Visa fullständig version : Smärta i inre bröstmuskelfästena
willtjam
2010-11-26, 17:08
Kön: Man
Ålder: 22
Längd och vikt: 183 cm, 82 kg
Smärtbeskrivning:
Dom inre fästena för bröstmusklerna smärtar, mitt i bröstet på bröstkorgen alltså (se bild). Känns som om smärtan ligger väldigt ytligt, men det gör inte ont när jag trycker någonstans på bröstet. Det gör ont om jag spänner musklerna riktigt hårt eller trycker ihop händerna (som i en pec dec-maskin).
Det kom dagen efter bröstpasset förra veckan. Gick över efter några dagar, men körde bröst igår och fick ont där idag igen. Det känns verkligen inte som vanlig träningsvärk. Rätt konstig smärta, som om det är ett tryck på bröstet, som om nån nästan sitter på mig.
http://www.2shared.com/photo/-a4oinZr/pectoralis_major.html
Vad och hur mycket tränar du? Har/hade du gjort några ändringar i träningen på senaste tiden?
Jag tränar varje muskelgrupp en gång i veckan, och började nyss på ett 5-split. Har experimenterat med olika bröstövningar, men bänkpress har alltid varit med på schemat. Har provat flyes, dips, pullovers, lutande bänkpress/hantelpress.
Kan vara så att det började kännas under ett bröstdip-set förra veckan, om jag kommer ihåg rätt.
Tagit några tabletter, typ alvedon, ipren eller voltaren och isf hade det någon effekt?
Har inte tagit några smärtstillande.
Övriga/tidigare sjukdomar eller besvär:
Inga alls.
Övrigt:
Är inne på min fjärde månad med Roaccutan.
Inte ett allt för ovanligt problem när det gäller dips tror jag. Har ingen aning om vad det beror på egentligen men jag har också haft det någon gång. Kändes i princip som om någon höll på att slita isär min bröstkorg när jag körde dips. Vila från dips så löser det sig nog.
Stretcha tuttarna mer och värm upp ordenligt om du måste köra dips.
Sheogorath
2010-11-27, 13:27
Skulle tro att det är en låsning mellan ett revben och bröstbenet. Det känns som fan när man gör dips då. Rätt som det är säger det knäpp och så är smärtan borta.
willtjam
2010-11-27, 15:40
Kanske skulle ha varit mer tydlig: jag prövade dips förra veckan, men inte nu i veckan, ändå kändes samma smärta dagen efter. Känns fortfarande lite när jag sträcker på mig.
Men jag ska prova stretcha under hela veckan och inte bara efter passet och se om det hjälper.
Tack för svaren.
willtjam
2010-11-30, 16:51
Precis när jag skulle skriva att det fortfarande inte gått över, utan snarare blivit
värre så tänkte jag att jag skulle pröva igen och ta det djupaste andetaget någonsin och trycka ut bröstet.
Poff så knakade det till och smärtan är borta. :D
Sheogorath
2010-11-30, 18:14
Precis när jag skulle skriva att det fortfarande inte gått över, utan snarare blivit
värre så tänkte jag att jag skulle pröva igen och ta det djupaste andetaget någonsin och trycka ut bröstet.
Poff så knakade det till och smärtan är borta. :D
Told you. *pekar tre poster upp*
;)
Bumpar en gammal tråd.
Har väldigt liknande symptom som trådskaparen och har haft så under några månader nu. Tror ursprungligen att det började under ett pass med tunga dips, så har därför helt skippat att köra dips senaste tiden då det medför en akut smärta i bröstbenet. Övriga övningar har under denna tiden fungerat utan problem fram tills idag. Numera är även hantel- samt bänkpress smärtsamma att utföra.
Kan ibland när man andas in och lyfter armarna i luften för att sträcka på sig känna att det "klickar" till i bröstbenet, men har inte märkt att detta skulle lindre smärtan under någon period. Har iaf inte blivit bättre sen det hela började, snarare sämre då jag som sagt nu har problem att utföra vanliga pressövningar, samt i viss mån diverse roddövningar med stöd för just bröstbenet.
Så detta skulle kunna vara någon slags låsning mellan revbenet och bröstbenet? Vad skulle det annars kunnas tänkas vara?
Finns det några tips på förebyggande åtgärder att ta till, eller är det helt enkelt bara att vila från bröstträningen ( boobies :( ) ett tag framöver?
MVH
willtjam
2012-04-08, 10:08
Told you. *pekar tre poster upp*
;)
Jag bumpar min egna tråd då jag har en följdfråga: ända sen det knakade till första gången i bröstet så har det låst sig lite då och då (kanske 4-5 gånger i veckan) och det brukar ta en hel dag ungefär innan jag kan sträcka på mig så det knakar till.
Under dagen när jag försöker knaka så gör det ont i ett väldigt litet område mitt på bröstet och det smärtar även lite när jag ta djupa andetag.
Jag googlade precis på det och hittade ordet "kostokondrit" vilket verkar stämma in väldigt bra, men däremot läste jag olika "behandlingar". Nån snubbe på Flashback skrev att man ska undvika pressövningar i ca två veckor medan netdoktor skrev att vid långvariga symptom kan kortisoninjektioner behövas. Jag har sen första knaket haft flera uppehåll utan effekt, så jag antar att jag måste göra något annat.
Då det här har hållt i sig 1 ½ år så antar jag att kortisoninjektioner är nästa steg. Eller har du någon annan idé?
Det är ju inget som hindrar min vardag eller nåt, utan det är bara en irriterande grej.
Låter som costochondrit. Knäppningen som kommer av att man låser upp revbenen från bröstbenet kan leda till inflammation av bröstbensbrosket (costochondrit). Kommer oftast som följd av att man har sitter med dålig hållning i bröstryggen (t.ex. mjuka soffor eller är tangentbordskrigare). Har själv haft det i ett par veckor. Försök få det att låsa upp sig utan att knäcka och öka rörligheten i bröstryggen (foamrolla). Det har själv för mig.
Edit: Varför läste jag inte hela inlägget över mig innan jag skrev?
Sheogorath
2012-04-08, 10:23
Jag bumpar min egna tråd då jag har en följdfråga: ända sen det knakade till första gången i bröstet så har det låst sig lite då och då (kanske 4-5 gånger i veckan) och det brukar ta en hel dag ungefär innan jag kan sträcka på mig så det knakar till.
Under dagen när jag försöker knaka så gör det ont i ett väldigt litet område mitt på bröstet och det smärtar även lite när jag ta djupa andetag.
Jag googlade precis på det och hittade ordet "kostokondrit" vilket verkar stämma in väldigt bra, men däremot läste jag olika "behandlingar". Nån snubbe på Flashback skrev att man ska undvika pressövningar i ca två veckor medan netdoktor skrev att vid långvariga symptom kan kortisoninjektioner behövas. Jag har sen första knaket haft flera uppehåll utan effekt, så jag antar att jag måste göra något annat.
Då det här har hållt i sig 1 ½ år så antar jag att kortisoninjektioner är nästa steg. Eller har du någon annan idé?
Det är ju inget som hindrar min vardag eller nåt, utan det är bara en irriterande grej.
Fast grundorsaken är att det låser sig (eller egentligen "vad det nu är som gör att det låser sig") och så länge detta kvarstår kommer du att fortsätta få den här smärtsamma retningen. En kortisoninjektion kan i bästa fall dämpa inflammationen (eller vad det nu är) temporärt. Jag känner inte till någon långvarigt fungerande behandling mot den här typen av låsningar. Jag fick det tidigt i min träningskarriär av och till, framförallt kunde jag få låsningen när jag körde dips, men har nu inte haft det på säkert åtta år. Så det kan uppenbarligen bara försvinna av sig själv.
willtjam
2012-04-08, 10:36
Fast grundorsaken är att det låser sig (eller egentligen "vad det nu är som gör att det låser sig") och så länge detta kvarstår kommer du att fortsätta få den här smärtsamma retningen. En kortisoninjektion kan i bästa fall dämpa inflammationen (eller vad det nu är) temporärt. Jag känner inte till någon långvarigt fungerande behandling mot den här typen av låsningar. Jag fick det tidigt i min träningskarriär av och till, framförallt kunde jag få låsningen när jag körde dips, men har nu inte haft det på säkert åtta år. Så det kan uppenbarligen bara försvinna av sig själv.
Finemang. Bara till att vänta ut det då. Tror ändå att jag ska köpa en foamroller som Rassk skrev då jag har en förmåga att vara stel lite överallt. Thank you good sir/s!
En foamroller är en god investering i vilket fall som helst.
Köp ett pvc-rör för 89:- på biltema, en billig yogamatta för 99:- och en rulle eltejp för 29:- så har du 2-3 foamrollers av olika längd.
Jag fick låsningarna som följd av en subluxation i revben/bröstben pga för tunga chest-supported rows. 10 veckor senare (10 veckor av dålig hållning) började det knaka i bröstet och vipps hade jag en inflammation i bröstbenet. Så fort jag sitter med dålig hållning (kyphos i bröstryggen) så låser sig bröstbenet och jag får en känsla av någon sitter på mitt bröst. Jag måste "knäcka" ut det och det leder varje gång till smärta. Enda lösningen imo är att förbättra hållningen permanent genom att tänka på det alltid och förbättra muskelbalansen/rörligheten på påverkar bröstryggen.
Imo. Jag är ingen sjukgymnast som Sheo.
willtjam
2012-04-08, 11:21
Det låter vettigt då jag sitter som en grottmänniska.
Sitter just nu med precis samma problem, känns som om bröstkorgen skulle knäckas till. Känns även lite grann bak i ryggen också.
Imorse när jag vaknade kändes det inge, gick och duschade och åt mat. Sen jävlar kom det. Fyfan vad obehagligt det är. Borde ju inte vara någon inflammation efterssom det kom helt plötsligt :/
Har provat att försöka knäcka det men går inte. Några tips?
willtjam
2012-04-10, 07:37
Pröva rulla på en foamroller som Rassk skrev?
Cavalier
2012-04-10, 11:14
Har samma problem sedan över ett halvår tillbaka. Djup ångest då ja gått ner flera kilo muskler då ja inte kan gymma.
Hur går de för folk som skriver i forumet? Blir ni bättre? Verkar ju inte finnas någon utbildad i sverige som kan ge exakta svar på detta så jag vänder mig till er med samma problem.. Tragiskt tillstånd detta
Fyfan nu släppte det! Inte bra med långledigt därför man blir stel! Lyckades knäcka till det lite igår kväll så det small så man höll på att svimma av när flickvännen stog med hela sin kroppsvikt. Men kändes ända ganska mycket efter.
Sen drog jag och jobbade idag, har ganska fysiskt jobb så nu efter jobbet känner jag ingenting (Y)!¨
Visst känns fortfarande lite när man trycker där i mitten på bröstet men är 1000 gånger bättre nu iallafall, kunde knappt göra någonting alls igår :)
willtjam
2012-04-10, 16:49
Har samma problem sedan över ett halvår tillbaka. Djup ångest då ja gått ner flera kilo muskler då ja inte kan gymma.
Hur går de för folk som skriver i forumet? Blir ni bättre? Verkar ju inte finnas någon utbildad i sverige som kan ge exakta svar på detta så jag vänder mig till er med samma problem.. Tragiskt tillstånd detta
Svaret står ju i slutet på första sidan?
Det kommer smälla ganska bra om du rullar ut bröstryggen med en foamroller. Smäll = inge bra. Helst ska det ju inte låsa sig alls och om det gör det så försök lösa det utan ett hejdundrans brak. Min inflammation kom som följd av att jag knäckte ut det med höga ljud ett par dagar i rad.
Låsningarna kom efter att jag börjat träna nedre trapezius i dipsställning. Och det gör fortfarande ont om jag skjuter fram skulderbladen aktivt (använder m. serratus anterior)oavsett vinkel. Tänk skapula-pushups. Aj.
willtjam
2012-04-11, 15:52
Varför ska man inte smälla ut det?
Jag är nyfiken, exakt vad menas med "låser sig", vilka strukturer är det som är inblandade? Vad är det som smäller? Kan någon förklara utifrån dessa bilder?
http://ivarfjeld.files.wordpress.com/2012/01/ch08-p245.jpg
http://www.rci.rutgers.edu/~uzwiak/AnatPhys/APFallLect15_files/image010.jpg
willtjam
2012-04-17, 17:34
Vettetusan hur man ska visa på bilden, men netdoktor beskriver det så här: Revbensbrosken, som är inflammerade, utgör övergångar mellan revben och bröstbenet. I de flesta fall är två eller flera brosk inflammerade samtidigt utan att vara svullna. Tillståndet benämns då kostokondrit.
Ok men vad är det som låser sig och kan smälla då? Att en inflammation orsakar smärta kan jag köpa men på bilderna ser det inte ut som om det finns några "rörliga delar" som kan låsa sig och t e x plötsligt hoppa på plats igen (eller vad det nu är som ger ljudet)?
willtjam
2012-04-18, 19:19
Edit:
WIRp0Mcjsoc
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.