött utan några mellanhänder!
Skämt åsido så låter de nice! :-)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.